Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 16 december 2025

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De gemeente Enschede is eigenaar van de openbare ruimte, zoals de Enschedese wegen, plantsoenen en pleinen. Voor een aantal plekken in die openbare ruimte geeft de gemeente toestemming om die te gebruiken als marktterrein. Of voor de verkoop van etenswaren, zoals bijvoorbeeld broodjes, vis, snacks en oliebollen. Zo staan er eetkramen bij winkelcentra, op bedrijventerreinen en andere plekken waar mensen werken (zoals op Kennispark).


    Er is daarbij de afgelopen tijd nogal wat veranderd: andere plekken bleken geschikter te zijn. Of er zijn nieuwe plekken nodig. Daarom heeft het college van Burgemeester en Wethouder besloten om daarvoor nieuwe regels vast te stellen. Dit staat in de gewijzigde Nadere regels standplaatsen gemeente Enschede 2026. Ook heeft het college een andere plek aangewezen voor de markt op donderdag in Wesselerbrink-Zuid.

  2. -

    Op 27 mei 2025 stemde het college in met het Transformatieplan Mentaal Gezond Twente. De zorgverzekeraars Menzis en VGZ hebben het transformatieplan nu goedgekeurd. In dit plan zijn enkele resultaten scherper verwoord. De inhoud van het plan is niet veranderd. De gemeente Enschede gaat het geld voor dit plan nu aanvragen namens alle Twentse gemeenten.


    Met het plan willen we de mentale (psychische) gezondheid van onze inwoners versterken. En we willen zorgen voor betere toegang tot zorg en ondersteuning. Gemeente, zorg- en welzijnsorganisaties, de geestelijke gezondheidszorg en de huisartsen gaan daarvoor meer samenwerken. Ons doel is om psychische klachten te verminderen en zo veel mogelijk te voorkómen. We helpen inwoners om in hun dagelijkse leven zo lang mogelijk op eigen kracht mentaal gezond te blijven.

  3. -

    Diensten die in het algemeen belang worden uitgevoerd kunnen worden aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB)
    Om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen het mededingings- en staatssteunrecht een onderneming daarvoor specifiek met het beheer van een DAEB dient te worden belast.
    Het college van burgemeester en wethouders heeft in haar aanwijzingsbesluit van 10 december 2025 bepaald dat Onderhoud Enschede B.V. tot en met 31 december 2035 wordt belast met het beheer van deze sociale dienst van algemeen economisch belang.

  4. -

    Het college van B&W heeft het Aanwijzingsbesluit Parkeren 2026 vastgesteld. Daarin staan alle straten, terreinen en pleinen waar gereguleerd parkeren geldt. Gereguleerd betekent dat er betaald parkeren geldt of parkeren uitsluitend voor vergunninghouders. Op 27 oktober jl. stelde de gemeenteraad de Verordening Parkeerbelastingen 2026 al vast. In die verordening staat wat betaald parkeren in Enschede het komende jaar kost. Er verandert niets aan het gebied waar nu al gereguleerd parkeren geldt.

  5. -

    Wij hebben een aanvraag ontvangen voor twee bedrijfsverzamelgebouwen met in totaal 25 units aan de Deurningerstraat 356 en 366-372 in Enschede. De units zijn 100–225 m² groot en bedoeld voor bedrijven tot milieucategorie 2. Vier units aan de voorkant kunnen een kleine kantoorruimte op de verdieping krijgen; de rest is voor productie en opslag. De bouwhoogte blijft passend bij de omgeving. Toegang loopt via de Deurningerstraat; de Dr. A.H.J. Coppesstraat is alleen voor noodgevallen. Omdat het plan niet in het huidige omgevingsplan past, wordt een BOPA-procedure gevolgd. De Stadsdeelcommissie bespreekt het ontwerp op 13 januari 2026.Om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen, wijken wij af van het omgevingsplan, onderdeel bestemmingsplan door toepassing te geven aan de zogenaamde buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Bij deze BOPA wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure gevolgd en heeft de gemeenteraad adviesrecht. De voorliggende ontwerp omgevingsvergunning zal besproken worden in de vergadering van de Stadsdeelcommissie Noord op 13 januari 2026. Vervolgens zal de gemeenteraad een advies uitbrengen en zullen wij een definitief besluit nemen.

