Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

maandag 9 december 2019

19:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal Stadhuis

Voorzitter
G.O. van Veldhuizen
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:01:36 - 00:03:13 - A.G.J. ten Vergert
  2. 2

    00:03:51 - 00:05:10 - V.H.A. van Dijk
    00:05:34 - 00:07:17 - E. Eerenberg
    00:07:27 - 00:08:30 - J.E.L. Futselaar
    00:08:30 - 00:08:31 - J.E.L. Futselaar
    00:08:44 - 00:09:40 - E. Eerenberg
    00:09:57 - 00:11:18 - J.E.L. Futselaar
    00:11:25 - 00:12:47 - E. Eerenberg
  3. 3
    Vaststellen van de agenda
  4. 5
    BESPREEKPUNTEN
  5. 5.1

    Het college van B&W doet in het concept-beleidskader ‘Retail in Enschede’ voorstellen voor het behoud en versterking van de detailhandel, horeca, leisure en consumentgerichte dienstverlening (samen ‘retail’ genoemd) in Enschede. Dat is noodzakelijk omdat het consumentengedrag verandert.
    De retailsector ondervindt daar de gevolgen van. De groei van het aantal fysieke winkels neemt af als gevolg van online bestedingen. Tegelijkertijd blijft de consument graag 'winkelen' en doet de dagelijkse boodschappen (nog) vooral in fysieke winkels. Ook is de consument mobieler en beter geïnformeerd dan vroeger. Deze bezoekt daarom vooral de locaties met de grootste keuzevrijheid in een aantrekkelijke omgeving. Daarbij spelen horeca, leisure en andere voorzieningen zoals dienstverlening een steeds belangrijker rol. Deze retailfuncties concentreren zich gezamenlijk in verschillende centra, zoals de binnenstad en de boodschappencentra in de wijken. Maar ook steeds vaker in gemixte gebieden waar wonen, voorzieningen en werken door elkaar lopen, waar volop ruimte is voor interactie.


    Met de voorstellen in het conceptbeleidskader speelt het college in op de genoemde veranderingen. Ook schept het college voorwaarden om de adequate bestaande retailstructuur (binnenstad, boodschappencentra in de wijk en Woonplein/Zuiderval) in de toekomst te behouden. Na bespreking en vaststelling van het beleidskader ‘Retail in Enschede’ werkt het college dit verder uit in een ontwerp-structuurvisie.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 november 2019,


    besluit, met inachtneming van het aangenomen amendement A,

    1. Het beleidskader 'Retail in Enschede' gewijzigd vast te stellen.
    2. Het ontwikkelingskader horeca 2005 - 2015 en de detailhandelsstructuurvisie 2012 in te trekken.

