Agendapunten
-
-
Begraafplaatsen Enschede is sinds 2011 regulier onderdeel van toen nog de gemeentelijke afdeling Onderhoud Enschede. Bij de verzelfstandiging van Onderhoud Enschede naar Onderhoud Enschede BV (OE BV) in 2016 is de afdeling Begraafplaatsen Enschede (BGE) meegegaan als team naar OE BV. Nu blijkt dat aan de huidige manier van werken een aantal bezwaren kleeft vanuit de GBA Verstrekkingsvoorziening. Om die reden vindt er een aanpassing van de werkprocessen plaats die ertoe moet leiden dat de raadpleging van de GBA-V volledig door
gemeenteambtenaren geschiedt.Bijlagen
-
-
De vereniging Humanitas District Oost biedt met het project Thuisadministratie ondersteuning aan inwoners die grote moeite hebben met het bijhouden van hun financiële administratie. Een goed opgeleide vrijwilliger helpt de inwoner de administratie op orde te krijgen en waar nodig andere hulp in te schakelen. De vrijwilliger helpt de inwoner om na verloop van tijd de administratie weer zelf op zich te nemen. De vraag naar ondersteuning bij Thuisadministratie is de laatste tijd zó toegenomen dat Humanitas Twente geen nieuwe inwoners meer kan helpen. Er is een bedrag van € 28.000,- nodig om de cliëntenstop op te heffen.
Bijlagen
-
-
De heer Van Dijk van D66 heeft naar aanleiding van de brief aan de raad van 31 oktober j.l., schriftelijke vragen gesteld over kunststofschaatsbanen en andere mogelijke milieuverontreinigingen door PFASsen. Het college beantwoord deze puntsgewijs.
Bijlagen
-
-
De heer Erwin Versteeg van de fractie Groep Versteeg heeft op 7 november 2019 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 over politie, geweld en aangiften. Deze vragen zijn door het college beantwoord.
Bijlagen
-
-
De raadsleden Malkis Jajan/Ben Sanders/Yara Hummels/Henri de Roode van de fracties VVD/BBE/PvdA/CU hebben op 5 november 2019 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 over fietstunnels. Deze vragen zijn door het college beantwoord.
Bijlagen
-
-
Mevrouw Nijenhuis van CDA heeft vragen gesteld over tekorten aan noodbedden in de vrouwenopvang.
Het college heeft deze beantwoord.Bijlagen
-
-
Mevrouw J. Wichgers-Apeldoorn van SP heeft vragen gesteld over het Rekenkameronderzoek wijkteams. Het college heeft deze beantwoord.
Bijlagen
-
-
De ‘Beleidsregel Wet Bibob gemeente Enschede 2019’ is door het college en de burgemeester vastgesteld. Met deze beleidsregel wordt het gemeentelijke Bibobbeleid geactualiseerd. De beleidsregel is gebaseerd op de Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur). Die wet stelt het openbaar bestuur in staat om zich te beschermen tegen het ongewild faciliteren van criminele activiteiten bij verlening van vergunningen en subsidies, het aangaan van vastgoedtransacties en verlenen van overheidsopdrachten. Reden voor actualisering is dat het toepassingsbereik van de wet Bibob de afgelopen jaren is verruimd, terwijl het tot nu toe geldende Bibobbeleid daaraan nog niet is aangepast en is verouderd. In het Bibobbeleid is vastgelegd in welke gevallen een Bibob-onderzoek wordt uitgevoerd en welke besluiten op basis van dat onderzoek worden genomen. In een Bibob-onderzoek wordt beoordeeld of er een ernstig gevaar is dat uit criminele activiteiten verkregen of te verkrijgen voordelen worden benut of dat strafbare feiten worden gepleegd. In die gevallen is er grond om de vergunning of subsidie te weigeren, de vastgoedtransactie niet aan te gaan of de overheidsopdracht niet te verlenen.
