Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

maandag 21 juni 2021

18:00 - 23:00
Locatie

Burgerzaal Stadhuis

Voorzitter
G.O. van Veldhuizen
Toelichting

Deze vergadering start om 18.00 uur en vindt voor deelnemers fysiek plaats in de burgerzaal van het Stadhuis. Belangstellenden kunnen de vergadering live volgen via de livestream.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    00:04:23 - 00:06:29 - Jan Willem Elferink
    00:06:29 - 00:11:48 - Onno van Veldhuizen
  3. 3

    00:14:25 - 00:15:24 - Taha Coban
  4. 4

  5. 5
    BESPREEKPUNTEN
  6. 5.1

    De partners van het Muziekkwartier hebben plannen ontwikkeld om het Muziekkwartier te transformeren tot een Huiskamer van de stad. Zij vragen de gemeente om een krediet te verstrekken zodat deze plannen gerealiseerd kunnen worden. Het doel hiervan is het creëren van een laagdrempelige plek voor àlle inwoners van Enschede. Door de synergie tussen de instellingen is het mogelijk om het activiteitenprogramma uit te breiden en te vernieuwen. De ervaringen die tijdens de coronacrisis zijn opgedaan op onder andere het gebied van hybride programmering, digitalisering en streaming zijn gebruikt bij het ontwerp. Zo ontstaat er een bruisende plek die meer bezoekers zal aantrekken en nieuwe doelgroepen bereikt. Er ontstaat een betere verbinding met de stad. Het wordt een plek waar bezoekers kennis kunnen opdoen en delen, hun talenten ontdekken, ontwikkelen en presenteren. Een plek die helpt je eigen identiteit te ontwikkelen en die identiteit geeft aan de stad.

    Stemuitslag

    voor 65%
    tegen 35%
    voor
    BBE (7), CU (1), D66 (4), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), DPE (1)
    tegen
    CDA (4), EA (1), SP (3), GL (4), GV (1)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 mei 2021, met inachtneming van de aangenomen amendementen B en E d.d. 21 juni 2021,
    besluit:
    1. In te stemmen met het project 'Huiskamer van de Stad’, onder voorbehoud dat de burgemeester en het college in samenwerking met de politie en alle ketenpartners te allen tijde zorgen dat de veiligheid van alle bezoekers in en rondom de Huiskamer van de Stad wordt gewaarborgd, dit ook expliciet wordt vernoemd in het raadsvoorstel;
    a. de verhuizing van de centrale bibliotheek naar het Wilminktheater niet leidt tot sluiting van (één van de 5) filialen;
    2. En daarvoor een bruto krediet van 13.164.419 euro beschikbaar te stellen:
    a. een bedrag van 3.950.000 euro wordt ingebracht door de deelnemende partijen;
    b. de kapitaallasten van het overige, zijnde 9.214.419 euro, zijn onderdeel van de te betalen huur;
    c. en dit te verwerken in de Gemeentebegroting 2022-2025.
    3. In te stemmen met een nader te bepalen projectrente en aan te trekken projectfinanciering, in afwijking van het reguliere beleid om de omslagrente toe te passen.
    4. Het definitief beschikbaar stellen van 1 miljoen euro voor de Huiskamer van de stad vanuit de Rijksmiddelen voor compensatie van de culturele sector vanwege corona, ten gunste van de reserve voor nog uit te voeren werkzaamheden.
    5. Beschikbaar stellen van 265.000 euro uit de reserve stadsverfraaiing voor aanpassingen van het Wilminkplein en de reserve op te heffen.
    6. Kennis te nemen van de Samenwerkingsovereenkomst op Hoofdlijnen, met dien verstande dat aan de Samenwerkingsovereenkomst op Hoofdlijnen een veiligheidsprotocol wordt toegevoegd dat beoogt het voorbehoud genoemd onder punt 1 te bewerkstelligen.
    De komende 4 jaar het veiligheidsgevoel 6 maandelijks (representatief) te meten, onder bezoekers en gebruikers, rondom de nieuwe Huiskamer van de Stad.
    Deze resultaten actief terug te koppelen in de vergadering van stadsdeel Centrum;
    7. Op grond van artikel 25 lid 3 Gemeentewet de door het college opgelegde geheimhouding op de bijlagen 6,7, 11 en 13 te bekrachtigen.

