Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 9 september 2023

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2023.09.05

    De heer H. Heutink (PVV) heeft vragen gesteld over een recent ongeval ter hoogte van de spoorbrug in de Noord Esmarkerrondweg. Met dit collegebesluit beantwoord het college de gestelde vragen.

  2. 2023.09.05

    De gemeente werkt samen met andere gemeenten aan publieke taken. Sommige taken zijn op afstand gezet en in zogenaamde gemeenschappelijke regelingen ondergebracht. Denk aan de Stadsbank, Samen Twente etc. Op grond van de in 2022 gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen moeten deze gemeenschappelijke regelingen een aantal wijzigingen doorvoeren in hun regeling. Ook hebben ze keuzemogelijkheid om extra controle instrumenten in de bouwen voor de gemeenteraden. Doel van die wetswijziging is namelijk de controlerende rol van de raad te vergroten, om de grip te versterken op het verlengde lokale bestuur. De wijziging van de regelingen gaat in een tweetrapsraket. Eerst mogen de deelnemende gemeenteraden een zienswijze geven over de concept gewijzigde regeling. Daarna moeten alle raden toestemmen met de gewijzigde regeling. We zijn nu bij stap 1: een aantal regelingen heeft een concept regeling aangeboden ter zienswijze. Dat zijn de Stadsbank, Openbaar Lichaam Crematoria Twente, SamenTwente en het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente.

  3. 2023.09.05

    In de aandeelhoudersvergadering op 7 december 2023 wordt de aandeelhouders gevraagd om het Strategisch beleidsplan Twence 2024-2027 vast te stellen. Het college stemt in met het voorliggende concept plan. De raad wordt in de gelegenheid gesteld om zienswijzen in te dienen bij het concept plan.

  4. 2023.09.05

    Het college stelt de raad voor om de leden van de Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit te benoemen. Deze commissie adviseert over het uiterlijk van bouwwerken, waaronder specifiek ook monumenten en karakteristieke gebouwen en structuren. Ook krijgt de commissie een adviesrol bij de ontwikkeling van ruimtelijk beleid.De adviescommissie bestaat uit meerdere leden: de huidige stadsbouwmeesters, twee leden uit de huidige monumentencommissie en twee leden met kennis van de lokale (ruimtelijke en cultuurhistorische) geschiedenis.Verder stelt het college de raad voor om de benoeming, herbenoeming en het ontslag van leden in het vervolg te mandateren aan het college.

  5. 2023.09.05

    Op 15 mei jl. is het tijdelijk noodfonds Enschede beëindigd. De gemeenteraad heeft als gevolg hiervan een motie ingediend omdat inwoners na 15 mei ook financieel in de knel kunnen komen doordat zij de jaarafrekening gas, water en/of elektra niet kunnen betalen. De gemeenteraad wil hiervoor 100.000 euro inzetten. Het bedrag is bedoeld voor inwoners die worden geconfronteerd met een hoge jaarafrekening gas, water en/of elektra, in combinatie met een hoog maandelijks voorschot wat niet in verhouding staat tot het inkomen. Een hoge jaarafrekening, samen met een hoog maandelijks voorschot kan tot gevolg hebben dat inwoners niet meer in levensonderhoud kunnen voorzien. Dit willen we voorkomen.

  6. 2023.09.05

    Het door de gemeenteraad op 3 april 2023 vastgestelde Besluit Gemeenteraad VII- A (voortgang clustering sportparken) is niet voor bezwaar en beroep vatbaar.


    De sportparken (in ieder geval de ondergrond) zijn in eigendom van de gemeente. Omdat het hier gaat om gemeentelijk eigendom, waar ook privaatrechtelijk over gecontracteerd wordt, gaat het hier om een privaatrechtelijke bevoegdheid van de gemeente. Artikel 8:3 lid 2 van de Awb regelt dat geen beroep (en dus ook geen bezwaar gelet op artikel 7:1 Awb) mogelijk is tegen een besluit ter voorbereiding van een privaatrechtelijke rechtshandeling.


