Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 8 februari 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Op 17 januari 2022 zijn door de heer A. Brouwer (DPE) artikel 35 vragen gesteld over zelfdoding onder jongeren.
    Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  2. -

    Dhr. Braber heeft op 25 november 2021 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 over de inbraakgolf op de campus UT. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  3. -

    De heer Van Lagen van het CDA heeft vragen gesteld over de stand van zaken in het wifi-tellingen dossier.

  4. -

    Het college heeft het uitvoeringsprogramma Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak voor 2022 en het Uitvoeringsplan van Werkplein 2022 vastgesteld. Het college informeert de Raad hierover per brief.
    De Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak boekt goede resultaten. Dat blijkt uit de evaluatie van de eerste 3 kwartalen in
    2021. De omvang van het Enschedese bijstandsbestand daalt harder (-4.4% eind september) dan landelijk gemiddeld (-3.0% eind september). Aandachtspunt is wel dat de voorsprong in het vierde kwartaal iets is afgenomen. Over heel 2021 is het bijstandsbestand gekrompen van 6229, naar 5906 bijstandsuitkeringen.
    Er zijn ook meer mensen uitgestroomd naar werk dan de 275 plaatsingen die we ons als doel hebben gesteld. Half september 2021 waren al 256 mensen geplaatst naar werk. Over heel 2021 zijn we uitgekomen op 336 plaatsingen naar werk. Een prestatie waar we, zeker in dit ‘corona-jaar’, bijzonder verheugd over zijn.
    In 2021 hebben we een aantal pilots afgerond die betrekking hebben op de manier waarop de gemeente werkzoekenden ondersteunt. De pilots hebben aangetoond dat het verbinden van verschillende teams - en daarmee ook de stappen in de keten van dagbesteding naar werk - effectief georganiseerd kan worden rondom een afgebakende groep werkzoekenden. In 2022 gaan we dit dan ook toepassen op de hele stad en organiseren we ons werk rondom 7 groepen werkzoekenden. Het doel hiervan is meer persoonlijke begeleiding te bieden aan onze bijstandsgerechtigden.
    Waar de gemeenten een verantwoordelijkheid hebben om mensen jobfit te maken, matcht het Werkplein hen naar werk. Werkplein Twente is een netwerkorganisatie van de 14 Twentse gemeenten en het UWV, waarbij actief wordt samengewerkt met Sociale Werkvoorzieningen-organisaties, onderwijsinstellingen en werkgevers. Werkplein Twente brengt vraag en aanbod naar arbeid samen voor heel Twente. In het Uitvoeringsplan Werkplein Twente is vastgelegd welke resultaten (met name plaatsingen van werkzoekenden op vacatures) en dienstverlening het Werkplein levert voor de gemeenten en UWV.
    In 2022 worden de marktbewerkingsplannen per beroepsgroepenketen geactualiseerd. Het centrale thema voor 2022 is het verbeteren van de werkgeverstevredenheid, onder andere op het punt van de strategische advisering.

  5. -

    Per 1 april 2021 zijn de adviesraden in het sociaal domein ontbonden. Het gaat om de Cliëntenraad Werk en Inkomen, Kennisplatform Integratie en Burgerschap, Sportadviesraad en Wmo-raad. Hiervoor in de plaats is een nieuwe integrale adviesraad voor het sociaal domein genaamd de ‘Bewoners Adviesraad Sociaal’ gestart.
    De BTB-commissie (Bereikbaarheid, Toegankelijkheid en Beschikbaarheid) was een commissie gelieerd aan de Wmo-raad. Deze commissie had onder andere tot taak: het (on)gevraagd concreet en praktisch adviseren over de fysieke toegankelijkheid van gebouwen en de openbare ruimte. Door het opheffen van de Wmo-raad is de BTB-commissie eveneens opgeheven.
    Om ook na het opheffen van de BTB-commissie aandacht te blijven houden voor de fysieke toegankelijkheid van gebouwen en de openbare ruimte heeft het college, op 3 november 2020, besloten een Adviescommissie Toegankelijkheid op te richten als onderdeel van het domein fysiek.
    De taak en werkwijze van de nieuwe Adviescommissie Toegankelijkheid zijn vastgelegd in een regeling.

  6. In Enschede loopt vanaf 2020 de pilot POH Jeugd tussen THOON en de gemeente Enschede. Deze pilot was aanvankelijk opgezet voor de periode 2020 en 2021. Doel van de pilot is de huisarts te ondersteunen in de behandeling van kinderen en jeugdigen met verdenking op psychosociale en psychiatrische problematiek. De huisartsenpraktijk is een belangrijke “vindplaats” van deze problematiek. De praktijkondersteuner, POH Jeugd, helpt de huisarts bij het beoordelen van klachten (triage), bij de keuze of doorverwijzen nodig is en bij het bieden van overbruggingszorg. De POH kan zelf ook kortdurend behandelen. De inzet van deze functionaris heeft ook tot doel om te voorkomen dat kinderen en jeugdigen ten onrechte worden doorverwezen naar (gespecialiseerde) jeugdhulp en GGZ en, waar dat aan de orde is, gerichter door te verwijzen.
    Deze werkwijze moet bijdragen aan het vergroten van de effectiviteit in de zorg aan deze doelgroep en het optimaliseren van de zorg door de huisarts en van de samenwerking tussen huisarts/POH Jeugd en de wijkteams. Inmiddels neemt een groot deel van de huisartsen deel, te weten ongeveer 80% van de praktijken afgemeten aan het aantal ingeschreven patiënten. Deze pilot verloopt naar tevredenheid van huisartsen, POH, ouders en kinderen en de wijkteams, maar er is ruimte voor verbetering. We stellen voor de pilot met een jaar te verlengen tot 2023. Landelijk staat de effectiviteit van de POH Jeugd niet ter discussie en dit wordt ook bevestigd in belangrijk adviesrapporten. Er wordt gewerkt aan een landelijke “Hervormingsagenda Jeugd” waarbij de POH nadrukkelijk als belangrijk onderwerp gezien wordt en ook deel uitmaakt van de extra verkregen middelen in 2021 en 2022.