    00:17:13 - 00:20:32 - Erwin Versteeg
    00:20:32 - 00:22:28 - Margriet Visser-Voorn
    00:22:28 - 00:25:44 - Marianne Schouten
    00:27:18 - 00:28:14 - Jan Willem Elferink
    00:36:12 - 00:37:41 - Deniz Donmez
    00:45:03 - 00:48:46 - Annelies Futselaar
    00:55:07 - 00:59:26 - Barry Overink
    00:59:26 - 01:08:19 - Henri de Roode
    01:08:19 - 01:14:49 - Vic van Dijk
    01:14:49 - 01:17:37 - Ayfer Koc
    01:49:00 - 01:58:52 - Onno van Veldhuizen
  7. 5.1.a

    Stemuitslag

    voor 76%
    tegen 24%
    voor
    BBE (7), CDA (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
    tegen
    CU (1), D66 (4), VVD (4)
  8. 5.1.b

    Stemuitslag

    voor 54%
    tegen 46%
    voor
    BBE (7), CDA (4), EA (1), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GV (1)
    tegen
    CU (1), D66 (4), PvdA (4), SP (3), DENK (1), GL (4)
  9. 5.1.c

    Stemuitslag

    voor 5%
    tegen 95%
    voor
    DPE (1), GV (1)
    tegen
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), GL (4)
  10. 5.1.d

    Stemuitslag

    voor 11%
    tegen 89%
    voor
    GL (4)
    tegen
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GV (1)
  11. 5.1.e

    Stemuitslag

    voor 16%
    tegen 84%
    voor
    EA (1), DENK (1), GL (4)
    tegen
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DPE (1), GV (1)
  12. 5.1.f

    Stemuitslag

    voor 22%
    tegen 78%
    voor
    SP (3), DENK (1), GL (4)
    tegen
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GV (1)
  13. 5.1.g

    Stemuitslag

    voor 35%
    tegen 65%
    voor
    D66 (4), PvdA (4), DENK (1), GL (4)
    tegen
    BBE (7), CDA (4), CU (1), EA (1), PVV (2), SP (3), VVD (4), DPE (1), GV (1)
  14. 5.1.i

    Stemuitslag

    voor 43%
    tegen 57%
    voor
    CDA (4), EA (1), PVV (2), SP (3), DPE (1), GL (4), GV (1)
    tegen
    BBE (7), CU (1), D66 (4), PvdA (4), VVD (4), DENK (1)
  15. 5.2

    Sportaal heeft als verbonden partij van de gemeente Enschede de opdracht tot het invullen van de opdracht ‘stimuleren tot bewegen’ van de inwoners van Enschede. Het exploiteren van zwembaden is onderdeel van deze opdracht. De huidige zwembaden Aquadrome en Het Slagman zijn aan vervanging toe. De opdracht tot het realiseren van een nieuw zwembad is door de gemeenteraad aan Sportaal gegeven in de zomer van 2020. Het plan voor de realisatie van het nieuwe zwembad is gereed om uitgevoerd te gaan worden en bevindt zich reeds in de voorbereidingsfase. Om het plan te realiseren en de bouw te financieren dient Sportaal een investering te doen ter grootte van 18,2 miljoen euro. Sportaal brengt eigen middelen in en zal daarnaast nog 17 miljoen euro moeten lenen. Een voorwaarde voor verstrekking (door BNG Bank) van deze financiering is een garantstelling van de gemeente Enschede. De gemeenteraad van Enschede stemt in met het verstrekken van een gemeentegarantie voor een bedrag van maximaal 17 miljoen euro.

    Stemuitslag

    voor 76%
    tegen 24%
    voor
    BBE (7), CU (1), D66 (4), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GV (1)
    tegen
    CDA (4), EA (1), GL (4)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 juni 2021,
    besluit:
    In te stemmen met de verstrekking van een garantstelling van maximaal 17 miljoen euro aan Sportaal BV ten behoeve van het nieuw te bouwen zwembad, met een maximale looptijd van 40 jaar.

