- Voorzitter
- H.J. Meijer
- Toelichting
-
Deze vergadering vindt digitaal plaats. Belangstellenden kunnen de vergadering volgen via de livestream.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vragenhalfuur (art. 36 Reglement van Orde)
-
3Vaststellen van de agenda
-
4
Bijlagen
-
5
De commissie Omgevingsbeleid vraagt de raad om de heer Robert Forkink bij acclamatie te benoemen als extern lid van de raadscommissie Omgevingsbeleid. De heer Forkink is op het gebied van de Omgevingswet een deskundige op diverse vlakken en is betrokken bij de invoering van de wet binnen diverse gemeenten en wil zijn expertise graag inzetten voor deze commissie.
-
6BESPREEKPUNTEN
-
6.1
Sinds enkele jaren is de uitvoering van belangrijke wetten in het sociaal domein bij de gemeente terecht gekomen. Veel Enschedeërs zijn daardoor afhankelijk van de gemeente voor hun zorg en bijstand . De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de voorwaarden waaronder het college van B&W de regelingen uitvoert. Ook moet de gemeenteraad het werk van het college controleren. Er leven zorgen over de vraag of de uitvoering van deze wetten voldoende rekening houdt met de individuele omstandigheden van de mensen. Neemt het college daarbij ook de ruimte om naar individuele omstandigheden te kijken? Ook na gesprekken tussen het gemeentebestuur en betrokkenen zijn deze zorgen blijven bestaan. In het gesprek tussen de gemeenteraad en het college waren beide het eens dat het verstandig is om nu een aantal deskundigen van buiten de gemeente in te schakelen.
Leden van de gemeenteraad kunnen zelf met een voorstel aan de raad komen. De Gemeentewet heeft voor de raad een aantal onderzoeksinstrumenten beschikbaar. De initiatiefnemers stellen nu voor om een externe commissie van onderzoek en advies in te stellen. Deze commissie krijgt een duidelijke opdracht. Vraag aan de commissie is om binnen tien weken na de installatie met een advies te komen. De uitkomsten kunnen via een debat in de raad tot nieuwe, aangescherpte voorwaarden leiden. Door dit debat in mei aanstaande te voeren, zouden deze voorwaarden ook in de Zomernota verwerkt kunnen worden. Dan kan de meerjarenbegroting 2022-2025 in het najaar ook rekening houden met de nieuwe voorwaarden.Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het initiatiefvoorstel van de gemeenteraad d.d. 3 maart 2021,
besluit:
1. Op grond van artikel 84 Gemeentewet een tijdelijke onderzoekscommissie ‘Maatwerk uitvoering sociaaldomein gemeente Enschede’ in te stellen;
2. Bijgevoegde verordening tijdelijke onderzoekscommissie ‘Maatwerk uitvoering sociaal domein gemeente Enschede’ vast te stellen. -
6.2
De gemeenten in Twente werken op tal van terreinen samen. Soms doen ze dit onderling dan weer met ondernemers, onderwijs en onderzoeksinstellingen. Deze samenwerking moet af en toe opnieuw worden bekeken. Dat is in de afgelopen periode gebeurd en nu liggen er voorstellen om de samenwerking op oa. gezondheid, recreatie en toerisme, economie en werkgelegenheid, bereikbaarheid anders vorm te geven. Er wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de gemeenten en een aantal formele regelingen opgesteld. Op onderdelen heeft de gemeenteraad hierbij een formele rol. Daarom wordt ook een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.
Bijlagen
-
6.3
De Covid-19 pandemie en de maatregelen om de verspreiding te beperken heeft iedereen in Nederland geraakt. De door de regering genomen maatregelen hebben sommige sectoren in Nederland harder geraakt dan anderen. Een voorbeeld van een zwaar getroffen sector is cultuur en evenementen. Vanaf maart 2020 zijn culturele instellingen gesloten of mochten soms open zijn met fors minder bezoekers. Evenementen mochten geheel niet doorgaan. Ook amateurkunstverenigingen (bijvoorbeeld een zangkoor) konden niet bij elkaar komen of een uitvoering geven. Veel mensen die werkzaam zijn in de sector, kunstenaars, artiesten maar ook technici, zagen het werk opdrogen. Ook in Enschede zijn cultuur en evenementen zwaar getroffen door de Covid-19 pandemie. Veel instellingen, verenigingen en kunstenaars proberen binnen alle beperkingen toch een cultureel aanbod te brengen. We hebben daar veel mooie voorbeelden van gezien in Enschede. Tegelijk zijn die nieuwe en innovatieve initiatieven onvoldoende om de negatieve effecten van de pandemie op te vangen. Cultuur en evenementen zijn belangrijk voor Enschede. Een goed en breed aanbod maakt Enschede aantrekkelijk om te wonen en te bezoeken. Het draagt bij aan het aantrekken van talent. Het is een randvoorwaarde, samen met andere voorzieningen, voor prettig wonen en werken. Ook het belang van cultuur en evenementen voor de verbinding in de stad is belangrijk. Bijvoorbeeld de sociale contacten die men heeft bij het zangkoor.
