Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 1 februari 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Met 120 verschillende nationaliteiten, een mondiaal toonaangevende universiteit, talloze grote en kleine bedrijven die over de hele wereld zaken doen en met een strategische grensligging, mag Enschede zich met recht een internationale stad noemen. Een positie die ons helpt bij het ontwikkeling van de stad. Enschede wil maximaal leren van de wereld om haar heen, vooral waar het gaat om het oppakken van belangrijke uitdagingen voor de stad, zoals bijvoorbeeld de klimaatopgave, de overschakeling naar een circulaire economie en het vergroten van gelijke kansen voor iedere inwoner. De uitdagingen zijn te groot voor Enschede alleen; dat oppakken moet samen, dat willen we samen.
    Europa maakt daar programma’s voor en stelt subsidies te beschikking, die alleen door internationale samenwerking beschikbaar kunnen komen.
    Maar dat is zeker niet de enige reden waarom we internationaal werken: Enschede wil ook een stad zijn waarin iedereen welkom is. Waar met een open en nieuwsgierige houding naar de wereld wordt gekeken.
    In deze context heeft het college van B & W antwoord gegeven op de artikel 35 vragen van Groep Versteeg over het buitenlandbeleid van Enschede.

  2. -

    Gemeenteraadslid Ten Vergert heeft namens CDA vragen gesteld, naar aanleiding van een artikel in de Tubantia, over een vermeende rekenfout door de Provincie Overijssel bij de prognose over de toekomstige vraag naar bedrijventerreinen. Het raadslid wil van het College weten of zij kan bevestigen dat er inderdaad sprake is van een misrekening bij de gehanteerde prognoses. Daarnaast vraagt hij naar het aantal en de omvang van de aanvragen naar bedrijfskavels bij de gemeente, of de provincie kan helpen bij het rechtzetten van de vermeende rekenfout en hoe ver het College is met het onderzoek naar een nieuw bedrijventerrein ter vervanging van de Usseler Es.
    Het College geeft in haar beantwoording aan dat de situatie genuanceerder is dan een 'rekenfout' maar ziet ook dat er meer vraag is naar bedrijfskavels dan voorspeld. Hoe het komt dat de huidige vraag naar bedrijfskavels sterk afwijkt van het voorspelde langjarig gemiddelde zal door de provincie en regiogemeenten gezamenlijk worden onderzocht. Op de uitkomsten van dat onderzoek kan het College niet vooruit lopen.

  3. -

    Het raadslid Dönmez (PvdA) heeft vragen gesteld naar aanleiding van het afgelopen december gepubliceerde rapport “Publiek karakter voorop” van de Onderwijsraad. Daarin spreekt de Onderwijsraad zijn zorg uit over de groei en de verstrengeling van het private aanbod in het onderwijs. De PvdA deelt deze zorg en vraagt zich af in welke mate een soortgelijke trend zich voordoet in Enschede en wat er gedaan wordt om de kwaliteit van het onderwijs in Enschede te borgen.
    In de beantwoording wordt aangegeven dat het College en de Enschedese onderwijspartners de zorg delen. Er zijn geen cijfers specifiek voor Enschede beschikbaar ten aanzien van het gebruik van onderwijsaanbod door commerciële partijen. Enschedese onderwijspartners zijn zich terdege bewust van het belang van de kwaliteit en het publieke karakter van het onderwijs en het streven naar kansengelijkheid.

  4. -

    De Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft artikel 35 vragen gesteld over de enorme stijging prijzen stadsverwarming voor burgers.
    Het college heeft deze vragen schriftelijk beantwoord.

  5. -

    Door de lockdown van eind 2021 zijn met name zelfstandigen weer in de financiële problemen gekomen. Om deze zelfstandigen financieel te ondersteunen is besloten om op basis van de oude TONK beleidsregels een nieuwe regeling met ingang van 25 januari 2022 open te stellen voor aanvragen. De reden hiervoor is dat de landelijke TONK is met ingang van 1 oktober 2021 formeel beëindigd.
    Deze tegemoetkoming is voor huishoudens die te maken hebben met een substantiële inkomensterugval door de coronacrisis en daardoor de noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen uit het inkomen. Deze huishoudens kunnen geen of onvoldoende aanspraak maken op bestaande sociale zekerheid of andere regelingen in het coronasteunpakket. Denk bijvoorbeeld aan zelfstandigen die hun opdrachten ineens zien teruglopen en geen gebruik kunnen maken van de versoepelde Bbz (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen).
    De TONK is een vergoeding voor daadwerkelijke noodzakelijke kosten van huur of hypotheek en geen algemene inkomensondersteunende regeling. De maximale hoogte van de tegemoetkoming is € 3375,= voor de periode 1 oktober 2021 tot 1 april 2022.
    Deze beleidsregels geven aan hoe de lokale TONK regeling in Enschede wordt uitgevoerd en ze scheppen duidelijkheid en rechtszekerheid voor de inwoners.