    Moties

    Onderwerp
    duurzame retail
    00:14:50 - 00:17:03 - A.G.J. ten Vergert
    00:17:03 - 00:17:51 - R.R. Kreeft
    00:17:51 - 00:18:53 - A.G.J. ten Vergert
    00:18:53 - 00:19:15 - R.R. Kreeft
    00:19:15 - 00:19:55 - A.G.J. ten Vergert
    00:19:55 - 00:20:26 - B. Overink
    00:20:26 - 00:20:32 - A.G.J. ten Vergert
    00:20:32 - 00:21:02 - A. Brouwer
    00:21:02 - 00:21:12 - A.G.J. ten Vergert
    00:21:12 - 00:21:51 - M.I. Jeliazkova
    00:21:51 - 00:22:15 - A.G.J. ten Vergert
    00:22:15 - 00:22:16 - M.I. Jeliazkova
    00:22:16 - 00:22:17 - A.G.J. ten Vergert
    00:22:17 - 00:22:33 - M.I. Jeliazkova
    00:22:33 - 00:22:37 - A.G.J. ten Vergert
    00:23:01 - 00:24:24 - A. Sempel
    00:24:30 - 00:25:11 - R.R. Kreeft
    00:25:15 - 00:25:49 - A. Sempel
    00:25:49 - 00:26:18 - R.R. Kreeft
    00:26:20 - 00:26:42 - A. Sempel
    00:26:50 - 00:27:31 - H. de Roode
    00:27:32 - 00:27:52 - A. Sempel
    00:27:53 - 00:28:28 - B. Overink
    00:28:29 - 00:28:54 - A. Sempel
    00:28:54 - 00:29:22 - B. Overink
    00:29:24 - 00:29:43 - A. Sempel
    00:29:44 - 00:29:58 - B. Overink
    00:29:59 - 00:30:36 - M.I. Jeliazkova
    00:30:36 - 00:30:39 - A. Sempel
    00:31:14 - 00:38:09 - E. Eerenberg
    00:38:19 - 00:38:20 - E. Eerenberg
    00:38:25 - 00:38:58 - H. de Roode
    00:38:59 - 00:39:29 - E. Eerenberg
    00:39:32 - 00:40:29 - A.G.J. ten Vergert
    00:40:32 - 00:42:08 - E. Eerenberg
    00:42:09 - 00:42:51 - A.G.J. ten Vergert
    00:42:51 - 00:44:46 - B. Overink
    00:44:53 - 00:46:37 - E. Eerenberg
    00:46:37 - 00:46:40 - B. Overink
    00:46:43 - 00:47:27 - H. de Roode
    00:47:28 - 00:48:22 - E. Eerenberg
    00:48:23 - 00:49:01 - H. de Roode
    00:49:02 - 00:50:20 - E. Eerenberg
    00:51:41 - 00:53:11 - R.R. Kreeft
    00:53:12 - 00:54:39 - E. Eerenberg
    00:54:39 - 00:55:23 - R.R. Kreeft
    00:55:34 - 00:56:34 - A.G.J. ten Vergert
    00:56:35 - 00:57:19 - B. Overink
    00:57:36 - 00:58:35 - E. Eerenberg
    00:59:00 - 00:59:25 - B. Overink
    00:59:31 - 01:00:45 - E. Eerenberg
    01:00:46 - 01:01:10 - B. Overink
    01:01:25 - 01:01:46 - E. Eerenberg
    01:02:31 - 01:02:58 - R.R. Kreeft
    01:03:05 - 01:04:28 - E. Eerenberg
    01:04:46 - 01:04:51 - R.R. Kreeft
    01:04:59 - 01:05:29 - E. Eerenberg
    01:15:07 - 01:16:00 - A.G.J. ten Vergert
    01:16:33 - 01:18:29 - M.I. Jeliazkova
    01:18:42 - 01:19:41 - G. Visser-Voorn
    01:19:47 - 01:20:07 - H. de Roode
    01:20:11 - 01:20:35 - P. van Ek
    01:20:39 - 01:20:47 - D Dönmez
    01:20:51 - 01:21:01 - D. Sariakçe
  6. 5.1.a

    Stemuitslag

    voor 51%
    tegen 49%
    voor
    BBE (7), CDA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GV (1)
    tegen
    CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), GL (4), SP (3)
  7. 5.1.b

    Stemuitslag

    voor 62%
    tegen 38%
    voor
    CDA (3), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), SP (3)
    tegen
    BBE (7), CDA (1), PVV (2), VVD (4), GV (1)
  8. 5.2

    01:23:41 - 01:26:01 - A.G.A. Blömer
    01:26:02 - 01:26:11 - J. Kerkwijk
    01:26:13 - 01:26:47 - A.G.A. Blömer
    01:26:47 - 01:27:12 - J. Kerkwijk
    01:27:14 - 01:27:50 - R. Wessels
    01:27:52 - 01:27:54 - A.G.A. Blömer
    01:27:54 - 01:27:55 - M van Lagen
    01:27:55 - 01:28:00 - A.G.A. Blömer
    01:28:01 - 01:28:12 - M van Lagen
    01:28:13 - 01:28:36 - A.G.A. Blömer
    01:28:58 - 01:28:59 - A.G.A. Blömer
    01:29:02 - 01:32:00 - N. van den Berg
    01:32:01 - 01:32:15 - J. Kerkwijk
    01:32:15 - 01:32:16 - J. Kerkwijk
    01:32:16 - 01:32:22 - N. van den Berg
    01:32:26 - 01:32:46 - A.G.A. Blömer
  9. 6

