Agendapunten
-
-
De technologische ontwikkelingen gaan snel. Binnen de stad en de regio is er veel kennis en expertise aanwezig die de gemeente nog beter wil gebruiken bij het werken aan de grote opgaven van Enschede. Denk aan de kennis en ervaring bij hogeschool Saxion, de Universiteit Twente en het ROC. Maar ook bij het bedrijfsleven. Via zogenaamde proeftuinen wil de gemeente met dergelijke partners samen zoeken naar manieren om technologie zoals AI in te zetten voor de opgaven van de stad, voor betere dienstverlening en verbetering van de interne bedrijfsvoering. We starten met drie proeftuinen, zodat we kleinschalig kunnen leren wat nodig is voor een goede proeftuin. In 2026 neemt het college een besluit over het vervolg, op basis van de ervaring met deze drie proeftuinen.
Bijlagen
-
-
De fracties VVD en BBE hebben op 27 augustus 2025 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 inzake veiligheid van meisjes en vrouwen in Enschede. Deze vragen zijn door het college beantwoord.
Bijlagen
-
-
Op 5 augustus 2025 zijn bij de raadsgriffie vragen binnen gekomen van de fractie PVV en van de Groep Van Ek Woltjer inzake Stichting Enschedese Speeltuinen. Er zijn signalen binnengekomen over aanhoudende problemen bij de Stichting Enschedese Speeltuinen, een organisatie die al decennialang een belangrijke rol speelt in het aanbieden van veilige en toegankelijke speelvoorzieningen voor kinderen in Enschede. Ook zijn er zorgen over het onderhoud en de openstelling van sommige speeltuinen.
Het college van B&W geeft antwoord op de gestelde vragen hieromtrent.
Bijlagen
-
-
De gemeente Enschede heeft het beleid “AI en algoritmen 2024” vastgesteld. Dit beleid legt vast hoe kunstmatige intelligentie en algoritmen op een verantwoorde, veilige en transparante manier worden ingezet in de gemeentelijke organisatie en in de stad. Het college wil hiermee kansen benutten, zoals efficiëntere processen en betere dienstverlening, maar ook publieke waarden en mensenrechten beschermen.
AI-toepassingen krijgen altijd menselijk toezicht, respecteren privacy en worden openbaar gemaakt via het landelijke algoritmeregister. Als gemeente borgen we dat bij nieuwe toepassingen verplichte toetsen plaatsvinden, zoals een beveiligingscheck, een privacyonderzoek en – bij hoog risico – een mensenrechtenanalyse. Het beleid sluit aan op Europese en landelijke wetgeving. Het beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en waar nodig aangepast, met tussentijdse aanpassingen indien wet- en regelgeving of technologische ontwikkelingen daartoe aanleiding geven.
Het betekent dat de gemeente niet alleen transparant communiceert over waar en hoe AI wordt ingezet, maar ook zorgt voor begrijpelijke informatie en laagdrempelige contactmogelijkheden. Zo wil Enschede het vertrouwen in technologie vergroten en ervoor zorgen dat AI bijdraagt aan een slimme, veilige en inclusieve stad.
Bijlagen
-
-
Dienstverlening is gemeentebreed een belangrijk thema. Inwoners verwachten van ons dat we benaderbaar, betrokken en betrouwbaar zijn. Deze basisprincipes voor houding en gedrag hebben we vertaald naar onze vernieuwde Dienstverleningsvisie. Daarin werken we volgens 5 uitgangspunten, waaronder ‘ik ben er voor jou’ en ‘ik check of ik jou geholpen heb’.
Er lag met “Enschede zorgt dat het klikt” al een stevige basis voor onze dienstverlening. Deze visie werd in 2018 vastgesteld en geeft eenheid in denken en doen. Deze goede basis is een voorwaarde om verder te kunnen verbeteren. Inwoners verwachten duidelijke communicatie, maatwerk en betrouwbare dienstverlening. Tegelijkertijd nemen digitale ontwikkelingen, wetgeving en maatschappelijke uitdagingen zoals inclusiviteit en verruwing toe. De vernieuwde visie helpt ons om hier nog beter op in te spelen en het vertrouwen van inwoners te versterken.Bijlagen
-
-
Het college van B&W heeft het gebiedsgerichte geluidbeleid geactualiseerd. Dit was nodig omdat sinds 1 januari 2024 de Omgevingswet geldt en oude regels niet meer aansluiten. Het geluidbeleid uit 2018 werkt inhoudelijk nog steeds goed, maar had niet meer de juiste juridische basis. Daarom is het beleid nu aangepast en officieel vastgelegd. Zo kunnen we het blijven gebruiken bij situaties waar geluid een rol speelt, bijvoorbeeld bij bedrijven. Dit is stap 1. Voor andere vormen van geluidbeleid, die niet onder het gebiedsgerichte deel vallen, komt later een nieuw beleidskader. Dat wordt in een volgende fase uitgewerkt.
