Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

maandag 25 mei 2020

19:00 - 23:00
Locatie

Overig - zie agenda

Voorzitter
B.J. Sanders
Toelichting

Wordt vervolgd op 26 mei 2020, inclusief besluitvorming alle onderwerpen.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

  3. 3
    Vaststellen van de agenda
  4. 4

  5. 5

    Moties

    Onderwerp
    Betaalbare woningen
    Gelijk loon voor mannen en vrouwen
    Investeren in duurzame wederopbloei
  6. 6
    BESPREEKPUNTEN
  7. 6.a

    Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om de Maatregelverordening voor de Participatiewet, de IOAW (vult het inkomen van oudere, werkloze werknemers en hun partners aan tot het bijstandsniveau) en de IOAZ (Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen) aan te passen.
    Als mensen een uitkering hebben en zich niet houden aan de verplichtingen van de Participatiewet en de Maatregelverordening, dan moet de gemeente van het Rijk de uitkering tijdelijk verlagen. In de nieuwe maatregelverordening stelt het College aan de Raad voor om de verlagingspercentages van maatregelen die de gemeente zelf kan nemen substantieel te verlagen. In het Coalitieakkoord is afgesproken dat de gemeente meer gaat werken vanuit het vertrouwen in de inwoners. Deze doelgroep heeft in voorkomende gevallen ook zorg en ondersteuning nodig. De aanpassing van de maatregelverordening is een belangrijke stap bij de invulling van deze ambitie. Daarnaast wijst recent onderzoek (1*) uit dat streng sanctioneren averechts kan werken op het bevorderen van uitstroom uit de bijstand. In sommige situaties zorgen de hoge kortingen op de uitkering bovendien voor een verslechtering van de schuldenpositie van inwoners. Als gemeente dragen we dan niet bij aan een oplossing maar aan een probleem. Dit vindt het college onwenselijk.


    Naast de gemeentelijke maatregelverordening, bestaan landelijke door de rijksoverheid vastgestelde verlagingspercentages als mensen zich niet aan de verplichtingen van de Participatie houden. De gemeente heeft daar geen invloed op. Daar waar mogelijk wil de gemeente bij de uitvoering hiervan de ruimte voor de menselijke maat opzoeken.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.26 februari 2020, met inachtneming van de aangenomen amendementen E, F en G,
    besluit:
    In te stemmen met de bijgevoegde Maatregelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Enschede 2020 onder gelijktijdige intrekking van de oude verordening, met dien verstande dat:
    - artikel 1 onder f zal luiden: 'recidive: als de inwoner binnen twaalf maanden na bekendmaking van een besluit waarmee een maatregel is toegepast zich opnieuw schuldig maakt aan dezelfde verwijtbare gedraging’;
    - aan artikel 2 een nieuw lid wordt toegevoegd dat luidt: 'de uitnodiging om binnen vijf werkdagen contact op te nemen om een reactie te geven op het verlagingsbesluit welke eventueel kan leiden tot wijziging of intrekking van dat verlagingsbesluit;
    - artikel 3 lid 4 zal luiden: ‘De gemeente kan een schriftelijke waarschuwing geven:
    a. in geval van geringe verwijtbaarheid, en/of
    b, bij de eerste verwijtbare gedraging van de inwoner, tenzij het een gedraging betreft uit de artikelen 11 onder e, 11 onder f, 13,15, 18 en 20. Een inwoner kan in totaal slechts één keer een waarschuwing krijgen, bij een volgende verwijtbare gedraging (ongeacht of dit recidive is of niet en ongeacht of het hetzelfde verwijtbare gedraging is) zal een maatregel conform deze verordening worden opgelegd’.

