Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 1 februari 2025

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2025.01.27

    Op 7 maart 2022 heeft de gemeenteraad het college gevraagd om de aanbevelingen uit het eindrapport van de commissie Vonk uit te voeren. Dit rapport gaat over hoe de menselijke maat beter toegepast kan worden bij de Participatiewet en Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het college heeft een brief aan de raad gestuurd om te vertellen over de laatste ontwikkelingen en werkzaamheden.

  2. 2025.01.28

    De gemeente Enschede zit samen met de provincie Overijssel in een organisatie die de oude militaire luchtmachtbasis in Enschede ontwikkelt tot iets nieuws (met ruimte voor grotere woningen, natuur, evenementen, het vliegveld en nieuwe bedrijven). Deze organisatie heet ‘Gemeenschappelijke Regeling Technology Base’.


    De gemeenteraden in Twente hebben afgesproken dat ze graag vroeg, in januari, willen weten hoe het gaat met de gemeenschappelijk regelingen (zoals wat ze van plan zijn de komende jaren te doen en of ze daar voldoende geld voor hebben). Dit schrijft een gemeenschappelijke regeling op in een Kaderbrief die ze aan de gemeenteraden stuurt.


    De Gemeenschappelijke Regeling Technology Base heeft de Kaderbrief 2025 naar het college van B&W gestuurd en vraagt het college deze door te sturen naar de gemeenteraad. Het belangrijkste nieuws in de Kaderbrief is dat er helaas extra geld nodig is. Dit komt omdat het de komende jaren niet mogelijk is om grond te verkopen aan bedrijven door de stikstofregels en door te weinig beschikbare elektriciteit voor dit gebied.

  3. 2025.01.28

    De gemeente wil zo goed mogelijk haar werk doen. Daarom is het belangrijk om steeds te blijven onderzoeken of we dat beter kunnen doen. Door het vaststellen van een verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur spreken we af hoe we dit organiseren. In de verordening is afgesproken dat ieder jaar bij het aanbieden van de begroting wordt bepaald welke onderzoeken er in het volgende jaar worden gedaan. Denk hierbij aan het kiezen van thema’s voor de onderzoeken. Dat kan gaan over hoe goed een afdeling haar werk doet, of over hoe goed onze manier van werken uitpakt. We willen bij ieder nieuw beleid onderzoek en evaluatie van het oude beleid doen.


    Als het onderzoek klaar is en er blijkt dat we ons werk beter kunnen doen maken we een plan om dit ook uit te voeren. De resultaten van de onderzoeken en de plannen om ons werk te verbeteren worden gedeeld met de raad. Bij het aanbieden van de jaarrekening laten we zien welke onderzoeken er het vorige jaar zijn geweest en wat we beter willen gaan doen.

  4. 2025.01.29

    Openbaar, muv bijlagen 3 en 4!


    Begin 2022 heeft de raad een krediet beschikbaar gesteld voor de realisatie van een parkeergebouw als onderdeel van de ontwikkeling van het innovatiedistrict Hengelosestraat dat verder bestaat uit de bouw van circa 185 woningen in de sociale huur en 20.000 m2 commercieel vastgoed voor innovatieve sciencebedrijven en –instellingen. De gemeenteraad heeft in 2022 besloten om de realisatie van het parkeergebouw te koppelen aan de afgifte van de omgevingsvergunning voor de eerste fase van het commercieel vastgoed. Met dit voorstel wordt de raad voorgesteld deze koppeling los te laten zodat het parkeergebouw inclusief multifunctionele commerciële plint vooruitlopend op de toevoeging van bedrijfsbebouwing kan worden gebouwd. Hierdoor ontstaat voor Domijn de noodzakelijke zekerheid over de realisatie van een hoogwaardige openbare ruimte en de start van de gebiedsontwikkeling. Door deze gemeentelijke investeringsbereidheid gaat ook Domijn over tot realisatie van het woongebouw. Daarmee geven Domijn en de gemeente gezamenlijk een belangrijke impuls aan de verdere ontwikkeling van het Kennispark.