    Bezwaarschriften gericht tegen dit raadsbesluit zijn- gelet op het voorgaande- kennelijk niet- ontvankelijk.

  7. 2023.09.05

    In januari 2023 stelde de gemeenteraad van Enschede de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2023-2026 vast. Die vormt de leidraad voor de samenwerking tussen gemeente en onderwijs- en kinderopvanginstellingen in de periode 2023-2026.


    Afgesproken is om de komende jaren extra geld te investeren op plekken waar dat het hardst nodig is. Gelijke kansen voor kinderen en jongeren vragen om een ongelijke aanpak.


    De afspraken in de LEA zijn nu uitgewerkt in uitvoeringsplannen voor het schooljaar 2023-2024. Wij selecteerden 5 kinderopvanglocaties en basisscholen (“pluslocaties”) waar kinderen extra steun kunnen gebruiken. Op deze 5 plekken voeren we nu gesprekken over wat er extra nodig is (in de vorm van “plusarrangementen”) om kinderen meer gelijke kansen te geven.


    In het voorgezet onderwijs kozen we eerder al 7 locaties die op extra steun kunnen rekenen. Zij voorzien daarmee in huiskamers voor hun leerlingen. Hier kunnen leerlingen na school terecht, bijvoorbeeld om huiswerk te maken, te praten met elkaar of met een begeleider/jongerenwerker, of om te sporten.


    Op 2 (van de 7) locaties is daarnaast sprake van Kansrijk Ondersteunen. Kansrijk Ondersteunen maakt met behulp van een school-klas-kind-analyse een groepsgerichte aanpak voor leerlingen en ouders/opvoeders die in een vergelijkbare situatie zitten.


    Bestrijding van kansenongelijkheid heeft prioriteit bij het gemeentebestuur en de onderwijs- en kinderopvanginstellingen.

  8. 2023.09.05

    De aanvrager wil op het perceel aan de Ruiterkampweg, naast het perceel Ruiterkampweg 75, een nieuwe woning realiseren.
    Aanleiding daartoe is de aankoop van de burgerwoning op de locatie Lossersestraat 191. De aanvrager wil de burgerwoning omzetten naar een bedrijfswoning voor zijn ernaast liggende horecabedrijf. Deze burgerwoning zit nu ingeklemd tussen twee horecagelegenheden en bijbehorende parkeerterreinen.
    Met het oog op de “woonkwaliteit” is de omzetting naar een bedrijfswoning een verbetering.
    De huidige bedrijfswoning wordt verwijderd.
    Voorstel is nu om de aanvrager ter compensatie toe te staan een nieuwe burgerwoning te bouwen naast Ruiterkampweg 75.
    Aan de bouw van deze nieuwe woning worden vanuit ruimtelijk oogpunt maatwerkvoorwaarden verbonden.


    Vanwege het bouwplan wordt ook de welstandscategorie van de bouwlocatie aan de Ruiterkampweg gewijzigd van “Vrije Landelijke bebouwing” in “Boerenerven”.

  9. 2023.09.05

    Voor het perceel Eschbeekweg 29 is een bestemmingsplan opgesteld. Met dit bestemmingsplan worden de mogelijkheden voor situering van de woning op de kavel verruimd, zoals dat in het verleden ook mogelijk was. De woning mag binnen het bouwvlak gerealiseerd worden. Dat hoeft niet verplicht in het aanwezige karakteristieke pand plaats te vinden. Er wordt geen extra woning mogelijk gemaakt. Het bestaande karakteristieke gebouw op het perceel, een voormalig buitenverblijf van de familie Blijdenstein, blijft behouden. De aanduiding ‘karakteristiek’ wordt daarbij verkleind tot enkel de aanwezige bebouwing. Het ontwerp-bestemmingsplan Eschbeekweg 29 heeft zes weken ter inzage gelegen. Er zijn tijdens deze periode geen zienswijzen ingediend. Het plan is op enkele punten ambtshalve gewijzigd. Deze wijzigingen zorgen niet voor een inhoudelijk ander plan qua mogelijkheden die het bestemmingsplan biedt.