    Moties

    Onderwerp
    Hoor en wederhoor
  8. 6.b

    De regering heeft 30 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de Regio Deal Twente. Dit bedrag wordt ingezet om Twente aantrekkelijker te maken voor (nieuwe) ondernemers, bewoners en talenten. Eén van de grootste opgaven waar Twente voor staat is het aantrekken en behouden van talent. Dit kan alleen met een modern en uitdagend cultureel klimaat. Op dit moment wordt het huidige culturele aanbod in Twente door talenten als traditioneel en conservatief ervaren. Het plan Creatieve Broedplaatsen moet hierin verandering brengen door het versterken van de verbinding en samenwerking tussen het bedrijfsleven en culturele en creatieve instellingen in de Regio.
    Voor de Creatieve Broedplaatsen is uit de Regio Deal € 2,11 miljoen beschikbaar. De gemeente Enschede is namens de 14 Twentse regiogemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van het projectplan en de verdeling van de subsidies.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 april 2020,


    besluit:


    1. Een budget van 2,11 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de periode 2020-2026 om het meerjarige exploitatie project Creatieve Broedplaatsen uit te voeren. Dit budget wordt gedekt vanuit de ontvangen subsidie van de Provincie Overijssel als onderdeel van de Regio Deal voor het fiche Creatieve Broedplaatsen;
    2. De subsidieverordening Creatieve Broedplaatsen vast te stellen ter verdeling van de beschikte gelden;
    3. De volgende subsidies op te nemen in de begroting en toe te voegen aan de subsidiestaat:
    a. Een subsidie van € 335.000 aan Concordia te verstrekken voor het stimuleren van initiatieven, het opsporen van potentiële initiatieven en het helpen van aanvragers bij het uitwerken van hun ideeën, door ze om te zetten in uitvoerbare plannen.
    b. Een subsidie van € 135.000 aan Hogeschool Saxion voor de uitvoering van het onderdeel monitoring. Een subsidie van € 70.000 aan Hogeschool Saxion voor de uitvoering van het onderdeel coaching.
    c. Een subsidie van € 60.000 aan Tetem te verstrekken voor de uitvoering van het onderdeel netwerken.

  9. 7
    HAMERSTUKKEN
  10. 7.a

    Er is een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het uitbreiden van het bestaande transformatorstation van Enexis aan de Vlierstraat 115. Hiervoor wordt een nieuw gebouw gerealiseerd. Het gebouw is groter dan op grond van bestemmingsplan is toegestaan. Het college wil de uitbreiding van het transformatorstation mogelijk maken. De gemeenteraad wordt daarom verzocht de benodigde verklaring van geen bedenkingen af te geven.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 april 2020,


    besluit:


    a. medewerking te verlenen aan een projectafwijkingsbesluit voor het uitbreiden van het transformatorstation van Enexis aan de Vlierstraat 115 door voor te nemen een verklaring van geen bedenkingen af te geven;
    b. de onder a bedoelde voorgenomen verklaring van geen bedenkingen als definitief aan te merken, indien er geen zienswijzen tegen het ontwerpbesluit worden ingediend.

  11. 7.b

    Het college van burgemeester en wethouders legt met de collegeverklaring ENSIA verantwoording af over informatieveiligheid inzake DigiD en Suwinet over 2019. Daarnaast legt het college ook verantwoording af over het gebruik van de basisregistraties BAG, BGT en BRO.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 24 april 2020,


    besluit:


    1. Op grond van artikel 25, derde lid van de Gemeentewet tijdens de eerstvolgende vergadering de door het college opgelegde geheimhouding te bekrachtigen op
    - Collegeverklaring ENSIA 2019 inzake informatiebeveiliging DigiD en Suwinet;
    - Collegeverklaring ENSIA 2019 Bijlage 1 DigiD (1) Digitaal Loket Gemeente Enschede;
    - Collegeverklaring ENSIA 2019 Bijlage 1 DigiD (2) Loket Parkeervergunningen;
    - Collegeverklaring ENSIA 2019 Bijlage 1 DigiD (3) iBurgerzaken Gemeente Enschede;
    - Collegeverklaring ENSIA 2019 Bijlage 2 Suwinet;
    - Verbeterplan inzake Suwinet Burgerzaken;
    - Assurance-rapport betreffende Collegeverklaring ENSIA 2019.