  6. -

    In 2012 is op verzoek van de provincie Overijssel de Bestuursovereenkomst Interbestuurlijk Toezicht gesloten. Dit gaat om toezicht van de provincie op de uitoefening van enkele wettelijke taken door de gemeente Enschede. Uit een recente evaluatie is gebleken dat de tekst van de
    bestuursovereenkomst niet meer up-to-date is. Er is een nieuwe geactualiseerde versie opgesteld. De wens van de provincie is om deze overeenkomst opnieuw aan te gaan met de Overijsselse gemeenten.

  7. -

    Openbaar, met uitzondering van de bijlagen!


    De exploitant wil een vrijstaande woning met vrijstaande schuur realiseren nabij de bestaande woning aan de Veldzichtweg 45 te Enschede. Daarbij zal exploitant tevens twee parkeerplaatsen op het betreffende perceel realiseren en een uitweg realiseren. Ten aanzien van de landschappelijke inpassing zal het perceel zodanig worden ingericht dat deze een groene uitstraling krijgt. Vanuit beleid is er behoefte aan groenstedelijke woonmilieus en dit plan past hier goed in.
    Om de realisatie van deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn er afspraken nodig over het wijzigen van de bestemming, het realiseren van parkeerplaatsen en ontsluiting op de openbare weg alsmede over de groene inrichting van het perceel. Ook moeten de met dit plan gepaard gaande kosten op de exploitant worden verhaald.
    Deze afspraken zijn vastgelegd in een exploitatieovereenkomst. Het College kan geheimhouding opleggen ten aanzien van de overeenkomst met bijlagen op grond van artikel 55 Gemeentewet.

  8. -

    Het college van B&W heeft in 2020 diverse maatregelen genomen ter ondersteuning van de samenleving tijdens de coronacrisis. Één van die maatregelen was geen precario in rekening te brengen over 2020 bij belastingplichtige ondernemers. Aangezien de coronamaatregelen ook in 2021 aanhouden, heeft het college besloten om ook over 2021 geen precario in rekening te brengen.

  9. -

    Het college van B&W stelt de gemeenteraad van Enschede voor om voor het jaar 2021, net als over het jaar 2020, de ondernemers op de markt extra te ondersteunen vanwege de coronasituatie. Het college heeft de gemeenteraad in een apart voorstel gevraagd geen precario in rekening te brengen over 2021 voor terrassen, uitstallingen, standplaatsen en borden boven openbare gemeentegrond. Daar komt nu een voorstel bij voor kwijtschelding van marktgelden. Als de gemeenteraad akkoord gaat met dit voorstel betekent dit een directe lastenverlichting voor de marktondernemers met ruim 200.000 euro.

  10. -

    Door het uitvoeren van de jaarlijkse zelfevaluatie Basisregistratie Personen (BRP) wordt voldaan aan de wettelijke verplichting. Met het ondertekenen van de uittreksels heeft het college kennisgenomen van de resultaten van de zelfevaluatie BRP. De resultaten worden ter kennis aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gebracht. Met het bereiken van de resultaten uit ENSIA van 94,0% en de Kwaliteitsmonitor van 96,2% is de algemene conclusie dat de gemeente Enschede op een juist wijze uitvoering geeft aan de voorwaarden.

  11. -

    Sinds 1 januari 2019 kunnen gemeenten, sportverenigingen en stichtingen de BTW die hen in rekening werd gebracht niet langer aftrekken van de belasting. Om dit te compenseren kunnen gemeenten sindsdien gebruik maken van de SPUK Sport. Gemeente Enschede heeft een aanvraag voor SPUK Sport over het jaar 2020 ingediend bij het Ministerie van VWS. Het Ministerie heeft slechts een deel van het aangevraagde bedrag gehonoreerd. De gemeente heeft hiertegen inhoudelijk bezwaar ingediend, dat ongegrond is verklaard. De gemeente is hiertegen in beroep gegaan. Het beroep is niet-ontvankelijk verklaard. Vervolgens heeft de Rechtbank de verzetsbrief van de gemeente tegen de niet-ontvankelijkheidsverklaring niet gegrond verklaard. Dat betekent dat verder beroep niet mogelijk is. Een groot deel van de niet ontvangen subsidie betreft het kosten gemaakt door Sportaal. De gemeente gaat Sportaal daarvoor compenseren.

  12. -

    Elk kwartaal legt het rentecomité verantwoording af aan het college over de gedane transacties. In het 4e kwartaal van 2021 zijn de limieten voor het opnemen van netto-vlottende schuld, vaste schuld en doen van uitzettingen niet overschreden.

  13. -

    Op 11 maart 2021 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens(AP) een boete opgelegd aan de gemeente Enschede voor het zonder grondslag verwerken van persoonsgegevens bij wifitellingen in de binnenstad. De gemeenteraad is hierover eerder geïnformeerd en ook is er voor de gemeenteraad een zogeheten procesdossier samengesteld waarin de gemeenteraad kan zien hoe het college zich heeft voorbereid op het bezwaarschrift dat het college heeft ingediend. Ook is de Raad geïnformeerd over de geschiedenis van het wifidossier. De omroep 1Twente heeft gevraagd om een actueel kostenoverzicht mbt wifitellingen. Dit overzicht krijgt de gemeenteraad ook.