Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Stadsdeelcommissie Noord

dinsdag 14 februari 2023

19:30 - 22:30
Locatie

Het Stedelijk Kottenpark, Lyceumlaan 30, 7522 GK Enschede

Voorzitter
Hadassa Meijer
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 2
    Rondvraag
  2. 3

    De verkeerssituatie in Noordwest Enschede vraagt om verbetering. In de mobiliteitsvisie staat dat verbetering van de leefbaarheid in de wijk noodzakelijk is. Recent is dit in het coalitieakkoord onderstreept. Ruimte om het verkeer dat nu door de wijk rijdt, naar de overvolle singels te verleiden is er niet. Daarom is gezocht naar maatregelen om de verkeerssituatie binnen de wijk te verbeteren.


    Tijdens de spitsen is het erg druk op de Roessinghsbleekweg/ Lyceumlaan door woon-werkverkeer: zowel auto’s als fietsers. Taxibusjes van en naar het Roessingh en fietsverkeer naar de verschillende scholen versterken dit. In het wijkverkeersplan Noordwest is een maatregelenpakket om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in noordwest Enschede te verbeteren. Met het maatregelenpakket zetten we in op een betere spreiding van het autoverkeer in de spitsen over het gebied. Dit doen we door een deel van de Lyceumlaan in te richten als eenrichtingsverkeer. Hierdoor rijdt een deel van het autoverkeer via de Beethovenlaan en de Mozartlaan. Daarnaast verbeteren we fietsverbindingen door de fietser tijdens de spitsen een alternatief te bieden voor de Roessinghbleekweg, het auto- en fietsverkeer op de Mozartlaan te scheiden en de inrichting van diverse fietsstraten waaronder Pierenkampweg, Kottendijk, een deel van Park de Kotten, Dr. Zamenhoflaan en Viermarkenweg. Ook het Slagmanpad knappen we op en verbreden we.


    Het wijkverkeersplan is na een uitgebreid participatietraject tot stand gekomen in afstemming met bewoners, bedrijven, scholen en sportverenigingen. Dit geeft een goed beeld van de verkeersproblemen die worden ervaren in de wijk. Na vaststelling van het maatregelenpakket door de gemeenteraad starten we met de uitvoering. Ook dit doen we in nauwe afstemming met betrokkenen.

  3. 5

    Om het Kennispark als toplocatie in Twente te versterken, investeert de gemeente met andere partijen, waaronder de HMO, in de gebiedsontwikkeling. Om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken en daarbij te voorzien in de benodigde parkeerplaatsen moet een extra bouwkavel worden gerealiseerd voor de door HMO te exploiteren gebouwde parkeervoorziening. Omdat de daarvoor benodigde grond nog niet is opgenomen in de grondexploitatie Kennispark, is een (planinhoudelijke) wijziging van de grondexploitatie Kennispark nodig.

  4. 6

    In dit agendaformulier stelt het college de gemeenteraad voor om het nog aantrekkelijker te maken voor ondernemers om te werken aan een duurzamer en groener Kennispark Twente.


    In 2020 heeft de gemeenteraad regels vastgesteld zodat ondernemers op Kennispark Twente subsidie kunnen krijgen voor vergroening. Deze regels maakten het voor hen mogelijk tot 50 procent subsidie te krijgen voor het vergroenen van de buitenruimte op Kennispark. Ook konden ze een bijdrage krijgen om te laten  onderzoeken hoe duurzaam hun (huur)pand op dit moment is. Het geld voor die subsidiedies komt van het Rijk.


    Deze beide verordeningen zijn inmiddels niet meer geldig. Tegelijkertijd is vergroening en verduurzaming op Kennispark van groot belang. En er is nog genoeg geld beschikbaar om daar mee door te gaan. Daarvoor is het nodig dat de raad de versoepelde subsidieregels vast stelt.

  5. 7

    Consultatie i.h.k.v. de Gids Buitenkans 2022:
    In de Gids Buitenkans 2022 is bepaald dat bij initiatieven waar de Gids Buitenkans geen eenduidig antwoord op geef deze door het college voor advies kunnen worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Het plan wordt voorgelegd aan de stadsdeelcommissie om te onderzoeken of er voldoende draagvlak is om verder te gaan met de uitwerking van het initiatief.
    De initiatiefnemer zal tijdens de vergadering een nadere toelichting geven op hun plan.

  6. 8
    Sluiting