Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 18 januari 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Op 2 december 2021 zijn bij de Raadsgriffie vragen binnen gekomen van de heer Jan Willem Elferink van de fractie PVV over de Klachtencommissaris en vervolgvragen. Het college van Burgemeester en Wethouders beantwoordt de vragen als volgt.

  2. -

    Dhr. Versteeg heeft op 25 november 2021 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 over Zorg en Research. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  3. -

    Op 27 december 2021 zijn bij de Raadsgriffie vragen ingediend door de heer Jan Willem Elferink van de fractie PVV inzake de Stichting Stop Armoede053. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  4. -

    Beantwoording artikel 35 vragen van de heer van Dijk (D66) over de grondslag van de doelgroepenverordening onder de Omgevingswet in het bijgevoegde beantwoordingsformulier.

  5. -

    In regionaal verband is afgesproken dat de bestuurlijke samenwerking in Twente rondom een aantal beleidsterreinen niet langer plaatsvindt op basis van de Gemeenschappelijke regeling Regio Twente, maar door ons zelf wordt georganiseerd. Daarbij is besloten de organisatie en coördinatie van de samenwerking op de beleidsvelden Milieu, duurzaamheid en Afval te beleggen bij de gemeente Hengelo.
    De in dit verband gemaakte afspraken zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Voorgesteld wordt om met deze overeenkomst in te stemmen en de heer Van Houdt te machtigen, om deze overeenkomst namens Enschede te ondertekenen.

  6. -

    Het huidige evenementenbeleid van de gemeente Enschede stamt uit 2014 en sluit onvoldoende aan bij de huidige opgaven van de stad. In 2019 is begonnen met een evaluatie, die in 2020 is afgerond. In 2021 is er op verschillende manieren geparticipeerd. Helaas heeft Covid-19 wederom voor vertraging gezorgd in dit proces, waardoor in 2021 geen nieuw evenementenbeleid kon worden voorgelegd aan de gemeenteraad. In 2022 wordt er verder gewerkt aan het nieuwe beleid. In de brief aan de gemeenteraad worden de raadsleden hierover geïnformeerd en wordt vooruitgekeken naar 2022.

  7. -

    Op 14 december 2021 is de decembercirculaire gemeentefonds 2021 gepubliceerd. Voor 2021 levert deze een positief resultaat op dat wordt verwerkt in de Gemeenterekening 2021. Het resultaat voor de jaren 2022-2025 wordt opgenomen in de Financiële Foto 2022. In deze circulaire is een volgend compensatiepakket voor de gevolgen van corona opgenomen. De rekeningencommissie wordt geïnformeerd over de effecten van deze circulaire conform de afspraken uit de in 2017 vastgestelde financiële verordening.

  8. -

    Gemeenten staan voor de opgave om beschermd wonen toekomstbestendig te organiseren en inhoudelijk door te ontwikkelen. De acht gemeenten die behoren tot de centrumgemeente Enschede hebben besloten om in de toekomst samen te blijven werken op het gebied van beschermd wonen.
    In het achterliggende jaar heeft een aantal ontwikkelingen plaatsgevonden: de openstelling Wet Langdurige Zorg voor de GGZ, de voorbereiding van de positionering van het Cimot vanaf 2022 bij de gemeente Enschede en hebben de gemeenten samenwerkingsafspraken gemaakt in de vorm een centrumregeling en dienstverleningsbijeenkomst beschermd wonen en het Twents convenant Samenwerken aan beschermd wonen, opvang en zorg.
    In 2022 wordt gezamenlijk gewerkt aan de uitbreiding van plekken beschermd wonen, het opstellen van een plan van aanpak om de wachtlijst verder terug te dringen en een project ‘versterken onderling begrip’ om stigma tegen te gaan.

