Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Stedelijke commissie - ECONOMIE WERK INKOMEN ONDERWIJS

maandag 6 oktober 2025

19:00 - 22:00
Locatie

Raadzaal Stadhuis

Voorzitter
B. Overink
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 3

    De gemeente Enschede is samen met de gemeenten Hengelo, Borne en Almelo en de provincie Overijssel eigenaar van het Regionaal Bedrijventerrein Twente. Ze hebben dit bedrijventerrein aangelegd voor bedrijven die heel veel ruimte nodig hebben. Bijvoorbeeld voor het opslaan en weer vervoeren van producten en spullen. Het bedrijventerrein ligt in de gemeente Almelo.


    De gemeenten en de provincie zijn bijna klaar met de aanleg van dit bedrijventerrein. Bijna alle grond die er ligt is verkocht aan bedrijven. Daarom hoeven de gemeenten en de provincie niet langer samen te werken. Ze willen er daarom mee stoppen. Ook willen ze het geld dat ermee is verdiend eerlijk verdelen. Daar hebben ze een plan voor gemaakt. Daarin staat ook dat de gemeente Almelo de grond van het bedrijventerrein en ook de aangelegde haven overneemt. En Almelo gaat het gebied netjes onderhouden.


    Het college van B&W vindt het plan om te stoppen met de samenwerking goed. Daarom stelt het college de gemeenteraad voor geen opmerkingen te maken over dit plan.


    Raadsleden kunnen dit voorgestelde hamerstuk bij de secretaris aanmelden als bespreekpunt. Bij voorkeur uiterlijk op vrijdag 3 oktober 12.00 uur.

  2. 4

    Eind 2023 isdoor de gemeenteraad een Reserve ingesteld voor de uitbreiding van vroegsignalering. Vroegsignalering houdt in dat gemeenten maandelijks meldingen ontvangen van betalingsachterstanden vanuit de vaste lastenpartners.De middelen die zijn ontvangen in 2022 tot en met 2024 zijn toegevoegd aan deze Reserve. In de meicirculaire van 2025 is er door het Rijk extra geld voor vroegsignalering beschikbaar gesteld. De verwachting is dat gemeenten de komende jaren nog meer geld voor vroegsignalering ontvangen. Het ontvangen geld en de te verwachte middelen in de komende jaren willen we toevoegen aan het reeds ingestelde Reserve. Met dit geld wil het college het team Schuldenvrij uitbreiden. Zo heeft de gemeente meer aandacht voor mensen met betalingsachterstanden.


    Raadsleden kunnen dit voorgestelde hamerstuk bij de secretaris aanmelden als bespreekpunt. Bij voorkeur uiterlijk op vrijdag 3 oktober 12.00 uur.

  3. 5

    Integraal Huisvestingsplan 2026-2055: plan voor alle scholen in de stad
    Samen met alle schoolbesturen heeft de gemeente Enschede een plan gemaakt voor de nieuwbouw of renovatie van alle schoolgebouwen in de stad. Dit plan heet het Integraal Huisvestingsplan (IHP). Met het plan zijn er goede afspraken tussen de gemeente en de schoolbesturen gemaakt over de kwaliteit van de gebouwen, de inhoudelijke ambities en de financiering van alle plannen. Hierdoor ontstaat een toekomstbestendig scholenlandschap. Het nieuwe IHP is bedoeld voor de periode 2026-2055. In het IHP staan afspraken over nieuwbouw en verbouwing van alle scholen in de stad. Ín Een van die afspraken is dat we beginnen waar dat het hardst nodig is: in wijken zoals Deppenbroek, Helmerhoek, Hogeland en Twekkelerveld. Daarna volgen andere wijken. Verder is er voor de komende vijf jaren binnen het IHP geld opgenomen voor de nieuwbouw dan wel renovatie van scholen met een stedelijke en/of regionale functie. Dit zijn bijvoorbeeld College Zuid, De Bron/De Fontein, Al Ummah/Tulp en Greijdanus. Met deze scholen praat de gemeente over hun bouwplannen of hun zoektocht naar een nieuwe locatie. Definitieve besluitvorming over locaties wordt in een separaat traject en na brede afweging genomen.


    Hoop, groei en ontwikkeling
    Met het IHP willen we zorgen voor plekken waar kinderen, leerlingen en studenten kunnen leren en groeien. Scholen en kindcentra waar zij zich veilig voelen, waar ze aangemoedigd en gesteund worden. In gebouwen die gezond zijn en opgenomen zijn in de wijk. Zo worden die gebouwen plekken van hoop en groei en ontwikkeling.


