Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 7 juni 2025

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2025.06.02

    Mevrouw Meryam Sumer van de fractie CDA, heeft vragen gesteld over een aanvraag woonzorglocatie Geessinkbrink. Het college van burgemeester en wethouders geeft antwoord op deze vragen.

  2. 2025.06.03

    Openbaar, muv bijlagen 3 en 4!


    De Strategische Investeringsagenda is bedoeld om investeringen in de stad komende jaren en op de lange termijn mogelijk te maken. Hiermee geven we een impuls aan de leefbaarheid en leefkwaliteit in de stad en houden we Enschede aantrekkelijk voor zowel onze inwoners als nieuwkomers. Als stad in het groen om duurzaam te wonen, werken en leven. De Strategische Investeringsagenda 2025 geeft een actuele beschrijving van de prioritaire gebiedsontwikkelingen en projecten die op dit moment gezamenlijk de agenda vormen. Hierbij wordt per project ingegaan op de bijdrage aan de opgaven van de stad, maar ook op de subsidiemogelijkheden en wordt een financiële doorkijk gegeven.

  3. 2025.06.03

    Raadsleden kunnen schriftelijke vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De fracties Enschede Anders (EA) en Partij voor de Vrijheid (PVV) hebben aanvullende vragen gesteld nav artikel van 1 Twente over de Klachtencommissaris.

  4. 2025.06.03

    In de Wet kinderopvang (Wko) en onderliggende regelgeving zijn kwaliteitseisen opgenomen waar een kinderopvanglocatie aan moet voldoen. De aanbieder van kinderopvang is verantwoordelijk voor de kwaliteit en moet zich houden aan de Wko. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht en handhaving op de Wko. Deze gezamenlijke verantwoordelijkheid maakt kwalitatief goede en veilige kinderopvang mogelijk.


    Het college van B&W stelt jaarlijks voor 1 juli de jaarverantwoording toezicht en handhaving kinderopvang vast. Dit is wettelijk verplicht. 
    Het toezicht op de kinderopvanglocaties voert de GGD, in opdracht van de gemeente, uit. Hierover rapporteert de GGD aan de gemeente. Waar nodig handhaaft de gemeente_._ 


    Uit de jaarverantwoording 2024 blijkt dat Enschede heeft voldaan aan haar wettelijke verplichtingen op het gebied van toezicht en handhaving kinderopvang.

  5. 2025.06.03

    De gemeente Enschede verhaald sinds 2020 een evenredig deel van haar stedelijke investeringen in gebiedsoverstijgende openbare infrastructuur en voorzieningen op basis van “bijlage 4, beleid kostenverhaal”. De Omgevingswet biedt kansen om meer kosten te verhalen dan op basis van de oude Wet ruimtelijke ordening (Wro), ook via het publiekrechtelijke spoor. Dit vergt echter wel een geactualiseerde nota die aan de nieuwe wettelijke eisen voldoet. Daarnaast is er een nieuw overzicht gemaakt van de gebiedsoverstijgende stedelijke investeringen. Hierin zijn ook de projecten van de Strategische Investeringsagenda opgenomen. De bijdrages vanuit dit programma worden onder andere ingezet als dekking voor de Strategische Investeringsagenda.

  6. 2025.06.03

    De gemeenteraad van Enschede heeft in november 2024 een motie aangenomen om een aanvalsplan op te stellen om gokverslavingen tegen te gaan. Het college ziet na onderzoek geen noodzaak tot het opstellen van zo’n plan. Daarvoor is de omvang van zowel gok- als gameverslaving binnen gemeente Enschede onderzocht. In Enschede zijn er inwoners met een gok- of gameverslaving. Deze groep is kleiner dan bij andere vormen van verslavingen en is over het algemeen goed in beeld bij Tactus Verslavingszorg. Daarnaast is er een overzicht gemaakt van alle bestaande preventieactiviteiten op het gebied van gok- en gameverslaving. De focus is hierbij gelegd op jongeren van 12 tot 23 jaar. Hieruit komt naar voren dat we een stevig bestaand aanbod hebben van preventieactiviteiten.