Dit alles is ook door de regering herkend. Daarom heeft het Rijk aan gemeenten in 2020 en 2021 extra geld gegeven om de negatieve gevolgen te helpen verzachten. Ook Enschede heeft geld gekregen. In totaal een kleine drie miljoen euro. Daarnaast is een deel van de middelen afkomstig van activiteiten welke in 2020 niet door konden gaan zoals toegelicht in het overhevelingsvoorstel van 14 december 2020, Het college heeft besloten de gemeenteraad een voorstel te doen over het inzetten van het geld om de culturele sector te helpen. Bij het voorstel heeft het college geluisterd naar de mensen in het veld in Enschede en de adviezen die landelijk over dit onderwerp zijn gegeven. Het college stelt voor om het geld op verschillende manieren in te zetten. Als eerste het inzetten op acute nood voor instellingen die door de pandemie in betalingsnood komen. Een tweede is om innovatie en verandering in de sector te stimuleren. De pandemie is een les voor de sector om meer weerbaar en wendbaar te worden. De gemeente wil goede initiatieven ondersteunen die dat doen. Ook stelt het college voor om geld te reserveren voor de verbouwing van het Muziekkwartier en het inhuizen van de Bibliotheek in het Muziekkwartier. Het college vindt deze ontwikkeling, de Huiskamer van Enschede, belangrijk omdat daarmee veel belangrijke doelen van de gemeente kunnen worden gerealiseerd.
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (1), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GV (1)tegenCDA (3), GL (4), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 februari 2021,
besluit:
1. De tijdelijke Subsidieverordening Ondersteuning culturele sector vast te stellen met een budget van 1.519.000 euro;
2. Ten behoeve van Kaliber 100.000 euro ter beschikking te stellen voor het exploitatietekort dat is ontstaan door de vertraging van de verbouwing van het Muziekkwartier vanwege de Covid-19 pandemie;
3. Te besluiten een bijdrage beschikbaar te stellen van 1.000.000 euro ter dekking van de extra kosten voorde verbouwing van het Muziekkwartier vanwege de vertraging door de Covid-19 pandemie;
4. Te besluiten een bedrag van maximaal 176.000 te reserveren als bijdrage aan een Twents cultuurfonds.
5. Te besluiten om de uitvoeringskosten tot een maximum van 300.000 euro te dekken binnen de beschikbare middelen vanuit het Rijk;
6. De onder punt 1 t/m 5 van dit voorstel genoemde middelen te dekken uit het programmabudget Cultuur, ten laste van de middelen welke door het Rijk voor de coronamaatregelen ter beschikking zijn gesteld. -
6.3.a
Stemuitslag
voorCDA (4), EA (1), GL (4), GV (1), SP (3)tegenBBE (7), CU (2), D66 (5), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1)Bijlagen
-
6.3.b
Stemuitslag
voorCDA (4), CU (2), EA (1), PvdA (4), DPE (1), GL (4), SP (3)tegenBBE (7), D66 (5), PVV (2), VVD (4), GV (1)Bijlagen
-
6.4
Kennispark is een innovatie campus van nationaal belang. Het is een belangrijke banenmotor van de Enschedese economie en de regio; een motor die ook blijft draaien in economisch mindere tijden en zoals nu tijdens de coronacrisis. Verdere ontwikkeling van Kennispark kan de komende 10 jaar ruim 1800 nieuwe directe banen in het gebied en 800 indirecte banen in de hele regio opleveren. Dit zijn banen voor mensen van alle opleidingsniveaus: van knappe koppen tot gouden handjes. Om deze economische motor draaiend te houden en verder te versterken willen ondernemers, universiteit, gemeente en provincie investeren in het gebied om het te transformeren naar een innovatiedistrict waar wonen voor specifieke Kennispark doelgroepen, werken en ontmoeten centraal staan. Het B&S-park kent op dit moment een relatief eenzijdig profiel van met name de functie werken. Om het Business & Science-park (B&S) en de UT-campus tot één geheel samen te smeden is het nodig het profiel van B&S te verbreden en de verbinding met de UT vorm te geven. Zo realiseren we een werkomgeving waarmee de stad makkelijker talent aantrekt en vasthoudt en de bereikbaarheid van banen vergroot. Hiermee draagt Kennispark in samenhang met andere majeure projecten zoals Centrum Kwadraat en De Kop in belangrijke mate bij aan het realiseren van de randvoorwaarden voor verdere groei van Enschede naar 170.000 inwoners.
