Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Stedelijke commissie - ECONOMIE WERK INKOMEN ONDERWIJS

maandag 13 maart 2023

21:30 - 23:00
Locatie

Stadhuis, Raadzaal

Voorzitter
R. Denneboom
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    • vaststellen van de agenda
    • kennisnemen van het verslag van de vergadering van 6 februari 2023
    00:00:03 - 00:01:28 - 1
  2. 2

    • mededelingen
      • mededeling procesregisseurs Kansengelijkheid
    • lijst aandachtspunten en toezeggingen
    00:00:36 - 00:01:28 - 1
  3. 3

    De gemeente Enschede heeft een nieuwe visie op kantoren en kantoorontwikkelingen vastgesteld. Dit is voor de komende jaren het nieuwe beleidskader dat richting geeft aan de gewenste ontwikkeling van kantoorpanden en kantoorlocaties in de stad. Met deze nieuwe aangescherpte koers gaat Enschede:
    •    Vraag en aanbod kantoorruimte concentreren in het stationsgebied en Centrumkwadraat (concentratiestrategie)
    •    Inzetten op een mix van nieuwbouw en herontwikkeling van bestaande kantoren in het concentratiegebied
    •    Transformatie van kansarme kantoorgebouwen naar andere stedelijke functies stimuleren in gebieden buiten de formele kantoorlocaties
    Daarnaast is er per kantoorlocatie een perspectief opgesteld waarin onder andere staat beschreven hoe de gemeente gaat handelen bij nieuwe initiatieven of plannen voor het gebied.


    De prognose laat een groeiende vraag naar kantoren zien
    De toekomstige vraag naar kantoorruimte zal zich vooral richten op de stationsomgeving in het centrum van Enschede. Daarom zet de gemeente in op de herontwikkeling van bestaande kantoorpanden en nieuwbouw in de vorm van multifunctionele gebouwen in Centrumkwadraat en rondom het station. In totaal wil de gemeente, samen met projectontwikkelaars, ongeveer 20.000 m2 extra kantoorruimte gaan ontwikkelen in dit gebied om de groeiende ruimtevraag van circa 40.000 m2 te kunnen faciliteren. Daarnaast wil de gemeente doorgaan met het transformeren van verouderde kantoorpanden buiten de kantoorgebieden naar andere stedelijke functies. Niet alle kantoren komen daarvoor in aanmerking. De gemeente ontwikkeld een speciaal afwegingskader om te beoordelen of en op welke manier een kantoor getransformeerd kan worden.


    Belangrijke categorie werkgevers
    Kantoorgebruikers zijn voor Enschede een belangrijke categorie werkgevers. De zakelijke dienstverlening en de ICT-sector zijn dienstverlenend en werken dan ook vaak samen met andere partijen in de stad. Binnen de ICT huisvesten we bovendien al veel moderne, innovatieve en creatieve bedrijvigheid die past bij ons profiel als kennisstad en regiohoofdstad. Het zijn sectoren die veel werk bieden aan hbo- en wo-afgestudeerden: het talent dat we graag in onze regio willen behouden. Als gemeente maken we beleid en ontwikkelen we locaties die het voor kantoorgebruikers aantrekkelijk maakt om zich hier te vestigen en door te groeien. Enschede is dé kantorenstad van Twente en wil die positie nog meer verstevigen.


    De generaties van nu en morgen stellen andere eisen aan haar werkomgeving
    Verschillende maatschappelijke trends dwingen tot een andere manier om na te denken over werklocaties. Denk daarbij aan plaats- en tijdonafhankelijke werken, een goede balans tussen werk en privé, flexibiliteit, meer aandacht voor fysieke en mentale gezondheid en ruimte voor sport en natuur. De laatste jaren zien we een verschuiving in de vraag naar werkmilieus: van onpersoonlijke, monofunctionele, grijze locaties buiten de stad naar multifunctionele, groene locaties op een locatie die met OV en fiets goed te bereiken is. Bedrijven en organisaties zoeken naar een manier om hun talent een prettige en uitdagende werkomgeving te bieden en kwalitatief goede werklocaties zijn hiervoor cruciaal.


    Deze kantorenvisie beantwoordt aan die veranderende vraag naar werkmilieus en wordt ondersteund door de uitkomsten en aanbevelingen uit recent marktonderzoek naar de kantorenmarkt in Enschede .

    00:00:39 - 00:01:28 - 1
    00:01:30 - 00:03:11 - 34
    00:03:11 - 00:03:13 - 1
    00:03:13 - 00:03:39 - 45
    00:03:40 - 00:04:02 - 34
    00:04:02 - 00:04:13 - 45
    00:04:13 - 00:04:15 - 1
    00:04:18 - 00:04:27 - 34
    00:04:27 - 00:04:28 - 1
    00:04:28 - 00:06:12 - 34
    00:06:12 - 00:06:14 - 1
    00:06:15 - 00:07:07 - 35
    00:07:09 - 00:07:12 - 1
    00:07:13 - 00:10:04 - 36
    00:10:04 - 00:10:07 - 1
    00:10:07 - 00:11:14 - 37
    00:11:14 - 00:11:19 - 1
    00:11:19 - 00:11:54 - 39
    00:11:57 - 00:12:00 - 37
    00:12:01 - 00:12:08 - 1
    00:12:08 - 00:13:53 - 38
    00:13:53 - 00:14:00 - 1
    00:14:00 - 00:15:25 - 39
    00:15:26 - 00:15:28 - 1
    00:15:28 - 00:16:27 - 41
    00:16:27 - 00:16:30 - 1
    00:16:30 - 00:18:31 - 42
    00:18:31 - 00:18:34 - 1
    00:18:34 - 00:20:05 - 43
    00:20:05 - 00:20:08 - 1
    00:20:08 - 00:21:38 - 44
    00:21:38 - 00:21:40 - 1
    00:21:41 - 00:22:57 - 45
    00:22:57 - 00:22:59 - 1
    00:22:59 - 00:23:41 - 46
    00:23:41 - 00:23:44 - 1
    00:23:46 - 00:33:08 - 30
    00:33:08 - 00:33:18 - 1
    00:33:18 - 00:33:49 - 45
    00:33:49 - 00:33:50 - 30
    00:33:50 - 00:34:53 - 30
    00:34:53 - 00:34:55 - 1
    00:34:56 - 00:35:48 - 42
    00:35:48 - 00:35:54 - 1
    00:35:54 - 00:36:00 - 43
    00:36:00 - 00:36:04 - 1
    00:36:04 - 00:38:14 - 30
    00:38:14 - 00:38:24 - 1
    00:38:25 - 00:38:44 - 42
    00:38:45 - 00:39:38 - 30
    00:39:38 - 00:39:45 - 1
    00:39:46 - 00:40:14 - 37
    00:40:14 - 00:41:29 - 30
    00:41:29 - 00:41:37 - 30
    00:41:37 - 00:41:43 - 1
    00:41:44 - 00:42:23 - 36
    00:42:23 - 00:43:26 - 30
    00:43:26 - 00:43:30 - 1
    00:43:30 - 00:43:31 - 30
    00:43:31 - 00:43:52 - 34
    00:43:52 - 00:44:43 - 30
    00:44:43 - 00:45:11 - 1
  4. 4
    Sluting