    01:33:51 - 01:34:09 - G. Visser-Voorn
    01:34:42 - 01:34:51 - A. Koç
    01:34:54 - 01:34:59 - G. Visser-Voorn
    01:35:02 - 01:35:20 - A.K. Boersma
    01:35:23 - 01:35:30 - E.G. Versteeg
    01:35:31 - 01:35:36 - D. Sariakçe
  10. 6.1

    Het College stelt het uurtarief voor peuter- en VVE-arrangementen vast op 10,29 euro per uur. Dit tarief is 47 cent lager dan het tarief in 2019. Het lagere tarief volgt uit de uitbreiding van het urenaanbod van 10 naar 16 uur. Met de Enschedese kinderopvangorganisaties is de ambitie uitgesproken dat zij reeds per 1 januari 2020 daar waar mogelijk 16 uur voorschoolse educatie aanbieden aan VVE-geïndiceerde kinderen. Enschede loopt daarmee vooruit op het besluit van minister Slob om per 1 augustus 2020 de minimum-duur van voorschoolse educatie voor doelgroepkinderen op te hogen van 10 naar 16 uur per week. In Enschede loopt reeds een zestal pilots met 16 uur voorschoolse educatie en de ervaringen daarmee zijn positief. Het College stelt voor de subsidieverordening daar nu op aan te passen. Bij de aanpassing wordt tevens de mogelijkheid versoepeld voor kinderopvangorganisaties die tot nu toe geen “gekozen” partner zijn van een Integraal Kindcentrum (IKC) om de samenwerking met een IKC te zoeken en ook voorschoolse educatie aan te bieden.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 oktober 2019,


    besluit:
    De verordening tot wijziging van de subsidieverordening Onderwijs- en ontwikkelkansen voor jongeren van 0 tot 18 jaar 2019 vast te stellen.

  11. 6.10

    De gemeenteraad heeft er voor gekozen om bij het wegbeheer in Enschede de landelijke in ontwikkeling zijnde systematiek te volgen waarbij prestaties, kosten en risico’s zo goed mogelijk in evenwicht worden gehouden (dit noemen we “assetmanagement”). Daarbij zet de gemeenteraad ook meer in op de gemeentelijke strategische opgaven. Dat doet zij onder andere door te kiezen voor een hogere kwaliteit van voet- en fietspaden in Enschede, vanuit het belang dat deze voet- en fietspaden hebben vanuit mobiliteit, een inclusieve stad en duurzaamheid. Ook blijft de gemeenteraad bij het wegbeheer in Enschede inzetten op veiligheid, duurzaamheid en innovatie en geeft zij meer gewicht aan cultuurhistorie binnen het wegbeheer. Dit is vastgelegd in het door de gemeenteraad vastgestelde wegenbeleidsplan 2020 -2023.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 november 2019,


    besluit:

    1. Het wegenbeleidsplan 2020-2023 vast te stellen;
    2. De landelijke in ontwikkeling zijnde systematiek van het CROW rond assetmanagement te volgen en meer in te zetten op de gemeentelijke strategische opgaven;
    3. Te kiezen voor de CROW wegbeheersystematiek 2019 als tussenstap;
    4. De kwaliteit van de voet- en fietspaden naar een hoger onderhoudsniveau te brengen om de mobiliteit te verhogen;
    5. De fietsersbond, de Wmo Raad en de Adviescommissie Cultuurhistorie een adviesrol te geven in het wegbeheerproces;
    6. Voor de periode 2020-2023 (4 jaar) in totaal een investeringskrediet van 8 miljoen euro toe te kennen voor het vervangen van wegen en infrastructurele kunstwerken;
    7. De ”reserve nog uit te voeren werkzaamheden” bij nog niet gereedkomen van groot onderhoud wegen door bepaalde omstandigheden einde van het boekjaar te gebruiken.
    8. Een voorziening voor “groot onderhoud infrastructurele kunstwerken” in te stellen om fluctuaties in het groot onderhoud door de jaren heen op te kunnen vangen binnen de financiële kaders.
  12. 6.11

