Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 4 december 2021

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2021.11.30

    Beantwoording artikel 35 vragen van de heer Arjan Brouwer namens het Democratisch Platform Enschede inzake de vestiging van een traumakliniek conform het bijgevoegde beantwoordingsformulier.

  2. 2021.11.30

    Mevrouw R. Hofman-Bijlstra van de PvdA heeft vragen gesteld over de beschikbaarheid van de Regiotaxi tijdens de feestdagen. Het college heeft deze vragen beantwoord.

  3. 2021.11.30

    Elk jaar wordt bij alle mensen met een schuld die ontstaan is bij de uitvoering van de Participatiewet de beslagvrije voet berekend. Als er een herziening van de beslag vrije voet nodig is, dan wordt deze automatisch doorgevoerd. Als mensen vinden dat de beslagvrije voet niet juist is vastgesteld, dan kunnen ze dit ook zelf melden. Wij voeren de beslag vrije voet uit overeenkomstig de Wet Vereenvoudiging Beslagvrije Voet.

  4. 2021.11.30

    In juni 2020 is in Enschede het lokaal Sport- Beweeg en Leefstijlakkoord (SBL-akkoord) afgesloten. In dit lokale SBL-akkoord werken verschillende instellingen en partijen samen aan een gezond, gelukkig en vitaal Enschede. In het SBL-akkoord is een Enschedese vertaling gemaakt van de uitgangspunten zoals die in het nationaal Sportakkoord en in het nationaal Preventieakkoord zijn benoemd.
    Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) stelt voor drie jaar middelen beschikbaar aan de gemeente Enschede voor de uitvoering van het lokaal SBL-akkoord. In totaal wordt over 3 jaren vanuit beide landelijke akkoorden een bedrage van 560.000 euro als subsidie beschikbaar gesteld. De gemeente Enschede kiest ervoor om de uitvoering van beide lokale akkoorden samen te voegen en integraal aan te pakken omdat de gestelde doelen vanuit sport, leefstijl en preventie nauw met elkaar zijn verbonden.
    Met de uitvoering van het lokaal SBL-akkoord worden verschillende doelen bereikt als het gaat om:
    • Inclusief sporten en bewegen
    • Duurzame sport- en beweeginfrastructuur
    • Vitale sport- en beweegaanbieders
    • Gezonde leefstijl
    • Van jongs af aan vaardig in beweging
    Om doelen te bereiken is samenwerking nodig, ook om duurzame verbindingen tot stand te brengen, informatie uit te wisselen en het netwerk in stand te houden. De beschikbare uitvoeringsgelden worden zo efficiënt mogelijk ingezet door aan te sluiten bij bestaande activiteiten. Allerlei initiatieven uit de samenleving (van sportverenigingen, onderwijs, Sportaal, welzijn of bewoners) die een bijdrage leveren aan het behalen van de benoemde doelen kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage. Sportaal heeft als sportbedrijf een belangrijke functie in de uitvoering van het SBL-akkoord en heeft daarom een subsidieverzoek ingediend om de gelden vanuit beide regelingen door te beschikken aan Sportaal. Om slagvaardig en adequaat te kunnen handelen komt het college tegemoet aan dit verzoek en worden de rijksmiddelen voor het overgrote deel (536.000 euro) in fases als subsidie verstrekt aan Sportaal. Als verbindende en coördinerende partij in de uitvoering van het SBL-akkoord. Sportaal zorgt voor de praktische verdeling van de middelen. Vanuit het SBL-akkoord is een kopgroep benoemd die de aanvragen toetst aan vooraf opgestelde criteria. Er zijn inmiddels al aanvragen ingediend die Sportaal heeft voorgeschoten.

  5. 2021.11.30

    Adviesbureau Buck Consultants (BCI) heeft in opdracht van de gemeente een onderzoek uitgevoerd naar de kantorenmarkt in Enschede. De resultaten van het onderzoek geven een diepgaand inzicht in de kantorenmarkt van Enschede in termen van typen kantorenmilieus, -gebruikers en -ontwikkelingen. Uit de analyse blijkt dat de stationsomgeving in het centrum en Kennispark de locaties zijn waar we de komende jaren de meeste vraag naar kantoorruimte kunnen verwachten.
    Het College van B&W ziet in het rapport aanleiding om haar kantorenbeleid te herzien en waar nodig aan te scherpen. Begin 2022 verwacht het College een nieuw beleidskader te kunnen presenteren aan de gemeenteraad.

  6. 2021.11.30

    De samenwerking in Twente is sinds kort anders georganiseerd. Zo is in de nieuwe situatie de 3O samenwerking (overheid, ondernemers en onderwijs) voor de sociaal economische structuurversterking georganiseerd via een Stichting Twenteboard. Daarmee zijn ook de verantwoordelijkheden voor een groot aantal investeringsprogramma's die vroeger door de gemeenten werden uitgevoerd, overgedragen. Voor deze programma's is afgesproken ze te evalueren. De Twenteboard is hier verantwoordelijk voor. Het college informeert de gemeenteraad over het proces.

  7. 2021.11.30

    Landelijk is afgesproken dat alle gemeenten in regionaal verband een Regiovisie Jeugdhulp vaststellen. De 14 Twentse gemeenten hebben dit voor de regio Twente gedaan. In de Regiovisie Jeugdhulp Twente staat hoe aanbieders, professionals, betrokken inwoners en gemeenten in de komende jaren vanuit samenwerking jeugdhulp willen organiseren: door de sociale basis voor ondersteuning van jeugdigen en gezinnen naar een hoger plan te tillen, door normaliseren en preventie het zorgvolume te beperken en door het aan de voorkant realiseren van betere kennis en kunde de positie van de jeugdige en gezin te versterken. Het gezamenlijk maken van afspraken draagt bij aan het oplossen van de regionale knelpunten met als uiteindelijk doel een duurzaam kwalitatief en betaalbaar stelsel. Op deze wijze kunnen we aan inwoners de hulp bieden die nodig is, zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig.

