- Locatie
Voormalig Werkplein
- Voorzitter
- H.J. Meijer
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
100:05:06 - 00:07:03 - Henk Jan Meijer00:07:03 - 00:08:33 - Robin Wessels00:08:33 - 00:09:42 - Henk Jan Meijer00:14:01 - 00:14:43 - Henk Jan Meijer
-
2Vragenhalfuur (art. 36 Reglement van Orde)
-
300:14:09 - 00:14:43 - Henk Jan Meijer00:14:43 - 00:15:49 - Annelies Futselaar00:16:09 - 00:17:05 - Arjan Kampman00:17:25 - 00:19:08 - Annelies Futselaar
-
4
Bijlagen
-
5BESPREEKPUNTEN
-
5.1
De schrijnende praktijk voor kinderen in Nederland – ook in Enschede – is dat het op sommige vlakken wel degelijk uitmaakt waar je wieg heeft gestaan. Meer dan ooit zijn we ons bewust dat het van belang is om expliciet oog te hebben voor kansen(on)gelijkheid in onze stad. De nota “Kansrijk Enschede: Enschedese strategie op het gebied van kansengelijkheid” is bedoeld om de visie, strategie en uitwerking op een aantal hoofdlijnen van kansengelijkheid neer te zetten. Kansengelijkheid versterken zal een kwestie zijn van consequente aandacht en lange adem. De strategie geeft aan dat kansengelijkheid een richtinggevend principe dient te zijn op allerlei beleidsterreinen. In de nota wordt een uitwerking gegeven op drie hoofddomeinen, te weten onderwijs, rondkomen met je inkomen en gezond opgroeien.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 oktober 2020,
besluit:
1. de nota "Kansrijk Enschede: Enschedese strategie kansengelijkheid 2020-2024" vast te stellen,
2. vanuit de bestaande onderwijs-begroting voor 2021 en 2022 een budget van 50.000 euro in te zetten voor
activiteiten gericht op bewustwording, verdiepend onderzoek en monitoring van effecten op het gebied
kansengelijkheid.Moties
Onderwerp Alle scholen in Enschede een plan voor kansengelijkheid EHBO basis en voortgezet onderwijs Gezonde voeding op zomerscholen Meerjarige strategie Kansengelijkheid Sport op zomerscholen Verruiming mogelijkheid deel te nemen aan onderwijsbegeleiding 00:21:39 - 00:22:01 - Henk Jan Meijer00:23:11 - 00:36:25 - Gertjan Tillema00:36:25 - 00:42:12 - Gert Kel00:42:12 - 00:45:57 - Jelle Kort00:45:57 - 00:54:33 - Erwin Versteeg00:54:33 - 01:02:34 - Arjan Brouwer01:02:34 - 01:06:56 - Jan Willem Elferink01:06:56 - 01:11:22 - Yara Hummels01:11:22 - 01:14:15 - Henri de Roode01:14:15 - 01:16:31 - Ayfer Koc01:16:31 - 01:38:37 - June Nods02:09:14 - 02:10:58 - Henk Jan Meijer -
5.1.a
Bijlagen
-
5.1.b
Bijlagen
-
5.2
Gemeenten staan voor de opgave om beschermd wonen en maatschappelijke opvang toekomstbestendig te organiseren en inhoudelijk door te ontwikkelen. Beschermd wonen en maatschappelijke opvang vallen nu nog onder de verantwoordelijkheid van de centrumgemeente Enschede. Vanaf 2021 verschuift de verantwoordelijkheid voor beschermd wonen van centrumgemeente Enschede naar alle gemeenten: Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Hof van Twente, Losser en Oldenzaal. Deze gemeenten spreken af om in de toekomst de bovenlokale samenwerking op het gebied van beschermd wonen te blijven voortzetten. Hiervoor gaan de gemeenten per 1 januari 2022 een gemeenschappelijke regeling centrumgemeente Enschede beschermd wonen aan.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 30 oktober 2020,
besluit:
In navolging van het raadsbesluit op 5 november 2019 over de bovenlokale samenwerking na decentralisatie
beschermd wonen, het college toestemming te geven om de gemeenschappelijke regeling Centrumregeling
Enschede Beschermd Wonen per 1 januari 2022 aan te gaan.02:09:29 - 02:10:58 - Henk Jan Meijer02:10:58 - 02:12:13 - Iris Bloemhof02:12:13 - 02:21:14 - Henri de Roode02:21:14 - 02:22:11 - Yara Hummels02:22:11 - 02:25:45 - Jan Willem Elferink02:25:45 - 02:32:29 - Erwin Versteeg02:32:29 - 02:32:30 - Annelies Futselaar02:32:30 - 02:35:33 - Annelies Futselaar02:35:33 - 02:38:35 - Rachel Denneboom02:38:35 - 02:56:02 - Jurgen van Houdt -
5.2.a
Bijlagen
-
5.3