Bijlagen
-
-
De Raadscommissie Omgevingsbeleid heeft het College onlangs een advies gegeven over de mobiliteitsvisie. Het College heeft het advies tot haar genomen en wil middels bijgaande brief reageren op het advies.
Bijlagen
-
-
Deloitte, de huisaccountant van de gemeente Enschede vanaf 2016, heeft in opdracht van de Raad de tussentijdse controle over het jaar 2019 afgerond. Deze controle richt zich met name op de interne beheersing van de gemeentelijke processen. De bevindingen en adviezen zijn in de Boardletter 2019 vastgelegd. In deze rapportage concludeert de accountant dat de interne beheersing in het kader van een betrouwbare jaarrekening en financiële rechtmatigheid binnen de gemeente Enschede van voldoende niveau is. Ook constateert de accountant dat er aandacht is voor verdere verbetering.
Bijlagen
-
-
Als onderdeel van de VNG-Bestuurdersdag op 29 november 2019 te Nieuwegein wordt een Buitengewone Algemene Ledenvergadering van de VNG gehouden. Over de inhoudelijke agendapunten van deze Buitengewone Algemene Ledenvergadering wordt een inhoudelijk standpunt vastgesteld. Dit standpunt worden meegegeven aan de aangewezen gemeentelijk vertegenwoordiger.
Bijlagen
-
-
Uit de in 2018 gehouden evaluatie van het destijds vigerend generatiepact is gebleken dat een substantieel deel (te weten 70%) van de respondenten (responspercentage van 93%) in de leeftijdscategorie van 57 tot 60 jaar wilden deelnemen aan het Generatiepact. Het voormalige Generatiepact stond open voor medewerkers vanaf 60 jaar. Het huidige generatiepact is op basis van de resultaten van de evaluatie aangepast. Deelname is nu mogelijk vanaf 58 jaar. Het Generatiepact kent een tweeledig doel: (a) goed werkgeverschap: oudere medewerkers kunnen op een goede manier een stap terug doen in het arbeidsproces én (b) instroom jongeren: de overgebleven werkuren worden opgevuld door nieuwe jonge medewerkers.
De stimuleringsregeling wordt ingezet om een extra impuls te bieden aan de mobiliteit van de medewerkers, waarmee tevens door het vertrek van de medewerkers een bijdrage wordt geleverd aan de financiële opgave (lees taakstelling). Zo biedt deze regeling een financiële handreiking aan medewerkers, van wie arbeidsplaatsen op termijn dreigen te vervallen. Hierdoor wordt eventuele boventalligheid voorkomen. Ook wordt de stimuleringsregeling ingezet om een financiële belemmering (deels) op te heffen. Het gaat daarbij om medewerkers bij wie het duidelijk is dat zij niet een vervolgstap binnen de organisatie kunnen of willen zetten, maar vanwege financiële zekerheid de stap naar een andere organisatie nog niet durven te zetten. Hiermee wordt het risico op een toekomstig personeelsprobleem mogelijk gereduceerd. Het toepassen van deze maatregel betekent dat dit uiteindelijk leidt tot een financiële besparing.
Bijlagen
-
-
Door betrokkene is een aanvraag om vergoeding van schade ingediend. Hierin stelt betrokkene dat hij inkomensderving heeft geleden als gevolg van het bestemmingsplan “Winkelcentrum Zuid”. Om de aanvraag in behandeling te kunnen nemen dient aanvrager op grond van artikel 6.4.2 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), binnen een termijn van vier weken, een recht van € 300,- te betalen. Aanvrager heeft buiten genoemde termijn het betreffende recht aan ons overgemaakt. Aangezien er voor de te late betaling geen verschonende redenen zijn genoemd, worden burgemeester en wethouders voorgesteld de aanvraag conform de Wro, voor ‘niet-ontvankelijk’ te verklaren.