  12. 7.c

    Deltaborgh Investments heeft het voornemen om Javastraat 92 te herontwikkelen. Het perceel wordt al lange tijd niet meer gebruikt en de bebouwing staat leeg. Er is een plan ingediend dat bestaat uit de transformatie van het bestaande pand naar woonzorgeenheden en nieuwbouw van acht woonzorgeenheden op het binnenterrein. Deze worden gehuurd door mensen die ondersteund worden door Stichting Wopit. De woonzorgeenheden zijn bestemd voor mensen die (nog) niet of niet meer volledig zelfstandig kunnen wonen. Aan de Javastraat zal Wopit ondersteuning bieden bij het opbouwen van een zinvol leven, gericht op herstel en maatschappelijke inclusie. Wopit kan helpen bij stabilisering en het bereiken van levensdoelen het aanbrengen van structuur in bijv. het huishouden. Er geldt reeds een maatschappelijke bestemming op het perceel, op basis waarvan onder meer zorgfuncties zijn toegestaan. Het plan past echter niet binnen de regels van het geldende bestemmingsplan, doordat er sprake is van het bouwen buiten het bouwvlak. Om de ontwikkeling mogelijk te maken is het bestemmingsplan ‘Javastraat 92’ opgesteld. Er zijn tijdens de periode van terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan vier zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn beoordeeld en van een gemeentelijke reactie voorzien. De zienswijzen leiden tot aanpassing/nadere aanvulling van de toelichting en bijlagen van de toelichting van het bestemmingsplan. Daarnaast zijn enkele onderdelen ambtshalve aangepast.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 februari 2020,


    besluit:


    1. de nota “Samenvatting en beantwoording zienswijzen Javastraat 92” vast te stellen en degenen die een zienswijze omtrent dit plan aan de Raad kenbaar hebben gemaakt, hiervan in kennis te stellen en mede te delen of de ingediende zienswijzen aanleiding hebben gegeven tot aanpassing van het bestemmingsplan.
    2. Geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van het onder punt 3. genoemde bestemmingsplan vast te stellen.
    3. Het bestemmingsplan “Javastraat 92” met de daarbij behorende toelichting, regels, verbeelding en ondergrond conform NL.IMRO.0153.R20190004-0003 vast te stellen.
    4. Wijziging 108 van de Welstandsnota vast te stellen.

  13. 7.d

    Woningcorporatie Domijn is voornemens om het Robsonterrein te gaan herontwikkelen. Op dit terrein was voorheen onderkledingfabrikant Robson gevestigd. Het plan bestaat uit sloop van bedrijfsbebouwing, waarbij het karakteristieke gedeelte van het Robsonpand gehandhaafd blijft. Daarnaast worden 58 woningen in verschillende typen (35 grondgebonden woningen, 20 studio’s, 3 tiny houses) gerealiseerd. Daarnaast krijgt het Robsonpand, waarin onder meer verschillende vormen van (ambachtelijke) bedrijvigheid, ateliers en maatschappelijke functies ten behoeve van de wijk gevestigd zijn een passende bestemming. Aan de noordzijde van het plangebied, langs het Blekerpad, zal de stadsbeek worden aangelegd. Daarnaast wordt de moestuin op het terrein hersteld.
    De beoogde ontwikkeling past niet binnen het geldende bestemmingsplan en de geldende welstandsidentiteit ‘verborgen enclaves’ volgens de Welstandsnota. Er is een beeldkwaliteitsplan (Robson, een verbindend hof) opgesteld, dat de basis vorm voor wijziging 105 van de Welstandsnota. In het genoemde beeldkwaliteitsplan zijn de welstandseisen voor het plangebied weergegeven. Het bestemmingsplan ‘Blekerstraat-Robsonterrein’ en wijziging 105 van de Welstandsnota maken de ontwikkeling planologisch en vanuit beeldkwaliteit mogelijk.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 april 2020,


    besluit:


    1. in te stemmen met de herontwikkeling van het Robsonterrein waarbij 58 woningen in verschillende typen met bijbehorende voorzieningen zoals parkeren en groen worden gerealiseerd en een passende bestemming aan het Robsonpand wordt gegeven (onder meer (ambachtelijke) bedrijvigheid, ateliers, maatschappelijke functies).
    2. ten behoeve van het onder 1 genoemde herontwikkeling het bestemmingsplan ‘Blekerstraat-Robsonterrein’ met de daarbij behorende toelichting, regels, verbeelding, bijlagen en ondergrond conformNL.IMRO.0153.R20190006-0003 gewijzigd vast te stellen.
    3. geen exploitatieplan in de zin van artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening vast te stellen in het kader van het onder 2 benoemde bestemmingsplan;
    4. in te stemmen met wijziging 105 van de Welstandsnota, waardoor voor het plangebied van het bestemmingsplan het beeldkwaliteitsplan ‘Robsonterrein, een verbindend hof gaat gelden.