  5. 2025.01.29

    Op 20 december 2024 heeft het college het verdeelbesluit Overijssel van de minister van Asiel en Migratie ontvangen. Dit verdeelbesluit is genomen in het kader van de Spreidingswet, en bepaalt voor gemeenten hoeveel opvangplekken voor asielzoekers zij moeten realiseren.


    Enschede heeft op vrijwillige basis al een grote bijdrage geleverd. Zo heeft de gemeenteraad op 3 juli 2023 besloten om 550 asielzoekers minimaal vijf jaar op te vangen. Dit besluit was gebaseerd op afspraken met de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, de commissaris van de Koning, het COA en de Twentse Regietafel Asiel (TRA). Deze afspraken zijn schriftelijk vastgelegd en maken deel uit van het provinciaal asielplan en onze eigen bestuursovereenkomst met het COA.


    Het nieuwe verdeelbesluit voegt een aanvullende asielopgave toe, bovenop de 550 opvangplekken die Enschede al biedt. Daarmee komt de opgave van Enschede op 571 plekken, waarvan 21 plekken voor minderjarige asielzoekers. Het college vindt dat dit niet past bij de afspraken die zijn gemaakt, en heeft daarom besloten bezwaar te maken tegen het verdeelbesluit Overijssel.

  6. 2025.01.29

    Openbaar: Ja, maar vanwege informeren betrokkenen met een EMBARGO tot woensdag 29 januari 12.00 uur!


    De gemeente Enschede is centrumgemeente voor de voorzieningen rond Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang in de centrumregio Enschede. De regio bestaat uit acht gemeenten: Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Hof van Twente, Losser en Oldenzaal.


    In deze centrumregio was er behoefte aan beter inzicht in de omvang van dak- en thuisloosheid. Tot nu toe zijn alleen de dak- en thuisloze mensen in beeld die van de maatschappelijke opvang gebruik maken, mensen die in de openbare ruimte verblijven, en deels mensen die in een instelling verblijven. Er zijn echter meer dak- en thuisloze mensen. Bijvoorbeeld mensen die bij anderen in huis slapen (bankslapers) omdat ze geen woning meer hebben, of op een camping of vakantiepark verblijven of in de auto overnachten.


    Om deze groep ook in kaart te brengen, is de ETHOS Light-telling ontwikkeld. ETHOS Light staat voor ‘European Typology of Homelessness and Housing Exclusion’ is een meetmethode die verschillende groepen dak- en thuislozen identificeert. Deze telling wordt inmiddels in meerdere regio’s in Nederland uitgevoerd.


    De telling in de centrumregio Enschede vond plaats in de eerste week van november 2024, waarbij veel organisaties en alle regiogemeenten actief deelnamen. De resultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Onderzoek aantal dak- en thuisloze inwoners centrumgemeente Enschede’ van 17 december 2024.


    De uitkomsten zijn confronterend: het aantal getelde dak- en thuislozen in Enschede en de regio is hoger dan verwacht. Daarom zullen we vanuit de gemeente Enschede samen met de andere regiogemeenten en de betrokken organisaties verder onderzoeken en uitwerken welke maatregelen effectief zijn om daklozen van onderdak te voorzien en welke acties we kunnen ondernemen om dakloosheid te voorkomen. Het doel is om ervoor te zorgen dat niemand dak- of thuisloos wordt en dat er passende, permanente woonruimte beschikbaar komt, zodat mensen niet langer afhankelijk zijn van tijdelijke oplossingen zoals logeren bij vrienden of familie, of verblijven op campings. Dit sluit aan bij het Nationaal Actieplan Dakloosheid.

  7. 2025.01.29

    De colleges van B&W van de gemeente Berkelland en Bronckhorst hebben een verzoek tot toetreding tot de gemeenschappelijke regeling van het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente ingediend bij het dagelijks bestuur van GBTwente.
    Het algemeen bestuur van GBTwente heeft als voorgenomen besluit ingestemd met de toetreding van de gemeenten Berkelland en Bronckhorst. Alvorens over te gaan tot definitieve besluitvorming wordt de raad verzocht eventuele zienswijzen over de toetreding van de gemeenten Berkelland en Bronckhorst en de daarmee gepaard gaande wijziging van de gemeenschappelijke regeling GBTwente 2026 kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van GBTwente.