We zijn een jaar op weg met de uitvoering van de Woonvisie. Veel gaat goed. Er zijn plannen voor de bouw van 6000 woningen tot 2030, waarvan 4000 in een aantal grotere projecten. Daaronder Centrumkwadraat, Eschmarkerveld, Leuriks-Oost en Kennispark. De plannen zijn gericht op de doelgroepen van het beleid: talent, midden- en hogere inkomens, inwoners met een zorg en/of ondersteuningsbehoefte en inwoners in de doelgroep sociale huur. We treffen voorbereidingen voor de warmtetransitie en werken aan bewustwording van inwoners op het gebied van energie en klimaat. Tegelijk gaat niet alles goed. Er blijken geen instrumenten te zijn om slecht verhuurderschap effectief aan te pakken. En voor de realisatie van een nieuwe woonwagenlocatie hebben we nog geen budget kunnen vinden. Verder is een subsidieaanvraag om Twekkelerveld als Proeftuin aardgasvrije wijk aan te merken, niet gehonoreerd. Tot slot leiden inzichten tot een voorstel om vier nieuwe beleidsuitspraken aan de Woonvisie toe te voegen. Op het gebied van (1) seniorenhuisvesting, (2) een verordening sociale huur, (3) flexwonen en (4) wachttijden voor sociale huurwoningen.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 november 2020,
besluit:
1. kennis te nemen van de Voortgangsrapportage Woonvisie,
2. de volgende nieuwe beleidsuitspraken toe te voegen aan de Woonvisie:
a. We faciliteren de zoektocht naar een locatie voor de realisatie van een ‘Knarrenhof’ of een vergelijkbare vorm
van seniorenhuisvesting; de ervaring die we hierbij opdoen nemen we mee naar toekomstige ontwikkelingen voor
de doelgroep senioren.
b. Bij nieuwbouwprojecten willen wij, ook wanneer de grond niet van ons is, kunnen sturen op variatie in koop-
en huurwoningen. Hiervoor stellen wij een door de raad vast te stellen verordening sociale huur op.
c. We bereiden in co-productie met corporaties uitvoeringsbeleid voor op het gebied van flexwonen.
d. We streven naar een wachttijd van maximaal 12 maanden voor actief woningzoekenden. Voor actief
woningzoekenden die niet binnen 12 maanden een geschikte woning krijgen aangeboden, werken de
woningcorporaties uit hoe deze woningzoekenden actief geholpen worden bij het vinden van een geschikte
woning.
3. de (vorige) Woonvisie 2025 in te trekken (NL.IMR0.0153.SV00002-0003)Moties
Onderwerp Bouwen van geclusterde woningen voor ouderen Eerlijke kans op een kavel Groene gevels Groene gevels en groene (zon) daken Onderzoek zelfbewoningsplicht Ruimte voor alternatieve woonvormen en circulair duurzaam bouwen Stimuleringsregelingen wonen voor starters en andere doelgroepen Voorkomen huisuitzetting mantelzorgers 03:25:50 - 03:29:06 - Robin Wessels03:29:06 - 03:38:12 - Vic van Dijk03:38:12 - 03:44:39 - Joost Nijhuis03:44:39 - 03:47:34 - Erwin Versteeg03:47:34 - 03:48:27 - Jan Willem Elferink03:48:27 - 03:51:27 - Henri de Roode03:51:27 - 03:57:16 - Yara Hummels03:57:16 - 04:15:21 - L.ourraine Lents04:15:21 - 04:25:50 - Annelies Futselaar04:25:50 - 04:30:35 - Ton ten Vergert04:30:35 - 04:32:44 - Arjan Brouwer04:32:44 - 05:15:03 - Jeroen Diepemaat -
5.3.a
Bijlagen
-
5.4
Om de realisatie van een nieuwe moskee op de hoek van de Kuipersdijk en de Wethouder Beversstraat mogelijk te maken, heeft de gemeenteraad van Enschede eerder het bestemmingsplan “Moskee Kuipersdijk” vastgesteld. Als gevolg van een uitspraak van de Raad van State is het plan niet geldend geworden. Raad van State gaf aan dat dit niet betekent dat er geen moskee op deze plek mag komen, maar dat de onderbouwing (vooral op gebied van verkeer) niet voldoende was. Om de ontwikkeling alsnog mogelijk te maken, hebben we daarom opnieuw een bestemmingsplanprocedure opgestart: bestemmingsplan “Moskee Kuipersdijk 2020”. De nieuwe moskee bestaat hoofdzakelijk uit een gebedsruimte en andere bijeenkomstruimtes. Daarnaast bevat het gebouw een dienstwoning, een kleine winkel en mogelijkheid voor ondergeschikte horeca. Alle functies moeten verbonden zijn aan de hoofdfunctie van de moskee.
