Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 10 mei 2025

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2025.05.06

    De heer Blömer van de Partij voor de Vrijheid (PVV), heeft vragen gesteld over de huisvesting van minderjarige statushouders aan de Perikplein. Met dit besluit stelt het college de antwoorden op die vragen vast.

  2. 2025.05.06

    De heer Busschers (PVV) heeft art. 35 vragen gesteld over de brand van een elektrische auto in de Irene parkeergarage. Met dit collegebesluit beantwoordt het college de gestelde vragen.

  3. 2025.05.06

    Mevrouw Wisskink van Volt, heeft vragen gesteld over de huisvesting van minderjarige statushouders aan de Perikplein. Het college van burgemeester en wethouders geeft antwoord op deze vragen.

  4. 2025.05.06

    Openbaar, muv bijlage 4!


    Het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG) bevat de financiële vertaling van alle ruimtelijke en programmatische ontwikkelingen in het Grondbedrijf.Jaarlijks wordt voor al deze projecten op 31 december de balans opgemaakt. Het afgelopen jaar laat het navolgende beeld zien.


    De vraag naar koopwoningen blijft stijgen o.a. door de stabilisatie van de hypotheekrentes en de stijging van de inkomens. De grote vraag naar zowel bestaande- als nieuwbouwwoningen zorgt voor druk op de woningmarkt wat leidt tot een opwaarts effect op de huizenprijzen. De bouwkosten zijn licht gestegen met name door de toename van personeelskosten na de cao-loonsverhogingen die in 2024 hebben plaatsgevonden. Vorig jaar was het beeld dat de marktpartijen terughoudend waren geweest met het in ontwikkeling brengen van nieuwe bouwprojecten. Dit beeld begint te veranderen: door de afvlakkende bouwkosten en dalende rente worden er weer projecten op de markt gebracht. Er worden meer nieuwbouwwoningen verkocht en minder projecten afgeblazen. Hierbij dient aangetekend te worden dat de middenhuur sector en het hoog stedelijk bouwen nog steeds financieel zeer moeizaam is. De grondverkopen voor woningbouw-kavels voor particulier opdrachtgeverschap verliepen conform prognose. Daar tegenover bleven grondverkopen voor projectmatige woningbouw achter. De verkoop van bedrijventerreinen zijn ook achter gebleven op de prognose, maar dit werd veroorzaakt door het hanteren van een reserveringstermijn van een jaar in combinatie met de regel dat er pas wordt overgegaan tot levering van de grond als er een omgevingsvergunning is verleend.
    Ondanks de ontwikkelingen van kosten en prijzen stonden in 2024 de opbrengsten van de grondexploitaties niet onder druk, met uitzondering van de opbrengsten voor projectmatige woningbouw.
    De diverse projecten in het MPG 2025 laten per saldo een totale verbetering zien van € 7,8 miljoen. Deze verbetering komt ten gunste van de Reserve Grondbedrijf, waardoor deze toeneemt tot € 34,8 miljoen positief per 31-12-2024. Naast de toegenomen Reserve Grondbedrijf zijn, ten opzichte van het MPG 2024, de risico’s van de grondexploitaties toegenomen. Het gaat daarbij om een bedrag van € 5,3 miljoen, waarmee de vereiste weerstandscapaciteit per 1-1-2025 uitkomt op € 17,1 miljoen.

  5. 2025.05.06

    Enschede neemt deel aan een aantal zogenaamde gemeenschappelijke regelingen zoals o.a. de Veiligheidsregio Twente of de Stadsbank Oost Nederland. Dit zijn organisaties waarin Enschede, met andere overheden, samenwerkt aan de uitvoering van publieke taken. Deze organisaties hebben de wettelijke verplichting om aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten de ontwerpbegroting aan te bieden ter reactie. Wat gaan ze volgend jaar doen en draagt dat bij aan wat belangrijk is voor Enschede? De Enschedese regelingen hebben de financiële stukken allemaal tijdig aangeleverd. Deze worden nu door het college aan de gemeenteraad aangeboden met het advies een tweetal algemene zienswijzen aan te nemen nu de gemeenschappelijke regelingen weinig hebben bijgedragen aan het ravijn vanaf 2026 bij de gemeente.

  6. 2025.05.06

    Met de subsidieverordening Regenboogstad Enschede stelt de raad de regels vast voor subsidies in het kader van de Beleidsvisie Regenboogstad Enschede. Het gaat om de subsidie voor onder meer de organisatie van de Regenboogdagen en diverse andere activiteiten gericht op de zichtbaarheid en emancipatie van LHBTI+ personen en het imago van Enschede als Regenboogstad. Tot nu toe werden de subsidies als incidentele subsidie verstrekt, maar voor subsidies met een structureel karakter is een verordening nodig. De subsidieverordening zorgt voor een rechtmatige grondslag van de subsidies.