    Als gevolg van de invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren kunnen gemeenschappelijke
    regelingen niet meer aansluiten bij de CAO-gemeenten. Als oplossing hiervoor is onder de vlag van de VNG een
    werkgeversvereniging opgericht, waar gemeenschappelijke regelingen aan kunnen deelnemen. Deze
    werkgeversvereniging stelt dan een CAO vast. De Regio Twente wil aansluiten bij deze werkgeversvereniging en stelt
    de raden van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid wensen en bedenkingen kenbaar te maken. De
    gemeenteraad wordt voorgesteld geen gebruik te maken van deze mogelijkheid.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 november 2019,


    besluit:
    de gemeenteraad van Enschede besluit bij het algemeen bestuur van de Regio Twente geen zienswijzen kenbaar te maken ten aanzien van de aansluiting bij de werkgeversvereniging.

  13. 6.2

    De gemeenteraad is opdrachtgever voor de accountantscontrole van de gemeenterekening. In dat kader heeft de Raad op 22 mei 2017 het controleprotocol 2016-2019 vastgesteld met nadere aanwijzingen voor de accountantscontrole. Het gaat dan om de te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties en het normenkader voor de financiële rechtmatigheidscontrole. De accountant stelt bij de controle van de jaarrekening vast dat de baten, lasten en balansmutaties in overeenstemming met dit normenkader tot stand zijn gekomen. Dit normenkader wordt jaarlijks aangepast op basis van nieuwe wet- en regelgeving.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 november 2019,


    besluit:
    het normenkader rechtmatigheid voor de accountantscontrole van de gemeenterekening 2019 vast te stellen.

  14. 6.3

    Jaarlijks legt het college de verordeningen van de gemeentelijke belastingen en heffingen van het aankomende belastingjaar, voor aan de gemeenteraad. In deze verordeningen staan de tarieven en/of bedragen die inwoners en bedrijven betalen voor bijvoorbeeld de onroerende zaakbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Maar ook voor het verkrijgen van bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of bouwvergunning.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 november 2019,


    besluit:


    De verordening vast te stellen op de heffing en invordering van:
    a. Begraafrechten 2020;
    b. Hondenbelasting 2020;
    c. Leges 2020;
    d. Marktgeld 2020
    e. Onroerende-zaakbelastingen 2020;
    f. Precariobelasting 2020;
    g. Reclamebelasting Centrum 2020;
    h. Reinigingsheffingen 2020;
    i. Rioolheffing 2020;
    j. Toeristenbelasting 2020;
    k. Haven- kade- en opslaggelden 2020 en;
    2. De kwijtscheldingsverordening 2020 vast te stellen.

  15. 6.4

    Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente voert voor een groot aantal gemeenten in en buiten Twente taken uit op het gebied van de gemeentelijke belastingen. Daartoe is een Gemeenschappelijke Regeling in het leven geroepen. Het afgelopen jaar is de (verkorte) naam van het GBT gewijzigd in GBTwente. Daarvoor moet de GR worden aangepast. Daarnaast maakt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) een wijziging van de regeling noodzakelijk. De CAO-gemeenten is niet meer automatisch van toepassing op gemeenschappelijke regelingen. Om toch een CAO te kunnen afsluiten, is onder de vlag van de VNG een werkgeversvereniging in het leven geroepen. Om te kunnen deelnemen aan deze vereniging is eveneens een wijziging van de GR noodzakelijk. Een laatste punt is de wens van GBTwente én gemeenten om begrotingswijzigingen die leiden tot een verlaging van de gemeentelijke bijdrage niet meer voor een zienswijze naar gemeenten te sturen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 november 2019,


    besluit:

    1. Toestemming te verlenen voor het wijzigen van de Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Belastingkantoor Twente (GBTwente).
    2. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken bij het algemeen bestuur van het GBTwente ten aanzien van het ontwerp besluit van het algemeen bestuur om toe te treden tot de nieuw opgerichte werkgeversvereniging van de VNG voor niet-gemeenten.
  16. 6.5

    In Enschede in is toenemende mate behoefte aan kavels voor particulieren. Met name naar kavels rond de 500m2 is de vraag hoog en deze zijn op dit moment niet beschikbaar. Het lijkt dan ook een logische stap om de Leuriks Oost als woningbouwlocatie voor het groenstedelijk woning opnieuw op te starten. Door hiervoor nu de financiële middelen vrij te maken, kan dit in gang gezet worden.

