Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen van de agenda
  3. 3
    Benoeming en toelating
  4. 3.a

  5. 3.b

  6. 4
    Actualiteiten
  7. 4.1

    Antwoorden wethouder Jajan:
    Eindhoven heeft een technologisch topprofiel waardoor er op allerlei manieren gesprekken worden gevoerd tussen Twente en de regio Eindhoven, bijvoorbeeld via de Twente Board, maar niet door het college.
    Als we echt een kans zien in een bedrijf met een interessant profiel, proberen zij zo’n bedrijf van een plek te voorzien.
    Wij reserveren ruimte en zullen daarover spoedig met een voorstel naar de raad komen.

  8. 4.2

    Antwoorden wethouder Jajan:
    Aanpak woonoverlast gebeurt via het team woonoverlast. Dat team is recent uitgebreid. Het team woonoverlast maakt nu een analyse om de aanpak op maat te maken.
    Communicatie tussen huurders en woningcorporaties is vrij goed. Op verzoek kan ik dit aankaarten bij woningcorporaties maar zie nu niet de noodzaak.
    Buurten betrekken bij de aanpak van woonoverlast.

  9. 4.3

    Antwoorden wethouder Van den Berg:
    Vraag 2. nee dat is niet aan de orde. Vraag 1: we maken maar beperkt gebruik van deze social media. We monitoren deze kanalen vanuit oogpunt van veiligheid. We overwegen regionaal om over te stappen op andere kanalen afgezien van veiligheid.

  10. 4.4

    Antwoorden wethouder Van den Berg:
    1. Als er geen berichten worden geplaatst dan is het platform niet werkzaam. Daaraan wordt gewerkt
    2. Antwoord is ja
    3. We hebben een contentstrategie. Die willen we met de raad delen in een sessie.
    Dit ligt op het raakvlak van digitalisering en communicatie.
    De wethouder zegt toe dat het college zorgt dat de gemeente blijft communiceren op de kanalen waar inwoners zich op bevinden.
    De waarde van sommige platformen neemt af en daar zouden we stapsgewijs mee kunnen stoppen. We willen daarop terugkomen in een sessie met de raad.

  11. 4.5

    Antwoorden wethouder Vedder:
    De wethouder ziet niet het verband tussen de geschetste casus en de vragen. De wethouder is geen fan van herindicaties, maar als die herindicaties plaatsvinden dan is het belangrijk dat we strategie hierop voeren. We hebben bewust gekozen om eerst aan te kondigen met een brief. Helaas zijn de aanbieders pas een paar dagen later geïnformeerd waardoor ze niet waren voorbereid op vragen. Dat was een fout. Hulpverleners hadden gelijktijdig geïnformeerd moeten worden.
    Raadslid Brouwer schetst hoe de brief van het college binnenkomt bij kwetsbare inwoners.
    Wethouder Vedder vindt het ongepast dat raadslid Brouwer een relatie legt tussen een fout in de communicatie in Enschede en de tragische casus in Vorden.
    Wethouder Vedder geeft aan dat de brieven aan deze doelgroep zorgvuldig tot stand komen. In dit geval is alleen het informeren van de aanbieders niet snel genoeg gebeurd.

  12. 4.6

    Antwoorden wethouder Vedder:
    Steeds meer verschil tussen het maximumtarief en de kosten die in rekening worden gebracht. Dat is een vervelende ontwikkeling. Het rijk is hier aan zet. Als gemeente gaan we niet over deze regelgeving, maar ik sluit mij aan bij de oproep van de G4-wethouders voor maximering van het tarief. De gemeente gaat wel over voorschoolse educatie. We zorgen daarbij dat gezinnen niet meer dan de maximumbijdrage kwijt zijn.
    De wethouder wil niet dat de gemeente extra beleid gaat voeren waar het rijk een gat laat vallen.

  13. 4.7

    Antwoorden wethouder Jajan:
    De Tilburgse aanpak klinkt interessant. We gaan die aanpak met voor- en nadelen bekijken. Als we dat hebben gedaan dan komen we daarmee terug naar de raad.
    Het is helaas vandaag niet gelukt om het aantal leegstaande woningen te achterhalen, maar zodra dat gelukt is dan komen we ook daarmee naar de raad.