    Moties

    Onderwerp
    ruimte voor recreatief zwemmen
    02:20:18 - 02:21:00 - Margriet Visser-Voorn
    02:26:52 - 02:30:01 - Marianne Schouten
    02:30:01 - 02:33:59 - Erwin Versteeg
    02:33:59 - 02:41:24 - Rienke Hofman-Bijlstra
    02:41:24 - 02:46:56 - Mart van Lagen
    02:46:56 - 02:48:15 - Piet van Ek
    02:48:15 - 02:49:09 - Jan Willem Elferink
    02:49:09 - 02:50:54 - Henri de Roode
    02:50:54 - 03:27:19 - Niels van den Berg
  16. 5.2.a

    Stemuitslag

    voor 32%
    tegen 68%
    voor
    EA (1), PVV (2), SP (3), DENK (1), GL (4), GV (1)
    tegen
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), PvdA (4), VVD (4), DPE (1)
  17. 5.2.b

    Stemuitslag

    voor 43%
    tegen 57%
    voor
    CDA (4), EA (1), PVV (2), SP (3), DENK (1), GL (4), GV (1)
    tegen
    BBE (7), CU (1), D66 (4), PvdA (4), VVD (4), DPE (1)
  18. 5.2.c

    Stemuitslag

    voor 22%
    tegen 78%
    voor
    SP (3), DENK (1), GL (4)
    tegen
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DPE (1), GV (1)
  19. 5.2.d

    Stemuitslag

    voor 92%
    tegen 8%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), GL (4), GV (1)
    tegen
    EA (1), DENK (1), DPE (1)
  20. 5.2.e

    Stemuitslag

    voor 27%
    tegen 73%
    voor
    EA (1), SP (3), DPE (1), GL (4), GV (1)
    tegen
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1)
  21. 5.2.f

    Stemuitslag

    voor 30%
    tegen 70%
    voor
    CDA (4), EA (1), PVV (2), SP (3), GV (1)
    tegen
    BBE (7), CU (1), D66 (4), PvdA (4), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4)
  22. 5.3

    Enschede wil een duurzame stad zijn met een aangenaam leefklimaat. Zeker in de binnenstad waar we vele bezoekers ontvangen en waar efficiënte bevoorrading van de winkels en horeca belangrijk is voor de centrumondernemers leidt dat soms tot overlast. De voertuigen die nodig zijn om activiteiten in de stad plaats te laten vinden, zorgen ook voor luchtvervuiling, geluidsoverlast en verkeersonveiligheid in datzelfde gebied. Om ervoor te zorgen dat we aantrekkelijke bestemming voor bezoekers blijven, kiezen we voor minder én schoner autoverkeer in de binnenstad. Dit sluit goed aan bij de landelijke opgave van het klimaatakkoord waarin is vastgelegd dat de 30-40 grootste gemeentes van Nederland hier mee aan de slag gaan. In Enschede doen we dit in vier stappen.
    1. Het aanscherpen van het toegangsbeleid van het stadserf. We kijken daarbij welke voertuigen daar echt moeten zijn en hoe we deze zo min mogelijk kunnen laten rijden tijdens winkeltijden. Daarmee geven we ruimte aan het winkelend publiek en verminderen we de overlast.
    2. Vanaf 1 mei 2025 geldt dat alle bestel- en vrachtverkeer op het stadserf uitstootvrij moet zijn; het stadserf wordt een Zero-emissiezone. Dit betekent bijvoorbeeld dat bestel- en vrachtwagens zullen gaan rijden op elektriciteit en waterstof of meer gebruik maken van (bak)fietsen en hubs. Met deze eerste twee stappen gaan we direct aan de slag.
    3.  We hebben de ambitie om zo snel mogelijk, maar zeker vanaf 2030 de Zero-emissiezone uit te breiden naar het hele gebied binnen de singels. Dit past bij de landelijke ambitie en leidt er ook toe dat het verkeer in de woonwijken schoner en duurzamer wordt.
    4. We spreken de ambitie uit om vanaf 2030 op het stadserf ook een Zero-emissiezone in te voeren voor personenauto’s.
    Voor deze laatste twee stappen geldt dat we nu de ambitie uitspreken en de komende tijd verder gaan met het onderzoeken van de mogelijkheden. Het besluit tot invoering zal op een later moment genomen worden, waarbij we afspreken om een eventueel besluit tenminste vier jaar van tevoren aan te kondigen. Zodat iedereen zich er op kan voorbereiden.