In het stedenbouwkundig plan en mobiliteitsplan is de koers op hoofdlijnen uit de eerder vastgestelde gebiedsstrategie en structuurvisie uitgewerkt tot concrete plannen voor de gebiedsontwikkeling. Dit biedt duidelijkheid over de ruimte die er is voor ontwikkelingen in het gebied. Het plan stelt vanuit een ambitieus toekomstbeeld uitgangspunten en kaders vast die het mogelijk maken om stap voor stap toe te groeien naar dat toekomstbeeld.
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), PvdA (4), VVD (4)tegenEA (1), PVV (2), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 januari 2021, met inachtneming van het aangenomen amendement B d.d. 8 maart 2021,
besluit:- Het stedenbouwkundig plan en mobiliteitsplan Kennispark vast te stellen als
a. ambitie voor de ontwikkeling van het gebied en
b. als uitgangspunt voor toekomstige besluiten over de gebiedsontwikkeling Kennispark. - In de profilering van Kennispark en de acquisitie voor het gebied scherpe keuzes te maken en daarbij:
a. nadrukkelijk, maar niet uitsluitend, MedTech te communiceren en uit te dragen;
b. de specifieke doelgroep van het MedTech-cluster en hieraan gerelateerde bedrijven mee te geven als focus branche;
c. de reeds gevestigde bedrijven in het MedTech-cluster actief te betrekken.
Moties
Onderwerp Innovatie past niet altijd in bestaande regels Investeren aan de hand van indicatoren Motie Faseren van & informeren raad over, ontwikkeling Kennispark Participatie bij de gebiedsontwikkeling Kennispark Subsidieregeling verfraaien en verduurzamen - Het stedenbouwkundig plan en mobiliteitsplan Kennispark vast te stellen als
-
6.4.a
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
-
6.4.b
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (3), GV (1), SP (3)tegenGL (1)Bijlagen
-
6.4.c
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
-
6.4.d
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
-
6.4.e
Stemuitslag
voorGL (4), SP (3)tegenBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GV (1)Bijlagen
-
6.4.f
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)tegenPVV (2)Bijlagen
-
6.4.g
Stemuitslag
voorCDA (4), EA (1), PVV (2), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)tegenBBE (7), CU (2), D66 (5), PvdA (4), VVD (4)Bijlagen
-
6.4.h
Stemuitslag
voorCDA (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)tegenBBE (7), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4)Bijlagen
-
6.4.i
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
-
6.5
Voor het tuindorp Dolphia geldt momenteel het uit 1996 stammende bestemmingsplan “De Eschmarke”. Dit bestemmingsplan beoogde in dit gebied de bouw van ca. 5000 woningen met voorzieningen mogelijk te maken. Om meerdere redenen is deze nieuwbouwwijk niet volledig tot ontwikkeling gekomen en zijn plannen hiervoor deels komen te vervallen. In dit globale eindplan kent het tuindorp Dolphia, vanwege de toen gewenste flexibiliteit, globale bestemmingen. Nu de plannen voor De Eschmarke zijn gewijzigd is het wenselijk geacht om voor het tuindorp Dolphia, ook vanuit een oogpunt van rechtszekerheid naar haar bewoners toe, een actueel en meer gedetailleerd bestemmingsplan te vervaardigen.
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)tegenPVV (2)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 januari 2021, met inachtneming van het aangenomen amendement D d.d. 8 maart 2021,
besluit:
1. De nota Samenvatting en beantwoording zienswijzen bestemmingsplan Eschmarke-Dolphia gewijzigd vast te stellen waarbij de ingediende zienswijze over gewenste regelgeving dubbelbestemming "leiding-gas”(conform nota samenvatting en beantwoording zienswijzen bestemmingsplan Eschmarke-Dolphia),
aanleiding geeft om het bestemmingsplan aan te passen, maar de tweede zienswijze over het predicaat Karakteristiek voor de raad geen aanleiding geeft om het bestemmingsplan te wijzigen en daarmee dus het predicaat “karakteristiek” voor het gebouw Gronausestraat 645 te handhaven - en degene die een zienswijze kenbaar hebben gemaakt hiervan in kennis te stellen;
2. het gewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan "Eschmarke-Dolphia" overeenkomstig de bij dit plan behorende verbeelding, regels, toelichting en ondergrond conform NL.IMR0.0153.BP00137-0003;
3. Gedeputeerde Staten van Overijssel te verzoeken om in te stemmen met eerdere bekendmaking. -
6.5.a
Stemuitslag
voorCDA (4), EA (1), PvdA (4), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)tegenBBE (7), CU (2), D66 (5), PVV (2)Bijlagen
-
7HAMERSTUKKEN
-
7.1
Het college van burgemeester en wethouders verantwoordt zich met de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) verantwoordingssystematiek over de informatiebeveiliging en -kwaliteit. Dit bundelt de verantwoording over Digitale persoonsidentificatie (DigiD), Gezamenlijke Elektronische Voorzieningen Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (Suwinet), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), Basisregistratie Ondergrond (BRO), Basisregistratie Personen (BRP) en Paspoortuitvoeringsregeling Nederland (PUN).
