Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 21 oktober 2023

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2023.10.16

    In oktober 2021 heeft de gemeenteraad het Koersdocument voor de ontwikkeling van het Eschmarkerveld vastgesteld. Hierbij is gekozen voor het ontwikkelen van een groene, gezonde en gemengde wijk. Deze koers is nu verder uitgewerkt in een bestemmingsplan.
    Het Eschmarkerveld heeft een oppervlakte van ca. 33 hectare en ligt tussen het dorp Glanerbrug en Enschede. Eschmarkerveld biedt kansen om een groot en divers woningaanbod voor huurders en kopers te ontwikkelen in een prettige, groene woonomgeving. Het gebied is voor de provincie en de gemeente een belangrijke woningbouwlocatie. Het bestemmingsplan gaat uit van ruimte voor maximaal 750 woningen. Vanuit het Rijk is een subsidie Woningbouwimpuls toegekend. Deze subsidie maakt het mogelijk om kwaliteit en betaalbaarheid te combineren op het Eschmarkerveld.
    Het college legt het ontwerp-bestemmingsplan zes weken ter inzage. Binnen deze termijn kan door een ieder een zienswijze worden ingediend.

  2. 2023.10.17

    Tot 16 oktober 2023 kunnen gemeenten een subsidieaanvraag indienen bij het Volkshuisvestingsfonds.
    Het doel van het Volkshuisvestingsfonds is het bevorderen van de leefbaarheid en de veiligheid in kwetsbare gebieden. De subsidie kan worden ingezet voor herstructurering, woningverbetering van particulieren, toevoegen van woningen en de aanpassing van de openbare ruimte. De gemeente Enschede ziet in het volkshuisvestingsfonds kansen voor een versnelling van de integrale wijkaanpak voor de buurt Hanenberglanden in Stroinkslanden-Zuid. Het is niet zeker of Enschede een bijdrage vanuit het volkshuisvestingsfonds ontvangt. Om aanspraak te kunnen maken op het fonds moet de gemeente 30% van het totale bedrag co-financieren. Bij toekenning van de subsidie zal de gemeenteraad nog een besluit nemen over de gemeentelijke cofinanciering op basis van een meer uitgewerkt plan.

  3. 2023.10.17

    Openbaar: ja met uitzondering van de bijlagen!


    De gemeente heeft het voornemen een pand aan te kopen en heeft daarvoor dekking nodig van de gemeenteraad. De gemeente kiest hier weloverwogen voor maatwerk.

  4. 2023.10.17

    Openbaar: ja, muv bijlage 8!



    De aanvrager wil op het perceel aan de Ruiterkampweg, naast het perceel Ruiterkampweg 75, een nieuwe woning realiseren.
    Aanleiding daartoe is de aankoop van de burgerwoning op de locatie Lossersestraat 191. De aanvrager wil de burgerwoning omzetten naar een bedrijfswoning voor zijn ernaast liggende horecabedrijf. Deze burgerwoning zit nu ingeklemd tussen twee horecagelegenheden en bijbehorende parkeerterreinen.
    Met het oog op de “woonkwaliteit” is de omzetting naar een bedrijfswoning een verbetering.
    De huidige bedrijfswoning wordt verwijderd.
    Voorstel is nu om de aanvrager ter compensatie toe te staan een nieuwe burgerwoning te bouwen naast Ruiterkampweg 75.
    Aan de bouw van deze nieuwe woning worden vanuit ruimtelijk oogpunt maatwerkvoorwaarden verbonden.
    Vanwege het bouwplan wordt ook de welstandscategorie van de bouwlocatie aan de Ruiterkampweg gewijzigd van “Vrije Landelijke bebouwing” in “Boerenerven”.

  5. 2023.10.17

    Enschede heeft de afgelopen jaren kennis gemaakt met deelauto’s, deelscooters en deelfietsen. Deze ontwikkeling biedt nieuwe mogelijkheden, zeker met het oog op duurzamere keuzemogelijkheden en een lagere autoafhankelijkheid. Bij een groei van het aantal inwoners helpt deelmobiliteit om Enschede leefbaar, aantrekkelijk en bereikbaar te houden. Deelmobiliteit past dus binnen de strategische opgaven voor een aantrekkelijk Enschede en een groen en duurzaam Enschede. Het sluit ook aan bij het STOP-principe vanuit de mobiliteitsvisie; eerst stappen, dan trappen, dan openbaar vervoer of deelmobiliteit en dan pas de personenauto. Daarentegen zorgt het free-floating systeem ook voor overlast en verrommeling van de openbare ruimte. We realiseren daarom deelmobiliteithubs en ontwikkelen beleidsregels om deelmobiliteit te reguleren. In de Uitvoeringsagenda Deelmobiliteit beschrijven we hoe we dat gaan doen.