Bijlagen
05:14:54 - 05:15:03 - Jeroen Diepemaat05:15:09 - 05:16:03 - Annelies Futselaar05:16:03 - 05:17:45 - Yara Hummels05:18:45 - 05:20:35 - Gertjan Tillema05:20:35 - 05:22:19 - Piet van Ek05:22:19 - 05:23:32 - Marianne Schouten05:23:32 - 05:30:58 - Jan Willem Elferink05:30:58 - 05:32:28 - Erwin Versteeg05:32:28 - 05:34:32 - Enes Sariakcde05:34:32 - 05:42:20 - Arjan Brouwer05:42:20 - 05:47:35 - Deniz Donmez05:47:35 - 05:56:11 - Joost Nijhuis05:56:11 - 06:02:32 - Ton ten Vergert06:02:32 - 06:45:26 - Niels van den Berg -
5.4.a
Bijlagen
-
5.4.b
Bijlagen
-
6HAMERSTUKKEN
-
6.1
Het bestemmingsplan “Euregio Bedrijvenpark – Herziening Groen” voorziet in het wijzigen van 4 percelen van de bestemming Bedrijventerrein naar Groen om zo te voldoen aan de Regionale Afspraken Programmeren Bedrijventerreinen Twente.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 oktober 2020,
besluit:
1. Het bestemmingsplan "Euregio-Bedrijvenpark - Herziening Groen" overeenkomstig de bij dit plan
behorende verbeelding, regels, toelichting en ondergrond conform NL.IMR0.0153.R20190034-0003
vast te stellen;
2. Geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van het
onder 1 genoemde bestemmingsplan vast te stellen. -
6.2
Het reeds bestaande Zonnepark Boeldershoek-West met een grootte van circa 20 hectare, is in 2017 vergund voor de duur van 10 jaar met een zogenoemde kruimelomgevingsvergunning. Gelet op de verwachte levensduur van het zonnepark en gelet op het feit dat zonneparken voor maximaal 25 jaar kunnen worden vergund, heeft vergunninghoudster Twence thans een vergunning aangevraagd om af te wijken van het bestemmingsplan voor een periode van 25 jaar gerekend vanaf 2017 (dus tot 2042). Nu het een reeds bestaand zonnepark betreft waarvan de ruimtelijke aanvaardbaarheid reeds in 2017 is getoetst, nu er geen wijzigingen of uitbreidingen zijn aangevraagd en nu verlenging van de termijn binnen de geldende beleidskaders past, wil het college dit mogelijk maken. De gemeenteraad wordt daarom verzocht de benodigde verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 27 oktober 2020
besluit:
1. medewerking te verlenen aan een projectafwijkingsbesluit voor het voortzetten van het bestaande (in
2017 voor 10 jaar vergunde) Zonnepark Boeldershoek-West tot 2042 (te weten een projectafwijkings
besluit waarmee voor een periode van 25 jaar gerekend vanaf 2017 wordt afgeweken van het
bestemmingsplan) door voor te nemen een verklaring van geen bedenkingen af te geven;
2. de onder 1 bedoelde voorgenomen verklaring van geen bedenkingen als definitief aan te merken, indien
er geen zienswijzen tegen het ontwerpbesluit worden ingediend. -
6.3
In 2020 zijn door het coronavirus diverse activiteiten in de begroting 2020 vertraagd, of helemaal niet uitgevoerd. Voor een deel van de activiteiten geldt dat ze in 2021 alsnog uitgevoerd moeten worden en deze niet uit het beschikbare budget gefinancierd kunnen worden. Het College heeft daarom besloten om het budget uit de begroting 2020 voor deze noodzakelijke activiteiten ook in 2021 beschikbaar te houden. Dit is anders dan de gebruikelijke werkwijze waarbij de budgetten van niet uitgevoerde activiteiten aan de algemene reserve worden toegevoegd.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 november 2020,
besluit:
1. In te stemmen met de bestemmingsvoorstellen 2020 (bijlage 1);
2. 3.920.000 miljoen euro1 aan activiteiten van 2020 te bestemmen voor 2021;
3. Het subsidieplafond voor Evenementen in 2021 op te hogen met 75.000 euro;
4. Een reserve Wederopbloei in te stellen waarbij de instellingscriteria voor deze reserve op een later moment
worden voorgelegd; -
6.4
Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor de Havenverordening Enschede 2018 te vervangen voor de Havenbeheerverordening Enschede 2021. De Havenbeheerverordening bevat de kaderstellende regels voor schepen die de haven aandoen. Hiermee worden de gemeentelijke belangen beschermd en tegelijkertijd worden de rechten en plichten van zowel de scheepvaart als de havenbeheerders inzichtelijker gemaakt.