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 februari 2021,
besluit:
1. Op grond van artikel 25, derde lid van de Gemeentewet tijdens de eerstvolgende vergadering de door het college opgelegde geheimhouding te bekrachtigen op
- Collegeverklaring ENSIA 2020 inzake informatiebeveiliging DigiD en Suwinet;
- Collegeverklaring ENSIA 2020 Bijlage 1 DigiD (1) Digitaal Loket Gemeente Enschede;
- Collegeverklaring ENSIA 2020 Bijlage 1 DigiD (2) Loket Parkeervergunningen;
- Collegeverklaring ENSIA 2020 Bijlage 1 DigiD (3) iBurgerzaken Gemeente Enschede;
- Collegeverklaring ENSIA 2020 Bijlage 2 Suwinet;
-Verbeterplan inzake DigiD. -
7.2
Gemeenten kunnen via het gemeentefonds een bijdrage (suppletie-uitkering) ontvangen voor de kosten rond het opsporen en ruimen van conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. De gemeente Enschede komt in aanmerking voor een bijdrage vanuit deze regeling van maximaal 70% van de kosten. Het gaat om reeds gemaakte kosten, in dit geval in de periode 2019 - 2020.
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 februari 2021,
besluit:
Om de gemaakte kosten in 2019 en 2020 voor het opsporen en ruimen van explosieven a € 417.959,48 (excl.
Btw) in te dienen bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, voor een suppletie-uitkering in het kader van de Bommenregeling 2021. Het gaat om de volgende projecten:
Oldenzaalsestraat (centrum) €216.139,19
Kop Boulevard 1e fase €36.683,-
Kop Boulevard 2e fase €3.585,-
Schuttersveld €39.646,-
Aamsveen € 37.378,50
Lonnekerberg / Hof Espelo € 12.985,04
Warmtebaan fase 2: Wenninkgaarde - Kottenhof € 16.975,-
Warmtebaan fase 3: Roombeek - Deppenbroek € 9.000,-
Grefteberghoekweg € 10.553,-
Raiffeisenstraat / Kottendijk € 2.430,-
Oldenzaalsestraat/ Bergweg € 26.974,75
Nieuwe gemeentebrede risicokaart (meerwerk) € 5.610,- -
7.3
Het college van B&W stelt de gemeenteraad van Enschede voor over 2020 de ondernemers in de horeca, op de markt en de detailhandel extra te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Concreet vraagt het college de raad om voor 2020 geen belastingen en heffingen in rekening te brengen voor terrassen, uitstallingen, standplaatsen op en borden boven openbare gemeentegrond en het aanbieden van etenswaren en/of goederen op de zaterdagmarkt.
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 februari 2021,
besluit:
1. Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020 over 2020 af te zien van de heffing van terrasprecario, uitstallingenprecario, precario voor standplaatsen en borden boven de openbare gemeentegrond en marktgelden (voor de zaterdag markt).
2. Daarvoor de eerste gewijzigde verordening precario 2020 en het intrekkingsbesluit verordening marktgelden 2020 vast te stellen.
3. De financiële effecten van € 378.000 + pm te verwerken in de jaarrekening 2020 -
7.4
In 2019 heeft de gemeenteraad de verordening ‘geliberaliseerde middenhuur Enschede 2019’ vastgesteld. In de Woonvisie (december 2020) zijn beleidsuitspraken vastgesteld ten aanzien van middenhuur en sociale huur die aanpassing noodzakelijk maken. Deze verordening wordt nu aangevuld met regels voor doelgroepen, maximale aanvangshuurprijzen en de instandhouding van sociale huurwoningen. Hiermee wordt verder uitvoering gegeven aan de Woonvisie. De bestaande regels voor geliberaliseerde middenhuurwoningen zijn ongewijzigd overgenomen in de nieuwe doelgroepenverordening en blijven dus gewoon gelden. De bestaande verordening Geliberaliseerde Middenhuur 2021 heeft daarmee geen functie meer en wordt ingetrokken. Ook verandert de individuele woningtoewijzing zelf niet. De verhuurders blijven zelf woningen toewijzen.
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GL (4), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 februari 2021,
besluit:
1. De Doelgroepenverordening sociale huur en middenhuur Enschede 2021 vast te stellen.
2. de datum van inwerkingtreding van de onder 1 genoemde verordening vast te stellen op 1 april 2021.
3. De verordening Geliberaliseerde Middenhuur Enschede 2019 per 1 april 2021 in te trekken. -
8Sluiting