- Locatie
Raadzaal Stadhuis
- Voorzitter
- P.E.J. den Oudsten
- Agenda documenten
Agendapunten
-
IIBESPREEKSTUKKEN
-
II.1
Bijlagen
-
II.2
Bijlagen
-
II.3
Bijlagen
-
XHAMERSTUKKEN
-
X.1
het raadsvoorstel zoals besproken in de commissie van 11 maart voldeed niet aan het format. Het correctie raadsvoorstel is later toegevoegd. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen.
Op 1 januari 2013 is de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW wetgeving in werking getreden. Deze wet regelt vanuit het Rijk hoogte van de boete die de gemeente, maar ook het UWV en de SVB moet toepassen bij verwijtbare schending van de inlichtingenplicht die van het belang is voor het recht op een uitkering. Als belanghebbende tot twee maal toe zijn inlichtingenplicht verwijtbaar niet nakomt waardoor te veel uitkering is verstrekt (fraude) en dus voor een tweede maal een boete opgelegd moet worden, moet die boete robuust geïncasseerd kunnen worden. Daarbij past dat de door wetgever geboden mogelijkheid, om de boete gedurende maximaal 3 maanden met de volledige uitkering te verrekenen, wordt benut. Gedurende de wettelijke termijn van 3 maanden wordt dan geen rekening gehouden met de beslagvrije voet. In Enschede gaat het om een relatief kleine, maar hardnekkige groep die de inlichtingenplicht verwijtbaar schendt waardoor te veel uitkering wordt verstrekt. In een periode van 5 jaar zijn dit ongeveer 60 burgers die bij herhaling frauderen met een WWB uitkering. Indien wel rekening wordt gehouden met de beslagvrije voet, dan merkt deze groep burgers in onze stad - in financiële zin - niets van het opleggen van een boete omdat ze al vaak op de beslagvrij voet zitten. Wel moet worden voorkomen worden dat minderjarige kinderen de dupe worden van het gedrag van de ouder(s) en door het volledig verrekenen van de boete met de uitkering op straat komen te staan. In deze situatie wordt bijzondere bijstand in de vorm van een geldlening gegeven om de vaste lasten gedurende 3 maanden te betalen.
Bijlagen
-
X.2
Met het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor Het Meerik en De Werkplaats krijgen deze scholen een officiële erkenning van het Rijk. Het betreft slechts een formaliteit, een bevestiging van de bestaande situatie. Met het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor de school Onder de Kap Enschede kunnen moeilijk lerende Enschedese kinderen in de leeftijd 4- 13 jaar voortaan thuisnabij onderwijs krijgen in het gebouw van De Huifkar aan de Keppelerdijk. De huidige circa 40 leerlingen hoeven niet langer naar Hengelo te reizen voor het onderwijs. Het verplaatsen van de Onder de Kap leerlingen van Hengelo naar Enschede levert de gemeente een besparing op het leerlingenvervoer op.
Bijlagen
-
X.3
Na bespreking in de stadsdeelcommissie Noord d.d. 26 maart en het gewijzigde beleid volkstuinen is het raadsvoorstel aangepast en vastgesteld in bw van 9 april jl.
De gemeente Enschede wil de stadsrandzone ter hoogte van Vaneker in Enschede-Noord tot een gebied ontwikkelen waarin ruimte is voor verschillende vormen van dagrecreatie, zoals wandelen, spelen, fietsen, voedsel produceren, tuinieren, kunst zien en beleven, zitten en dergelijke.
Om dit planologisch mogelijk te maken is het bestemmingsplan "Stadsrandzone strook Vaneker" in procedure gebracht. Op het ontwerpbestemmingsplan zijn zienswijzen ontvangen. Mede hierdoor is het bestemmingsplan op meerdere punten gewijzigd. Het bestemmingsplan wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.
Noordelijk deel Rondje Enschede
Aan de hand van een met informatiemateriaal ingerichte tafel wordt u geinformeerd over dit onderwerp. Voorafgaand aan de vergadering en evt in de pauze kunt u tevens individueel vragen stellen.Bijlagen
-
X.4
na bespreking in de stedelijke cie is het voorstel op onderdelen aangepast
Op 14 februari 2011 heeft de ChristenUnie een motie ingediend (die door de hele raad is gesteund) om een toekomstvisie op te stellen voor het stadhuis. In december 2011is de eerste stap daarvoor gezet door een waardestelling vast te stellen waarin wordt aangegeven wat in het stadhuis wel en niet waardevol is en waar wel en geen transformatieruimte aanwezig is. In februari 2012 is met burgers, ondernemers, experts en raadsleden gesproken over de toekomstige functies van het Stadhuis. De ideeen daaruit zijn meegenomen in een concept voor de toekomst van het stadhuis. Dit is vervolgens uitgewerkt in een ruimtelijke verbeelding waarin verschillende fasen zijn opgenomen. De eerste fase betreft een voorstel om het gebruik van het monumentale deel te verbeteren door aanpassing van de entree en de burgerzaal. Een tweede en derde fase zijn ingrijpender en beogen het stadshuis meer open te maken in uitstraling maar ook om medegebruik door anderen mogelijk te maken.
Bijlagen
-
X.5
Na bespreking in de stedelijke comissie d.d. 11 maart is dit voorstel aangepast zo ook de nota.
Er is vanuit de samenleving een toenemende vraag naar volkstuinen. Daarnaast is er een wens vanuit bestaande volkstuinverenigingen voor meer uniformiteit. Om die reden heeft de gemeente in overleg met volkstuinverenigingen uniforme regels opgesteld en zijn er afspraken gemaakt over de kwalitatieve verbetering van volkstuinen zodat die aantrekkelijk genoeg zullen worden voor toekomstige gebruikers. Aan de raad wordt voorgesteld om daarmee in te stemmen.
Bijlagen
-
X.6
De Raad wordt voorgesteld de Legesverordening 2013 aan te passen. Door twee technische aanpassingen wordt de verordening duidelijker en beter interpreteerbaar. Deze aanpasingen gelden voor de tekst over ontheffing sluitingsuur en de vaststelling van de leges. Inhoudelijk wijzigt de verordening niet.
Bijlagen
-
X.7
Grondexploitaties hebben een lange looptijd. Dat betekent dat een inschatting wordt gemaakt van de nog te maken kosten en opbrengsten in de tijd. Daarbij moet rekening worden gehouden met de toekomstige prijsontwikkelingen (kosten en opbrengsten) en rente. Hiervoor is het nodig dat een parameter voor de verwachte kosten- en opbrengstenstijging wordt gebruikt. Dergelijke parameters worden niet door een instantie of kennisinstituut voor de langere termijn voorspeld. Gemeenten moeten zelf een inschatting maken. Met dit voorstel beantwoord het college de motie van de raad om de opbouw van de parameters te onderbouwen.
Technisch besproken in de Rekeningencommissie d.d. 25 maart 2013 en in ieder geval door de fracties D66 en GroenLinks aangemeld voor bespreking in de Stedelijke commissie.Bijlagen
-
X.8
Bijlagen
-
X.9
Bijlagen
-
X.10
Bijlagen
-
X.11
Bijlagen