De havenbeheerverordening is aangepast op basis van de modelverordening van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Verdere wijzigingen hebben met name betrekking op duidelijkheid en eenduidigheid van de verordeningen van de gemeenten die deelnemen aan het Havenbedrijf Twente (Almelo, Enschede, Hengelo, Hof van Twente en Lochem).Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 november 2020,
besluit:
de Havenbeheerverordening Enschede 2021 vast te stellen.
-
6.5
Jaarlijks legt het college de verordeningen van de gemeentelijke belastingen en heffingen van het aankomende belastingjaar, voor aan de gemeenteraad. In deze verordeningen staan de tarieven en/of bedragen die inwoners en bedrijven betalen voor bijvoorbeeld de onroerende zaakbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Maar ook voor het verkrijgen van bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of bouwvergunning.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 november 2020,
besluit:
1. De verordening vast te stellen op de heffing en invordering van:
a. Begraafrechten 2021;
b. Haven-kade-en opslaggelden 2021
c. Hondenbelasting 2021;
d. Leges 2021;
e. Marktgeld 2021
f. Onroerende-zaakbelastingen 2021;
g. Parkeerbelasting 2021;
h. Precariobelasting 2021;
i. Reclamebelasting Centrum 2021;
j. Reinigingsheffingen 2021;
k. Rioolheffing 2021;
1. Toeristenbelasting 2021 en
2. De kwijtscheldingsverordening 2021 vast te stellen
-
6.6
Er is een aanvraag ingediend voor de bouw van een twee-onder-een-kapwoning op het perceel Broekheurnerweg 26 28. Het bouwplan past niet in het bestemmingsplan. Wij willen meewerken aan de uitvoering van het bouwplan door de verlening van een omgevingsvergunning in afwijking van het bestemmingsplan. Om de vergunning te kunnen verlenen is een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad vereist waarmee kan worden afgeweken van het bestemmingsplan.
De gemeenteraad heeft categorieën opgesteld waarvoor die verklaring van geen bedenkingen niet is vereist. Het bouwplan voor Broekheurnerweg 26-28 past in een van de categorieën. In zo’n geval stelt het college de gemeenteraad op de hoogte van de ingediende aanvraag en het plan om daaraan mee te werken.
Met de bij dit advies gevoegde brief wordt de gemeenteraad op de hoogte gesteld van het initiatief en van onze wens om medewerking te verlenen.
