- Voorzitter
- G.O. van Veldhuizen
- Toelichting
-
Deze vergadering vindt digitaal plaats. Belangstellenden kunnen de vergadering volgen via de livestream.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vragenhalfuur (art. 36 Reglement van Orde)
-
3Vaststellen van de agenda
-
4
Bijlagen
-
5
Bijlagen
-
6Benoemingen
-
6.aBevindingen commissie voor onderzoek geloofsbrieven
-
6.bInstallatie nieuw tijdelijk raadslid
-
7BESPREEKPUNTEN
-
7.a
Stemuitslag
voorCDA (4), EA (1), PVV (2), DENK (1), GV (1), SP (3)tegenBBE (7), CU (2), D66 (5), PvdA (3), VVD (4), GL (3)Bijlagen
-
7.b.1
Het reeds bestaande Zonnepark Boeldershoek-West met een grootte van circa 20 hectare, is op 14 maart 2017 vergund voor de duur van 10 jaar met een zogenoemde kruimelomgevingsvergunning. Gelet op de verwachte levensduur van het zonnepark en gelet op het feit dat zonneparken voor maximaal 25 jaar kunnen worden vergund, heeft vergunninghoudster Twence thans een vergunning aangevraagd om af te wijken van het bestemmingsplan voor een periode van 25 jaar gerekend vanaf 14 maart 2017 (dus tot 14 maart 2042). Nu het een reeds bestaand zonnepark betreft waarvan de ruimtelijke aanvaardbaarheid reeds in 2017 is getoetst, nu er geen overige wijzigingen zijn (m.u.v. extra borging van landschappelijke inpassing), nu verlenging van de termijn binnen de geldende beleidskaders past en nu de enige tegen de ontwerp-omgevingsvergunning ingediende zienswijze geen aanleiding vormt om de omgevingsvergunning niet (of gewijzigd ten opzichte van het ontwerp) te verlenen, wil het college dit mogelijk maken. De gemeenteraad wordt daarom verzocht om, na reeds een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen te hebben afgegeven, ook de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Stemuitslag
voorBBE (7), CU (2), D66 (5), PvdA (3), VVD (4), DENK (1), GL (3)tegenCDA (4), EA (1), PVV (2), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 maart 2021,
besluit:
Medewerking te verlenen aan een projectafwijkingsbesluit voor het voortzetten van het reeds bestaande (op 14 maart 2017 voor 10 jaar vergunde) Zonnepark Boeldershoek-West tot 14 maart 2042 (te weten een projectafwijkingsbesluit waarmee voor een periode van 25 jaar, gerekend vanaf 14 maart 2017, wordt afgeweken van het bestemmingsplan) door een verklaring van geen bedenkingen af te geven. -
7.b.2
Naar aanleiding van regionale afspraken rondom het programmeren van bedrijventerreinen in Twente, heeft uw Raad in 2019 besloten het grootste deel van het bedrijventerrein op de Usseler Es niet meer als bedrijventerrein in ontwikkeling te willen nemen. De ‘oostkrans’ van de es wordt daarbij nog wel als bedrijvenlocatie ontwikkeld. De bedrijfsbestemmingen voor de ‘bolling’ en de ‘westkrans’ komen te vervallen en vervangen door agrarische- en natuurbestemmingen. Om een en ander in planologische zin vast te leggen, is het bestemmingsplan “Usseler Es West” ontworpen en heeft als ontwerp ter visie gelegen. Gelijktijdig met de ter visie legging van dit bestemmingsplan is ten behoeve van de hier gewenste beeldkwaliteit ook een wijziging van de Welstandsnota in procedure gebracht. Dit geldt eveneens voor een ontwerp-intrekkingsbesluit van het exploitatieplan “Usseler Es 2008”.
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (3), PVV (2), VVD (4), DENK (1), GL (3), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 maart 2021,
besluit:
1. De deprogrammering van het bedrijventerrein voor de ‘bolling’ en 'westkrans’ van de Usseler Es planologisch vast te leggen in een nieuw bestemmingsplan.
2. a. In te stemmen met de beantwoording van zienswijzen zoals is opgenomen in de ‘Nota samenvatting en beantwoording zienswijzen bestemmingsplan "Usseler Es West”, en degene die een zienswijze tegen het ontwerp-bestemmingsplan “Usseler Es West” hebben ingediend, hiervan in kennis te stellen.
b. Het bestemmingsplan “Usseler Es West” gewijzigd vastte stellen overeenkomstig de plantoelichting, planregels en verbeelding conform NLIMR0.0153.R20190037-0003.
c. Ten behoeve van het onder b. genoemde bestemmingsplan geen exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening vast te stellen en het intrekken van het exploitatieplan “Usseler Es 2008”.