  6. 2023.10.17

    Het college stelt aan de gemeenteraad voor om de Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht Enschede 2024 vast te stellen. Daarmee voldoet de gemeente aan de Omgevingswet die per 1 januari 2024 ingaat. De verordening regelt de kwaliteit van de uitvoerings- en handhavingstaken van het omgevingsrecht. De huidige Verordening kwaliteit VTH omgevingsrecht Enschede 2016 vervalt daarmee. Deze had de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) als basis. De gemeente moet zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving. De verordening biedt hiervoor een goede basis.

  7. 2023.10.17

    Het college heeft een zienswijze ingediend tegen het ontwerp Programma Energiehoofdstructuur. In dit ontwerp programma beschrijft het Rijk welke energie-infrastructuur (bijv. grote hoogspanningslijnen, grote gasleidingen) in de toekomst nodig is voor een klimaatneutraal energiesysteem in 2050. Het ontwerp programma ligt tot en met 12 oktober ter inzage. In het ontwerp programma staat o.a. dat het Rijk de bestaande ruimtereservering voor het tracé van een nieuwe gasleiding over het grondgebied van Enschede wil handhaven. Dit tracé is vóór 2012 afgesproken en vastgelegd in de Structuurvisie Buisleidingen (2012-2035): het tracé loopt van de grens met Hengelo, door het landelijk gebied ten zuiden van Enschede naar de grens met Duitsland. Enschede heeft de ruimtereservering voor het tracé pas geleden opnieuw bekeken en nu blijkt dat het grote belemmeringen kan opleveren voor de toekomstplannen van Enschede (bijv. voor toekomstige locaties voor woningbouw, bedrijventerreinen, opwekking van hernieuwbare energie). Daarom heeft de gemeente een zienswijze ingediend: Enschede wil dat de ruimtereservering voor het tracé uit het programma wordt verwijderd en dat in de toekomst gebruik wordt gemaakt van de gasleidingen die langs de Rijksweg 35 liggen.

  8. 2023.10.18

    De motie draagt op om te inventariseren wat er mogelijk is om de bewustwording onder inwoners over het gebruik van een AED te vergroten en meer inwoners te verleiden om opgeleide vrijwilliger te worden. Daarnaast draagt de motie op om te onderzoeken op welke wijze de gemeente Haarlemmermeer dit heeft aangepakt en om een reanimatietraining AED aan te bieden aan raadsleden.


    Na onderzoek blijkt dat Enschede op dit moment een aantal gebieden (13 hotspots) kent waar geen AED’s dag en nacht beschikbaar zijn voor de buurt of waar nog geen burgerhulpverleners zijn aangemeld om hulp te verlenen bij reanimatie. Er is echter geen wettelijke taak voor gemeenten om de bewustwording rondom AED’s te vergroten en het opleiden tot burgerhulpverlener te stimuleren. Maar wij willen als gemeente Enschede hier wel aan bijdragen door in wijken, waar nog geen AED of burgerhulpverleners zijn aangemeld, actief in gesprek te gaan met de inwoners. We attenderen hen op de mogelijkheden van het inzetten van het wijkbudget voor de aanschaf van een AED en het volgen van een opleiding. Ook wordt een gemeentepagina aangevuld met informatie over het aanschaffen van een AED of opgeleid worden als burgerhulpverlener.


    In de gemeente Haarlemmermeer zijn in het verdelen een aantal AED’s aangeschaft en tegen een schappelijke prijs aangeboden aan personen en organisaties die deze wilden inzetten. Daarnaast verstrekt de gemeente Haarlemmermeer subsidie (uit wijkbudgetten) om een AED-, reanimatie- of opfriscursus te volgen. Dit bedrag kan niet gebruikt worden voor de aanschaf en onderhoud van een AED.


    In overleg met de Raadsgriffie kunnen de raadsleden, die hiervoor belangstelling hebben, een cursus volgen tot burgerhulpverlener.