Agendapunten
-
-
In november 2018 heeft de Raad de gebiedsstrategie Kennispark Twente vastgesteld. De ambitie in deze strategie is om van het gebied een toplocatie te maken voor ondernemend talent en innovatie. Hiervoor wordt ingezet op twee pijlers: 1) Het versterken van het internationaal profiel en merk; en 2) Het bouwen aan een dynamische toplocatie.
De tweede pijler vraagt om grote ruimtelijke wijzigingen in delen van Kennispark. Deze ontwikkelingen zijn niet allemaal mogelijk binnen het huidige masterplan en bestemmingsplan. Bovendien zijn deze instrumenten weinig flexibel, waardoor er niet snel en slagvaardig kan worden gereageerd op nieuwe initiatieven die niet volledig passen binnen de kaders. Na verkenning van meerdere mogelijkheden blijkt dat een combinatie van nieuwe instrumenten en wijziging van bestaande instrumenten het beste past bij de opgaven op Kennispark. Het College heeft besloten om deze instrumenten in 2019 uit te werken en ze daarna ter vaststelling aan de Raad aan te bieden.
Bijlagen
-
-
Onderwerpen in het sociaal domein hangen nauw met elkaar samen. Het sociaal domein kent onder andere de volgende domeinen: Jeugd, Maatschappelijke Ondersteuning, Werk en Inkomen, Onderwijs en Asiel, cultuur, sport en gezondheid. Als gemeente willen we hierin ontschotting en samenhang. Daarom is een gezamenlijk advies richting het college van Burgemeester en Wethouders belangrijk, waarbij verschillende belangen worden afgewogen. Om de samenwerking en samenhang te realiseren binnen het sociaal domein, is één integraal adviesorgaan voor het college van Burgmeester en Wethouders een logisch gevolg van de ontschotting.
Samen met de huidige vier adviesraden binnen het sociaal domein (Wmo-raad, Cliëntenraad Werk en Inkomen, Sportadviesraad en Kennisplatform Integratie en Burgerschap) zal onderzocht worden hoe één adviesorgaan gerealiseerd kan worden per medio 2020.Bijlagen
-
-
Op 29 januari 2019 zijn door de heer Overink vragen gesteld over de aanhoudende overlast van scooters in de binnenstad. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.
Bijlagen
-
-
Raadslid Gert Kel van BBE heeft vragen gesteld over klachten over de bezorging van de Huis aan Huis in Enschede. Het college licht toe welke afspraken er gemaakt zijn met de Persgroep en dat er intensief contact is met de Persgroep over klachten zodat ze opgelost en zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden. Maar ook dat het niet haalbaar is dat iedereen altijd de HAH thuisbezorgd krijgt, dat de HAH op de gemeentelijke locaties in de stad ook af te halen is en dat de gemeentelijke informatie ook via de gemeentelijke website, de website van HAH en de gemeentelijke digitale nieuwsbrief beschikbaar is.
Bijlagen
-
-
De rechtbank heeft de bewindvoerder Apro-Plus geschorst. Bij Apro-Plus staan ongeveer 60 cliënten uit Twente onder bewind. Uit onze informatie wordt duidelijk dat 12 cliënten uit onze gemeente bijzondere bijstand krijgen voor de kosten van bewind voering bij Apro-Plus. Van de 12 cliënten hebben 7 cliënten, naast bijzonder bijstand, een Participatie uitkering. Hierbij geven we u achtergrondinformatie en de acties die we hebben ondernomen. De Raad is vorige week met een mail van wethouder Kampman geïnformeerd. Overeenkomstig de afspraak wordt de Raad nu met een brief van het College geïnformeerd.
Bijlagen
-
-
Brief aan de Raad met een planning voor 2019 en 2020 voor de onderzoeken op het terrein van het armoedebeleid en momenten waarop de Raad en de maatschappelijke organisaties in onze stad op een informele en formele wijze worden betrokken bij het armoedebeleid in Enschede.
Bijlagen
-
-
Een Calamiteitenplan archieven geeft in hoofdlijnen aan hoe te handelen bij een archiefcalamiteit. Water, vuur en ongedierte zijn bedreigend voor fysieke archieven, maar denk ook aan ontvreemding of foutieve vernietiging.
Met dit besluit wordt het Calamiteitenplan archieven uit 2014 geactualiseerd. Actualisatie is nodig om de instructies bij de aanpak van calamiteiten werkbaar te houden, met behulp van o.m. actuele gegevens over hun locatie en prioriteit (belangrijkheid).Bijlagen
-
-
Het huidige welstandskader ‘representatieve werklocaties’ past niet (meer) bij de ambities van Kennispark, zoals verwoord in de Gebiedsstrategie Kennispark. Het nieuwe welstandskader heeft in hoofdzaak een inspirerende en verleidende werking. Dit kader ondersteunt de stadsbouwmeester en stedenbouwkundige bij de uitwerking van de Gebiedsstrategie in samenwerking met investeerders en ondernemers. Het is de eerste stap in de uitwerking van de Gebiedsstrategie, waarbij de focus ligt op de bouw- en gebruiksmogelijkheden uit het geldende bestemmingsplan.
