Agendapunten
-
-
Openbaar, muv bijlage 2
De gemeente Enschede is samen met Hengelo, Borne en Almelo en de provincie Overijssel eigenaar van het Regionaal Bedrijvenpark Twente in Almelo. Dit terrein is bedoeld voor bedrijven die veel ruimte nodig hebben. Deze samenwerking heet een gemeenschappelijke regeling.
Op 10 december vergadert het Algemeen Bestuur van deze gemeenschappelijke regeling. Het college van Burgemeester & Wethouders bespreekt die agenda altijd voor. Ze bepalen wat ze gaan vinden van de voorstellen die op de agenda staan. De belangrijkste punten op de agenda zijn:
· Het vragen van toestemming aan de gemeenteraden van Enschede, Borne, Almelo en Hengelo en aan Provinciale Staten van om te stoppen met de samenwerking in deze gemeenschappelijke regeling. Dit omdat bijna alle grond van dit bedrijventerrein is verkocht.
· Een rapport waarin staat dat de gemeenschappelijke regeling ongeveer € 13 miljoen heeft verdiend met het uitgeven van gronden in de afgelopen jaren.
· Een voorstel om de nog niet verkochte gronden voor € 5 miljoen te verkopen aan de gemeente Almelo.
Het college van B&W kan met alle voorstellen instemmen. Twee Enschedese wethouders nemen die instemming mee naar de vergadering van het Algemeen Bestuur.
Bijlagen
-
-
De gemeente Enschede neemt deel aan de samenwerking in de Gemeenschappelijke Regeling SamenTwente en werkt daarnaast op vrijwillige basis regionaal samen in het samenwerkingsverband Samen14. Betrokken bestuurders vergaderen periodiek. De vergadering wordt voorbereid door het college. Wethouder Vedder brengt vervolgens het standpunt in op de onderwerpen die op de agenda staan.
Bijlagen
-
-
De heer Brouwer (Enschede Anders) heeft artikel 35 vragen gesteld over Melding incident Stadsdeelcommissie Oost 18-11-2025. De vragen gaan over de pilot straatcoaches.
Met dit collegebesluit heeft het college de beantwoording van de gestelde vragen vastgesteld.Bijlagen
-
-
Om duidelijkheid te geven aan de inwoners van Enschede over de uitvoering van de Jeugdwet en de verordening hebben we nadere (beleids)regels. Per 1 januari 2026 is er een nieuwe verordening jeugdhulp Enschede 2026 van kracht. Daarom moeten onze beleidsregels worden aangepast. De doorgevoerde wijzigingen zijn technisch van aard. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen. Met de gewijzigde nadere (beleids)regels zorgen we ervoor dat deze weer in lijn zijn met de verordening jeugdhulp Enschede 2026.
Bijlagen
-
-
Om inwoners van Enschede duidelijkheid te geven over de uitvoering van de Wmo 2015, stellen we beleidsregels op. In deze regels werken we onze lokale keuzes uit. Eerder dit jaar is de nieuwe verordening maatschappelijke ondersteuning Enschede 2026 vastgesteld. De beleidsregels moeten in lijn worden gebracht met de nieuwe verordening. Zo beschrijven we onder meer wat onder gebruikelijke hulp wordt verstaan en hoe de hoogte van een verhuiskostenvergoeding wordt vastgesteld. Ook leggen we vast welke normenkaders we hanteren voor maatwerkvoorzieningen en in welke situaties inwoners recht hebben op vervoer.
Voor inwoners bieden deze beleidsregels houvast: ze maken inzichtelijk welke ondersteuning mogelijk is, welke voorwaarden gelden en hoe aanvragen worden beoordeeld. Dit helpt inwoners om te weten waar ze aan toe zijn, wat ze mogen verwachten van de gemeente en welke stappen ze zelf kunnen zetten in het proces. Nieuwe jurisprudentie maakt het nodig om de beleidsregels te actualiseren. Met deze aangepaste beleidsregels zorgen we ervoor dat wijkteammedewerkers beschikken over een goed werkend juridisch kader voor het onderzoeken van de hulpvragen van inwoners van Enschede.
In het Besluit maken we inzichtelijk hoe een PGB opgebouwd wordt. Inwoners kunnen dit gebruiken om te bepalen of ze ondersteuning in natura of middels een PGB willen ontvangen. Omdat tarieven jaarlijks veranderen, passen we het Besluit ook jaarlijks aan.