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)
    tegen
    EA (1)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 november 2019,


    besluit:


    Wij stellen u voor te besluiten om:

    1. De herziene grondexploitatie Leuriks Oost, bestaande uit de toelichting en risicoanalyse, vast te stellen;
    2. Daarbij de door het college opgelegde geheimhouding ten aanzien van bijlage 1 (toelichting grondexploitatie) te bekrachtigen ingevolge artikel 25 lid 3 Gemeentewet;
    3. Ten behoeve van de grondexploitatie Leuriks Oost het krediet te verlagen met 2.701.357 euro.
    4. De verliesvoorziening te verhogen met 5.150.061 euro en dit te dekken uit de financiële middelen gereserveerd in het kader van ‘’Financiële effecten richting aan ruimte en veranderende regelgeving BBV’’ (raadsbesluit 31-10-2016);
    5. Het restant gereserveerde middelen vanuit de RAR 1.849.939 euro over te boeken naar de reserve Grondbedrijf ten behoeve van het afboeken van 8000 m2 op de snelweglocatie aan de Zuiderval;
    6. De hieruit voortvloeiende wijzigingen in de gemeentebegroting aan te brengen.
  17. 6.6

    De vaststelling van de beleidsregel ‘ruimtelijk sturen op maatschappelijke functies’ gaat helpen om in nieuwe bestemmingsplannen bij een locatie met deze functie ongewenste effecten voor de omgeving te voorkomen.
    In Enschede zijn veel panden met de bestemming ‘Maatschappelijk’. Deze bestemming kent een veelvoud aan gebruiksmogelijkheden. Een pand dat nu in gebruik is als school, kan zonder nadere afweging of procedure ook gebruikt worden als kerk, moskee, dierenasiel of brandweerpost. Of de andere functies ook passen in de omgeving kan nu niet in de afweging worden meegenomen. Dit willen we door de nieuwe beleidsregel veranderen.
    In nieuwe situatie – na invoering van de beleidsregel ‘ruimtelijk sturen op maatschappelijke functies’ - wordt veel scherper gekeken welke functies maatschappelijk nu en in de toekomst in de omgeving wenselijk zijn. Kortom, er is veel meer sprake van maatwerk. Bestaande situaties worden zoveel mogelijk overeenkomstig het huidige gebruik bestemd. Voor functieverandering of toevoeging van nieuwe functies verdeelt de nieuwe beleidsregel de functie ‘maatschappelijk’ in basisfuncties en maatwerkfuncties. Basisfuncties hebben weinig impact op de omgeving en kunnen in een bestemmingsplan meestal zonder nadere afweging of procedure mogelijk worden gemaakt (bij voorbeeld apotheek, bibliotheek, praktijkruimte, wijk- en clubgebouwen). Voor het wijzigen of toevoegen van maatwerkfuncties is vanwege de impact op de omgeving wel een nadere afweging en ruimtelijke procedure nodig. Voorbeelden: asielzoekerscentrum, begraafplaats, campus, Dierenasiel, gezondheidscentrum, hulp- en veiligheidsdiensten, opvang van kwetsbare groepen, religie. Om de beoogde werking van de beleidsregel te verduidelijken is een infographic gemaakt, deze is als bijlage bijgevoegd.
    De nieuwe beleidsregel geldt niet voor de combinatie van wonen en zorg. Vanwege de complexiteit is daarvoor is momenteel een separaat toetsingskader in voorbereiding.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 27 augustus 2019,


    besluit:
    de notitie 'ruimtelijk sturen op maatschappelijke functies' vast te stellen als beleidsregel.