  10. 2023.09.05

    Het molenbestuur heeft de ambitie om de molenlocatie verder te ontwikkelen ten behoeve van de instandhouding van de molen. Hiervoor is een visie opgesteld waarin het molenbestuur een molenerf wil creëren met diverse Twentse bijgebouwen. Hiermee willen ze het verhaal 'van akker tot bakker' laten zien aan de bezoekers van de molen. Het gaat om de realisatie van een ontmoetingsruimte, 2 gebouwen voor het bakken van brood (bakspieker) en de opslag van graan (graanspieker) met extra bergruimte t.b.v. de molenactiviteiten en een wagenloods. De wagenloods is inmiddels gerealiseerd. De overige gebouwen worden met voorliggend plan mogelijk gemaakt.

  11. 2023.09.06

    De FvD heeft artikel 35 vragen gesteld over het Regenboogpad.
    Het college heeft deze vragen schriftelijk beantwoord.

  12. 2023.09.06

    Na afloop van vergadering van de raadscommissie menselijke maat op 26 juni 2023 hebben de leden van deze commissie schriftelijk een aantal vragen ingediend. Het college heeft in haar brief van 27 juli 2023 toegezegd deze vragen te zullen beantwoorden ná het zomerreces. Met deze brief aan de gemeenteraad komt het college deze toezegging na.

  13. 2023.09.06

    In augustus 2023 is het sociaal jaarverslag 2022 verschenen. Met bijgaande brief wordt het sociaal jaarverslag aan de raad aangeboden, samen met de factsheet Personeelsmonitor Enschede 2022 en de samenvatting Personeelsmonitor 2022.

  14. 2023.09.07

    Met de parkeervisie leveren we een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van de openbare ruimte en de bereikbaarheid van onze stad. We zien tegelijkertijd dat de openbare ruimte beperkt is en dat de druk toeneemt. Ambities op duurzaamheid, leefbaarheid en vergroening spelen ook een steeds grotere rol. Ons huidige beleid is niet meer flexibel genoeg om de knelpunten op te lossen. In de binnenstad parkeren veel inwoners en bezoekers op straat. Er is sprake van zoekverkeer en bewoners kunnen hun auto niet meer kwijt. We maken het daarom aantrekkelijker om in de garages te parkeren. Dat doen we door een avondtarief in te stellen van 1 euro per uur vanaf 19.00 uur. Tegelijkertijd maken we het parkeren op straat minder aantrekkelijk door het betaald parkeren te verlengen tot 23.00 uur. Ook willen we nieuwe P+R terreinen aan de rand van de stad realiseren. Met digitale technieken hebben we steeds meer mogelijkheden om ons parkeerbeleid flexibeler en klantvriendelijker in te richten. Daarnaast zorgt het ervoor dat onze handhavers meer tijd en aandacht kunnen besteden aan andere kerntaken. De blauwe zones maken plaats voor groene. Dat zijn zones waar bezoekers na twee uur parkeergeld betalen via een parkeerautomaat of digitaal via een parkeerapp. De parkeervisie is een instrument om de beschikbare ruimte zo aantrekkelijk, bereikbaar en leefbaar mogelijk te houden en te versterken. Dat doen we zoveel als mogelijk samen met onze inwoners, ondernemers en partners.

  15. 2023.09.08

    In de aandeelhoudersvergadering van 29 november 2023 worden de aandeelhouders gevraagd om de Meerjarenstrategie 2024-2027 Twente Milieu vast te stellen. Het college van B&W stemt in met het voorliggende concept maar plaatst nog wel een paar kanttekeningen bij het concept-plan. De raad wordt in de gelegenheid gesteld om zienswijzen in te dienen bij het concept plan.