  6. -

    Openbaar: ja, met uitzondering van bijlage(n): De bijlagen bij het bestuursvoorstel worden niet actief openbaar gemaakt omdat de inhoud daarvan de financiële en economische positie van de gemeente betreft (5.1 lid 2 onder b Woo) en omdat er sprake is van bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de initiatiefnemer (5.1 lid 2 onder e Woo)


    Initiatiefnemer wil 35 sociale huurwoningen bouwen, waaronder 19 appartementen en 16 grondgebonden eengezinswoningen. Hiervoor is een deel van een leegstaand schoolgebouw al gesloopt. Door dit plan komen er meer woningen in Enschede. Dat sluit aan bij de strategische opgaven Aantrekkelijk Enschede en Inclusief Enschede.


    Om de bouw van deze ontwikkeling mogelijk te maken, maakt de gemeente afspraken met de initiatiefnemer. Die afspraken gaan over het veranderen van het Omgevingsplan en onder meer over het ontwerp van de woningen, de verkeersontsluiting, de parkeerplaatsen, over waterberging en het informeren van de buurt. De initiatiefnemer betaald de kosten die de gemeente maakt voor dit plan. Deze afspraken zijn vastgelegd in een zogenaamde anterieure overeenkomst.

  7. -

    Voor elke gemeenteraadsverkiezing moet er een onafhankelijk centraal stembureau zijn. Dit stembureau controleert politieke partijen en kandidatenlijsten en stelt de uitslag vast. De burgemeester is automatisch voorzitter; andere leden worden persoonlijk benoemd voor vier jaar. Zo wordt gegarandeerd dat de verkiezingen eerlijk en volgens de regels verlopen.


    Het voorstel voor de proef met het nieuwe stembiljet is ingetrokken.

  8. -

    De Stichting MFA De Zweede heeft een subsidieverzoek ingediend voor een éénmalige gemeentelijke bijdrage in de uitbreiding van de multifunctionele accommodatie in Boekelo. De uitbreiding is bedoeld om meer ruimte te bieden aan sport, maatschappelijke activiteiten en buitenschoolse opvang. Het college stelt daarom een eenmalige bijdrage van 25.000 euro beschikbaar waarmee het project mede mogelijk wordt gemaakt. Deze bijdrage is een aanvulling op en een voorwaarde voor het verkrijgen van de provinciale subsidie, en vormt daarmee een noodzakelijke stap in de totale financiering van het project. Tevens zorgt de uitbreiding voor extra mogelijkheden voor ontmoeting, samenwerking en het bundelen van voorzieningen in het dorp.

  9. -

    Twee keer per jaar rapporteert de gemeente over armoede en schulden. Deze keer is gekeken naar de ontwikkeling van de afgelopen drie jaar.
    Uit de NIBUD-minima-effectrapportage blijkt dat 9 huishoudtypes rondkomen, maar huishoudens zonder kinderen en zelfstandig wonende 18-jarigen hebben het nog steeds moeilijk.
    Het bereik van regelingen zoals kwijtschelding en Stichting Leergeld is hoog. Het bereik van de individuele inkomenstoeslag blijft wisselend; vanaf 2027 kan deze automatisch worden toegekend.
    Schuldhulpverlening is verbeterd door vroegsignalering en een betere klantreis. We zien een daling van de gemiddelde schuld bij de Stadsbank naar €30.000.
    Het beleid van Rondkomen met je Inkomen werkt steeds beter samen. Voedselbank, Kledingbank, Meubeldepot en Leergeld werken aan een gezamenlijke intake bij De Vlecht. Dat zorgt voor minder stress voor inwoners. In deze halfjaarlijkse rapportage nemen we ook onderzoeken van de Kinderombudsman, de masterthesis “Kinderarmoedebeleid in de gemeente Enschede” van Vera Trinks en de Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse Gemeentepolis van Onderzoeksbureau Rebel mee.

  10. -

    Op 18 maart 2026 kiezen de inwoners van Enschede hun nieuwe gemeenteraad. Daarna start de gemeenteraad om gezamenlijk de komende vier jaar aan (de opgaven van) de stad te werken en starten de onderhandelingen voor het vormen van een nieuwe coalitie. Het zittende college van burgemeester en wethouders rekent het tot haar verantwoordelijkheid om aan de voorkant na te denken over de manier waarop wij dit proces vooraf en na de verkiezingen kunnen faciliteren. Dit naast de rol die de burgemeester heeft en uiteraard de raad zelf.

  11. -

    De gemeente Enschede stopt met de Verordening Maatschappelijke Participatie voor jongmeerderjarige inwoners. In 2024 is de verordening geëvalueerd. De regeling bereikt slechts 100 tot 150 jongeren per jaar. Het bedrag van 100 euro voor een sport- of cultuurabonnement is te laag. Het budget is ingeleverd voor de bezuinigingsmaatregelen voor 2026.

  12. -

    Sinds 24 juli 2023 vangt Enschede maximaal 550 asielzoekers op. Tot 15 november 2024 gebeurde dit in de noodopvang op het terrein van Vliegveld Twenthe Evenementen. Met de voltooiing van het azc aan de Parkweg zijn zij daar naartoe verhuisd. Het COA informeert elk kwartaal het gemeentebestuur over de situatie op de opvang. Deze zevende rapportage beslaat de periode mei tot en met 15 november 2025. Deze rapportage bevat informatie over de capaciteit en bezetting, programma's en activiteiten, en veiligheid op en rondom het azc. Het college stuurt deze rapportage van het COA ter kennisname naar de gemeenteraad.

  13. -

    Digitalisering is belangrijk voor iedereen in Enschede: inwoners, ondernemers, bezoekers en de gemeentelijke organisatie. De nota Digitaal Enschede geeft richting en visie aan hoe we digitalisering inzetten. We kiezen voor één aanpak die verbindt en ruimte geeft voor vernieuwing. Publieke waarden, toegankelijkheid en inclusiviteit staan centraal. We hebben gebruik gemaakt van onderzoeken onder inwoners. We hebben geluisterd naar, ondernemers, experts en de raad. De nota benoemt de context van digitalisering. En gaat in op de kansen en risico’s van digitalisering. Vier ambities zijn leidend: We staan ten dienste van inwoners, kansen benutten, verantwoord digitaliseren en samenwerken. De gemeente zorgt voor veilige en toegankelijke digitale diensten. Jaarlijks rapporteren we aan de raad over de voortgang en bespreken we belangrijke thema’s.

  14. -

    Het Rijk en 11 regio’s, waaronder Twente werken samen aan het vergroten van de brede welvaart. In de periode 2025-2027 worden procesmiddelen beschikbaar gesteld voor de 11 regio’s binnen het Nationaal Programma Vitale Regio's Elke regio krijgt een vaste jaarlijkse bijdrage voor de totstandkoming van de regioplannen en uitvoeringsagenda's die bijdragen aan de agenda van het NPVR. De middelen worden beschikbaar gesteld via het gemeentefonds en worden vervolgens overgemaakt de Twenteboard. Zij voert de regie bij het opstellen van de plannen die samen met het rijk worden uitgevoerd.

  15. -

    In onze raadsinformatiebrief van 10 juni 2025 hebben wij de Raad geïnformeerd over ons besluit om
    het actieplan Digitale Inclusie vanwege de raakvlakken te integreren in de Lokale inclusie
    Agenda (LIA). De afgelopen maanden is daaraan gewerkt. Daarbij is gebleken dat door de
    verschillen in doelgroep en uitwerkingsniveau een volledige integratie niet wenselijk is.