Bijlagen
-
-
Openbaar, muv bijlagen 3 en 4
De gemeente Enschede, als aandeelhouder van Onderhoud Enschede B.V., hecht grote waarde aan goed intern toezicht op Onderhoud Enschede B.V. De raad van commissarissen heeft een toezichthoudende en adviserende rol richting Onderhoud Enschede. Er wordt een nieuwe commissaris benoemd.
Ook verzoekt de raad van commissarissen de aandeelhouder om de heer R.G.M. Rikmanspoel te benoemen tot bestuurder van Onderhoud Enschede B.V per 1 februari 2026. Het college stemt hiermee in.Bijlagen
-
-
De gemeente Enschede is nu samen met de gemeenten Hengelo, Borne en Almelo en de provincie Overijssel eigenaar van het Regionaal Bedrijventerrein Twente. Ze hebben dit bedrijventerrein aangelegd voor bedrijven die veel ruimte nodig hebben. Bijvoorbeeld voor het opslaan en weer vervoeren van producten. Het bedrijventerrein ligt in de gemeente Almelo.
De gemeenten en de provincie zijn bijna klaar met de aanleg van dit bedrijventerrein. Bijna alle grond die er ligt is verkocht aan bedrijven. Daarom stopt de samenwerking tussen de gemeenten en de provincie per 1 januari 2026. Vanaf 1 januari 2026 is de gemeente Almelo eigenaar van dit bedrijventerrein.
Almelo is vanaf januari 2026 ook verantwoordelijk voor het gebruik dat de bedrijven op het bedrijventerrein maken van de grond. De kosten en opbrengsten die hierbij horen gaat de gemeente Almelo voorlopig nog verrekenen met de andere gemeenten en de provincie. De afspraken die hierbij horen staan in een contract. Het college van B&W heeft besloten in te stemmen met de ondertekening van dat contract door de burgemeester.
Bijlagen
-
-
Openbaar, maar muv de bijlage 1 en 3!
In het gemeentelijk grondbeleid en het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is opgenomen dat de grondexploitaties jaarlijks moeten worden geactualiseerd. De daarbij te hanteren uitgangspunten worden vastgesteld door B&W in de Notitie van Uitgangspunten. De uiteindelijke financiële effecten worden zichtbaar in het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG) 2026. Het MPG 2026 zal medio april 2026 in B&W worden besproken en in juni 2026 door de raad worden vastgesteld.
Bijlagen
-
-
De initiatiefnemer heeft de ambitie om twee nieuwe woningen te realiseren op het erf “Erve Waanders”, gelegen aan de Hengelosestraat 750. Dit wil hij doen middels de regelingen 'Rood voor Rood' uit de Gids Buitenkans 2022 en de ‘Landgoederenregeling’ uit Gids Buitenkans 2014. Deze woningen worden samen met de bestaande boerderij landschappelijk ingepast op het erf, zodat het erf oogt als één geheel. Om dit mogelijk te maken is het nodig om het bestemmingsplan “Drienerbraken-Kristalbad 2013” te herzien. De woningen moeten gaan dienen als economische drager voor het Landgoed “De Tol”, waarvan het perceel deel uitmaakt. Deze worden ter inzage ingelegd voor inspraak.
Bijlagen
-
-
Openbaar: ja, vanaf 10 december eind van de middag (in afstemming met communicatie De Woonplaats)
Regelmatig informeert het college de gemeenteraad over de voortgang in Pathmos bij ontwikkelingen rondom de door wateroverlast getroffen woningen en zaken die daar verband mee houden. In eerdere communicatie gaf het college aan dat De Woonplaats, in overleg met de gemeente, vóór het einde van 2025 duidelijkheid zou verschaffen over het toekomstperspectief van de 62 getroffen huurwoningen. Afgelopen week heeft het college kennisgenomen van het besluit van de Woonplaats inzake deze woningen. Daarom informeert het college de gemeenteraad middels een brief.Bijlagen
-
-
Enschede Energie ondersteunt inwoners bij het verduurzamen van hun woning. Het gaat omhet aanbieden van energiecoaches, openen van een winkel, voorlichtingsactiviteiten en het uitlenen van apparatuur. Dat doet de organisatie met vrijwilligers en een kleine betaalde staf. De kosten daarvoor betaalt de organisatie zelf. De organisatie wil graag meer effect in de stad bereiken. Daarom heeft de organisatie voor deze activiteiten in 2026 een subsidie gevraagd. Het college heeft besloten om de organisatie met 215.200 euro te ondersteunen. Met dat bedrag kan Enschede Energie meer effect hebben bij het ondersteunen van inwoners bij verduurzamen. Dat verwachten we met name rondom energiecoaches. Daar moet een groep van 15 tot 20 vrijwilligers ontstaan die op jaarbasis circa 1.000 inwoners kan begeleiden bij vragen rond verduurzamen.
