- Locatie
Stadhuis, Raadzaal
- Voorzitter
- R. Wessels
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2
- Vaststellen van de agenda
- Kennisnemen van het verslag van de vergadering van 14 april 2025
- Mededelingen uit de commissie, het auditcomité en het college
Bijlagen
-
3
Verzoek aan de commissieleden:
- Indien u een van deze voorstel hamerstukken of jaarstukken van gemeenschappelijke regelingen tijdens deze commissievergadering wil bespreken, verzoeken wij u dit bij voorkeur vóór woensdag 14 mei om 12:00 uur aan te melden bij de secretaris.
- Stukken die ter bespreking worden aangemeld zullen achteraan deze agenda worden geagendeerd voor bespreking.
-
3.a.1
De gemeenteraad heeft vastgelegd dat er een integrale evaluatie komt van het referendumproces over de gewijzigde vaststelling bestemmingsplan ‘’Recreatiepark Rutbeek’’ en dat de ervaringen daarbij met het lopende initiatief in die evaluatie nauwgezet worden betrokken. De Referendumcommissie heeft de evaluatie van het referendumproces aan de gemeenteraad aangeboden en de raadsbehandeling geeft aanleiding om de bestaande Referendumverordening Enschede 2024 in te trekken.
Bijlagen
-
3.a.2
Sinds 2024 heeft de gemeente Enschede een referendumverordening. De gemeenteraad heeft vastgelegd dat er een evaluatie komt van het referendumproces over de gewijzigde vaststelling bestemmingsplan ''Recreatiepark Rutbeek'' . De referendumcommissie die is ingesteld heeft de evaluatie uitgevoerd en aangeboden aan de gemeenteraad. De raadsbehandeling is aanleiding geweest om vanuit de raad het initiatief te nemen met een voorstel te komen om de verordening in te trekken. Het college krijgt de gelegenheid om hier een mening over te geven.
Bijlagen
-
3.b
De gemeente heeft met de accountant een contract gesloten voor het controleren van de jaarrekening. Dat contract loopt af op 31 december 2025. Daarom moet de gemeente voor de periode daarna een nieuw contract gaan afsluiten. Voor het geven van die opdracht gelden Europese regels, die de afgelopen maanden zijn doorlopen samen met andere gemeenten en regionale instanties. Twee accountantsbureaus hebben een offerte uitgebracht voor de accountantsfunctie in Enschede en Losser. Op basis van de beoordeling van deze offertes heeft het beoordelingsteam de voorgenomen gunning aan Deloitte Accountants toe te kennen. Dit voorstel laat de gemeenteraad vaststellen dat Deloitte Accountants voor de jaren 2026-2028 voor de gemeenten Enschede wordt benoemd tot accountant. Deze benoeming kan worden verlengd met drie jaar voor de periode 2029-2031.
Bijlagen
-
3.c.1
Enschede neemt deel aan een aantal zogenaamde gemeenschappelijke regelingen zoals o.a. de Veiligheidsregio Twente of de Stadsbank Oost Nederland. Dit zijn organisaties waarin Enschede, met andere overheden, samenwerkt aan de uitvoering van publieke taken. Deze organisaties hebben de wettelijke verplichting om aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten de ontwerpbegroting aan te bieden ter reactie. Wat gaan ze volgend jaar doen en draagt dat bij aan wat belangrijk is voor Enschede? De Enschedese regelingen hebben de financiële stukken allemaal tijdig aangeleverd. Deze worden nu door het college aan de gemeenteraad aangeboden met het advies een tweetal algemene zienswijzen aan te nemen nu de gemeenschappelijke regelingen weinig hebben bijgedragen aan het ravijn vanaf 2026 bij de gemeente.
Bijlagen
-
3.c.2
Elk jaar ontvangen de gemeenten die deelnemen in een gemeenschappelijke regeling, de jaarrekening en voorlopige begroting van die betreffende regeling. Colleges en/of gemeenteraden kunnen vervolgens – indien gewenst – een zienswijze indienen of wensen, bedenkingen en/of gedachten uiten ten aanzien van deze stukken. Het college van B&W kan de raad adviseren om op een bepaalde manier op de stukken te reageren. Deze QuickScan - uitgevoerd in opdracht van de samenwerkende Rekenkamers van Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden - biedt de gemeenteraden een onafhankelijke, kritische blik op de jaarrekeningen en voorlopige begrotingen van een aantal gemeenschappelijke regelingen waarin de gemeente deelneemt.
Bijlagen
-
4
De subsidieverordening wijkbudgetten wordt geactualiseerd. Er vindt een verschuiving plaats van het subsidiëren van wijkorganen naar de indiener van het idee of initiatief. Reden daarvoor is dat er sprake is van doorbeschikken van gelden van het wijkorgaan naar bewonersinitiatieven. Het wijkorgaan is daartoe niet bevoegd. In de nieuwe verordening worden in de wijken wijkbudgetcommissies opgericht die het college adviseert over binnengekomen ideeën van wijkbewoners. De belangrijkste taken zoals het bespreken en beoordelen van een bewonersaanvraag en keuzes maken waar het jaarbudget aan kan worden besteed blijft bij de wijken. De wijkbudgetcommissie geeft een zwaarwegend advies. Het college wijkt slechts af als er strijdigheid is met wet- en regelgeving of gemeentelijk beleid.
Bijlagen
-
5
De Klachtencommissaris, Commissie Bezwaarschriften, Functionaris Gegevensbescherming en de Rekenkamer hebben allen afzonderlijk een jaarverslag opgesteld waarin teruggeblikt wordt op het jaar 2024. Het college heeft de raad per brief voorzien van een reactie op deze jaarverslagen.
Verzoek aan de commissieleden:
- Indien u een van deze stukken tijdens deze commissievergadering wil bespreken, verzoeken wij u dit bij voorkeur vóór woensdag 14 mei om 12:00 uur aan te melden bij de secretaris.
- Hierbij is van belang dat u aangeeft welk(e) stuk(ken) u wenst te bespreken, zodat daarvoor rekening gehouden kan worden met de aanwezigheid van de betrokken portefeuillehouder(s) en overige relevante aanwezigen.
Bijlagen
-
6Sluiting
-
99
Indien u een van deze stukken tijdens deze commissievergadering wil bespreken, verzoeken wij u dit bij voorkeur vóór woensdag 14 mei om 12:00 uur aan te melden bij de secretaris
- 15 april 2025 – Brief Jaarverslag Dienstverlening 2024 | Bijlage
- 6 mei 2025 – Brief Verantwoordingsverslag Digitale Toegankelijkheid 2024 | Bijlage