    Stemuitslag

    voor 89%
    tegen 11%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GV (1)
    tegen
    GL (4)

    Besluit

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 april 2021, met inachtneming van het aangenomen amendement J,
    besluit:
    1. Een zero-emissiezone voor logistiek verkeer op het stadserf per 1 juli 2025 in te voeren.
    2. De ambitie uit te spreken voor het invoeren van een zero-emissiezone voor alle verkeer in het stadserf per 1 januari 2030. Om het stadserf voor huidige stadserf bewoners leefbaar en bereikbaar te houden, is voor hen een ontheffing aan te vragen voor de duur dat zij daar woonachtig zijn.
    3. De door het college opgenomen uitzonderingslijst bij dit raadsvoorstel, blijft onverkort van toepassing (o.a. voor tijdelijk zwaar bouwverkeer), waarbij wij leren van de Zero Emissie ontwikkelingen en de gemeenteraad deze lijst te allen tijde kan aanpassen.
    4. Het college zal maximaal inzetten op externe financiering voor implementatie van de Zero Emissie decentralisatie (landelijk beleid), als onderdeel van het klimaatakkoord.
    5. Kennis te nemen van het pakket aan flankerende maatregelen (bijlage 2).
    6. Kennis te nemen van de evaluatie toegangsbeleid (bijlage 3) en in te stemmen met de uitgangspunten voor herziening toegangsbeleid tot het stadserf (zie bijlage 4) met als doel het verminderen van het aantal voertuigen op het stadserf.
    7. Conform de motie "Zero Emissie Binnenstad Distributie” (2019) de hiervoor benodigde middelen voor invoering van de zone stadserf (voorstel 1) en uitvoering van het flankerende pakket (voorstel 5) te betrekken bij de integrale afweging zomernota.

    03:55:55 - 03:58:43 - Rene Kreeft
    04:18:18 - 04:22:47 - Mart van Lagen
    04:23:00 - 04:28:02 - Barry Overink
    04:28:02 - 04:28:43 - Yara Hummels
    04:28:43 - 04:30:35 - Robin Wessels
    04:30:35 - 04:32:52 - Jan Willem Elferink
    04:32:52 - 04:43:34 - Jurgen van Houdt
  23. 5.4

    Centrumkwadraat is het hart van de stedelijke vernieuwing in het Centrum van Enschede. Doel van Centrumkwadraat is een stedelijk werk- en woongebied te creëren voor het aantrekken en vasthouden van talent, de bereikbaarheid van banen te vergroten en te zorgen voor een bruisende binnenstad. Met het openen van deze grondexploitatie wordt een aanzet gegeven voor de realisatie van het gemeentelijke programma binnen de 1e fase van Centrumkwadraat. Dit betreft de realisatie van circa 350 woningen, 4.300 m2 bvo voorzieningen en 3.500 m2 bvo werken in het gebied tussen het spoor en de Molenstraat/Hengelosestraat.
    Vanuit het Rijk is in het kader van de Woningbouwimpuls een subsidie voor de 1e fase Centrumkwadraat toegekend van 3 miljoen euro. De Provincie Overijssel heeft op basis van het stadsarrangement een bijdrage voor de herinrichting van het Stationsplein toegekend van 1 miljoen euro.

