Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 27 september 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De Raad ontvangt twee keer per jaar een tussenrapportage. De 1e tussenrapportage komt uit rond april en de 2e tussenrapportage in september. De rapportage geeft inzicht en overzicht in de financiële verwachting over 2022. Op basis van deze rapportage verwachten we voorlopig een positief resultaat van 2,5 miljoen euro voor 2022. Er zijn twee hoofdredenen voor dit positieve resultaat. We ontvangen meer geld uit het gemeentefonds en we ontvangen compensatie voor misgelopen inkomsten door corona in 2021 van de Rijksoverheid.


    Het tekort van 11,6 miljoen euro in de begroting 2022 hebben we opgelost door dit bedrag uit de algemene reserve te halen. Door het verwachte positieve resultaat van 2,5 miljoen hebben we minder geld uit de algemene reserve nodig in 2022.

  2. -

    Lokale publieke omroepen dragen bij aan een democratische samenleving door onafhankelijk nieuws en achtergrondinformatie te leveren aan een zo breed mogelijk publiek. Het Commissariaat voor de media wijst voor een periode van 5 jaar een lokale media-instelling aan, waarvoor de gemeente een bekostigingsplicht heeft. De huidige aanwijzing van de Stichting Omroep Enschede - beter bekend onder de werknaam 1Twente Enschede - loopt eind 2022 af. Voordat het Commissariaat een beslissing neemt over de aanwijzing voor de nieuwe periode dient de gemeenteraad te hebben geadviseerd over de vraag of de instelling aan de eisen als bedoeld in artikel 2.61 lid 2 Mediawet voldoet.

  3. -

    Het college heeft besloten een 'dure' lening af te kopen. Hierdoor dalen de structurele (rente)lasten aanzienlijk. De beschikbaar komende begrotingsruimte wordt ingezet in de begroting 2023. De eenmalige afkoopsom komt ten laste van 2022. in de incidentele middelen is hiervoor voldoende ruimte beschikbaar.

  4. -

    De heer M. van Lagen (CDA) heeft vragen gesteld over zwembaden in Enschede. Het college heeft deze beantwoord.

  5. -

    Openbaar, muv bijlagen


    In de collegevergadering van 27 september 2022 heeft het college van B & W besloten om de heer A. Walda, mevrouw A. Rotting en mevrouw L. Ainsley op hun verzoek eervol ontslag te verlenen als leden van de Bewoners Adviesraad Sociaal (BAS).
    Daarnaast heeft het college besloten om mevrouw S. Schovers met terugwerkende kracht tot en met 1 september 2022 te benoemen tot algemeen lid van de BAS.
    Mevrouw Schovers is maatschappelijk betrokken en brengt expertise mee als professional op het gebied van kindwelzijn. Daarnaast heeft ze veel kennis van sociale media en IT, wat belangrijk is voor de communicatie van de BAS met de inwoners.
    De BAS adviseert gevraagd en ongevraagd het college van de gemeente Enschede over vraagstukken in het sociaal domein. De BAS heeft een brede samenstelling en bestaat uit inwoners met verschillende achtergronden, leeftijden en kwaliteiten die in hun adviezen gebruik maken van de ervaringen en meningen van inwoners.

  6. -

    Openbaar, muv bijlagen!


    De exploitant wil twee woningen realiseren op het braakliggend perceel naast de bestaande woning aan de Zwarteweg 130 te Enschede. Daarbij zal exploitant tevens vier parkeerplaatsen op het perceel realiseren.


    Om de realisatie van deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn er afspraken nodig over onder meer het wijzigen van de bestemming, het realiseren van de parkeerplaatsen en eventuele aanpassingen in het openbaar gebied. Vanwege de ligging nabij het spoor is toestemming voor een hogere geluidsbelasting nodig. Ook moeten de met dit plan gepaard gaande kosten op de exploitant worden verhaald.


    Deze afspraken zijn vastgelegd in een exploitatieovereenkomst.

  7. -

    In april 2021 is het bestemmingsplan Usseler Es West vastgesteld. De basis bestemmingen agrarisch, groen en natuur zijn daarmee vastgelegd. Dat heeft geleid tot een vervolgopdracht om deze bestemmingen nader uit te werken in een Inrichtingsplan ten behoeve van de gemeentelijke gronden.
    De uitwerking is tot stand gekomen samen met belanghebbenden en betrokkenen. Het plan voorziet in aanplant van groen, het creëren van extra waterberging, verbeteren van recreatieve fiets- en wandelpaden en verbetering van cultuurhistorische elementen zoals “het Mauritsbosje”.

