Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 20 september 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Op 30 juni 2023 loopt de huidige raamovereenkomst voor het leveren van maatwerkvervoer (incidenteel maatwerkvervoer, leerlingenvervoer en vervoer naar dagbesteding/dagbehandeling en jeugdhulplocaties) met de huidige vervoerder af. De gehele contractperiode, inclusief verlengingen, zijn doorlopen. Met ingang van 1 juli 2023 moet er een nieuwe overeenkomst liggen om de continuering van bovengenoemde vervoerssoorten te waarborgen. Vanwege de financiële omvang dient er een Europees aanbestedingstraject gevolgd te worden.

  2. -

    Vanuit Enschede zal wethouder Teutelink aanwezig zijn bij de bestuurlijke netwerkdagen van het stedennetwerk G40 in Almere. Tijdens deze netwerkdagen zullen de nieuwe bestuurders met elkaar kennis maken en de focus van de samenwerking voor de komende jaren vaststellen.

  3. -

    Mevrouw Baas van D66 heeft vragen gesteld over opvang niet-Oekraïense vluchtelingen. Het College heeft deze beantwoord.

  4. -

    Dhr. Alberto Blömer heeft vragen gesteld over de gang van zaken rond het voormalig Dorpshuis in Glanerbrug. Deze vragen zijn beantwoord.

  5. -

    De CZM/Gemeentepolis is een gemeentelijke collectieve zorgverzekering voor inwoners met een laag inkomen. Met de Gemeentepolis werkt de gemeente Enschede aan het gericht compenseren van zorgkosten, het voorkomen van zorgmijding en schulden en het bevorderen van de gezondheid van kwetsbare inwoners. Op deze manier is zorg goed bereikbaar voor iedereen en zijn er eenduidige pakketten. De gemeente Enschede zorgt er via deze polis voor dat inwoners toegang hebben tot een betaalbare aanvullende zorgverzekering.


    Uit het rapport van BS&F blijkt dat de CZM/Gemeentepolis een geschikt instrument is. Toch wordt er een aantal beleidskeuzes voorgesteld om de polis nog optimaler te maken. Deze beleidskeuzes worden overgenomen.  De CZM/Gemeentepolis wijzigt per 2023 op twee aspecten, nl. door:
    1. voor alle pakketten de inkomensgrens naar 120% gelijk te trekken (was voor 2 pakketten 110%);
    2. de gemeentelijke bijdrage aan de pakketten te wijzigen en jaarlijks te indexeren met de gemeentelijke loon- en prijsaanpassing.


    Deze wijzigingen gaan in per 1 januari 2023. Dat is de ingangsdatum van het nieuwe contract voor de Gemeentepolis met Menzis.

  6. -

    Openbaar, muv vertrouwelijke bijlagen!


    De locatie Brammelerdwarsstraat is de volgende stedenbouwkundige ontwikkeling in het Centrumkwadraat welke direct naast de ontwikkeling van Ten Brinke aan het Stationsplein 1a-5 is gesitueerd. Waar nu nog een aantal garages en opslagboxen zijn gesitueerd ontstaat straks ruimte voor een hoogstedelijke ontwikkeling.
    De gemeente en projectontwikkelaar Ska-pa hebben samen de ambitie om op deze locatie aan de Brammelerdwarsstraat circa 36 urban living appartementen te ontwikkelen die in samenspel opgaan met de ontwikkeling aan het Stationsplein. Het binnengebied wordt een aantrekkelijke woon- en werkomgeving in het Centrum en vlakbij het station. Hier kan straks gewoond, gewerkt en geleefd worden door een verscheidenheid aan milieus.


    De circa 36 woningen betreffen 3 kamer appartementen verdeeld over 2 verdiepingen en hebben een oppervlakte van zo’n 55 tot 75m2 gbo welke zijn bedoeld voor jonge professionals in de vrije sector. Naar verwachting wordt in 2023 gestart met de bouw en worden in 2025 de eerste woon-en werk eenheden opgeleverd.


    Voor deze ontwikkeling is een bestemmingsplanwijziging nodig. Met de exploitatieovereenkomst kan de gemeente de bestemmingsplanprocedure in gang zetten en het benodigde krediet aanpassen.

  7. -

    De Raad wordt voorgesteld om de parkeervergunningtarieven, het kortparkeertarief op straat en de hoogte van de naheffingsaanslag voor het jaar 2023 vast te stellen via de Verordening Parkeerbelastingen 2023.
    De tariefaanpassingen zijn conform het door de Raad in 2010 vastgestelde stappenplan 'de geleidelijke methode' voor kortparkeertarieven, de Zomernota 2021 en het Coalitieakkoord 2022 - 2026. De financiële gevolgen worden verwerkt in de Gemeentebegroting 2023 - 2026. Nu resteert als technische uitwerking hiervan het vaststellen van de Verordening Parkeerbelastingen waarin dit is vastgelegd. Het tijdig vaststellen van de tarieven voor parkeervergunningen is nodig om ervoor te zorgen dat er per 1 januari 2023 gehandhaafd kan worden doordat de vergunningen dan reeds betaald en actief zijn.

  8. -

    Op 11 juli 2022 heeft de Gemeenteraad de motie ