Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 26 september 2020

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2020.09.21

    Aanvragen voor subsidie voor gevelverbetering in de binnenstad komen via de huidige stimuleringsmaatregel minder goed van de grond dan verwacht. De grotere ingrepen blijven uit, omdat de regeling niet aantrekkelijk genoeg is. Daarom willen we de aantrekkelijkheid van de stimuleringsbijdrage vergroten. Het gaat om een verhoging van de maximale subsidiebijdrage voor een gevel naar 15.000 euro, een verhoging van het percentage van de subsidiebijdrage naar 40% , een verhoging van de bijdrage voor aaneengeschakelde gevels en een uitbreiding van het gebied waarbinnen subsidies worden toegekend – de aangepaste regeling geldt voor het hele stadserf.

  2. 2020.09.22

    Meneer Van Dijk (D66) heeft schriftelijke vragen gesteld over de verminderde drinkwaterbeschikbaarheid en andere gevolgen van droogte. Deze vragen zijn puntsgewijs door het college van B&W beantwoord.

  3. 2020.09.22

    In 2019 is de overlast van de eikenprocessierups landelijk, de regio en in onze stad explosief toegenomen. De overlast was niet acceptabel. Daarom is in 2020 een andere weg ingeslagen. We hebben kennis opgehaald en gedeeld in onder andere de landelijke Stuurgroep Eikenprocessierups. Op basis daarvan hebben we onze aanpak 2020 bepaald. Deze aanpak heeft effect gehad op zowel de overlastervaring (minder klachten en geen schadeclaims) als op het aantal meldingen. In 2019 werden in totaal zo’n 4.600 meldingen gedaan. In 2020 waren dat 1.990. Een melding kan zowel een vraag over de bestrijding zijn als de melding van een overlastgevend nest. Het succes van de aanpak komt onder andere door de innovatieve bestrijdingskaart. Daarin staat per gebied of en met welke middelen we de rups preventief konden bestrijden. Uiteraard met respect voor mens, dier en milieu. Op de aangegeven plekken is vervolgens op 10 april gestart met de bestrijding. Ook de vroege en actieve communicatie over en tijdens de bestrijding was succesvol. Dit heeft zelfs geleid tot een nominatie voor de Galjaardprijs 2020. Naast alle successen is er nog genoeg te leren en te verbeteren. We zagen ook nog plekken waar bewoners toch nog ernstige overlast hebben ervaren. Deze inzichten vragen verdere verfijning in de aanpak. Zo moet de bestrijdingskaart verfijnd worden en kijken we opnieuw naar eikenbomen die moeilijk te bereiken waren met ons materieel. Ook het herstellen van het natuurlijk evenwicht op de lange termijn verdient aandacht. In gesprekken met inwoners, partners en andere betrokkenen scherpen we de leerpunten nog aan. Dit alles verwerken we in de aanpak voor 2021 en 2022, waar al hard aan wordt gewerkt.

  4. 2020.09.24

    Op & juli 2020 heeft het College van de gemeente Haaksbergen besloten om verdere gesprekken met de gemeente Hengelo te voeren over samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering. Er is overleg geweest met vertegenwoordiging van de gemeenten Hengelo en Enschede waarna de gemeente Haaksbergen besloten heeft. Over dit besluit is een brief gestuurd aan de gemeente Enschede.

  5. 2020.09.25

    In het afgelopen jaar is er intensief gewerkt aan het formuleren van een nieuw kader voor het armoedebeleid. Gesprekken met partners en inwoners in de stad, bijeenkomsten en onderzoeken door Nibud en KWIZ hebben de basis gelegd voor deze kadernota Rondkomen met je inkomen. De nota is een product voor de stad, maar ook is deze kadernota het verhaal van de stad. Doordat het beleid is gemaakt voor, maar ook dóór de stad draagt dit bij aan de kwaliteit en het maatschappelijk draagvlak ervan. We hebben het over rondkomen met je inkomen in plaats van over armoede, omdat we willen voorkomen dat mensen denken dat er geen mogelijkheden zijn om te participeren of zich schamen. Bovendien gaat armoede niet alleen over de hoogte van het inkomen; ook iemand die goed verdient kan bijvoorbeeld schulden hebben.


    Met het armoedebeleid van de afgelopen jaren hebben we veel inwoners kunnen ondersteunen. Dat is bijvoorbeeld gebleken uit de onderzoeken van KWIZ en het Nibud. We kiezen er om die reden voor het goede beleid te behouden en op onderdelen te versterken. We hanteren daarbij het uitgangspunt om mensen te ondersteunen met meer aandacht voor hun persoonlijke situatie, in goed vertrouwen, en met een realistische kijk op de mate van zelfredzaamheid. Met de nota zetten we nog meer in op een integrale benadering: ook de thema’s inkomen en schulden maken, naast inkomensondersteuning, nu deel uit van deze nota. Deze 3 thema’s kunnen niet los van elkaar worden gezien.
    Verder starten we met nieuw beleid dat tegemoet komt aan de volgende uitgangspunten: rust en financiële ruimte creëren, het toekomstperspectief van kinderen vergroten, de toegang tot de ondersteuning verbeteren, samenwerking met maatschappelijke partners, bereik en preventie. Daar is nog meer winst te behalen. Dat is des te meer van belang in een tijd waarin veel wordt gevraagd van de veerkracht van de stad. Dit beleid ondersteunt die veerkracht en voorkomt dat er (verdere) tweedeling ontstaat.