    Met deze raadsinformatiebrief informeren we de Raad over het besluit om het actieplan Digitale
    Inclusie alsnog zelfstandig aan te bieden.

  16. -

    Openbaar: ja met uitzondering van bepaalde bijlagen (geheim), omdat er uitzonderingen op de hoofdregel van openbaarheid van toepassing zijn (art. 5.1 lid 2 onder b en f Woo).


    De gemeente Enschede gaat sportpark Phenix omvormen tot een nieuwe groene, ruim opgezette woonwijk met circa 100 woningen voor voornamelijk 55-plussers. Het plan biedt een mix aan woningen, zowel eengezinswoningen als appartementen. Streven is om de doorstroom vanuit het Wooldrik en Leuriks te bevorderen. Het plan is opgezet in een hofjesstructuur, waarbij de originele indeling van de voetbalvelden wordt behouden. Door deze hofjesstructuur wordt de kans op spontane ontmoetingen vergroot en daardoor de sociale interactie versterkt. De hoofdstructuren (water, groen en wegen) en een aantal randvoorwaarden zijn vastgelegd in een ruimtelijk handelingskader. Voor de rest wil gemeente vooral de marktpartijen een kans geven om met creatieve en innovatieve plannen te komen. Als de Raad instemt met de bijbehorende grondexploitatie wordt in het voorjaar van 2026 gestart met de inschrijf-/ verkoopprocedure. De planologische inpassing van het plan wordt via een aparte planologische procedure geregeld.

  17. -

    Een sterke sociale basis is de bodem onder een leefbare, veerkrachtige en zorgzame stad. Het is de plek waar mensen elkaar ontmoeten, helpen, zich ontwikkelen en ontspannen. Waar inwoners steun vinden in hun omgeving. Bij buren, familie, verenigingen of lokale initiatieven. In de nota ‘Sociale basis Enschede – definitie’ staat wat de sociale basis is en hoe we in Enschede al jaren de sociale basis ondersteunen.


    Om de sociale basis in Enschede verder te kunnen versterken is het noodzakelijk om inzicht te krijgen in hoe we er voorstaan. De nota ‘Sociale basis Enschede – in beeld 2025’ dient als een objectief beeld van de huidige situatie, gebaseerd op meetbare indicatoren. Zo kunnen we kijken waar de kansen liggen, wat de knelpunten zijn en welke onderdelen van de sociale basis goed functioneren.


    Het college informeert de Raad over de definitie en beeld van de sociale basis met een brief.

  18. -

    Onder subsidieplafond wordt verstaan: 'het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift' (Artikel 4:22 van de Awb). Door het instellen van een subsidieplafond wordt voorkomen dat een subsidieverordening een open einde karakter heeft en er meer geld kan worden uitgegeven dan beschikbaar in de begroting.

  19. -

    Openbaar, vanaf 17 december om 17:00 uur


    De vraag naar opvang voor Oekraïense vluchtelingen is nog steeds erg hoog. In Enschede staan we aan de lat voor 1100 opvangplekken, waarvan er nu ongeveer 600 gerealiseerd zijn. Deze plekken zijn verspreid over verschillende locaties, zoals Noordmolen, Tesinkweide en enkele appartementen aan de Hengelosestraat/Deurningerstraat. Ook werken we samen met woningcorporaties Veste Wonen en De Woonplaats om extra opvang te organiseren op de campus en aan de Telgendijk.


    Omdat de oorlog langer duurt dan aanvankelijk gedacht, is er steeds meer behoefte aan opvangvormen die meer privacy en zelfstandigheid bieden. De huidige noodopvang kan dit niet bieden. Daarom willen we de komende twee jaar het voormalige SJHT-pand aan de Molenstraat gebruiken. Hier kunnen naar verwachting circa 150 mensen terecht in een omgeving die beter aansluit bij hun dagelijkse leven. Daarmee zorgen we voor menswaardige opvang die bijdraagt aan rust en stabiliteit, terwijl we ons als stad blijven voorbereiden op de langere termijn.