  8. 2021.12.01

    De Wet Open Overheid (Woo) is de opvolger van Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De wet is bedoeld om overheden meer transparant te maken en deze wet moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar en toegankelijker wordt. Het grootste verschil met de huidige Wob is dat de Woo overheden verplicht om bepaalde informatie actief openbaar te maken. Dat is nu niet het geval. Denk hierbij aan convenanten, bepaalde beschikkingen, informatieverzoeken en beslissingen daarop enzovoort. De wet treedt per 1 mei 2022 in werking. Om als gemeente Enschede hierop goed voorbereid te zijn, is gekeken naar de impact en vandaaruit uit een opdracht voor de implementatie vastgesteld.

  9. 2021.12.02

    Deloitte Accountants heeft in opdracht van de Raad de tussentijdse controle over het jaar 2021 afgerond. Deze controle richt zich met name op de interne beheersing van de gemeentelijke processen. De bevindingen en adviezen zijn in de Boardletter 2021 vastgelegd. In deze rapportage concludeert de accountant dat de interne beheersing in het kader van een betrouwbare jaarrekening en financiële rechtmatigheid binnen de gemeente Enschede van voldoende niveau is. Ook constateert de accountant dat er in 2021 weer nieuwe stappen zijn gezet om de beheersing van de relevante processen verder te versterken en ziet dat als een positieve ontwikkeling.

  10. 2021.12.02

  11. 2021.12.03

    Met deze brief informeren we de Raad over de laatste stand rondom openbaar vervoer in Enschede. De brief gaat in op de volgende onderwerpen:
    • Aanbesteding busvervoer vanaf 2024 door de provincie Overijssel
    o Rol van de gemeente Enschede binnen de concessie
    • Impact Corona op dienstregeling korte termijn
    o Routewijziging Lijn 5
    o Instandhouding Lijn 7
    • Doorontwikkeling Reisinformatiesysteem
    • Planning gemeentelijk visie op Openbaar Vervoer

  12. 2021.12.03

    Met dit voorstel wordt uitvoering gegeven aan de motie "geen ruimte voor wiet-ontwikkelwinkels gemeente Enschede" , waardoor:
    1. het verboden wordt zonder vergunning van de burgemeester een smart-, head- of giftshop (SHG-shop) te exploiteren, en waarbij;
    2. een Bibob-onderzoek deel uitmaakt van de aanvraagprocedure;
    3. de exploitant en leidinggevenden gescreend worden op levensgedrag;
    4. geen vergunning wordt verleend voor vestiging van een SHG-shop in door de burgemeester aangewezen gebieden waar een drugsgebruiksverbod geldt;
    5. geen vergunning wordt verleend als vestiging van een SHG-shop conflicteert met ruimtelijk beleid, een stadsvernieuwingsplan of een leefmilieuverordening;
    6. de burgemeester nadere regels kan vaststellen waarin aanvullende vestigingscriteria zijn opgenomen;
    7. de vergunning wordt ingetrokken en/of een SHG- shop tijdelijk kan worden gesloten bij het niet naleven van de vergunningsvoorwaarden, of bij drugshandel en openbare orde verstoringen in of vanuit de SHG-shop.
    Op grond van overgangsrecht geldt voor de op het moment van inwerkingtreding van het vergunningstelsel al aanwezige SHG-shops die voor vergunningverlening in aanmerking komen en bij verder ongewijzigde exploitatie, niet het verbod op vestiging in een door de burgemeester aangewezen gebied waar een drugsgebruiksverbod geldt, alsook niet het in de nadere regels op te nemen onderlinge afstandscriterium van 150 meter loopafstand.
    Daarnaast wordt met dit voorstel uitvoering gegeven aan de motie “Seksuele intimidatie strafbaar stellen” van 31 mei 2021 en wordt straatintimidatie verboden.
    Het college gaat ervan uit dat de moties hiermee als afgedaan kunnen worden beschouwd.

  13. 2021.12.03

    De gemeente Enschede gaat op zoek naar mogelijke locaties voor een nieuw bedrijventerrein van tussen de 20 en 40 hectare (netto) in Enschede. Een nieuwe locatie is nodig om bedrijven te kunnen voorzien van uitbreidingsruimte en daarmee de ambitie van 10.000 extra arbeidsplaatsen in Enschede waar te kunnen maken.
    Zonder nieuwe locatie denkt Enschede met de huidige ontwikkelingen in 2027 uitverkocht te zijn en bedrijven niet meer aan een nieuwe bedrijfskavel te kunnen helpen. Het risico daarvan is dat bedrijven uit Enschede verhuizen of mogelijk zelfs helemaal uit de regio vertrekken. Nu al signaleert de gemeente een tekort aan kavels die aansluiten bij de behoefte uit de markt. Kavels voor wat grotere bedrijven zijn al een langere tijd bijna niet meer voor handen en in de praktijk zijn alle beschikbare en bouwrijpe kavels voor reguliere bedrijven in optie of gereserveerd.
    Wanneer naar verwachting volgend jaar de Oostkrans Usseler Es beschikbaar komt, geeft dat op korte termijn even lucht maar voor de lange termijn is er meer nodig om de ambities van de stad van ruimte te kunnen voorzien. De zoekopdracht die de raad aan het college geeft moet inzicht geven of er voor de langere termijn ook locaties zijn die als bedrijventerrein ontwikkeld kunnen worden. Deze uitkomsten kunnen dan worden meegenomen in de integrale ontwikkelvisie op de stad.