  7. 2025.05.06

    De subsidieverordening wijkbudgetten wordt geactualiseerd. Er vindt een verschuiving plaats van het subsidiëren van wijkorganen naar de indiener van het idee of initiatief. Reden daarvoor is dat er sprake is van doorbeschikken van gelden van het wijkorgaan naar bewonersinitiatieven. Het wijkorgaan is daartoe niet bevoegd. In de nieuwe verordening worden in de wijken wijkbudgetcommissies opgericht die het college adviseert over binnengekomen ideeën van wijkbewoners. De belangrijkste taken zoals het bespreken en beoordelen van een bewonersaanvraag en keuzes maken waar het jaarbudget aan kan worden besteed blijft bij de wijken. De wijkbudget geeft een zwaarwegend advies. Het college wijkt slechts af als er strijdigheid is met wet- en regelgeving of gemeentelijk beleid.

  8. 2025.05.06

    Als gemeente willen we dat iedere inwoner mee kan doen! Ook online. Digitaal toegankelijke websites en mobiele apps zijn zo gebouwd en ingericht dat iedereen ze in principe kan gebruiken. Ook mensen met een (tijdelijke) functiebeperking – of het nu gaat om een visuele of auditieve beperking, of een beperking van motorische of cognitieve aard. Door onze websites en mobiele apps te laten voldoen aan toegankelijkheidsrichtlijnen kunnen ook mensen met beperkingen meedoen in de digitale maatschappij; een mensenrecht, dat is vastgelegd in het VN-verdrag over de rechten van personen met een handicap.


    Met dit verantwoordingsverslag informeren we de gemeenteraad jaarlijks over de vorderingen op het thema digitale toegankelijkheid en we geven aan waar we in het lopende jaar aan gaan werken.

  9. 2025.05.06

    Het kabinet heeft op 18 april jl. de Voorjaarsnota 2025 gepresenteerd, inclusief mutaties in de geldstromen van het Rijk naar gemeenten. Deze brief bevat een eerste globale analyse van de financiële effecten voor Enschede. De exacte uitwerking van deze voorjaarsnota is zichtbaar bij de meicirculaire 2025.


    Wij constateren dat deze gelden volstrekt onvoldoende zijn om de financiële opgave van ruim 30 mln. structureel volledig op te vangen. Dit betekent dat wij nog steeds genoodzaakt zijn om uw raad in de zomernota 2025 scherpe keuzes voor te moeten leggen om tot een sluitend middelenkader te kunnen komen.

  10. 2025.05.06

    De nieuwe subsidieregelingen Handgeldloket en Culturele activiteiten hebben in de periode september ‘24 t/m april ‘25 beide twee aanvraagrondes gehad. De belangstelling bleek overweldigend: het proces van het indienen van een aanvraag werd een ware ‘ratrace’ en het subsidiebudget steeds ruim overvraagd.
    Deze twee regelingen zijn geëvalueerd en op basis daarvan zijn verbeterpunten voorgesteld. Hieruit zijn een aantal wijzigingen geformuleerd waardoor de regelingen beter aansluiten op de huidige de situatie in het culturele veld van Enschede.

  11. 2025.05.06

    Sinds 2024 heeft de gemeente Enschede een referendumverordening. De gemeenteraad heeft vastgelegd dat er een evaluatie komt van het referendumproces over de gewijzigde vaststelling bestemmingsplan ''Recreatiepark Rutbeek'' . De referendumcommissie die is ingesteld heeft de evaluatie uitgevoerd en aangeboden aan de gemeenteraad. De raadsbehandeling is aanleiding geweest om vanuit de raad het initiatief te nemen met een voorstel te komen om de verordening in te trekken. Het college krijgt de gelegenheid om hier een mening over te geven.

  12. 2025.05.07

    De gemeenteraad heeft vastgelegd dat er een integrale evaluatie komt van het referendumproces over de gewijzigde vaststelling bestemmingsplan ‘’Recreatiepark Rutbeek’’ en dat de ervaringen daarbij met het lopende initiatief in die evaluatie nauwgezet worden betrokken. De Referendumcommissie heeft de evaluatie van het referendumproces aan de gemeenteraad aangeboden en de raadsbehandeling geeft aanleiding om de bestaande Referendumverordening Enschede 2024 in te trekken.

  13. 2025.05.07

    Elk jaar ontvangen de gemeenten die deelnemen in een gemeenschappelijke regeling, de jaarrekening en voorlopige begroting van die betreffende regeling. Colleges en/of gemeenteraden kunnen vervolgens – indien gewenst – een zienswijze indienen of wensen, bedenkingen en/of gedachten uiten ten aanzien van deze stukken. Het college van B&W kan de raad adviseren om op een bepaalde manier op de stukken te reageren. Deze QuickScan - uitgevoerd in opdracht van de samenwerkende Rekenkamers van Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden -  biedt de gemeenteraden een onafhankelijke, kritische blik op de jaarrekeningen en voorlopige begrotingen van een aantal gemeenschappelijke regelingen waarin de gemeente deelneemt.