  24. 5.5

    Het voordelige jaarrekeningresultaat bedraagt 10,1 miljoen euro. Dit is 1,2 % van de totale begroting. Het positieve resultaat is vooral het gevolg van uitgestelde werkzaamheden door de pandemie en van incidentele meevallers. Tegelijkertijd is er veerkracht getoond, is de dienstverlening doorgegaan en is er veel werk verzet in en voor de stad. Ondanks dit voordelige resultaat is er de komende jaren nog steeds een fors tekort in het middelenkader. Het realiseren van de taakstellingen is voorwaarde om een positief structureel saldo te behouden. Dit is belangrijk omdat de provincie dit gebruikt om te bepalen welke vorm van toezicht op de gemeente van toepassing is. Financieel strak sturen blijft daarmee nodig om de begroting meerjarig in balans te houden.
    Door het positieve jaarresultaat 2020 neemt de algemene reserve van de gemeente toe tot 86,7 miljoen euro en komt de weerstandsratio tijdelijk uit op 2,3. Zoals benoemd zijn de komende jaren nog forse tekorten begroot waardoor de ratio al snel weer zal dalen naar ongeveer 1,6. Dat is nog uitgaande van de aanname dat het Rijk 300 miljoen euro aan het gemeentefonds toevoegt voor jeugdhulp. Het Rijk moet daarover nog beslissen. Enschede kende in 2020 opnieuw een fors tekort op jeugdhulp.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
  25. 5.5.a

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
  26. 5.b

    Tijdens elke vergadering van de gemeenteraad kunnen moties worden ingediend. Die gaan over een onderwerp dat al op de agenda staat of zijn soms actueel. De actuele moties mbt de raadsvergadering van 31 mei 2021 konden door tijdgebrek niet worden toegelicht en ook niet door het college op worden gereageerd. Afgesproken is dat het college schriftelijk een reactie geeft wat zij vindt van de voorgestelde moties. Dit standpunt wordt dan betrokken bij de stemming in de eerstvolgende raadsvergadering op 21 juni 2021

  27. 6
    HAMERSTUKKEN
  28. 6.1

    Er is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de realisering van een 2-onder-1-kapwoning op het perceel Broekheurnerweg 26-28. Het bouwplan past niet in het bestemmingsplan. Wij willen meewerken aan de uitvoering van het bouwplan door een omgevingsvergunning te verlenen in afwijking van het bestemmingsplan. Om de vergunning te kunnen verlenen is een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad vereist. Op 14 december 2020 heeft de gemeenteraad een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgegeven. Die verklaring en het ontwerpbesluit zijn ter inzage gelegd. Tegen het ontwerpbesluit is een zienswijze ingediend. Een groot deel van de argumenten uit de zienswijze zijn weerlegd in bijgaande Nota. Een klein aantal argumenten heeft geleid tot aanpassing en uitbreiding van de ruimtelijke onderbouwing. De zienwijze geeft geen aanleiding om de procedure te staken.
    De gemeenteraad wordt voorgesteld de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
  29. 6.2

    Openbaar, muv bijlage 3
    Het gaat voorspoedig met het Grondbedrijf. In 2020 is de grondverkoop voor woningbouw succesvol geweest, waarbij de prognoses ruimschoots zijn gehaald. Vooral de woningen in de stedelijke- en groen-stedelijke woonmilieus, zoals in de Zuiderval, Binnenstad Roombeek (o.a. Centrumkwadraat), Hardick & Seckel, de Eschmarke en Vaneker deden het goed. De grondverkoop voor bedrijven loopt ondanks de onzekerheden rond het coronavirus nog redelijk door, waarbij de prognose voor het grootste deel gehaald is. De verkoop van grond voor kantoren verloopt minder voorspoedig. Hier is de prognose niet gehaald.
    De diverse projecten in het MPG 2021 laten per saldo een verbetering zien van € 2,6 miljoen. Deze verbetering komt ten gunste van de Reserve Grondbedrijf, waardoor deze verbetert tot € 15,9 miljoen positief per 31-12-2020. Naast de verbeterde Reserve Grondbedrijf zijn de risico’s afgenomen tot € 10,2 miljoen. De Reserve Grondbedrijf is gezond te noemen. Als we daar de risico’s op de gehele portefeuille tegen afzetten, dan ontstaat er ruimte voor nieuwe investeringen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
  30. 6.3