De raad heeft ervoor gekozen om de brief agenderen voor de eerstvolgende raadsvergadering om het bouwplan inhoudelijk te bespreken.Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 september 2020,
besluit:
1. medewerking te verlenen aan een projectaiwijkingsbesluit voor de bouw van een twee-onder-een-kapwoning
op het perceel Broekheurnerweg 26-28 door voor te nemen een verklaring van geen bedenkingen af te
geven;
2. de onder a bedoelde voorgenomen verklaring van geen bedenkingen als definitief aan te merken, als er geen
zienswijzen tegen het ontwerpbesluit worden ingediend -
6.7
Voorliggend bestemmingsplan wijzigt de bestemmingen van een tweetal militaire percelen, namelijk aan de Lonnekerveldweg 30 en de Vliegveldweg 299. Voor de Lonnekerveldweg 30 is in 2016 al een omgevingsvergunning verleend voor een ander gebruik van twee gebouwen. Deze tijdelijke vergunning wordt nu definitief omgezet. Daarnaast worden delen van dit perceel bestemd voor natuur en blijft een deel de militaire bestemming behouden, met een wijzigingsbevoegdheid voor het college naar gezondheidszorg. Het perceel Vliegveldweg 299 krijgt een functieaanduiding kantoor, zodat daar een zelfstandig kantoor gevestigd kan worden.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 23 april tot en met 3 juni 2020 ter inzage gelegen. Tijdens deze periode is één zienswijze ingediend. Deze zienswijze heeft geleid tot een aanpassing in de toelichting, maar niet in de regels en op de verbeelding van het bestemmingsplan, zie bijgevoegde zienswijze nota. Een aanpassing in de toelichting van een bestemmingsplan leidt niet tot een gewijzigde vaststelling. Het bestemmingsplan kan daarom ongewijzigd worden vastgesteld.Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 oktober 2020,
besluit:
1. Het bestemmingsplan “Lonnekerveldweg 30 en Vliegveldweg 299 "overeenkomstig de bij dit plan
behorende verbeelding, regels, toelichting en ondergrond conform NL.IMR0.0153.R20190010-0003
ongewijzigd vast te stellen.
2. Geen exploitatieplan vast te stellen. -
6.8
Op 11 november 2020 is de kadernota ‘Rondkomen met je inkomen’ vastgesteld door de gemeenteraad. Een van de maatregelen daarin is het structureel verhogen van de individuele inkomenstoeslag met een bedrag per ten laste komend kind. De IIT is een toeslag voor minima die langer dan 5 jaar moeten rondkomen van een inkomen op bijstandsniveau, d.w.z. 100% van het Wettelijk sociaal minimum.
Met het vaststellen van de bijgevoegde Verordening tot wijziging van de ‘Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Enschede 2015’ wordt de toeslag structureel verhoogd met een bedrag voor ten laste komende kinderen. Dit heeft een gunstig effect op de bestedingsruimte van huishoudens met kinderen die langdurig van een laag inkomen moeten rondkomen. Vanaf 1 januari 2018 is die maatregel al gedurende een periode van 3 jaar (t/m 31 december 2020) ingevoerd.Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 november 2020,
besluit:
1. De bijgevoegde Verordening tot wijziging van de “Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente
Enschede 2015” vast te stellen (bijlage 1) met als ingangsdatum 1 januari 2021. -
6.9
Het College heeft de gemeenteraad gevraagd om in te stemmen met de verlenging van de werkingsduur en bijbehorende financiering van het gemeentelijk werkprogramma bodem & ondergrond 2016 – 2020 tot en met 2022. Het verlengen van het werkprogramma zorgt ervoor dat (door)lopende zaken vanuit het werkprogramma kunnen worden afgerond en de aan de bodem- en ondergrondtaken gerelateerde apparaatskosten voor 2021 en 2022 financieel zijn gedekt. Een en ander in afwachting van nieuwe afspraken over en het beschikbaar komen van financiële middelen voor afronding van de bodemsaneringsoperatie en een structurele financiering van bodem- en ondergrondtaken voor 2021 en de daarop volgende jaren.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 november 2020,
besluit:
1. in te stemmen met de verlenging van de werkingsduur van het werkprogramma bodem & ondergrond
2016 - 2020 tot en met het jaar 2022; en,
2. de financiële dekking voor het werkprogramma te verzorgen vanuit de ontvangen Doeluitkering
Bodem en deze beschikbaar te houden tot en met 2022 . -
6.10
Het College van B&W stelt aan de raad voor om het Meerjarenplan Onderhoud en Vervanging Haveninfrastructuur 2021-2024 vast te stellen. Hierin zijn de onderhoudsmaatregelen aangegeven en gepland voor de komende vier jaar aan de damwanden, taludverdediging en steigers in de haven van Enschede. Een goed onderhouden haven is van belang voor de bereikbaarheid van Enschede voor het goederenvervoer over water. Ten aanzien van het havenbeheer werken de gemeenten Hengelo, Enschede, Almelo, Hof van Twente en Lochem samen in het Havenbedrijf Twente. Het Havenbedrijf draagt bij aan economische structuurversterking, werkgelegenheid, duurzaamheid en profilering van de regio als logistieke hotspot.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 oktober 2020,
besluit:
1. het Meerjarenplan Onderhoud en Vervanging Haveninfrastructuur 2021-2024 vast te stellen, waarbij de
uitvoering past binnen het beschikbare budget. -
6.11
Enschede telt alle stemmen van de Tweede Kamerverkiezing van 17 maart 2021 centraal in de Diekmanhal. De dag na de verkiezing worden alle stemmen op kandidaatsniveau geteld. Dit vergroot de betrouwbaarheid van de verkiezingsuitslag. De stembiljetten worden allemaal op dezelfde manier geteld. Het centraal tellen zorgt ervoor dat het gemeentelijk stembureau en belangstellenden de tellers kunnen controleren. De telplek wordt zo inricht dat tellers én toeschouwers op 1,5 meter afstand van elkaar blijven.