    Deel van de wijk
    Elke school maakt deel uit van een wijk en van het leven daar. De school en haar omgeving beïnvloeden elkaar, op allerlei, samenhangende onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan hoe we ons in de wijk verplaatsen, hoe we wonen en waar we parkeren. Hoe en waar we sporten en ontspannen. Hoe we omgaan met energie en water. Wat we willen bereiken voor onze jeugd, voor onderwijs en voor cultuur.


    Kansen
    In de afgelopen jaren hebben we ontdekt dat de bouw van scholen kansen biedt: kansen voor de ontwikkeling van al deze samenhangende onderwerpen. Daarvoor hebben we steeds meer aandacht gekregen. En die aandacht verdienen al deze onderwerpen ook. Daarom heeft het college in april 2025 opdracht gegeven om de samenhang (‘integraliteit’) binnen elk bouwproject te bewaken. Voor elk project gaan we dus op tijd op elkaar afstemmen wat we waar wanneer gaan doen en hoe we dat betalen en organiseren.


    Geld
    Met het IHP willen we veel bereiken. Daarvoor moeten we veel doen en dat kost geld. In totaal steken we tussen 2026 en 2055 ruim € 783 miljoen in de bouw van scholen. Dat geld geven we dus stap voor stap uit over een periode van ruim dertig jaar. Voor 2026 gaat het om ongeveer € 39 miljoen. Dat geld geeft de gemeente via het wettelijk verplichte Programma Onderwijshuisvesting. Ongeveer € 360.000 besteden we in 2026aan herstel, vooral voor meer brandveiligheid.


    Nu en in de toekomst
    Al met al kunnen de scholen en de gemeente met het nieuwe IHP tot en met 2055 vooruit. Met voldoende geld en goede afspraken. Voor onze jeugd en voor de wijken, nu en in de toekomst.


    Besluitvorming
    Het college legt het nieuwe IHP in oktober voor aan de gemeenteraad. Die stelt het IHP dan vast. Daarna gaan we verder met de planvorming van de verschillende (ver)nieuwbouwprojecten in in ieder geval Deppenbroek, Hogeland, Helmerhoek en Twekkelerveld.

  4. 6

    De gemeente Enschede beschikt over een stevige sociale arbeidsmarktinfrastructuur, met het werkontwikkelbedrijf DCW als belangrijke schakel. Daarmee kunnen we inwoners met minder kansen, een beperking of behoefte aan extra begeleiding ondersteunen bij het vinden van passend werk.
    De komende jaren neemt het aantal inwoners dat deze ondersteuning nodig heeft verder toe. Dat vraagt om een aanpak die niet alleen aansluit op hun mogelijkheden, maar ook inspeelt op de groeiende vraag vanuit de arbeidsmarkt.
    Het Rijk stelt diverse middelen beschikbaar om deze groeiende doelgroep te ondersteunen. Met de Kadernota 2025 – 2035: ‘Perspectief op de sociale arbeidsmarktinfrastructuur in Enschede en het werkontwikkelbedrijf DCW’ legt de gemeente vast hoe we deze middelen inzetten om inwoners meer kansen te geven. Zo versterken we hun bestaanszekerheid én dragen we bij aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen.

  5. 7

    DCW-locatie ‘Kwekerij’ wordt herontwikkeld zodat meer inwoners beter ondersteund kunnen worden richting werk. In onze gemeente helpt het werkontwikkelbedrijf DCW (onderdeel van de gemeente Enschede) jaarlijks zo’n 700 inwoners, die (nog) niet direct regulier werk kunnen doen of zich verder moeten ontwikkelen. DCW biedt werk- en ontwikkeltrajecten, zodat inwoners stap voor stap hun positie op de arbeidsmarkt kunnen versterken.
    Eén van de locaties waar die ondersteuning nu wordt geboden – de ‘Kwekerij’ aan de Blijdensteinbleekweg – is sterk verouderd. Daarom wordt deze locatie herontwikkeld tot de ‘Stadskas’: met moderne werk- en ontmoetingsplekken met een centrale ligging en ruime opzet, waar duurzaamheid en inclusiviteit centraal staan.
    Het aantal werkplekken groeit daarbij van 75 naar 250. Inwoners kunnen er nieuwe vaardigheden leren en werkervaring opdoen. Met dit voorstel investeert de gemeente in betere ondersteuning, zodat meer mensen kunnen meedoen. De Stadskas biedt ook voordelen voor de buurt: het wordt een open plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en samenwerken, met een winkel met producten uit de werkplaats en een rustpunt voor fietsers langs de F35. Het Rijk ondersteunt deze ontwikkeling en stelt hiervoor extra geld beschikbaar.