- Locatie
Raadzaal Stadhuis
- Voorzitter
- J. de Lange
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2
- Vaststellen van de agenda
- Kennisnemen van het verslag van de vergadering van 13 januari 2025
- Mededelingen uit de commissie, het auditcomité en het college
Bijlagen
-
3Voorstel hamerstukken
-
3.a
Wij stellen voor om de regels voor het innen van leges in 2025 aan te passen. Vanaf 1 januari 2025 moeten coffeeshops in Enschede om de vijf jaar een gedoogvergunning aanvragen, zoals vastgelegd in het nieuwe Damoclesbeleid van gemeente Enschede. Om hiervoor kosten in rekening te kunnen brengen, voegen we een nieuw artikel toe aan de legesverordening.
Bijlagen
-
3.b
Momenteel worden twee tussenrapportages opgesteld:
1. De eerste, die in het voorjaar wordt opgeleverd, gaat over inhoudelijke en financiële afwijkingen ten opzichte van de lopende begroting. De peildatum voor die rapportage is 1 april en de rapportage ligt gelijktijdig met de zomernota eind juni / begin juli in de raad. Dat betekent dat deze rapportage eigenlijk slechts over de 1e drie maanden van het jaar gaat, waarbij het vaak nog erg lastig is te voorspellen of inhoudelijke en financiële doelen worden behaald.
2. De tweede tussenrapportage is in het najaar. Deze bevat geen inhoudelijke update en focust enkel op een geactualiseerd financieel beeld voor het lopende jaar. De peildatum is 1 september en de rapportage ligt gelijktijdig met de begroting eind oktober/begin november in de raad. Tegen die tijd is er eigenlijk nauwelijks nog een mogelijkheid om bij te sturen.
In lijn met de auditcommissie is nu het voorstel om deze twee tussenrapportages vanaf dit jaar terug te brengen naar één rapportage. Behandeling volgt dan direct na het zomerreces. Daarbij als peildatum 1 juni aan te houden zodat vooraf aan het zomerreces uw raad al kan worden geïnformeerd, zowel over inhoudelijke als financiële verwachtingen ten opzichte van de lopende begroting.
Bijlagen
-
3.c
De colleges van B&W van de gemeente Berkelland en Bronckhorst hebben een verzoek tot toetreding tot de gemeenschappelijke regeling van het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente ingediend bij het dagelijks bestuur van GBTwente.
Het algemeen bestuur van GBTwente heeft als voorgenomen besluit ingestemd met de toetreding van de gemeenten Berkelland en Bronckhorst. Alvorens over te gaan tot definitieve besluitvorming wordt de raad verzocht eventuele zienswijzen over de toetreding van de gemeenten Berkelland en Bronckhorst en de daarmee gepaard gaande wijziging van de gemeenschappelijke regeling GBTwente 2026 kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van GBTwente.Bijlagen
-
4
1.
In 2024 heeft een evaluatie van het coffeeshopbeleid plaatsgevonden. Deze evaluatie heeft aanleiding gegeven het coffeeshopbeleid, vastgelegd in het Damoclesbeleid Enschede, op een aantal onderdelen te wijzigen:
- de gedoogstatus voor coffeeshops wordt verleend voor telkens maximaal 5 jaar in plaats van voor onbepaalde tijd. Coffeeshopexploitanten dienen daarvoor om de 5 jaar een nieuwe gedoogbeschikking aan te vragen, een Bibob-toets en toets op levensgedrag maken onderdeel uit van de beoordeling.
- het begrip ‘handelsvoorraad’ wordt aangescherpt. Softdrugs die elders dan in de coffeeshop worden aangetroffen en kennelijk bestemd zijn voor de coffeeshop worden meegerekend als handelsvoorraad van de coffeeshop. De maximaal toegestane handelsvoorraad blijft 500 gram (landelijk vastgelegd).
- Het maximum aantal coffeeshops in Enschede wordt verlaagd van 9 naar 8, waarvan maximaal 7 in het binnensingel gebied Voor de 10 nu in Enschede gevestigde coffeeshops geldt overgangsrecht.
- het vestigings- en locatiebeleid biedt meer mogelijkheden voor maatwerk (voor toekomstige aanvragen)
- de aanvraag- en selectieprocedure wordt efficiënter (voor toekomstige aanvragen).