Bijlagen
-
-
Digitalisering raakt iedereen in Enschede: inwoners, ondernemers, bezoekers en de gemeentelijke organisatie. De Raad wil kaders stellen voor digitalisering in Enschede. De nota Digitaal Enschede beschrijft hoe de gemeente digitalisering inzet als kans, verantwoordelijkheid en middel om beter aan te sluiten bij de samenleving. De gemeente kiest voor een integrale aanpak die verbindt, inspireert en ruimte biedt voor innovatie. Daarbij staan publieke waarden, toegankelijkheid en inclusiviteit centraal. Voor deze nota is gebruik gemaakt van diverse landelijke en lokale onderzoeken naar de verwachtingen, behoeften en ervaringen van inwoners rondom digitalisering en dienstverlening. Ook hebben de Wetenschappelijke Board, de Ethische Commissie en een aantal ondernemers mee geadviseerd over de nota. Vier ambities – ten dienste van de inwoner, kansen benutten, verantwoord digitaliseren en samenwerken – vormen de leidraad. De gemeente werkt aan veilige, betrouwbare en toegankelijke digitale dienstverlening, benut kansen voor innovatie en samenwerking, en neemt verantwoordelijkheid voor de impact van digitalisering. Jaarlijks wordt aan de raad gerapporteerd over de voortgang en effecten van het digitale beleid.
Bijlagen
-
-
Openbaar, muv bijlagen 1 en 2!
Het college stemt in met de definitieve versie van de samenwerkingsovereenkomst en de daarbij behorende bijlagen tussen de gemeente Enschede en Cromhoffpark B.V. voor de gebiedsontwikkeling Cromhoff. Dit in aanvulling op eerdere besluitvorming door de gemeenteraad op 12 mei jl. Ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst vormt de formele start van deze samenwerking. Daarmee wordt een belangrijke vervolgstap gezet in de realisatie van de inclusieve, groene, levendige stadswijk Cromhoff.
Bijlagen
-
-
Een woningcorporatie is in gesprek met de ontwikkelaar van de Kop van de Boulevard deelplan 1 over de bouw van 199 sociale huurwoningen, gericht op senioren. Om dit project te realiseren is het noodzakelijk dat we subsidie verlenen. Anders is het project financieel niet haalbaar. We willen hiervoor de subsidie gebruiken die oorspronkelijk bedoeld voor de Kop van de Boulevard deelplan 1 van Woonzorg Nederland. Hiervoor moeten we de verordening ‘Versnelling sociale woningbouw’ aanpassen, zodat de woningcorporatie de subsidie kan aanvragen. Het plan van Woonzorg Nederland ging destijds niet door.
Bijlagen
-
-
In de Verordening Jeugdhulp staan de regels voor de uitvoering van de Jeugdwet. Zulke regels gaan onder andere over hoe inwoners toegang krijgen tot ondersteuning, de beoordeling van aanvragen en hulpvragen en de voorwaarden voor een persoonsgebonden budget. Een verordening moet door de gemeenteraad worden vastgesteld. De bestaande verordening Jeugdhulp is van 2024.
Een nieuwe verordening was nodig omdat er in de rechtspraak belangrijke ontwikkelingen waren geweest. Daarom heeft het college een nieuwe verordening opgesteld. Deze ontwerpverordening heeft het college op 1 juli 2025 vastgesteld en ter inzage gelegd. Van 2 juli 2025 tot en met 10 september 2025 konden belanghebbenden reageren. Er zijn geen reacties binnengekomen. Ook heeft de gemeente de Bewonersadviesraad Sociaal (BAS) om een advies gevraagd. De BAS vond de ontwerpverordening heel duidelijk en heeft positief geadviseerd.Bijlagen
-
-
Volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 moet de gemeenteraad regels vaststellen voor de uitvoering van de Wmo. De huidige verordening ‘Maatschappelijke ondersteuning' komt uit 2024. In de verordening staan onder andere regels over hoe inwoners toegang krijgen tot ondersteuning vanuit de Wmo, hoe meldingen en aanvragen beoordeeld worden en wat de regels zijn rondom een persoonsgebonden budget om zo de kwaliteit van de ondersteuning te kunnen waarborgen. De nieuwe verordening maatschappelijke ondersteuning is makkelijker te lezen, beter opgebouwd én sluit aan op de nieuwste rechtspraak en ons beleid. Het college heeft ingestemd met de verordening. De verordening heeft ter inzage gelegen voor belanghebbenden en inwoners, hier zijn geen zienswijzen op binnen gekomen. De verordening is besproken met de Bewoners Adviesraad Sociaal (BAS). Deverordening wordt in september 2025 door het college aan de raad ter vaststelling aangeboden.
Bijlagen
-
-
De initiatiefnemer heeft de ambitie om vier nieuwe woningen te realiseren nabij de bestaande boerderij Haimersweg 200. Dit wil hij doen middels de regelingen uit de Gids Buitenkans voor landgoederen. Deze nieuwe woningen worden samen met de bestaande boerderij landschappelijk ingepast op het erf, zodat het erf oogt als één geheel. Om dit mogelijk te maken is het nodig om het omgevingsplan, het onderdeel "Buitengebied Noordwest" te herzien voor percelen nabij Haimersweg 200. De woningen moeten gaan dienen als economische drager voor het landgoed “t Stroot” waarvan het onderdeel uit maakt.
Bijlagen