  14. 7.e

    Voor een grotendeels braakliggend terrein op de hoek van de Sumatrastraat en de Getfertweg ligt het plan voor de bouw van zestien grondgebonden woningen en het vestigen van kantoren in een voormalig bedrijfspand met cultuurhistorische waarden. Dit plan is in strijd met de voor dit gebied geldende bestemmingsplannen. Om hieraan medewerking te kunnen verlenen is het nodig voor betreffende locatie een nieuw bestemmingsplan te vervaardigen. Het bestemmingsplan “Sumatrastraat-Getfertweg 191” is daarvan het resultaat.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 februari 2020,


    besluit:


    1. Het bestemmingsplan "Sumatrastraat-Getfertweg 191" vast te stellen overeenkomstig de bij dit bestemmingsplan behorende verbeelding, regels, toelichting en ondergrond conform NL.IMRO.0153. R20190025-0003.
    2. Ten behoeve van het onder 1. genoemde bestemmingsplan geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijkie ordening vast te stellen.

  15. 7.f

    Als gevolg van een bouwplan voor zestien grondgebonden woningen op de hoek van de Sumatrastraat en de Getfertweg, is het hier vanuit de welstandszorg wenselijk om de beoogde nieuwbouw van woningen langs de Getfertweg, voor wat betreft hun verschijningsvorm, beter op de gebouwde woonomgeving aan te laten sluiten. Deze bestaande bebouwing wordt grotendeels gekenmerkt door gebouwen met een plat dak. Het voor dit gebied geldende beeldkwaliteitsplan “Hardick-Seckel” stelt hier echter een kap verplicht. Om op genoemde locatie woningen met o.a. een plat dak te kunnen realiseren is het noodzakelijk de Welstandsnota op dit onderdeel te wijzigen. Wijziging 109 van de Welstandsnota Enschede is daarvan het resultaat.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 februari 2020,


    besluit:


    1. Wijziging 109 van de Welstandsnota Enschede vast te stellen.

  16. 7.g

    De locatie van de Aldi aan de Deurningerstraat is sterk verouderd en tegenwoordig te klein voor de supermarkt. Daarnaast vraagt deze locatie vanuit het ambitiedocument Centrumkwadraat om een goede nieuwe invulling om zodoende een belangrijke bijdrage te leveren aan de versterking van de kwaliteit van dit deel van het centrum voor de doelgroep die nabij het centrum van de stad wil wonen.
    Voor de Aldi is een locatie beschikbaar op Schuttersveld, waardoor een verplaatsing kan plaatsvinden. Op de vrijgekomen locatie aan de Deurningerstraat zal dan een herontwikkeling plaatsvinden naar woningbouw ten behoeve van maximaal 28 grondgebonden woningen. Het bestemmingsplan “Verplaatsing Aldi Deurningerstraat” maakt deze ontwikkelingen mogelijk. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen, hierop zijn geen zienswijzen naar voren gebracht. Het vooroverleg met de provincie is tijdens de ter inzagelegging van het ontwerp afgerond. Dat heeft geleid tot ambtelijke wijzigingen. Ook is een ambtelijke wijziging met betrekking tot de parkeernormen doorgevoerd. Het bestemmingsplan dient daarom gewijzigd te worden vastgesteld. Voor de realisatie van de nieuwe woningen aan de Deurningerstraat is een beeldkwaliteitplan opgesteld. Dit beeldkwaliteitplan wordt toegevoegd aan de welstandsnota. Echter deze wijziging dient eerst als ontwerp ter inzage te worden gelegd.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 april 2020,


    besluit:


    1. Het bestemmingsplan “Verplaatsing Aldi Deurningerstraat” met de daarbij behorende toelichting, regels, verbeelding en ondergrond conform NL.IMR0.0153.R20190040-003, gewijzigd vast te stellen.
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen;