  8. 2025.01.30

    Op 10 juni 2024 is de strategienota Onze Jeugd Onze Zorg vastgesteld met daarin 47 maatregelen om de jeugdhulp in Enschede duurzaam te verbeteren. Dit is hard nodig.In 2023 kreeg bijna 1 op de 6 Enschedese jeugdigen (t/m 17 jaar) jeugdzorg. Dit aandeel neemt jaar na jaar toe.De financiële situatie voor de gemeente wordt hierdoor onhoudbaar.


    In de nota Onze jeugd Onze Zorg is de strategie naar duurzame jeugdzorg geschetst.
    Het verbeteren van de jeugdhulp vereist eengemeenschappelijke urgentie bij onze partners en inwoners. We zetten concrete acties in op onder andere het verstevigen van de wijkteams, het versterken van het strategisch partnerschap en het intensiveren van de samenwerking met de externe verwijzers om ervoor te zorgen dat we in de toekomst jeugdhulp kunnen blijven garanderen aan jeugdigen die dat echt nodig hebben. Op dit moment is het nog te vroeg om een effect van de maatregelen te laten zien.
    Dat maakt dat we starten met een voortgangsrapportage, waarin een nulmeting, de prestatie indicatoren en informatie over de uitvoering zijn opgenomen. De opvolgende rapportages zullen laten zien in hoeverre we met de vastgestelde maatregelen onze doelen bereiken en zeggen daarmee iets over de effectiviteit van het programma.

  9. 2025.01.30

    Burgemeester Bleker heeft de Raad bij zijn aantreden in 2022 geïnformeerd over hoe Enschede haar internationale relaties inzet voor de ontwikkeling van onze stad op het gebied van onder meer kennis en innovatie die nodig zijn voor onze maatschappelijke opgaven.
    Internationaal werken is immers geen doel op zich, maar een middel om de uitdagingen van Enschede op gebied van o.a. de energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteit en sociale vraagstukken het hoofd te kunnen bieden en om de gewenste groei van de stad te bewerkstelligen. Dit raakt ook aan meerdere onderwerpen van het gemeentebestuur.
    Het college schetst in een brief aan de Raad een actueel beeld van de ontwikkelingen in de afgelopen twee jaar en een doorkijk op het gebied van de samenwerking in het Euregiogebied, in Europa en daarbuiten.

  10. 2025.01.30

    Momenteel worden twee tussenrapportages opgesteld:
    1. De eerste, die in het voorjaar wordt opgeleverd, gaat over inhoudelijke en financiële afwijkingen ten opzichte van de lopende begroting. De peildatum voor die rapportage is 1 april en de rapportage ligt gelijktijdig met de zomernota eind juni / begin juli in de raad. Dat betekent dat deze rapportage eigenlijk slechts over de 1e drie maanden van het jaar gaat, waarbij het vaak nog erg lastig is te voorspellen of inhoudelijke en financiële doelen worden behaald.
    2. De tweede tussenrapportage is in het najaar. Deze bevat geen inhoudelijke update en focust enkel op een geactualiseerd financieel beeld voor het lopende jaar. De peildatum is 1 september en de rapportage ligt gelijktijdig met de begroting eind oktober/begin november in de raad. Tegen die tijd is er eigenlijk nauwelijks nog een mogelijkheid om bij te sturen.


    In lijn met de auditcommissie is nu het voorstel om deze twee tussenrapportages vanaf dit jaar terug te brengen naar één rapportage. Behandeling volgt dan direct na het zomerreces. Daarbij als peildatum 1 juni aan te houden zodat vooraf aan het zomerreces uw raad al kan worden geïnformeerd, zowel over inhoudelijke als financiële verwachtingen ten opzichte van de lopende begroting.