d. Het vaststellen van de Wijziging 111 van de Welstandsnota Enschede;
3. Gedeputeerde Staten van Overijssel verzoeken in te stemmen met eerdere publicatie van het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan “Usseler Es West”. -
7.b.2
Bijlagen
-
7.c.1
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (3), PVV (2), VVD (4), DENK (1), GL (3), GV (1), SP (3)Bijlagen
-
7.c.2
Stemuitslag
voorBBE (7), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (3), VVD (4), GL (3), GV (1), SP (3)tegenCDA (4), PVV (2), DENK (1)Bijlagen
-
8HAMERSTUKKEN
-
8.1
Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (3), PVV (2), VVD (4), DENK (1), GL (3), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van het raadspresidium d.d. 9 april 2021,
besluit:
1. Het instellen van een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester van Enschede;
2. Vaststellen van de Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester. -
8.2
De gemeente is verplicht een regeling vast te stellen op basis waarvan ouder(s)/verzorger(s) van een leerling aanspraak kan maken op bekostiging van de vervoerkosten van en naar school. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het vervoer naar speciaal onderwijs dat verder weg is dan drie kilometer of in situaties waarbij het zelfstandig reizen naar school door een beperking niet lukt. De manier om te beoordelen of iemand in aanmerking komt, is beschreven in de verordening ‘bekostiging leerlingenvervoer’. De nieuwe verordening wijkt niet af van eerder vastgestelde criteria voor de kilometerafstand van de woonplek tot de schoollocatie.
De nieuwe voorgestelde verordening maakt het gemakkelijker voor de uitvoering om te doen wat nodig is voor een leerling en/of gezin. Er ontstaat meer ruimte voor bekostiging van het vervoer in situaties waarbij dat in de huidige situatie lastig was. Vanuit de gedachte één sociaal domein wil de uitvoering maatwerk leveren. Daarom is het nodig dat de verordening daarop aansluit. De nieuwe verordening voorziet hierin door maatwerkmogelijkheden en te bespreken hoe een leerling zelfstandig kan (leren) reizen zodat diegene meer zelfredzaam wordt. Daarnaast is er een betere aansluiting op vervoer op basis van de jeugdwet. Bijvoorbeeld door vervoer in te zetten naar een locatie dat formeel geen school is, maar wel noodzakelijk is voor de ontwikkeling van de jeugdige. Met de nieuwe verordening kan dat in één keer worden beoordeeld, in plaats van door twee afzonderlijke aanvragen (op basis van de Jeugdwet én leerlingenvervoer). Het kind staat meer centraal in de nieuwe verordening. Bovendien is de nieuwe verordening in meer begrijpelijkere taal geschreven.
De verordening is tot stand gekomen in samenwerking met de uitvoering van Wijkteams Enschede (leerlingenvervoer). Daarnaast is de verordening regionaal met de samenwerkingsverbanden van schoolbesturen primair en voortgezet onderwijs besproken. De Wmo-raad heeft bovendien ook geadviseerd en de aanbevelingen zijn verwerkt in de voorgestelde verordening. Uiteindelijk zal de gemeenteraad de verordening vaststellen omdat zij hiervoor een wettelijke taak hebben.Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), PvdA (4), PVV (2), VVD (4), DENK (1), GL (3), GV (1), SP (3)tegenEA (1)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 maart 2021,
besluit:
1. de verordening ‘bekostiging leerlingenvervoer’ vast te stellen. -
8.3
Technology Base (het gebied van de voormalige vliegbasis Twenthe) had tot 1 januari jl. eigen voorwaarden voor het verplaatsen en opslaan grond binnen het eigen grondgebied. Dit zogenaamde toetsingskader bestaat uit een bodembeheernota en een bodemkwaliteitskaart. Omdat de bodembeheernota niet meer geldig is gelden nu algemene regels van het Rijk voor de bodemkwaliteit. Dit leidt tot extra kosten voor Technology Base. Daarom vraagt Technology Base of de gemeente de (oude) nota wil verlengen, zoals de wetgeving van het Rijk toestaat (met maximaal vijf jaar).
Het college van B&W stelt de gemeenteraad daarom voor de huidige bodembeheernota voor Technology Base te verlengen. Daarmee worden de kosten en de administratieve lasten voor de Gemeenschappelijke Regeling Technology Base beperkt, zonder dat de huidige bodemkwaliteit in het gebied verslechtert. De verlenging duurt tot een half jaar nadat landelijk en regionaal beleid voor PFAS-normen is vastgesteld (en tot uiterlijk 30 december 2022).Stemuitslag
voorBBE (7), CDA (4), CU (2), D66 (5), EA (1), PvdA (3), PVV (2), VVD (4), DENK (1), GL (3), GV (1), SP (3)Bijlagen
Besluit
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 maart 2021,
besluit:
1. De beantwoording zienswijzen behorende bij het ontwerpbesluit “verlenging bodembeheernota vliegbasis Twenthe” vast te stellen;
2. De werkingsduur van de huidige Bodembeheernota 2011-2020 vliegbasis Twenthe te verlengen tot een half jaar nadat de PFAS normen voor het Rijk en de regionale PFAS-normen zijn vastgesteld, tot uiterlijk 30 december 2022. -
9Sluiting