Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 17 mei 2025

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2025.05.13

    De heer Busschers van de Partij voor de Vrijheid (PVV), heeft vragen gesteld over de mogelijke fraude met SKJ kwaliteits documenten. Met dit besluit stelt het college de antwoorden op die vragen vast.

  2. 2025.05.13

    Op 17 april 2025 zijn door dhr. Brouwer (BBE) schriftelijke vragen (artikel 35) gesteld over ‘wachttijden corporatiewoningen’. Het College van B&W geeft antwoord op deze vragen.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de beantwoording van de artikel 35 vragen van dhr. Brouwer (BBE) over wachttijden corporatiewoningen.

  3. 2025.05.13

    Openbaar, muv CV!


    Het G.J. van Heekpark is eigendom van de gemeente Enschede. Het beheer is opgedragen aan een Commissie van Beheer die uit ten minste vijf leden bestaat. In verband met het aftreden van een lid, is een nieuw lid gezocht. De raad wordt voorgesteld (zoals voorgedragen door de Commissie van Beheer) om mevrouw M. van Heek te benoemen tot lid van Commissie van Beheer over het G.J. van Heekpark.

  4. 2025.05.13

    Openbaar, muv bijlage 6!


    We sluiten het jaar 2024 af met een nadeel van 16,3 miljoen euro. Daar tegenover staat een voordelig effect van 15,8 miljoen euro. Dit incidentele geld ontvingen we uit de circulaires gemeentefonds. In voorgaande jaren namen we dit op in de jaarrekening. De gemeenteraad heeft bij de eerste tussenrapportage echter besloten dit voortaan toe te voegen aan de algemene reserve. Dat doen we omdat we daarmee een nauwkeuriger beeld hebben van het werkelijke resultaat van de taken die we uitvoeren. Het effect op de algemene reserve is uiteindelijk hetzelfde, namelijk een nadeel van 0,5 miljoen euro. Bij de komende begroting wegen we integraal af wat de bestemming hiervan is.


    Ten opzichte van de begroting 2024 is er vooral een fors structureel nadeel op jeugdhulp. Verder zijn er nadelen op WMO lokaal en versterken economische structuur. Daartegenover zijn voordelen gerealiseerd op de centrumtaak beschermd wonen, sport en gezondheid en hogere rentebaten schatkistbankieren. De komende jaren wacht ons een flinke financiële opgave. Dat komt vooral doordat het Rijk een forse korting op het gemeentefonds doorvoert.

  5. 2025.05.13

    De colleges van B&W van de gemeente Berkelland en Bronckhorst hebben een verzoek tot toetreding tot de gemeenschappelijke regeling van het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente ingediend bij het dagelijks bestuur van GBTwente. In december 2024 heeft het dagelijks bestuur ingestemd met deze verzoeken.
    Het algemeen bestuur van GBTwente heeft op 2 april 2025 ingestemd met de toetreding van de gemeenten Berkelland en Bronckhorst. Vervolgens wordt aan de colleges gevraagd, met toestemming van hun raad, in te stemmen met de toetreding van de gemeenten Berkelland en Bronckhorst en de daarmee gepaard gaande wijziging van de gemeenschappelijke regeling GBTwente 2026 en dit besluit  uiterlijk 25 juni 2025 kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van GBTwente.

  6. 2025.05.13

    We hebben een Ruimtelijk Handelingskader voor woningbouwlocatie ‘de Kwinkel’ in Boekelo opgesteld. Dit handelingskader geeft de uitgangspunten en randvoorwaarden op basis waarvan de ontwikkelende partijen de plannen verder uit kunnen werken tot een stedenbouwkundig-/ verkavelingsplan. Op basis van deze uitgewerkte plannen maken we nadere afspraken over de realisatie van de plannen met ontwikkelende partijen/grondeigenaren, waarna de procedure voor het wijzigen van het omgevingsplan gestart kan worden. Het college van B&W besloot in 2023 ‘de Kwinkel’ als uitbreidingslocatie aan te wijzen voor woningbouw in Boekelo. De basis daarvoor is het vastgestelde ‘programmatisch kader Woningbouw voor Boekelo’ en een onderzoek naar de meest geschikte uitbreidingslocatie.

