- Locatie
Stadhuis, Kamer 51
- Voorzitter
- R. Wessels
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening - 19:00
-
2
- Vaststellen van de agenda
- Kennisnemen van het verslag van de vergadering van 30 oktober 2023
- Mededelingen
Bijlagen
-
2.a
Jaarlijks legt het college de verordeningen van de gemeentelijke belastingen en heffingen van het aankomende belastingjaar voor aan de gemeenteraad. In deze verordeningen staan de tarieven en/of bedragen die inwoners en bedrijven betalen voor bijvoorbeeld de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Maar ook voor het verkrijgen van bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of bouwvergunning.
Bijlagen
-
2.b
De gemeente werkt samen met andere gemeenten aan publieke taken. Sommige taken zijn op afstand gezet en in zogenaamde gemeenschappelijke regelingen ondergebracht. Denk aan de Stadsbank, SamenTwente etc. Op grond van de in 2022 gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen moeten deze gemeenschappelijke regelingen een aantal wijzigingen doorvoeren in hun regeling. Ook hebben ze keuzemogelijkheid om extra controle instrumenten in de bouwen voor de gemeenteraden. Doel van die wetswijziging is namelijk de controlerende rol van de raad te vergroten, om de grip te versterken op het verlengde lokale bestuur. De wijziging van de regelingen gaat in een tweetrapsraket. Eerst mogen de deelnemende gemeenteraden een zienswijze geven over de concept gewijzigde regeling. Daarna moeten
alle raden toestemmen met de gewijzigde regeling. We zijn nu bij stap 1: een aantal regelingen heeft een concept regeling aangeboden ter zienswijze. Dat zijn nu de Omgevingsdienst Twente en de Veiligheidsregio Twente.Bijlagen
-
3
Op grond van de Alcoholwet stelt de gemeenteraad voor een periode van vier jaar het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol vast. Het voorliggende plan is een vervolg op het Preventie- en handhavingsplan Alcohol 2018-2021 Het bevat de belangrijkste doelstellingen en maatregelen van de gemeente Enschede als het gaat om het terugbrengen van het (excessief) alcoholgebruik onder jongeren en jongvolwassenen, en het tegengaan van alcohol- en horeca gerelateerde overlast en openbare ordeverstoring.
In de periode 2021-2022 is vanwege de COVID-19 pandemie het bestaande beleid daar waar mogelijk voortgezet.
Het plan sluit aan bij het Nationaal Preventieakkoord, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Sportakkoord II. Het is aanvullend op het lokale gezondheidsbeleid, de kadernota Kansrijk Enschede 2023-2033 en het Integraal Veiligheidsbeleid 2021-2024.
De aangescherpte ambities rondom middelengebruik komen terug in het Ambitiedocument ‘Gezond, gelukkig en vitaal’.
2.
De Drank- en horecaverordening Enschede is geactualiseerd.
Een aantal extra bevoegdheden die de Alcoholwet geeft om op te treden tegen het op een onverantwoorde wijze verstrekken van alcohol en alcoholgerelateerde overlast, zijn in de nieuwe Drank- en horecaverordening Enschede 2024 opgenomen. De inzet van deze bevoegdheden door de burgemeester draagt bij aan de doelstellingen van het beleidsplan.Bijlagen
-
4
De klachtencommissaris van Enschede is een paar jaar terug gestart met een onderzoek naar hoe Enschede om gaat met mensen die vaker dan een keer een uitkering aanvragen en welke informatie ze dan moeten geven. Dit onderzoek is samen met de inhoudelijke afdeling gedaan. Het concept van dit rapport is echter een tijd later ingetrokken omdat het niet voldeed aan de kwaliteitseisen die de Klachtencommissaris daaraan stelde. Naar het waarom van intrekking zijn door de gemeenteraad eerder al vragen gesteld. Ook heeft 1Twente hier aandacht aan besteed. Op basis van signalen is alles nog eens tegen het licht gehouden. Daaruit blijkt nu dat de gemeenteraad niet juist is geïnformeerd. Dat wordt nu rechtgezet met een brief.
Bijlagen
-
5
Om tegemoet te komen aan het veiligheidsgevoel destijds, rondom de fietstunnels tussen de stadsdelen West en Zuid, heeft het college in 2020 opdracht gegeven om onderzoek te doen naar een innovatief en ‘slim’ camerasysteem dat is bedacht door professor Stramigioli van de Universiteit Twente. Het onderzoek is uitgevoerd in de vorm van een pilot, waarbij het slimme camerasysteem is gemonteerd bij de fietstunnel bij de Belgiëlaan. Op basis van de inzichten en resultaten uit de pilot heeft het college besloten om het ontwikkelde camerasysteem niet te implementeren en om het te verwijderen bij de fietstunnel.
De belangrijkste reden voor het besluit is dat de pilot niet heeft geleid tot een betrouwbaar camerasysteem. Dit komt door een technisch probleem. Gezien de resultaten uit de pilot is het bovendien niet de verwachting dat het systeem op korte termijn geschikt te maken is. En regulier cameratoezicht moet in verhouding staan met de feitelijke situatie. Dat is nu niet het geval. De driehoek (overleg tussen burgemeester, politiechef en officier van justitie) is op grond hiervan niet bereid het innovatieve camerasysteem te doen implementeren.Bijlagen
-
6Sluiting - 22:00