  9. -

    De Raad van State heeft de beroepen tegen het bestemmingsplan Natuurbegraafplaats Christinalust afgewezen, waardoor het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden. Daarmee wordt de aanleg van de natuurbegraafplaats mogelijk. Een natuurbegraafplaats past goed bij een stad als Enschede. Daarmee kan Enschede voorzien in de behoefte van natuurlijk begraven en de wensen voor een eeuwig durende grafrust. Met de aanleg van de natuurbegraafplaats wordt ook de natuur in dat gebied en de omgeving er omheen versterkt.
    De exploitant van de natuurbegraafplaats, Natuurbegraven Nederland, heeft burgemeester en wethouders van Enschede gevraagd om toestemming voor het in gebruik nemen van de natuurbegraafplaats. Deze toestemming is nodig volgens de Wet op de lijkbezorging en kan worden geweigerd indien niet wordt voldaan aan de voorschriften voor het inrichten van de begraafplaats zoals die staan beschreven in het Besluit op de lijkbezorging. Het gaat daarbij onder meer over de minimale afstand tussen de graven, de minimale laag grond boven het lichaam, de minimale afstand tussen het lichaam en de gemiddeld hoogste grondwaterstand en de minimale afstand van het graf tot de erfafscheiding. In het bestemmingsplan is dit al geregeld en nu het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden is daarmee voldaan aan die voorschriften. Burgemeester en wethouders hebben daarom besloten om de toestemming op grond van de Wet op de lijkbezorging te verlenen. Dat besluit ligt zes weken ter inzage en tegen dat besluit is beroep mogelijk bij het college van gedeputeerde staten van Overijsel.

  10. -

    De uitgiftekaarten openbaar groen Ravenhorsthoek, Smuddeboshoek en Heersenkampweg achter Sladenhuishoek 27 zijn vastgesteld door het college. In 2015 heeft het college beleid vastgesteld voor de verkoop en verhuur van openbaar groen (snippergroen). Daarbij is gekozen voor een gebiedsgerichte en gefaseerde aanpak. Tevens is vastgesteld dat verkoop en verhuur plaats vindt op basis van een door het college vastgestelde uitgiftekaart. In de uitgiftekaart is zowel het uitgeefbare als het niet-uitgeefbare groen opgenomen. De uitgiftekaart vormt tevens een basis voor het handhavend optreden tegen zonder toestemming in gebruik genomen openbaar groen, waarvan is vastgesteld dat het niet-uitgeefbaar is.

  11. -

    In de periode augustus 2020 – mei 2021 hebben (medewerkers en bestuurders van) lokale overheden samen met netbeheerders en maatschappelijke organisaties gewerkt aan een regionale energiestrategie voor Twente (RES Twente). De stuurgroep van de RES Twente heeft de gemeenteraad gevraagd de RES Twente 1.0 vast te stellen.
    Het voorstel tot vaststelling van de RES Twente 1.0 zou op 6 juli door de raad worden besproken. Maar dat bleef achterwege, omdat:
    - eerder die avond het voorstel tot vaststelling van de Energievisie een raadsmeerderheid niet kon overtuigen en
    - Enschede zich steeds op het standpunt heeft gesteld dat de inhoud van de Energievisie kaderstellend is voor de bijdrage die Enschede levert aan de Twentse energiedoelstelling.
    Op 16 september jl. vond hierover een debat plaats in de vergadering van de Stedelijke commissie. Dat heeft inmiddels geleid tot het raadsbesluit van 21 december jl., waarbij de Energievisie alsnog werd vastgesteld. En daarmee is er ook weer een basis ontstaan voor de vaststelling van de RES Twente 1.0.

  12. Openbaar, maar pas nadat betrokken partij eerst geïnformeerd is!


    De gemeente Enschede, als aandeelhouder van Onderhoud Enschede BV, hecht grote waarde aan goed intern toezicht op Onderhoud Enschede BV. De raad van commissarissen heeft een toezichthoudende en adviserende rol richting Onderhoud Enschede. De drie leden van de raad van commissarissen worden herbenoemd voor een 2e, en laatste, termijn. De afwijkende benoemingstermijnen zorgen voor een goede spreiding in het aftredingsrooster.