Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 1 maart 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De gemeente Enschede neemt deel aan de samenwerking in de GR Gezondheid. Het bestuur dat bestaat uit vertegenwoordiging van de veertien gemeenten vergadert periodiek. De vergadering wordt voorbereid door het college. Wethouder Nods brengt vervolgens het standpunt in op de onderwerpen die op agenda staan.

  2. -

    Op 31 januari 2022 zijn door de heer Elferink (PVV) art. 35 vragen gesteld over jeugdzorg. Het college van B&W geeft antwoorden op deze vragen.

  3. -

    De heer Versteeg (GV) heeft op 23 februari 2022 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 over Zorg en Research Beltrumbrink . Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  4. -

    Op 9 februari zijn door mevrouw Ayfer Koç van de fractie van het CDA en mevrouw Yara Hummels van de fractie van de PvdA artikel 35 vragen gesteld over de ijsbaan in Glanerbrug. Het college heeft deze vragen beantwoord.

  5. -

    Openbaar, muv de CV!


    De tweede zittingsperiode van de Raad van Toezicht van Stichting Consent van mevrouw Koster loopt op 31 maart 2022 af. Zij komt statutair niet meer in aanmerking voor herbenoeming. Door het vertrek van mevrouw Koster is een vacature ontstaan, waarvoor conform de statuten een selectiecommissie is gevormd en een procedure is doorlopen.
    Op voordracht van de Raad van Toezicht stemt het college van Burgemeester en Wethouders van Enschede in met de benoeming van mevrouw Irith Hoffmann voor een eerste zittingsperiode van vier jaar. De colleges van Dinkeland, Oldenzaal en Losser dienen ook in te stemmen met deze benoeming.
    Met een positieve besluitvorming door de betrokken colleges van B&W blijft de Raad van Toezicht op sterkte.

  6. -

    Met deze brief wordt de raad geïnformeerd over het onderzoek naar huurarmoede en de acties van de afgelopen tijd omtrent armoede door hoge woonlasten en energiearmoede. Dit voortkomend uit het speerpunt ‘armoede als gevolg van hoge woonlasten’ (prestatieafspraken 2020 en 2021) en moties ‘onderzoek woonlasten’ d.d. 27 september 2021, ‘meldpunt energiearmoede’, ‘in kaart brengen energiearmoede’ en ‘voorkom energie armoede’ d.d. 8 november 2021.

  7. -

    Het college van B&W informeert de gemeenteraad van Enschede over het flexwonen in Enschede.
    Het flexwonen krijgt steeds meer aandacht in Enschede. Samen met corporaties is en visie op flexwonen ontwikkeld.
    Onze samenleving wordt steeds dynamischer, en daarmee veranderen onze woonbehoeften. We zien meer mensen behoefte hebben aan een tijdelijke plek om te wonen. We zien in flexwonen het antwoord op deze veranderende vraag. Flexwonen kan op verschillende manieren worden vormgegeven, bijvoorbeeld door woonconcepten die tijdelijk zijn in de vorm van het contract, of door een tijdelijke locatie of door tijdelijke bouw. Voor een aantal doelgroepen kan er meer worden geboden dan alleen wonen. Dit kan zijn in de vorm van aanvullende diensten (huismeester, begeleiding op gebied van wonen) of voorzieningen (gestoffeerde of gemeubileerde woning, gemeenschappelijke ruimte).
    Naast deze visie is inzicht gegeven in de reeds lopende projecten in het jaar 2022 en verder waarbij er flexwoningen gerealiseerd worden. Daarnaast is prestatieafspraak gemaakt dat we in het jaar 2022 voor mensen in een relatiebreuk mogelijke nieuwe woonconcepten nader uitwerken.

  8. -

    Het College van B&W gaat de City Deal ‘Slim Maatwerk’ aan met de gemeenten Den Haag, Dordrecht, ’s-Hertogenbosch, Leeuwarden, Roermond, Sittard-Geleen, Súdwest-Fryslân, Utrecht, Zwolle. Deze City Deal maakt onderdeel uit van de landelijke Agenda Stad. De City Deal past binnen de Enschedese Transformatie-agenda Sociaal Domein, waarin we ernaar streven nabij, integraal, preventief en zo eenvoudig mogelijk ondersteuning te bieden aan onze inwoners. Het tekenen van deze deal maakt het mogelijk om sneller knelpunten in regels, financieringsvormen of werkwijzen binnen het brede spectrum van wonen, werk, inkomen, zorg en ondersteuning te identificeren en op te lossen. Dit door samen te werken met steden, zorgorganisaties, bedrijven, onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties en het Rijk. In deze City Deal stellen de partijen zich tot doel om processen te veranderen binnen het sociaal domein. Waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de kansen die digitalisering en technologisering bieden.

  9. -

    De IJsbaan Twente B.V. heeft al een aantal jaren een exploitatietekort. De IJsbaan Twente B.V wil daarom de in 2008 afgesloten Design, Build, Operate & Maintain, (DBOM)-overeenkomst voor de realisatie en exploitatie van de ijsbaan vroegtijdig ontbinden. De gemeente is hierover in gesprek met IJsbaan Twente B.V. om te komen tot een vaststellingsovereenkomst. Door het ontbinden van de DBOM-overeenkomst moet de gemeente toekomstige scenario’s voor de IJsbaan ontwikkelen en op zoek naar een nieuwe exploitant. Dit brengt verregaande financiële consequenties met zich mee. In afstemming met de IJsbaan Twente B.V is het voorstel om het contract per 1 april 2023 te ontbinden in plaats van per 1 september 2028. De ontbinding vindt plaats met een tijdelijke financiële tegemoetkoming voor de IJsbaan Twente B.V. De gemeente zal hiertoe een brief sturen aan de IJsbaan Twente B.V. waarin deze tegemoetkomingen zijn weergegeven. Definitieve ontbinding van de DBOM-overeenkomst gebeurt door de nieuwe vaststellingsovereenkomst tussen gemeente en IJsbaan Twente B.V. Deze vaststellingovereenkomst is nu nog niet gereed.

  10. -

    De Raad heeft op 5 juli 2021 de motie ‘Gratis menstruatieproducten – kom met een plan’ aangenomen. Hierin heeft de Raad het College van B&W gevraagd om te onderzoeken op welke manier Enschede invulling kan geven aan een pilot ten behoeve van de verstrekking van gratis menstruatieproducten.
    Het College heeft besloten tot de uitvoering van een pilot gericht op verstrekking van menstruatieproducten aan schoolgaande jeugd. Hierbij worden bonnen voor menstruatieproducten verstrekt door de Stichting Leergeld binnen haar doelgroep en worden op een aantal scholen gratis menstruatieproducten ter beschikking gesteld aan de leerlingen. De daadwerkelijke uitvoering van de pilot wordt gestart in april 2022.

  11. -

    Openbaar, muv bijlage


    Pakhuiskwartier is alweer de volgende stedenbouwkundige ontwikkeling in Centrumkwadraat. Gemeente en SJHT hebben samen de ambitie om het Pakhuiskwartier te ontwikkelen tot een aantrekkelijke woon- en werkomgeving. In het Pakhuiskwartier gelegen tussen de spoorlijn Enschede – Gronau, de Molenstraat, de Wenninkgaarde en de Oldenzaalsestraat; moeten circa 215 woningen komen, waarvan 125 sociale wooneenheden. Waarschijnlijk wordt in 2023 gestart met de bouw en worden de eerste wooneenheden in 2025 opgeleverd. De aantrekkelijke woningen in het Pakhuiskwartier moeten helpen het talent naar Enschede te halen en te houden. Binnen Centrumkwadraat is voor de Gemeente het aantrekken en vasthouden van talent één van de belangrijkste opgaven.