  20. -

    Woonzorgcentrum de Posten bouwt aan een nieuw deel van het gebouw. Door vertraging moet het oude gebouw langer in gebruik blijven. Dat betekent dat bewoners op 31 december 2027 allemaal verhuisd kunnen zijn. Eigenlijk zou dat per 31 december 2025 gebeuren. De Posten heeft om uitstel gevraagd. Brandweer Twente heeft meerdere keren gecontroleerd en vastgesteld dat dit gebouw niet meer volledig voldoet aan de wettelijke brandveiligheidseisen. Om de veiligheid van bewoners en medewerkers toch te kunnen garanderen heeft De Posten daarom extra maatregelen genomen. Het college stelt voor om de termijn te verlengen tot 31 december 2027 en dit vast te leggen in een last onder dwangsom. Dat betekent dat het oude gebouw na die datum niet meer in gebruik mag zijn.

  21. -

    In de gemeente Enschede bieden we peuters van 2 en 3 jaar een educatief aanbod aan in de peutergroep. Het doel van deze voorschoolse educatie is om (taal)achterstanden te voorkomen en kinderen een goede start op de basisschool te bieden. Alle kinderen in Enschede mogen naar de peutergroep. Het consultatiebureau beoordeelt welke kinderen dit in ieder geval kunnen gebruiken, zij krijgen een advies extra spelen en leren (VVE-indicatie). Kinderen met een advies extra spelen en leren maken per week 16 uur gebruik van de peutergroep, kinderen zonder advies doen dit 8 uur per week.


    Jaarlijks stelt het College de uurtarieven voor voorschoolse educatie vast. Dit zijn de tarieven die de gemeente Enschede hanteert bij de subsidiëring van de kinderopvangorganisaties.
    Deze voorschoolse educatie betalen we vanuit het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) budget. Vanuit dit OAB-budget stellen we jaarlijks samen met kinderopvang- en schoolbesturen een bestedingsplan op, dat vervolgens wordt vastgesteld door het College.

  22. -

    De bouw van Zwembad Het Diekman verloopt volgens planning en nadert zijn voltooiing. De opening is gepland in juni 2026. Begin februari 2026 kent een bijzonder moment: dan worden de baden gevuld met water. Het project blijft binnen de afgesproken financiële kaders. We blijven bewoners en toekomstige gebruikers informeren over de voortgang en bereiden een feestelijke opening voor

  23. -

    Op 18 maart 2025 is het plan voor gebiedsgericht werken ‘Gewoon Doen!’ vastgesteld. De Raad is hierover per brief geïnformeerd. Met deze brief informeert het College van B&W de Raad opnieuw over de stand van zaken van gebiedsgericht werken. Ook is er in de brief aandacht voor het vervolgproces in 2026.

  24. -

    Er is een wijziging omgevingsplan opgesteld voor de functiewijziging van het perceel Witbreuksweg 204. Het perceel heeft op dit moment nog een agrarische bestemming (met bouwperceel). Het agrarische bedrijf is al lange tijd gestaakt. De (bedrijfs)woning is aangemerkt als rijksmonument. Er is verzocht om aan het perceel een woonfunctie te geven. De wijziging van het omgevingsplan geeft de functie wonen met bijbehorende bouw- en gebruiksmogelijkheden aan het perceel. Daarmee wordt ook de mogelijkheid geboden om nieuwe bijgebouwen bij de woning te realiseren en het erf te verbeteren.
    Ook worden aangepaste criteria voor het uiterlijk van bouwwerken voor het perceel (voorheen: welstandscriteria) van toepassing verklaard.

  25. -

    De gemeente Enschede wil samen met woningcorporatie De Woonplaats een nieuwe woonbuurt realiseren in Enschede-Oost, tussen de Telgendijk en de Noord Esmarkerrondweg. Het plan omvat 196 woningen, waarvan 147 sociale huurwoningen en 49 particuliere koopwoningen. Een deel van de huurwoningen wordt tijdelijk ingezet voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Na afloop van de opvangperiode worden deze woningen toegevoegd aan de reguliere sociale huurvoorraad. De koopwoningen worden op termijn uitgegeven via een tenderprocedure.