  14. 2025.05.07

    De rechtsbescherming voor inwoners kan via een bezwaarschrift tot uiting komen. Of via een klacht, of via een verzoek als het om een privacy onderwerp gaat. Hierover heeft de gemeente onafhankelijke adviseurs waar de inwoner bij terecht kan. Deze adviseurs geven waardevolle adviezen aan de gemeente. Voor bezwaarschriften is dat de bezwaarschriftencommissie. Voor een klacht over een ambtenaar of een bestuurder is dat de klachtencommissaris. Als het om privacy of persoonsgegevens gaat, kan de inwoner terecht bij de functionaris gegevensbeschermer. Al deze onafhankelijke adviseurs hebben hun jaarverslag 2024 aangeboden. Zo ook de rekenkamer. De rekenkamer is namelijk de onafhankelijke adviseur van de raad van Enschede. In deze jaarverslagen staan niet alleen cijfers en aantallen, maar waardevolle adviezen voor de gemeente en ambtenaren. De adviezen verbeteren de dienstverlening naar de inwoners. In de bijgevoegde brief geeft het college van B&W aan wat ze met die die signalen doen.

  15. 2025.05.07

    Op 14 april 2025 is gesproken over een vernieuwing van een paar punten uit de energievisie van de gemeente Enschede. In deze vernieuwing zal de gemeente Enschede vijf maatregelen aan deze energievisie toevoegen waarmee de gemeente de uitstoot van CO2 wil verminderen. Dit doet de gemeente Enschede omdat de eerder gestelde doelen voor duurzame energie-opwek niet gehaald zullen worden.


    Dit jaar heeft de provincie Overijssel ook drie andere stukken vastgesteld die beschrijven hoe de energietransitie de komende decennia zal lopen. Dit zijn 1) een energievisie, 2) het provinciaal meerjarenprogramma energie en klimaat (pMIEK) en 3) de Energiestrategie Twente (EST). De gemeenteraad heeft het college gevraagd om uit te leggen hoe deze drie stukken en de energievisie van de gemeente Enschede zich met elkaar verhouden. Het college heeft deze samenhang in een brief uitgelegd.

  16. 2025.05.09

    In 2022 stelde de gemeenteraad van Enschede de participatieverordening vast als richtlijn voor participatie binnen de gemeente. Nu wordt de uitvoering voor het eerst geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat inwoners, raadsleden en ambtenaren participatie belangrijk vinden en waarderen, maar dat er verbeterpunten zijn.
    De aanbevelingen uit de evaluatie zijn:
    1. Ontwikkel praktische ondersteuning en training – Meer hulpmiddelen, training en kennisdeling zijn nodig om participatie effectiever te maken.
    2. Maak een bewuste keuze voor het participatieniveau en informeer goed – Voorkom onrealistische verwachtingen door vooraf te bepalen of en op welk niveau participatie toegevoegde waarde heeft.
    3. Maak kosten van participatie inzichtelijk – De gemeente kan de kosten nu niet goed kwantificeren. Jaarlijks moet ten minste één traject inclusief kosten worden geëvalueerd, en er wordt gekeken naar financiële kaders uit Utrecht.
    4. Concretiseer de samenwerking met wijkorganen – De huidige samenwerkingsafspraken zijn op veel verschillende manieren te interpreteren. Samen met wijkorganen moet worden bekeken hoe de samenwerking in de praktijk het beste vorm kan krijgen.
    Het participatieteam vertaalt de aanbevelingen naar acties, die worden opgenomen in het jaarplan van het actieplan samenlevingsgericht werken. De raad wordt per brief geïnformeerd over de uitkomsten van de evaluatie.

  17. 2025.05.09

    Het afgelopen jaar heeft het college gesprekken gevoerd met de schoolbesturen van Consent, KOE en VCO Oost-Nederland. De drie besturen hebben – vaak in dezelfde wijken – relatief veel kleine scholen. Met de daling van het aantal leerlingen in de toekomst worden veel van deze scholen kwetsbaar. In het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) is daarom ook als uitgangspunt genomen dat bij nieuwbouw van scholen het  leerlingenaantal tenminste boven de opheffingsnorm ligt (in Enschede: 137 leerlingen). De schoolbesturen hebben samen met de gemeente nu voor de hele stad afspraken gemaakt hoe te komen tot toekomstbestendige scholen. De raad wordt door middel van de brief geïnformeerd over de uitkomst van deze gesprekken.