2.
In verband met de overgang van het gedogen van coffeeshops voor onbepaalde tijd naar gedogen voor een periode van maximaal 5 jaar is het Bibob- beleid aangepast. Hierdoor wordt het mogelijk om de 5 jaar een Bibob-toets uit voeren op de exploitaties.
Gelijktijdig met deze wijziging van het Bibob-beleid zijn nu ook vergunningen voor het aanbieden van deelvervoer meegenomen, overeenkomstig de bij de vorige beleidswijziging daarover gemaakte afspraak.
3.
Een aantal landelijke en lokale vergunningstelsels kent bij de aanvraagprocedure een beoordeling op levensgedrag van exploitanten, leidingengeven en beheerders. Deze personen mogen niet van ‘slecht levensgedrag’ zijn. Uit oogpunt van transparantie en rechtszekerheid is het wenselijk de beoordelingskaders daarvoor vast te leggen, en vast te leggen welke gedragingen als ‘slecht levensgedrag’ worden aangemerkt. Dit is nu vastgelegd in de Beleidsregel beoordeling levensgedrag Enschede 2025. In Enschede gaat het om de volgende vergunningen:
a. de exploitatie van een horecabedrijf (alcoholisch en non-alcoholisch, waaronder coffeeshops);
b. de exploitatie van een smart-, head- of giftshop;
c. de exploitatie van een seksinrichting of escortservice;
d. het organiseren van vechtsportevenementen (gala’s);
e. het aanwezig hebben van kansspelautomaten.Bijlagen
-
5
Als gemeente dragen we zorg voor een veilige leefomgeving. Dit vraagt een continue inspanning. Die leveren we samen met onze partners. De gemeente heeft de regie maar de verantwoordelijkheid delen we met inwoners, professionals, ondernemers en bezoekers.
Met het Integraal Veiligheidsplan 2025-2028 beschrijven we hoe we de interne en externe samenwerking de komende vier jaar vorm gaan geven. Het veiligheidsplan richt zich op het werkveld van de gemeentelijke afdeling Veiligheid en spitst zich toe op stadsbrede thema’s en het werken aan de sociale veiligheid van Enschede. Het plan is opgebouwd rond vijf veiligheidsvelden die nauw met elkaar samenhangen. Dit zijn veilige wijken, zorg en veiligheid, ondermijnende criminaliteit, digitale criminaliteit en openbare orde en maatschappelijke onrust.
Bijlagen
-
6
Voorstel hamerstuk ter bespreking aangemeld door GroenLinks
De gemeente wil zo goed mogelijk haar werk doen. Daarom is het belangrijk om steeds te blijven onderzoeken of we dat beter kunnen doen. Door het vaststellen van een verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur spreken we af hoe we dit organiseren. In de verordening is afgesproken dat ieder jaar bij het aanbieden van de begroting wordt bepaald welke onderzoeken er in het volgende jaar worden gedaan. Denk hierbij aan het kiezen van thema’s voor de onderzoeken. Dat kan gaan over hoe goed een afdeling haar werk doet, of over hoe goed onze manier van werken uitpakt. We willen bij ieder nieuw beleid onderzoek en evaluatie van het oude beleid doen.
Als het onderzoek klaar is en er blijkt dat we ons werk beter kunnen doen maken we een plan om dit ook uit te voeren. De resultaten van de onderzoeken en de plannen om ons werk te verbeteren worden gedeeld met de raad. Bij het aanbieden van de jaarrekening laten we zien welke onderzoeken er het vorige jaar zijn geweest en wat we beter willen gaan doen.
Bijlagen
-
7
Op 26 juni 2023 heeft de raad het beleidskader Strategische Verwervingen vastgesteld en een revolverend strategisch verwervingskrediet beschikbaar gesteld. Periodiek wordt de raad geïnformeerd over de aankopen die de afgelopen periode zijn gedaan vanuit dit krediet. Ook wordt een doorkijk gegeven in mogelijk toekomstige aankopen vanuit het Strategisch Verwervingskrediet.
-
8Sluiting
-
99(Ter kennisname) Raadsinformatiebrieven woordvoerders kamer Bestuur en middelen (Periode 4 januari 2025 – 31 januari 2025)