  7. 2025.05.14

    De besturen van de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede en van de Stichting VCO Oost-Nederland zijn voornemens om te fuseren. De besturen hebben de handen ineen geslagen voor het bieden van interconfessioneel basisonderwijs.
    Conform de wettelijke voorschriften hebben de schoolbesturen het college om positief advies op de voorgenomen fusie gevraagd. Het college adviseert positief op basis van het fusie effectrapport en haar eigen (beleids)overwegingen inzake de wenselijkheid van deze voorgenomen fusie. Het fusie effectrapport is een weergave van de formele en informele stappen die de besturen met alle stakeholders volgens de voorschriften hiervoor hebben doorlopen om tot een fusie te kunnen komen.

  8. 2025.05.14

    In de periode 2020-2021 hebben de Twentse gemeenten, samen met de provincie, het waterschap, de netwerkbeheerders en maatschappelijke organisaties een eerste Regionale Energiestrategie Twente (RES Twente 1.0) opgeleverd en vastgesteld. In de RES 1.0 staat de ambitie om in 2030 1,5 TWh aan hernieuwbare elektriciteit op te wekken en hierbij te streven naar de gewenste verhouding van 60% wind en 40% zon, en om Twente als warmteregio te ontwikkelen. Ook is de realisatie van minimaal 50% lokaal eigendom bij energieprojecten als uitgangspunt opgenomen.
    De afgelopen periode is er veel gebeurd op het gebied van energie-opwek. Inmiddels is de 40% aan opwek middels zon in beeld: er is ruim 27% gerealiseerd, en ruim 10% staat als voorgenomen zon-project in de planning.
    In de RES 1.0 is niet afgesproken hoe en waar de windenergie-opwek plaats zou gaan vinden. Afspraken over de ruimtelijke invulling voor windturbines zouden onderdeel zijn van de RES 2.0. Zoals bekend heeft de provincie Overijssel vorig jaar zelf ruimtelijk beleid over windenergie vastgesteld. Ook is het ruimtelijk beleid rond zonnevelden aangepast. Daarom is het opstellen van een RES 2.0 zoals eerder gedacht niet mogelijk


    Om invulling te geven aan de overige ambities uit de RES 1.0 en om gezamenlijk richting de toekomst te kijken door het opstellen van mogelijke scenario's voor decentrale energiesystemen is de Energiestrategie Twente opgesteld. Dit als gezamenlijk ontwikkel- en uitvoeringskader voor de regionale energievraagstukken.


    De concept versie, die toen nog de titel Energiestrategie Twente 2.0 had, is in september vorig jaar voor consultatie aan de RES partners voorgelegd. Het college van B&W van Enschede heeft, ook namens de gemeenteraad, een aantal reacties opgestuurd.
    De reacties van de RES-partners zijn merendeels verwerkt in de Energiestrategie Twente. In het Breed Bestuurlijk Overleg van de RES van 28 maart jl. is afgesproken om deze Energiestrategie Twente met de status van intentieverklaring door te geleiden aan colleges van B&W, Gedeputeerde Staten, Dagelijks Bestuur en Directies van de RES partners.

    Voorgesteld besluit

    De portefeuillehouder stelt voor te besluiten om:
    1. In te stemmen met de Energiestrategie Twente (EST) als intentieverklaring en daarmee vervolg te geven aan de samenwerking in het kader van de energietransitie;
    2. Op basis van de EST met de partners in de RES Twente samen te blijven werken aan het ontwikkelen van een decentraal energiesysteem dat rechtvaardig, veerkrachtig en toekomstbestendig is;
    3. Te werken aan het verduidelijken van taken, rollen en verantwoordelijkheden binnen de RES samenwerking;
    4. De gemeenteraad hierover te informeren middels bijgevoegde brief;
    5. De voorzitter van de RES Twente na behandeling te informeren over de uitkomst.