  7. 2025.06.03

    In de Ontwikkelagenda Economie 2024 is benoemd dat we bedrijvigheid in de stad koesteren en dat we kiezen voor slim ruimtegebruik. Vanwege dat doel willen we functies met weinig toegevoegde waarde voor de economie (zoals kleinschalige units, opslag en garageboxen) niet faciliteren op bedrijventerreinen. Daarom leggen we regels in een ontwerp omgevingsplanwijziging ter inzage. Ook stellen we een voorbereidingsbesluit vast voor de periode totdat de omgevingsplanwijziging definitief is vastgesteld. Daarnaast werken we in het Omgevingsprogramma Werklocaties uit waar we wel kansen zien voor kleinschalige units, opslag en garageboxen.

  8. 2025.06.03

    In het wegencategoriseringsplan plaatsen we de wegen in Enschede in een snelheidscategorie. Dit doen we om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Enschede te verbeteren, terwijl we tegelijkertijd de bereikbaarheid behouden. Bij het bepalen van de maximum snelheid en inrichting, wegen we de functie, omgeving, vormgeving en het gebruik van de wegen tegen elkaar af. Het is belangrijk dat de functie en omgeving van de weg bij elkaar passen. Ook willen we dat elke weggebruiker duidelijk ziet op welk type weg hij zich bevindt. Daarnaast houdt het wegencategoriseringsplan rekening met verschillende soorten verkeer: auto's, vrachtwagens, fietsers, hulpdiensten en openbaar vervoer. Het uiteindelijke doel is om een verkeersnetwerk te hebben dat past bij Enschede, voldoet aan de behoeften van de inwoners en weggebruikers en waar het verkeer rijdt op de plek waar dat bedoeld is. Uitvoering van dit plan vindt plaats tijdens onderhoudswerkzaamheden of door mee te liften op andere projecten. Bij aanvang van projecten worden de financiën aangevraagd, daarom zijn er geen kosten verbonden aan het vaststellen van dit concept wegencategoriseringsplan.

  9. 2025.06.04

    In november 2024 besloten Rijk en regio (Provincie Overijssel, Waterschap Vechtstromen en de 14 Twentse gemeenten) om samen een verstedelijkingsstrategie voor Twente te gaan maken. Deze verstedelijkingsstrategie noemen we: de ruimtelijke ontwikkelstrategie Twente (ROS). De ROS verkent  een schaalsprong in Twente tot 2050. Een Twente dat tot 2050 met meer dan 100.000 inwoners groeit, met minstens 60.000 nieuwe woningen en 50.000 nieuwe banen. In een plan van aanpak werkten Rijk en regio uit hoe tot een ruimtelijke ontwikkelstrategie te komen met het doel, de scope, het eindbeeld, de werkwijze, de governance, de planning en de middelen die hiervoor nodig zijn.

  10. 2025.06.04

    In januari 2025 heeft de gemeenteraad van Enschede het College opdracht gegeven om uit te zoeken of de gemeente kan aansluiten bij het Volwassenfonds voor Sport en Cultuur. Via dit fonds kan de gemeente inwoners met een minimuminkomen helpen om mee te doen met een sportvereniging of cultuuractiviteit. De gemeente betaalt hiervoor een bedrag aan het Fonds, en het Fonds gebruikt dit om bijvoorbeeld de contributie te betalen voor een inwoner. We hebben dit onderzocht en onze conclusie is dat we niet deelnemen. Uit onderzoek blijkt dat geen geld hebben niet de belangrijkste reden is voor mensen om niet te sporten. Daardoor is er ook twijfel of meedoen aan het fonds zou helpen om volwassenen meer te laten sporten.

  11. 2025.06.04

    Enschede verandert, het aantal inwoners groeit en de stad groeit mee. We willen ruimte bieden aan nieuw en bestaand talent. Daarnaast hebben we ook te maken met een veranderend klimaat en willen we de stad groener en leefbaarder maken. Er zijn vier strategische opgaven geformuleerd voor onze stad (inclusief, aantrekkelijk, open, groen & duurzaam Enschede). Al deze ontwikkelingen en opgaven vragen om ruimte. Denk aan ruimte voor woningen, werken, groen, water, energie en sociale voorzieningen. Hoe kunnen we de schaarse ruimte zo goed mogelijk benutten? Wat vinden we daarbij belangrijk en welke keuzes zijn hiervoor nodig? Dat is te lezen in de omgevingsvisie.


    Alle gemeenten in Nederland moeten een omgevingsvisie hebben. Dat staat in de nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking is getreden. Het proces van totstandkoming van de omgevingsvisie is te volgen via www.enschede.nl/omgevingsvisie.


    Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om de omgevingsvisie vast te stellen.