    Beslistermijn Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
    Een van de nog uit te werken onderdelen van de gewijzigde Wgs met ingang van 1-1-2021 is een verordening over de beslistermijn schuldhulpverlening. We moeten in een verordening de maximale termijn aangeven tussen de aanvraag voor hulp en het versturen van de beschikking voor de toegang tot de Wgs door de Stadsbank Oost Nederland vastleggen. Het is van belang dat de inwoner duidelijkheid heeft binnen welke termijn na het eerste intakegesprek er een beslissing wordt genomen over de toelating tot Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. In de praktijk gebruiken we al jaren een beslistermijn van 8 weken overeenkomstig de Algemene wet bestuursrecht. De wet schrijft voor dat gemeenten formeel gezien een verordening over de beslistermijn moeten vaststellen. We hebben gekozen om een beslistermijn in de verordening te gebruiken overeenkomstig andere wetten in het sociaal domein.
    Uitwerking vroeg signalering schulden
    Vanaf 1 januari 2021 is vroeg signalering van betalingsachterstanden en schulden een wettelijke taak voor gemeenten, hiertoe is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) gewijzigd. Voor inwoners betekent dit dat als ze een betalingsachterstand hebben gemeenten actief ondersteuning moeten gaan aanbieden. Dit sluit aan op een ontwikkeling die in Enschede al in gang is gezet met het coalitieakkoord van 2018 waarin we hebben aangegeven dat we zoeken naar duurzame oplossingen voor schulden en armoede om nieuwe problemen te voorkomen. Ook in de kadernota ‘Rondkomen met je inkomen’ is één van onze hoofddoelen het inzetten op preventie en het vroegtijdig ondersteunen van inwoners waar nodig. Met het ingaan van de wettelijke taak van vroeg signalering, moeten gemeenten op ontvangen signalen van een betalingsachterstand actie uitvoeren en hulp aanbieden. Hiervoor werken we samen met energiebedrijven, waterleveranciers, ziektekostenverzekeraars en woningcorporaties.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
  31. 6.4

    Op 17 december 2018 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan “Buitengebied Noordwest-Christinalust” gewijzigd vastgesteld. Dit bestemmingsplan biedt de mogelijkheid om van het landgoed een aantrekkelijker natuurgebied te maken met hoogwaardige natuur waarbinnen natuurbegraven mogelijk is. Ook worden met dit initiatief de cultuurhistorische waarden van het landgoed versterkt en beleefbaar gemaakt. De nieuwe functie van natuurbegraafplaats moet ervoor zorgen dat het natuurgebied voor lange tijd (100 jaar) duurzaam in stand wordt gehouden. Naar aanleiding van ingediende beroepschriften heeft de Raad van State op 31 maart 2021 een ‘tussenuitspraak’ gedaan waarin zij de gemeente vraagt het plan op een aantal punten aan te passen/nader te onderbouwen en opnieuw vast te stellen. Het plan is aangepast op de door de Raad van State gevraagde punten. Na vaststelling door de gemeenteraad volgt er een einduitspraak van de Raad van State waarin zij aangeeft of het aangepaste bestemmingsplan (geheel) in stand kan blijven.

    Stemuitslag

    voor 81%
    tegen 19%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), PvdA (4), SP (3), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
    tegen
    EA (1), PVV (2), VVD (4)
  32. 6.5

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), EA (1), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
  33. 6.6

    Openbaar, muv bijlage 6


    In het kader van actieve informatieplicht en transparantie wil het college informatie delen met de gemeenteraad over het wifitellingendossier. Omdat delen van deze informatie betrekking hebben op de juridische stappen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of betrekking heeft op derden, wil het college delen van de informatie onder geheimhouding verstrekken aan de raad.

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    BBE (7), CDA (4), CU (1), D66 (4), PvdA (4), PVV (2), SP (3), VVD (4), DENK (1), DPE (1), GL (4), GV (1)
    tegen
    EA (1)
  34. 7
    Sluiting