Bijlagen
-
-
Het besluit tot het aangaan van een exploitatieovereenkomst voor de herontwikkeling van het voormalige Labyrinth
Bijlagen
-
-
De gemeente heeft met ter Steege in het verleden (2005) een grondverkoopovereenkomst gesloten om woningen, appartementen en een bedrijventerrein te ontwikkelen. De woningen zijn inmiddels gerealiseerd, maar de circa 40 appartementen en het bedrijventerrein zijn niet tot ontwikkeling gekomen. Ter Steege wil het bedrijventerrein en de appartementenkavels herontwikkelen naar grondgebonden woningen. Ter Steege heeft hiervoor een plan opgesteld. Met dit plan wordt het mogelijk te komen tot een spoedige en kwalitatief hoogwaardige afronding van het Roombekerveld. Om de realisatie van dit plan mogelijk te maken zijn er afspraken met ter Steege nodig over het wijzigen van de bestemming, de aanpassingen aan het openbaar gebied en de levering van gronden over en weer. Die afspraken zijn vastgelegd in de exploitatieovereenkomst.
Bijlagen
-
-
Het bestemmingsplan "Boeldershoek 2018" heeft betrekking op het Enschedese deel van afvalverwerkingslocatie Boeldershoek, het terrein van Twence B.V.. Het plangebied krijgt een actuele planologisch-juridische regeling die beter aansluit bij de dynamische bedrijfstak waartoe Twence B.V. behoort en die in de praktijk beter toepasbaar is dan het bestemmingsplan “Boeldershoek 2009, zonder dat de omgeving daar nadelig door wordt beïnvloed.
Bijlagen
-
-
Gemeenten kunnen via het gemeentefonds een bijdrage (suppletie-uitkering) ontvangen voor de kosten rond het opsporen en ruimen van conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. De gemeente Enschede komt in aanmerking voor een bijdrage vanuit deze regeling van maximaal 70% van de kosten. Het gaat om reeds gemaakte kosten, in dit geval in de periode 2017 - 2018.
Bijlagen
-
-
Het college van B&W informeert regelmatig de raad per brief met betrekking tot de stand van zaken bij Nouryon (voorheen AkzoNobel) en over recente ontwikkelingen in het dossier ondergrond. Zo heeft het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) recentelijk drie rapporten over de mijnbouw in Nederland publiekelijk gemaakt, te weten over de integriteit van onshore putten in Nederland, het gebruik van diesel in zoutwinning in Nederland in relatie tot de Europese REACH regelgeving en een verkenning van de milieuaspecten van de activiteiten die onder het SodM vallen. SodM geeft aan in haar toezichtsrol meer aandacht te gaan besteden aan milieuaspecten bij mijnbouw.
De conclusies over de REACH regelgeving raken mogelijk Nouryon, omdat het SodM alle zoutwinningbedrijven heeft aangegeven voornemens te zijn een last onder dwangsom op te leggen om hen te dwingen aan REACH te voldoen. Verder heeft Nouryon ons geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot het door SodM opgedragen onderzoek naar de boorputten.Bijlagen
-
-
De heer X, handelend onder de naam Squash Citadel, heeft de gemeente Enschede gedagvaard inzake een eis tot schadevergoeding i.v.m. beschadiging van zijn pand door een boom van de gemeente. Die zaak wordt behandeld door de verzekeraar van de Gemeente – Centraal Beheer -. Op grond van art. 160, lid 1 onder f van de Gemeentewet is het college bevoegd te besluiten namens de gemeente rechtsgedingen te voeren. Dat geldt ook in het geval de gemeente de gedaagde partij is. Op 11 april 2019, 10:00 uur vindt de rechtszitting plaats ten overstaan van de Rechtbank Overijssel, locatie Almelo. Een belangrijk onderdeel van de zitting – van de rechter en partijen – zal een poging zijn om de zaak alsnog te schikken.