Bijlagen
-
-
Vanaf 2016 heeft het platform maatschappelijk meedoen ‘M-Pact‘ zich ontwikkeld tot een platform dat zich richt op vrijwillige inzet, educatie en participatie en stimuleert en inspireert tot maatschappelijk meedoen. M-Pact levert daarmee een steeds grotere bijdrage aan sociale inclusie/cohesie en zorg voor elkaar. M-Pact doet dat door uitvoering te geven aan het actieplan vrijwillige inzet maar ook aan onderdelen van het actieplan mantelzorg. Zo is vanaf 2018 de coördinatie van zorgvrijwilligers belegd bij M-Pact. M-Pact heeft hiervoor in 2018 incidenteel (aanvullende) subsidie ontvangen. Vanaf 2020 is de subsidie voor M-pact voor de uitvoering van deze taak structureel opgenomen in de gemeentebegroting. Voor 2019 moet deze subsidie nog incidenteel verstrekt worden.
Bijlagen
-
-
Door betrokkene is een aanvraag om vergoeding van schade ingediend. Hierin stelt betrokkene dat hij inkomensderving heeft geleden als gevolg van het bestemmingsplan “Winkelcentrum Zuid”. Om de aanvraag in behandeling te kunnen nemen dient aanvrager op grond van artikel 6.4.2 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), binnen vier weken, een recht van € 300,- te betalen. Aanvrager heeft buiten genoemde termijn het betreffende recht aan ons overgemaakt. Aangezien er voor de te late betaling geen verschoonbare redenen zijn genoemd, worden Burgemeester en wethouders voorgesteld de aanvraag conform de Wro, ‘niet-ontvankelijk’ te verklaren.
Bijlagen
-
-
Op het terrein van het voormalig Labyrinth der Zinnen aan de Welenmosweg 1 is in 2015 een zorginstelling gevestigd voor dagopvang van jongeren met overnachtingsmogelijkheden in de weekenden en vakantieperioden. Naast deze zorginstelling, wil initiatiefnemer ook een (dag)recreatie bedrijf met ondergeschikte horeca in het plangebied realiseren. Alle activiteiten zijn gericht op buitenactiviteiten. Bebouwing in het plangebied is nodig voor opslag, horeca, de overnachtingsmogelijkheden, kantoor en schuilgelegenheden. De zorginstelling is nu niet toegestaan binnen de huidige bestemming ‘Recreatie – dagrecreatie’ en de horeca is niet toegestaan op de gewenste locatie. Met het bestemmingsplan ‘Welenmosweg 1 Enschede’ wordt de zorginstelling, horeca en recreatiebedrijf juridisch planologisch toegestaan met bijbehorende bebouwing.
Bijlagen
-
-
Het voormalig hotel Rodenbach, Parkweg 37-39, in Enschede, is een oud pand met een geschiedenis. Het pand is cultuurhistorisch waardevol. Op dit moment is het pand door de aanduiding ‘karakteristiek’ in het bestemmingsplan beschermd tegen sloop. De Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker, de Erfgoedvereniging Heemschut en de Stichting Cuypersgenootschap hebben een verzoek ingediend om het pand aan te wijzen als beschermd gemeentelijk monument. Dit geeft een zwaardere bescherming en een ander kader bij een aanvraag om omgevingsvergunning dan de aanduiding ‘karakteristiek’. In opdracht van de gemeente zal een bouwhistorisch onderzoek voor het pand worden verricht om de monumentale waarde van het pand in beeld te brengen. Na het onderzoek weten we of het pand voldoet aan de eisen van een monument. Het verzoek en het bouwhistorisch onderzoek, wordt voor advies voorgelegd aan de gemeentelijke monumentencommissie. Daarna zal het college een besluit nemen over het al dan niet aanwijzen van het pand als gemeentelijk monument. Tot dat moment legt het college een voorbescherming op het pand om tussentijdse ongewenste ontwikkelingen te voorkomen.