  17. 7.h

    De provincie wil de kruising van de N733 met de Oude Deventerweg/Landweerweg wijzigen naar een rotonde. Deze wijziging wil de provincie doorvoeren voor een verbetering van de verkeersveiligheid, de afwikkeling en de doorstroming. Op de plaats van de huidige kruising is niet voldoende ruimte om een rotonde aan te leggen. Daarom wordt de rotonde verschoven richting het noorden. De aansluitingen vanaf de Landweerweg en de Oude Deventerweg moeten daarmee ook verlegd worden. Deze ontwikkeling past niet binnen het vigerende bestemmingsplan. Daarom is een herziening van het bestemmingsplan opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen naar voren gebracht, het plan kan ongewijzigd worden vastgesteld.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 maart 2020,


    besluit:


    1. Het bestemmingsplan “Rotonde N733-Oude Deventerweg/Landweerweg” met de daarbij behorende toelichting, regels, verbeelding en ondergrond conform NL.IMRO.0153.R20190020-0003 vast te stellen.

  18. 7.i

    Op het terrein van het voormalig Labyrinth der Zinnen aan de Welenmosweg 1 is in 2015 een zorginstelling gevestigd met een tijdelijke vergunningvoor dagopvang van jongeren met overnachtingsmogelijkheden in de weekenden en vakantieperioden. Naast deze zorginstelling, wil initiatiefnemer ook een (dag)recreatie bedrijf met ondergeschikte horeca in het plangebied realiseren. Alle activiteiten zijn gericht op buitenactiviteiten. Bebouwing in het plangebied is nodig voor opslag, horeca, de overnachtingsmogelijkheden, kantoor en schuilgelegenheden. De zorginstelling is nu niet toegestaan binnen de huidige bestemming ‘Recreatie – dagrecreatie’ en de horeca is niet toegestaan op de gewenste locatie. Met het bestemmingsplan ‘Welenmosweg 1 Enschede’ wordt de zorginstelling, horeca en recreatiebedrijf juridisch planologisch toegestaan met bijbehorende bebouwing. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen naar voren gebracht, het plan is kan ongewijzigd aan de raad worden voorgelegd ter vaststelling.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 februari 2020,


    besluit:


    1. Het bestemmingsplan " Welenmosweg 1 Enschede" met daarbij behorende verbeelding, regels en toelichting en ondergrond conform NL.IMR0.0153.R20190017-0003 ongewijzigd vast te stellen.
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.

  19. 7.j

    Stichting MFA De Zweede wil bij haar multifunctionele accommodatie op sportpark De Zweede een sportzaal realiseren ten behoeve van bewegingsonderwijs en binnensport voor de inwoners van Boekelo, Usselo en Twekkelo. De benodigde investering wordt deels gefinancierd met een lening ter grootte van 550.000 euro die wordt verstrekt door de stichting Steunfonds Gebroeders Nijmeijer. De lening wordt verstrekt onder de voorwaarde van een gemeentelijke garantstelling gelijk aan het bedrag van de te verstrekken lening.


    Stichting MFA de Zweede vraagt voor de realisatie van een sportzaal een garantsteling aan voor het te lenen bedrag van 550.000 euro.

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 februari 2020,


    besluit:


    In te stemmen met het voorgenomen collegebesluit om een garantsteling te verstrekken voor een bedrag van 550.000 euro aan Stichting Multifunctionele Accommodatie De Zweede met een maximale looptijd van 25 jaar.

  20. 7.k

    Op 1 januari 2020 is de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) van kracht geworden. Hierdoor vallen gemeenteambtenaren nu onder het civiele arbeidsrecht. Door deze wijziging in de wetgeving moeten besluiten ten aanzien van het werkgeverschap over de griffie opnieuw worden vastgesteld. Burgemeester en wethouders gaan voor de gemeente Enschede de overeenkomsten aan. Op deze bevoegdheidsverdeling op basis van de Gemeentewet is een uitzondering gemaakt voor het aangaan van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren.

    Besluit

    gelezen het voorstel van de burgemeester d.d. 21 april 2020,


    besluit:


    1. Het delegatiebesluit werkgeverschap raad aan werkgeverscommissie 2020 vast te stellen;
    2. De verordening werkgeverscommissie Raadsgriffie gewijzigd vast te stellen.
    3. Toekomstige wijzigingen van de Aanvullende arbeidsvoorwaarden Enschede zoals vastgesteld door het college van B&W ook van toepassing te laten zijn op de medewerkers van de griffie.

  21. 8
    Sluiting