Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Stedelijke commissie - BESTUUR EN MIDDELEN

dinsdag 9 mei 2023

19:00 - 23:00
Locatie

Stadhuis, Kamer 51

Voorzitter
J. de Lange
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    • Vaststellen van de agenda
    • Kennisnemen van het verslag van de vergadering van 20 maart 2023
    • Mededelingen
  3. 2.a

    Openbaar, ja maar pas vanaf 1 juni '23!


    Jaarlijks legt het college de verordeningen van de gemeentelijke belastingen en heffingen van het aankomende jaar voor aan de gemeenteraad. Ook voor de legesverordening van 2023 is dit gedaan. In de legesverordening staan de tarieven en/of bedragen die de inwoners en bedrijven betalen voor bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of bouwvergunning. Door nieuwe ontwikkelingen moet de legesverordening 2023 worden aangepast. Verder worden enkele kleine aanpassingen gedaan, die het voor de inwoner/het bedrijf duidelijker maken welk bedrag waarvoor moet worden betaald. Daarnaast komt de gemeente  monumenteigenaren tegemoet die, in tegenstelling tot andere pandeigenaren, voor bepaalde verduurzamingsmaatregelen een vergunning moeten aanvragen en zo extra kosten moeten maken.

  4. 3

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft regels en verplichtingen ten aanzien van het verwerken van persoonsgegevens. De wet verbindt duidelijke eisen aan de positionering van een FG. Zo is het essentieel dat de FG onafhankelijk kan toezien op de naleving van de AVG in de betreffende organisatie. Naast de wettelijke bepalingen heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ook concrete uitgangspunten opgesteld over onder meer de informatiepositie van de FG, de middelen die de FG nodig heeft en de toegang van de FG tot het bestuur van de organisatie.
    In dit reglement is de landelijke regelgeving vertaald naar de gemeentelijke organisatie geeft de kaders weer voor de wijze waarop de FG van de gemeente de taken en bevoegdheden onafhankelijk en zonder enige belemmering kan uitoefenen.

  5. 4

    GBTwente geeft inzicht in de dienstverlening die het uitvoert op het gebied van de Wet WOZ en de gemeentelijke belastingen. De focus ligt hierbij op:
    • de opbrengsten uit gemeentelijke belastingheffing;
    • het vaststellen van de WOZ-waarde en actuele ontwikkelingen inzake WOZ-bezwaren;
    • de relatie tussen de begrote opbrengsten, de WOZ-waarde en de door de raad vast te stellen tarieven voor de OZB;
    • het nieuwe strategieplan van GBTwente.

  6. 5

    In juli 2022 zijn de doelenboom en de indicatoren voor de nieuwe begrotingscyclus in de kamer Bestuur & Middelen besproken. Hier kwamen veel suggesties voor nieuwe indicatoren naar voren. Naar aanleiding daarvan is eind 2022 een raadswerkgroep indicatoren opgezet (7 raadsleden, ambtenaren en griffie).
    Uitkomst van de verkenning door de werkgroep is dat het voor de raad belangrijk is om de lange termijn te blijven zien (effectindicatoren in de begroting) en daarbij inzichtelijk te krijgen welke stappen er dan de komende jaren nodig zijn en wat die stappen dan opleveren. Voor dit laatste onderdeel halen we inspiratie uit het instrument van de routekaart (voorbeeld gemeente Haarlem). Op 9 mei doen we een paar vingeroefeningen van een routekaart op onze eigen strategische opgaven. Vraag aan de commissie is of dit de raad gaat helpen in het beter kunnen sturen op de middellange termijn en komen we zo tot de belangrijkste indicatoren?

  7. 6

    Publieksvriendelijke samenvatting
    In september 2022 heeft de gemeenteraad ingestemd met het openstellen van een tijdelijk lokaal noodfonds om te voorkomen dat inwoners van Enschede, in de winter van 2022/2023 en ten directe gevolge van de sterk gestegen energiekosten, dakloos of zonder gas, water en elektra zouden raken. Dit was de harde grens die Enschede trok, waarvoor het noodfonds moest zorgdragen als ultiem vangnet. College en raad besloten hiertoe omdat het rijk vorig jaar lang geen zekerheid en duidelijkheid kon verschaffen over maatregelen. Het noodfonds ging van kracht op 10 oktober 2022 en staat open tot 31 maart 2023.


    Inmiddels is de algemene situatie, en de financiële situatie van huishoudens, op een flink aantal punten anders, dan die was in september 2022. De energieprijzen dalen en het landelijk energieplafond is ingevoerd. Er kan dus een beroep worden gedaan op de maatregelen van het Rijk.
    Daarom ligt een raadsvoorstel voor om het noodfonds per 31 maart stop te zetten. Het noodfonds is geslaagd in haar opzet. Inmiddels is het als extra instrument niet meer noodzakelijk om aan te houden naast de bestaande landelijke en lokale ondersteuningsmogelijkheden voor inwoners met geldproblemen. Met het noodfonds zijn tot eind februari 83 mensen geholpen, voor hen is huisuitzetting (53 aanvragen), energieafsluiting (14 aanvragen) of beide (16 aanvragen) voorkomen. Waar nu problemen ontstaan zijn er de bekende organisaties in de stad en regelingen waar mensen terecht kunnen voor hulp, ondersteuning en advies.


    Mocht er in de komende tijd toch weer verhoogde vraag zijn naar financiële ondersteuning om afsluiting van gas, water en elektra te voorkomen, dan kan besloten worden het noodfonds opnieuw in te richten en open te stellen. Om huisuitzettingen te voorkomen, vooral als het gaat om gezinnen met kinderen, hebben we in Enschede de bijzondere bijstand.

  8. 7
    Besloten agendapunt
  9. 8
    Sluiting