Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Stedelijke commissie - FYSIEK

maandag 6 oktober 2025

19:00 - 22:30
Locatie

Stadhuis, Kamer 51

Voorzitter
de heer M. Ouwehand
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    • Vaststellen van de agenda
    • Kennisnemen van het verslag van de vergadering van 15 september 2025
    • Mededelingen

    Hamerstukken die door raadsleden worden aangemeld, worden geagendeerd voor de eerstvolgende vergadering van de kamer Fysiek op 1 december ‘25. Aanmelding kan bij de secretaris van de kamer voor vrijdag 3 oktober ’25.

  3. 2.d

    Conform de in 2023 vastgestelde Parkeervisie past het college een inflatiecorrectie toe op het kortparkeertarief voor de gemeentelijke parkeergarages. Het dag-uurtarief stijgt met 5 cent naar gemiddeld €3,35. Het avond- en nachttarief blijft ongewijzigd op € 1,- per uur. Het maximum bedrag per nacht wordt verhoogd naar €5,00 zoals recent is besloten via de Zomernota. Parkeren in een parkeergarage blijft goedkoper dan parkeren op straat. Het abonnementstarief van de Mooienhof -2 garage wordt gelijk getrokken met die van de overige garages zonder plaatsgarantie voor abonnementhouders. De overige abonnementstarieven blijven net als voor 2025 ongewijzigd.


    De Raad wordt vervolgens voorgesteld om het kortparkeertarief op straat, de parkeervergunning tarieven en de hoogte van de naheffingsaanslag voor het jaar 2026 vast te stellen. Ook deze tariefaanpassingen zijn conform de Parkeervisie 2023 - 2030. Nu resteert, als technische uitwerking hiervan, het vaststellen van de Verordening Parkeerbelastingen 2026 waarin dit is vastgelegd.

  4. 2.e

    Het VNG-project Duidelijke Overheidscommunicatie heeft de modelverordening straatnaamgeving en nummering herschreven in duidelijke taal. Enschede sluit zich qua taal aan bij dit model, waardoor de verordening nu eenvoudiger te begrijpen is.

  5. 2.f

    Een woningcorporatie is in gesprek met de ontwikkelaar van de Kop van de Boulevard deelplan 1 over de bouw van 199 sociale huurwoningen, gericht op senioren. Om dit project te realiseren is het noodzakelijk dat we subsidie verlenen. Anders is het project financieel niet haalbaar. We willen hiervoor de subsidie gebruiken die oorspronkelijk bedoeld voor de Kop van de Boulevard deelplan 1 van Woonzorg Nederland. Hiervoor moeten we de verordening ‘Versnelling sociale woningbouw’ aanpassen, zodat de woningcorporatie de subsidie kan aanvragen. Het plan van Woonzorg Nederland ging destijds niet door.

  6. 2.g

    Ruimte is schaars, ook voor opwek van duurzame energie. Daarom onderzoeken we, samen met Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en andere deelnemende gemeenten binnen het project Duurzaamheidsroute A35 of we zonnepanelen kunnen plaatsen in het gebied langs de rijkswegen N35/A35 en A1. Gedeputeerde Staten van provincie Overijssel stelde op 24 juni 2025 het Projectbesluit vast voor de Duurzaamheidsroute A35, nadat er gelegenheid was om een zienswijze in te dienen.Om over te gaan naar de realisatiefase, zullen de deelnemende gemeenten het Uitvoeringskader moeten vaststellen. Dit stuk is onderdeel van de tender om een ontwikkelaar te vinden die de zonnepanelen wil gaan plaatsen. Het college legt het Uitvoeringskader voor aan de raad om het daarna te gebruiken.

  7. 3

    In het Klimaatakkoord uit 2019 staat dat in Nederland de gebouwde omgeving in 2050 aardgasvrij moet zijn. Afgesproken is dat gemeenten bij die ontwikkeling regie voeren. In vervolg daarop heeft de gemeenteraad van Enschede op 12 december 2022 de Transitievisie warmte vastgesteld. Deze beschrijft wanneer en hoe Enschede alle wijken aardgasvrij maakt.


    In 2024 nam het parlement de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie aan. De wet verplicht gemeenten er onder andere toe om de door hen vastgestelde warmteplannen aan te passen met nieuwe informatie. Dat dient voor 1 januari 2027 gebeuren. Deze plannen zijn een programma onder de Omgevingswet. Het vaststellen van het warmteprogramma is daarmee een bevoegdheid van het college.


    Dit plan van aanpak beschrijft hoe we een warmteprogramma voor Enschede gaan opstellen. Daarbij geven we ook aan wat de rol is van de gemeenteraad. Ook beschrijven we hoe we de Enschedese samenleving betrekken bij het maken van het programma.

  8. 4

    Wanneer de temperaturen dalen en het vroeg donker wordt, is het verleidelijk om de houtkachel aan te steken. Houtstook betekent echter ook de uitstoot van houtrook. Dit kan overlast veroorzaken voor omwonenden. Gemeenten kunnen de aanwezigheid van houtkachels niet verbieden, maar ze kunnen wel regels stellen aan het gebruik ervan. We hebben onderzocht welke maatregelen in Enschede nodig zijn. Het college van B&W heeft op basis daarvan besloten om voorlopig geen stookverbod in te voeren. Het aantal meldingen is beperkt. Daarnaast is het door alle regels complex om effectief te handhaven en het kost erg veel tijd. We intensiveren wel op communicatie om de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Denk daarbij aan: stook niet bij mistig weer, gebruik alleen schoon, onbehandeld en droog hout en houd rekening met je buren.

  9. 5

    Op 23 juni jl. hebben verschillende fracties tijdens de vergadering van de stedelijke commissie (Fysiek) aangegeven behoefte te hebben aan een nieuw gesprek tussen de raad en het college over de gemeentelijke duurzaamheidsambities.


    Ten behoeve van het duurzaamheidsdebat op 23 juni heeft het college een duurzaamheidsrapportage op laten stellen. Deze rapportage is nog actueel en input voor het politieke debat tijdens dit agendapunt.

  10. 9
    Sluiting
  11. 99