Bijlagen
-
-
Op 28 oktober 2019 ontvingen wij van de rekenkamercommissie het rapport “Wijkteams in Enschede”. Het rapport schetst een beeld van de actuele stand van zaken rond de wijkteams. Het geeft geen concrete aanbevelingen, maar stelt gerichte verbeterpunten voor op zowel werkprocessen als informatievoorziening. In het rapport staan bevindingen die we direct kunnen meenemen bij het aanscherpen van de opdracht voor de wijkteams en verbeteringen in de uitvoering. Dit sluit aan op het proces van verbeteren en aanscherpen dat in gang is gezet met het vaststellen van de speerpunten voor de uitvoering van de WMO en Jeugdwet.
Focus op procesverbeteringen, ervaringen van onze inwoners en communicatie is een continu proces waaraan we veel aandacht besteden. De genoemde punten moeten een plek krijgen op de verbeteragenda. Daarover gaan we met de raad in gesprek.Bijlagen
-
-
Nederland heeft het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend en doelstellingen bepaald voor 2030. Voor de uitwerking van de afspraken is een Nationaal Klimaatakkoord opgesteld. Aan vijf tafels zijn daarvoor afspraken gemaakt: industrie, gebouwde omgeving, mobiliteit, landbouw en landgebruik en elektriciteit. Een voor de decentrale overheden belangrijk onderdeel van het akkoord is het opstellen van Regionale Energiestrategieën (RES). In elke regio worden de hoofdlijnen van het proces om te komen tot een Regionale Energie Strategie met een startnota vastgelegd. Hierin worden ook de doelstelling en de manier van democratische besluitvorming en ruimtelijke borging opgenomen. Om de voorbereidingen voor het ontwikkelen van de RES - Twente te starten is deze Startnota RES -Twente opgesteld. De Startnota RES wordt vastgesteld in de in de 14 gemeenteraden, provinciale staten van Overijssel en de algemene besturen van de waterschappen.
Bijlagen
-
-
Op 31 oktober 2016 is het Actieprogramma Meedoen en Thuisvoelen vastgesteld in de raad. In het actieprogramma zijn voor vijf thema’s ambities en actiepunten opgesteld voor de periode 2016 – 2019. Een toezegging uit dit voorstel is een halfjaarlijkse update. In de update staat hoe ver we zijn met het behalen van de ambities 2016 – 2019.
Per thema zijn de ontwikkelingen in de periode januari – juli 2019 uitgewerktBijlagen
-
-
We hebben een verzoek ontvangen voor het vestigen van een paardenkliniek op het perceel aan de Haaksbergerstraat 1045. Een paardenkliniek past niet binnen de huidige bestemming ‘Sport – Manege’, waardoor een herziening van het bestemmingsplan (“Haakbergerstraat 1045”) noodzakelijk is. Met het ontwerpbestemmingsplan “Haaksbergerstraat 1045” krijgt het perceel de bestemming ‘Maatschappelijk-paardenkliniek’ en het meest zuidelijk deel krijgt over ongeveer 1000 m2 de bestemming ‘Natuur’. De vestiging van de paardenkliniek en bijbehorende aanpassingen aan het perceel, zorgen voor een kwaliteitsverbetering op het perceel.
Dit ontwerp bestemmingsplan heeft van 6 juni tot en met 17 juli 2019 zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan kan ongewijzigd worden vastgesteld.
Bijlagen
-
-
Voor een gebied op de hoek van de Sumatrastraat en Getfertweg zal binnen afzienbare termijn het bestemmingsplan “Sumatrastraat- Getfertweg 191” als ontwerp ter visie worden gelegd. Om te komen tot een gewenste beeldkwaliteit voor een zevental woningen op de hoek van de Getfertweg en Sumatrastraat, is het noodzakelijk de hier geldende welstandseisen aan te passen. Om dit te bewerkstellingen is de wijziging 109 van de Welstandsnota Enschede- “Welstandsparagraaf Beeldkwaliteitsplan Hardick-Seckel” ontworpen.
Bijlagen