  12. -

    Het college vindt de samenwerking met woningcorporaties en huurdersorganisaties belangrijk. Om samen met de corporaties en huurdersorganisaties meer te bereiken voor de stad, heeft het college van B en W de meerjarige geactualiseerde prestatieafspraken 2022 vastgesteld. Het gaat daarbij om een actualisatie van de meerjarige afspraken tussen de corporaties SJHT, De Veste, Domijn, De Woonplaats, Ons Huis, hun huurdersorganisaties en de gemeente. De actualisatie is mede uitgevoerd aan de hand van de uitkomsten van het in 2021 gehouden woondebat en de actualisatie van de Woonvisie Enschede.
    Dit jaar zijn de afspraken conform een amendement van PvdA, Groen Links en CDA van 27 september 2021 meer specifiek en meetbaar gemaakt. Daarnaast zijn er afspraken toegevoegd over de samenwerking, flexwonen, middenhuur, de bouw van studenteneenheden, de realisatie van woonvormen voor jongeren, wachttijden, verkoop en duurzaamheid. In de afspraken staat onder andere dat we in 2022 een woonconcept gaan uitwerken voor mensen in een relatiebreuk, we versnellen de bouw van studentenwoningen, we realiseren in 2022 tussenvoorzieningen voor onder andere jongeren en we werken de transitievisie warmte verder uit.

  13. -

    Sinds 2015 houdt het Nibud elke twee jaar een Minima Effectrapportage (MER) voor de gemeente Enschede. In de MER onderzoekt het Nibud het effect van de landelijke en lokale inkomensondersteunende regelingen op de financiële positie van huishoudens met een laag inkomen in de gemeente Enschede. Uit de conclusies van de MER 2021 blijkt dat bijna alle onderzochte huishoudtypen kunnen voorzien in de meest noodzakelijke kosten, in de rapportage het basispakket genoemd. Alleen zelfstandig wonende 18-jarigen, die een inkomen hebben op bijstandsniveau, het minimumloon verdienen of studiefinanciering ontvangen, hebben niet voldoende inkomen voor de meest noodzakelijke uitgaven. Het Nibud geeft in de rapportage een aantal aanbevelingen. Het college geeft een eerste reactie op deze aanbevelingen en zal deze ook bespreken met onze lokale maatschappelijke partners van ‘Rondkomen met je inkomen’. De meeste van de aanbevelingen zien we als een onderschrijving van onze inzet van de afgelopen jaren op dit gebied. Wij zijn verheugd om te zien dat onze inzet op ondersteuning van minima werkt.
    Voor wat betreft monitoring en verantwoording van het beleid werden in de kadernota ‘Rondkomen met je inkomen’ het dashboard minimabeleid en de Minima Effectrapportage (MER) genoemd. Door middel van het dashboard krijgt de gemeente inzicht in het bereik van de minimaregelingen. Het dashboard wordt half jaarlijks geactualiseerd. Gezamenlijk biedt het een breed inzicht in de effecten van onze inspanningen. Zodra het 1e dashboard minimabeleid beschikbaar is wordt de raad uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan.

  14. -

    Door onze krachten op het gebied van water en klimaatadaptatie te bundelen willen we bijdragen aan een gezonde, veilige en prettige leefomgeving in gemeente Enschede. Gemeente Enschede en waterschap Vechtstromen werken al jaren intensief samen. Deze wateragenda is het instrument om die samenwerking te versterken en uit te bouwen. Ze is een inhoudelijke basis voor samenwerking, een kompas, maar heeft ook een functie als inspiratiebron.

  15. -

    Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport stelt in de periode van 14 februari 2022 tot 1 mei 2022 zelftesten en mondmaskers kosteloos beschikbaar voor inwoners met lage inkomens in alle gemeenten in Nederland. De beschikbaar gestelde zelftesten en mondmaskers zijn bedoeld voor inwoners met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. Deze inwoners kunnen niet via een andere weg, bijvoorbeeld werkgever, aan zelftesten en/of mondmaskers kunnen komen. Kinderen en studenten die zelftesten via school of onderwijsinstelling ontvangen vallen niet onder deze doelgroep. De Rijksoverheid stelt zes zelftesten en zes mondmaskers per inwoner uit de doelgroep beschikbaar. Inwoners uit de doelgroep kunnen vanaf 23 februari 2022 hun zelftesten en mondmaskers afhalen bij één van de 9 Wijkwijzers in Enschede. Inwoners die bekend zijn bij het college worden geïnformeerd per brief. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de inzet van sociale media en een artikel in de Huis aan Huiskrant om de mogelijkheid breder bekend te maken. In verband met de aangekondigde versoepelingen per 25 februari 2022 wordt verwacht dat de uitgifte van het Rijk voldoende is. De verstrekking van de zelftesten en mondmaskers wordt gevolgd en gemonitord.