Bijlagen
-
-
Het voorliggende plan betreft de realisatie van een vrijstaande woning op het perceel Backenhagenlaan naast nr. 1, in de wijk Ribbelt – Stokhorst in het stadsdeel Oost. De kavel heeft reeds een woonbestemming en in het verleden lag hier een bouwvlak om een vrijstaande woning te realiseren. Bij de laatste actualisatie van het bestemmingsplan is het bouwvlak per abuis niet overgenomen. Door het bouwvlak opnieuw toe te voegen, herstellen we dit en brengen we het omgevingsplan in lijn met beoogde stedenbouwkundige en ruimtelijke structuur. Het college heeft besloten de procedure hiervoor te starten.
Bijlagen
-
-
Voor de gemeentelijke begraafplaatsen in Enschede zijn 2 uitvoeringsbesluiten vastgesteld. Die gaan over grafbedekkingen en indeling en uitgifte van graven en urnengedenkplaatsen. Hierin staan regels waar grafbedekkingen aan moeten voldoen en regels over bijvoorbeeld verschillende graftypen en de mogelijke uitgiftetermijnen. De regels zijn iets aangepast, onder andere om ze beter aan te laten sluiten bij de huidige feitelijke inrichting en uitgifte van graven. Daarnaast is voor de graven op het gedeelte voor de Liberaal Joodse Gemeente en het islamitisch gedeelte nu de mogelijkheid opgenomen om te kiezen voor een kortere uitgiftetermijn van 20 jaar, naast 40 jaar. Dit geldt al voor andere graftypen en sluit aan bij de bestaande behoefte. De uitvoeringsbesluiten zijn nadere regels op de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Enschede.
Bijlagen
-
-
De gemeente Enschede neemt deel aan de Twentse Koers. Dat is een samenwerking van de 14 Twentse gemeenten. Binnen Twentse Koers maken we afspraken over de aanpak van verschillende vraagstukken in de zorg. Het gaan dan om vraagstukken op het gebied van het voorkómen van gezondheidsproblemen en het vermogen van mensen om daarover zelf te beslissen. Het bestuurlijk overleg, dat bestaat uit een vertegenwoordiging van de veertien Twentse gemeenten, Samen Twente (GGD), Menzis (zorgverzekeraar en zorgkantoor) en Provincie Overijssel, vergadert enkele keren per jaar. Het college bereidt dit overleg voor. De vertegenwoordiger van het college brengt tijdens het overleg de standpunten van het college over.
Bijlagen
-
-
Omgevingsplan "Omgeving Noordergrensweg 53" gaat om het toevoegen van een woning tussen 51 en 53. Deze woning is mogelijk omdat er rechten zijn aangekocht in het kader van de regeling "Rood voor Rood". De bestaande woningen 51, 53 en 55 worden ook meegenomen in dit plan.
Bijlagen
-
-
De vergunning voor het project Bolke Next is op 27 oktober 2025 onherroepelijk geworden. De gemeente en de ontwikkelaar willen beiden graag dat de bouw snel start. Hiervoor geldt echter een cruciale voorwaarde vanuit de ontwikkelaar: minimaal 50% van de woningen moet zijn verkocht om te voldoen aan de garantievoorwaarden van het afbouwgarantiefonds SWB (gebruikelijk is dit 70%). Door de zelfbewoningsplicht voor 4 wooneenheden los te laten, komt het aandeel verkochte woningen uit op 50%, en zal de bouw in het voorjaar van 2026 starten. Zonder deze flexibiliteit is een bouwstart op korte termijn niet haalbaar en zou het project aanzienlijke vertraging oplopen. Het College van B&W is op basis van artikel 3.11 van de algemene uitgifte voorwaarden bevoegd ontheffing te verlenen van het bepaalde in dit artikel.
Bijlagen
-
-
De ontwerp-Nota Ruimte is de langetermijnvisie van het Rijk op de ruimtelijke inrichting van Nederland en maakt ruimtelijke keuzes voor 2030 en 2050, met een doorkijk naar 2100. Het Rijk biedt iedereen de mogelijkheid een zienswijze in te dienen op deze nota. De 14 Twentse gemeenten hebben een gezamenlijke zienswijze opgesteld op de ontwerp nota ruimte Omdat de steden meer opgaven hebben, hebben wij samen met Hengelo en Almelo een aanvullende zienswijze gemaakt.
Bijlagen