  18. 6.7

    Sinds begin dit jaar is het Twents Fonds voor Vakmanschap actief in de ondersteuning van werkenden, ZZP’ers en werkzoekenden uit Twente die zich willen om-, her- of bijscholen in een vakrichting, tot en met mbo-niveau 4. De gemeente Enschede verricht de uitvoerende taken op het gebied van subsidieverwerving en het verstrekken van opleidingsvouchers (subsidies). Om het proces, op gebied van doelmatigheid en rechtmatigheid, te verbeteren heeft het college besloten om de gemeenteraad voor te stellen een bijzondere subsidieverordening, een begrotingswijziging en een bestemmingsreserve vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 november 2019,


    besluit:

    1. De subsidieverordening vast te stellen ten bate van het Twents Fonds voor Vakmanschap
    2. Een bestemmingsreserve in te stellen ten bate van het Twents Fonds voor Vakmanschap
    3. De gemeentebegroting dienovereenkomstig te wijzigen.
  19. 6.8

    We hebben een verzoek ontvangen voor het vestigen van een paardenkliniek op het perceel aan de Haaksbergerstraat 1045. Een paardenkliniek past niet binnen de huidige bestemming ‘Sport – Manege’, waardoor een herziening van het bestemmingsplan (“Haakbergerstraat 1045”) noodzakelijk is. Met het ontwerpbestemmingsplan “Haaksbergerstraat 1045” krijgt het perceel de bestemming ‘Maatschappelijk-paardenkliniek’ en het meest zuidelijk deel krijgt over ongeveer 1000 m2 de bestemming ‘Natuur’. De vestiging van de paardenkliniek en bijbehorende aanpassingen aan het perceel, zorgen voor een kwaliteitsverbetering op het perceel.


    Dit ontwerp bestemmingsplan heeft van 6 juni tot en met 17 juli 2019 zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan kan ongewijzigd worden vastgesteld.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26 november 2019,


    besluit:

    1. het bestemmingsplan “Haaksbergerstraat 1045” met de daarbij behorende toelichting, regels, verbeelding, bijlagen en ondergrond conform NL.IMRO.0153.R20190003-0003 vast te stellen;
    2. geen exploitatieplan vast te stellen.
  20. 6.9

    Aan B&W wordt voorgesteld om het kortparkeertarief voor de gemeentelijke parkeergarages per 1 januari 2020 te verhogen met € 0,10 naar € 3,00, conform het stappenplan 'de geleidelijke methode' welke in 2010 door de Raad is vastgesteld. Tevens conform het coalitieakkoord “Enschede 2018 – 2022” en de Zomernota 2019 -2023 waarin deze lijn is bekrachtigd. Ook de abonnementstarieven en de overige garage gerelateerde tarieven worden vastgesteld voor 2020. Voorgesteld wordt om de maximale dagtarieven voor de Hermandadgarage en de Mooienhof garage ongewijzigd te laten. Tot slot wordt met dit voorstel de Raad in gelegenheid gesteld om de Verordening Parkeerbelastingen en Verordening Parkeren voor 2020 tijdig vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 82%
    tegen 18%
    voor
    BBE (7), CU (2), D66 (5), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), SP (3)
    tegen
    CDA (4), EA (1), DENK (1), GV (1)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 oktober 2019,


    besluit:



    Vast te stellen, de Verordening Parkeerbelastingen 2020 met daarin de volgende tariefaanpassingen:


    1.1 verhoging van het kortparkeertarief op straat per 1 januari 2020 met € 0,10 naar € 3,10 per uur;
    1.2. verhoging van de vergunning-tarieven in lijn met de geleidelijke methode en procentueel gezien in
    dezelfde verhouding ten opzichte van de tarieven voor kortparkeren op straat;
    1.3 met ingang van 1 januari 2020, als maximumbedrag voor het opleggen van een naheffingsaanslag,
    € 64,50 te hanteren.
    2. Vast te stellen, de Verordening Parkeren 2020 en de Verordening Parkeerbelastingen 2020 met enkele
    tekstuele aanpassingen.

  21. 7
    Sluiting