Op grond van art. 171, lid 1 van de Gemeentewet vertegenwoordigt de burgemeester de gemeente in (en buiten) rechte. Ervan uit gaande dat de burgemeester niet zelf ter zitting zal verschijnen dient daartoe een door hem aan te wijzen persoon daartoe te worden opgedragen (art. 171, lid 2).Bijlagen
-
-
Het College herkent de conclusies en aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport "Duurzaam in bedrijf?" en zal er op toezien dat duurzaamheid op bedrijventerreinen de aandacht krijgt die het verdient in zowel de nieuwe beleidsvisies als de uitvoering van beleid. Tegelijkertijd zien we ook dat het een complex onderwerp betreft, waarin we willen voorkomen dat het opleggen of afdwingen van duurzaamheidsmaatregelen de concurrentiekracht van Enschede t.o.v. de regio en de rest van het land benadeelt. Samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid zal een belangrijke rol gaan spelen in de duurzaamheidsaanpak op bedrijventerreinen en andere werklocaties.
Bijlagen
-
-
Het gemeentelijke atelierpand gelegen aan de Borstelweg 29 wordt overgedragen onder voorwaarden aan de huidige gebruikers tegen een symbolisch bedrag. Deze gebruikers hebben op pandniveau een nieuwe stichting (stichting de Kunsthaven) opgericht.
De broedplaats- en atelierfunctie blijft behouden en met de stichting de Kunsthaven wordt in een convenant vastgelegd dat zij een bijdrage levert aan de culturele en maatschappelijk doelen van de stad en de omliggende wijk.
Met de verkoop van dit vastgoed wordt uitvoering gegeven aan het door de Raad vastgestelde Strategie op vastgoed d.d. 9 oktober 2017 tevens wordt invulling gegeven aan de bezuinigingsdoelstelling op cultuur waartoe besloten is door de raad tijdens de vaststelling van de zomernota 2017.
Bijlagen
-
-
Door het uitvoeren van de jaarlijkse zelfevaluatie Basisregistratie Personen (BRP) wordt voldaan aan de wettelijke verplichting. Met het ondertekenen van het uittreksel heeft het college kennis genomen van de resultaten van de zelfevaluatie BRP. De resultaten worden ter kennis aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gebracht. Met het bereiken van 94,8 % (2017: 88,3 %) van de maximaal te behalen waardering van de zelfevaluatie bij toetsing van de processen, is de algemene conclusie dat de gemeente Enschede op een juist wijze uitvoering geeft aan de voorwaarden.
Bijlagen
-
-
In het coalitieakkoord Enschede 2018 – 2022 is besloten om Wijkteams Enschede te versterken om de ambities uit het akkoord uit te voeren. Het gaat hierbij onder meer om de samenwerking van Wijkteams Enschede met partners in het voorliggende veld, om de Top 100 aanpak voor gezinnen met de meest omvangrijke zorgvraag. En om de aanpak ‘Vroeg er op af’ bij schuldenproblematiek, de aanpak van problematiek van jeugd die thuiszitten en het toevoegen van meer regie op verwijzers naar jeugdvoorzieningen. Wijkteams Enschede is een samenwerkingsverband van gemeente Enschede en de SMD. De subsidie aan de SMD maakt het mogelijk om de werkzaamheden met voldoende capaciteit en passende arbeidsvoorwaarden uit te voeren.
Bijlagen
-
-
Het bestemmingsplan "Boulevard 1945, 324-326" maakt de verbouw van het voormalige postkantoor tot een zogenoemde multiplex-bioscoop (een bioscoop met een groot aantal zalen) mogelijk. De bioscoop zal bestaan uit 9 bioscoopzalen en maximaal 1.232 bioscoopstoelen. Verder wordt er met het bestemmingsplan maximaal 1.000 m2 b.v.o. aan horecavoorzieningen mogelijk gemaakt, en maximaal 500 m2 b.v.o. aan (ondergeschikte) detailhandel.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 8 november tot en met 19 december 2018 ter inzage gelegen. Hiertegen zijn geen zienswijzen ingediend. Het college wordt voorgesteld het bestemmingsplan ongewijzigd aan de gemeenteraad aan te bieden ter vaststelling.Bijlagen
-
-
De functie van Algemeen directeur/Gemeentesecretaris van de gemeente Enschede is sinds begin 2017 op interim basis ingevuld. De overeenkomst met de huidige AD/GS a.i. loopt af per 1 maart 2019. De werving- en selectieprocedure voor een structurele AD/GS is nog gaande, maar zal op 1 maart 2019 nog niet hebben geleid tot definitieve invulling van de functie. De periode tot aan de komst van de structurele AD/GS zal ten behoeve van de continuïteit moeten worden overbrugd tot en met de vaststelling van de Zomernota 2019.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De huidige interim-opdracht AD/GS op grond van de per 1 juni 2018 gesloten interim-overeenkomst te verlengen tot en met de vaststelling van de Zomernota 2019;
- Mandaat te verlenen aan portefeuillehouder om in afstemming met de AD/GS a.i. de gemiddelde wekelijkse urenbesteding te verlagen, passend bij de nog resterende opdrachtdoelstellingen en passend binnen de WNT-normen.