  16. 2023.09.08

    In 2003 introduceerde de gemeente een subsidieregeling om eigenaren van historische panden te ondersteunen bij onderhoud. Nu wordt voorgesteld om deze regeling officieel te beëindigen. In 2010 werd vanwege financiële redenen besloten om het budget voor deze regeling op € 0 te stellen. Hoewel de regeling formeel niet werd ingetrokken, is vanaf 2010 gecommuniceerd dat de regeling niet meer van kracht was. Deze communicatiefout werd onlangs ontdekt tijdens een bezwaarprocedure, waaruit bleek dat de regeling nog steeds bestaat. Er zijn diverse redenen om de regeling definitief te beëindigen. In de eerste plaats heeft de gemeenteraad sinds 2010 geen financiële middelen meer aan de subsidieverordening toegewezen. Bovendien voldoet de huidige verordening niet meer aan moderne juridische standaarden. Dit voorstel beoogt dan ook de regeling formeel af te schaffen. De gemeenteraad overweegt dit voorstel met inachtneming van een recente motie voor mogelijke voorschotten of leningen aan monumenteigenaren voor restauratie of noodzakelijk onderhoud. Indien het lopende onderzoek aantoont dat het haalbaar is om voorschotten of leningen te verstrekken, worden deze mogelijkheden verkend en te zijner tijd in een nieuwe verordening aan de gemeenteraad voorgelegd.

  17. 2023.09.08

    Enschede verandert, het aantal inwoners groeit en de stad groeit mee. We willen ruimte bieden aan nieuw en bestaand talent. Daarnaast hebben we ook te maken met een veranderend klimaat en willen we de stad groener en leefbaarder maken.
    Er zijn vier strategische opgaven geformuleerd voor onze stad (inclusief, groen & duurzaam, aantrekkelijk en open Enschede). Al deze ontwikkelingen en opgaven vragen om ruimte. Denk aan: ruimte voor woningen, werken, groen en water, energie, sociale voorzieningen. Hoe kunnen we de schaarse ruimte zo goed mogelijk benutten? Wat vinden we daarbij belangrijk en welke keuzes zijn hiervoor nodig? Dat is straks te lezen in de Omgevingsvisie.


    Gemeente Enschede stelt de Omgevingsvisie op in vier fasen. Fase 1 over de identiteit en ruimtelijke kwaliteiten van Enschede is in maart 2022 afgerond. In fase 2 zijn de ambities en opgaven voor Enschede uitgewerkt. In januari 2023 is deze fase afgerond. In de huidige fase 3 is alle opbrengst uit fase 1 en 2 vertaald naar een toekomstbeeld voor de stad.


    Als verdere voorbereiding op de Omgevingsvisie stellen we de gemeenteraad voor om het document Toekomstbeeld Enschede vast te stellen als ruimtelijk inhoudelijk kader voor de omgevingsvisie.
    Het vormt de basis voor de uiteindelijke Omgevingsvisie. Bij dit toekomstbeeld horen ook beleidsuitspraken. Deze beleidsuitspraken zijn het gevolg van een integrale benadering van bestaand beleid, onze strategische opgaven en (landelijke) ontwikkelingen.
    Daarnaast stellen we de raad voor om kennis te nemen van de participatieverantwoording van fase 3.


    Na vaststelling van het document ‘Toekomstbeeld Enschede’ werken we in fase 4 verder aan de omgevingsvisie. We werken dan de strategieën uit om de visie te realiseren. De uitkomst van alle vier de fases vormt de uiteindelijke omgevingsvisie voor Enschede.


    Alle gemeenten in Nederland moeten een omgevingsvisie hebben. Dat staat in de nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. We streven ernaar de omgevingsvisie gereed te hebben voor besluitvorming in de gemeenteraad in de eerste helft van 2024.


    Het proces van totstandkoming van de omgevingsvisie is te volgen via www.enschede.nl/omgevingsvisie.