  8. -

    Indien het Nederlands elftal groepshoofd wordt in de poule dan stelt de KNVB zich kandidaat om de Nations League finals 2023 te organiseren. In navolging van het enorme succes van de vrouwen tijdens de Weuro 2017 waarbij het Nederlands vrouwenteam Europees kampioen is geworden in Enschede.
    De gemeente Enschede spreekt samen met FC Twente de intentie uit om als speelstad voor de halve finale en de troostfinale (3e en 4e plaats) beschikbaar te zijn. In samenwerking met de gemeente Rotterdam stelt de KNVB het bidbook op dat 5 oktober 2022 bij de UEFA wordt ingediend.
    De Nations League wordt iedere twee jaar georganiseerd ter vervanging van vriendschappelijke interlands en het is een vangnet voor landen om zich alsnog te plaatsen voor de EK en WK.
    Enschede als gaststad voor de NLF 2023 draagt bij aan het versterken van Enschede als bruisende en ondernemende stad. Enschede wil investeren in een cultureel- en sportief evenementenaanbod.
    In het coalitieakkoord 2022-2026 is opgenomen om meer (top)sportevenementen naar Enschede te halen.

  9. -

    In 2019 is het bestemmingsplan “Haaksbergerstraat 1045” vastgesteld. Met dat bestemmingsplan werd het mogelijk om een paardenkliniek op het perceel Haaksbergerstraat 1045 te realiseren. Bij dat bestemmingsplan was inrichtingsplan bijgevoegd. Dat inrichtingsplan was met een voorwaardelijke verplichting verbonden met de planregels. Bij de uitvoering van het bestemmingsplan bleek dat een andere inrichting van het terrein zorgt voor een betere bedrijfsvoering. Om een andere inrichting op het terrein toe te staan, is het nodig om het bestemmingsplan te herzien. Het ontwerp van het bestemmingsplan “Haaksbergerstraat 1045 herziening 1” is opgesteld en is klaar om ter visie te worden gelegd.

  10. -

    De gemeente Enschede verhuurt of verpacht een deel van haar gronden. Mede in het licht van een aantal doelen uit de visie landelijk gebeid is het beleid gemoderniseerd en aangepast. Dat betekent dat de gemeente de gronden wil inzetten om een aantal ambities ten aanzien van de landbouwsector te ondersteunen en ten behoeve van versterking en verbetering van het landschap.
    Tussen de gemeente Enschede en de toekomstige grondgebruikers worden afspraken over het grondgebruik vastgelegd in een pacht- of huurovereenkomst.

  11. -

    Door de vaststelling van het strategisch informatiebeveiligings- en privacybeleid geeft het college van burgemeester en wethouders een kader voor de inrichting van de informatiebeveiliging en de bescherming van persoonsgegevens. Het strategisch beleid is voor de periode van 2022 tot en met 2025. Het strategische beleid wordt op tactisch en operationeel niveau aangevuld met onderwerp specifiek beleid, richtlijnen, procedures en maatregelen.

  12. -

    Lokale omroep 1Twente Enschede (officiële naam Stichting Omroep Enschede) is een kwalitatief hoogwaardige omroep die haar sporen verdiend heeft en waarvan het bestaansrecht buiten discussie staat. Toch heeft de omroep al tien jaar moeite zich financieel staande te houden. Ondanks dat de omroep effectief is geweest in eigen fondsenwerving zijn er feitelijk al jaren ‘kunstgrepen’ nodig om faillissement te voorkomen. Na diverse onderzoeken in opdracht van de gemeenteraad stelt het college voor de jaarlijkse subsidie aan 1Twente Enschede te verhogen met een bedrag van €290.000. Daarmee moet 1Twente Enschede het dan ook echt doen. Ze krijgen de opdracht om te zorgen voor een stabiele financiële situatie zonder schulden en om kritisch naar de eigen kosten te kijken.


    Met dit voorstel beogen we een duurzame, structurele oplossing voor 1Twente te bieden, zodanig dat zij haar innovatieve en vooruitstrevende rol kan blijven vervullen en kan doorgroeien naar een streekomroep als onderdeel van het nieuwe landelijke medialandschap.