    Bij het ontwerp is rekening gehouden met de waterhuishouding, de ecologische waarden van het gebied en de ligging ten opzichte van bedrijven, woningen en het landelijk gebied. Zo wordt de ecologische hoofdstructuur in het plan uitgebreid met een noord-zuid verbinding om de gewenste samenhang te realiseren met de ontwikkelingen in Eschmarkerveld.


    Met deze ontwikkeling draagt de gemeente bij aan de groei van het woningaanbod en aan gemengde wijken met sociale samenhang. Voor de realisatie van de huurwoningen zal een samenwerkingsovereenkomst worden gesloten met De Woonplaats. Om de ontwikkeling mogelijk te maken, moet een grondexploitatie worden vastgesteld en krediet worden aangevraagd. De planologische inpassing van het plan zal via een aparte planologische procedure worden geregeld.

  26. -

    De gemeente Enschede wil samen met woningcorporatie De Woonplaats een nieuwe woonbuurt realiseren in Enschede-Oost, tussen de Telgendijk en de Noord Esmarkerrondweg. Het plan omvat 196 woningen, waarvan 147 sociale huurwoningen en 49 particuliere koopwoningen. Een deel van de huurwoningen wordt tijdelijk ingezet voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Na afloop van de opvangperiode worden deze woningen toegevoegd aan de reguliere sociale huurvoorraad. De koopwoningen worden op termijn uitgegeven via een tenderprocedure.


    Bij het ontwerp is rekening gehouden met de waterhuishouding, de ecologische waarden van het gebied en de ligging ten opzichte van bedrijven, woningen en het landelijk gebied. Zo wordt de ecologische hoofdstructuur in het plan uitgebreid met een noord-zuid verbinding om de gewenste samenhang te realiseren met de ontwikkelingen in Eschmarkerveld.


    Met deze ontwikkeling draagt de gemeente bij aan de groei van het woningaanbod en aan gemengde wijken met sociale samenhang. Voor de realisatie van de huurwoningen zal een samenwerkingsovereenkomst worden gesloten met De Woonplaats. Om de ontwikkeling mogelijk te maken, moet een grondexploitatie worden vastgesteld en krediet worden aangevraagd. De planologische inpassing van het plan zal via een aparte planologische procedure worden geregeld.

  27. -

    Gemeente Enschede heeft de afgelopen jaren regelmatig kleine stukjes openbaar groen – snippergroen – verkocht aan inwoners. Tussen 2016 en 2025 ging het om 682 percelen, vaak gebruikt om een tuin wat groter te maken. In sommige gevallen gebruikten bewoners ze al als tuin. Omdat deze grond nu in privégebruik is, wil de gemeente dit ook officieel goed regelen in het omgevingsplan. Zo wordt duidelijk wat er op deze plekken planologisch is toegestaan en sluit het plan aan bij hoe de situatie nu in werkelijkheid is. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom de ontwerpwijziging van het omgevingsplan vrijgegeven, zodat iedereen de plannen kan bekijken en erop kan reageren.

  28. -

    De gemeenteraden van de Twentse gemeenten mogen volgens de wet Gemeenschappelijke regelingen zienswijzen kenbaar maken over het ontwerp-strategisch programma van de gemeenschappelijke regeling SamenTwente. Omdat het programma mede invulling geeft aan lokale maatschappelijke opgaven wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.

  29. -

    De Twentse gemeenteraden mogen volgens de Wet Gemeenschappelijke Regelingen zienswijzen kenbaar maken over de ontwerp-evaluatie van de gemeenschappelijke regeling SamenTwente. Omdat de gemeenschappelijke regeling kort geleden ook al geëvalueerd is, wordt nu voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.