Enschede doet opnieuw mee aan de proef van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Net als ruim 60 andere gemeenten in Nederland.Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 november 2020,
besluit:
1. Deel te nemen aan de proef van het centraal tellen van de stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing
op 17 maart 2021. -
6.12
In het kader van goed bestuur is transparantie het uitgangspunt. Geheimhouding kan alleen worden opgelegd indien de belangen van artikel 10 Wet openbaarheid van bestuur gelden. Als deze belangen niet meer gelden moet het orgaan die de geheimhouding heeft opgelegd de geheimhouding ook opheffen. Hiermee is de transparantie en openbaarheid van het gemeentebestuur gediend. Om te bekijken welke geheime stukken openbaar kunnen worden is een integraal onderzoek gedaan en een voorstel voor (periodieke) opheffing gemaakt.
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 november 2020,
besluit:
1. De geheimhouding op de besluiten vermeld in bijlage 1 op te heffen.
-
6.13
Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van de rekenkamercommissie d.d. 22 november 2019,
besluit:
1. De conclusies uit het rekenkamerrapport "Conclusies en aanbevelingen; Naleving van het VN-verdrag
inzake de rechten van personen met een handicap" over te nemen:
1. Ondanks het streven naar inclusiviteit van de inwoners in het algemeen, de gemeente Enschede in
het beleid het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (nog) niet naleeft.
2. De gemeente Enschede voert geen gestructureerd beleid gericht op de doelgroep personen met een
beperking.
3. De gemeente geeft bij het gevoerde beleid (nog) niet systematisch aan op welke wijze ze tegemoet
komt aan de bescherming en bevordering van de rechten van inwoners met een beperking.
4. De gemeente streeft naar een inclusieve samenleving, waarin inclusiviteit wordt gehanteerd als norm
voor de inwoners in het algemeen,
5. Als onderdeel van het beleid in het sociaal domein zet de gemeente geen maatregelen in die gericht
zijn op de doelgroep van het VN-verdrag.
6. Hoewel op meerdere beleidsterreinen zichtbaar is dat de gemeente Enschede beleid ontwikkelt in
overleg met inwoners, wordt de doelgroep personen met een beperking niet systematisch betrokken.
7. De specifieke aandacht voor vrouwen en kinderen met een beperking, die volgens het verdrag extra
risico lopen op discriminatie, is (nog) niet verankerd in het Enschedese beleid.
2. Het college op te dragen uitvoering te geven aan de aanbevelingen uit het rekenkamerrapport
"Conclusies en aanbevelingen; Naleving van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een
handicap".
1. Ontwikkel een samenhangende Lokale Inclusie Agenda of expliciet inclusiebeleid voor personen met
een beperking.
2. Toets bij nieuwe (raads- en collegevoorstellen op relevante beleidsterreinen de impact van het
voorstel op personen met een beperking.
3. Betrek de doelgroep inwoners met een beperking systematisch bij de ontwikkeling van nieuw beleid.
4. Ontwikkel maatregelen ter versterking van de positie van vrouwen en kinderen met een beperking.
5. Overweeg het (her)inrichten van een adviesraad (in plaats van een subcommissie van de Wmo-raad)
van inwoners met een beperking, waarin de groepen vrouwen en kinderen met een beperking zijn
vertegenwoordigd. -
7
Bijlagen
06:46:06 - 06:50:28 - Arjan Brouwer06:50:28 - 06:51:18 - Jeroen Diepemaat06:51:46 - 06:54:45 - Erwin Versteeg06:55:32 - 06:56:55 - Jurgen van Houdt06:57:04 - 07:02:57 - Jan Willem Elferink07:02:57 - 07:06:04 - June Nods07:07:47 - 07:09:00 - Jeroen Diepemaat