  13. -

    De gemeente Enschede is een inclusieve- en regenboogstad. Waarbij we werken aan het vergroten van de sociale acceptatie, veiligheid en participatie van alle Enschedeërs met een speciale focus op de emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transpersonen en mensen met een interseksuele conditie (LHBTI+).
    Samen met de partijen die de LHBTI+ doelgroep vertegenwoordigen, is eerder het Regenboogstad beleid vastgesteld op basis waarvan subsidies zijn aangevraagd. De LHBTI+ middelen voor 2022 van de gemeente Enschede (overeenkomend met de begroting) en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden ingezet om de LHBTI+ emancipatie te vergroten. De activiteiten staan gepland voor het najaar rondom de Regenboogdagen aanvang oktober. Begin dit jaar was er door corona nog onzekerheid over de doorstart van deze activiteiten. Daarom komt deze subsidievertrekking later dan gebruikelijk. Betrokken organisaties zijn al wel enig tijd bezig met de voorbereidingen van het programma. In dit voorstel wordt de feitelijke uitvoering hiervan, voor 2022, beschreven.
    De middelen worden gebruikt als voortzetting, impuls en zichtbaarheid van LHBTI+ in en voor Enschede. De totstandkoming van de subsidieverdeling is in meerdere gesprekken met de lokale partijen besproken. De financiering is opgesplitst in twee categorieën.
    Allereerst de ‘basis op orde’ subsidies, waarin continuïteit belangrijk is. Dit betreft bijvoorbeeld de netwerkgroepen voor LHBTI+ personen. Daarnaast worden er ‘projectsubsidies’ verstrekt voor de continuering en de organisatie van activiteiten waarvan de partijen hebben aangegeven in 2022 extra aandacht nodig te hebben. Daarbij gaat er ook een bijdrage naar diverse activiteiten om de zichtbaarheid van LHBTI+ te versterken.

  14. -

    Openbaar, muv bijlage 1!


    De belangstelling voor woningbouwkavels voor particulier opdrachtgeverschap is groot. Kavels met een grootte tussen 500 en 700 m2 in Enschede is uniek. Deze kavelgrootte wordt nu aangeboden aan de woningmarkt in Enschede. Vanuit de markt is er veel vraag naar deze kavels.
    De doorstroming van de woningmarkt verbeteren en een groene en duurzame stad ontwikkelen zijn doelen die zijn omschreven n het coalitieakkoord ‘Samen trots op Enschede” . Met de verkoop van de kavels in Leuriks-Oost wordt bijgedragen aan deze doelen en aan de vraag vanuit de woningmarkt.


    Het plangebied Leuriks-Oost wordt omsloten door de Gronausestraat, Oostweg en Keppelerdijk.

  15. -

    Aan de Joan Coststraat ligt al jarenlang een voormalige bedrijfslocatie braak. Er is een initiatief om op deze locatie 16 woningen te ontwikkelen en een verzoek voor het realiseren van een opslagruimte voor een nabijgelegen bedrijf. De gemeente is voornemens aan deze ontwikkelingen medewerking te verlenen. Op basis van het geldende bestemmingsplan is dit niet mogelijk. Daarom is het bestemmingsplan 'Joan Coststraat' opgesteld. Voor het realiseren van de woningen is ook een beeldkwaliteitsplan gemaakt. Deze beide plannen zijn als ontwerp ter inzage gelegd. Tegen het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerpbeeldkwaliteitsplan zijn geen zienswijzen ingediend. In de beide vast te stellen plannen zijn wijzigingen aangebracht ten opzichte van de ontwerpplannen.

  16. -

    Het college stelt de raad voor om de Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Enschede vast te stellen. Hiermee stelt zij voor om vanaf 1 januari 2023 de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit te laten adviseren over het uiterlijk van bouwwerken, waaronder specifiek ook monumenten en karakteristieke gebouwen en structuren. En om de advisering door de huidige  monumentencommissie, stadsbouwmeesters en Adviescommissie Cultuurhistorie Enschede te laten vervallen.

  17. -

    De vier cultuurhistorische organisaties hebben bij de gemeente een verzoek ingediend om de conciërgewoning aan de Boddenkampstraat 35 aan te wijzen als gemeentelijk monument. De conciërgewoning hoort bij de ambachtsschool. Deze voormalige school is al gemeentelijk monument. Het verzoek is voorgelegd aan de gemeentelijke monumentencommissie. De monumentencommissie heeft aangegeven voldoende waarden te zien, het college wordt daarom voorgesteld om het voornemen tot aanwijzing gemeentelijk monument uit te spreken. De procedure tot definitieve aanwijzing wordt dan vervolgd. Hieruit zal blijken of het gebouw ook daadwerkelijk kan worden aangewezen als gemeentelijk monument.

  18. -

    Openbaar, maar na informeren van de vertegenwoordigers van de Joodse gemeente


    De gemeente Enschede wil onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek laten doen naar Enschede tijdens de Tweede Wereldoorlog, bevrijding en de naoorlogse periode. Hierbij zal extra aandacht zijn voor het afnemen van eigendommen van Joodse inwoners en andere vervolgden tijdens de bezetting en wat daarmee is gebeurt na de bevrijding. Het gaat daarbij met name om de rol van de gemeente Enschede zelf. Het onderzoek is een promotieonderzoek, een onderzoek aan een universiteit waarna bij succesvolle afronding de onderzoeker promoveert tot doctor. Het onderzoek wordt begeleidt door het Nederlands Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD). Aan het eind van het onderzoek is er een boek dat geschreven is voor een breed publiek. Het onderzoek naar Enschede kan bijdragen aan onze geschiedschrijving en die van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het onderzoek gaat vier jaar duren.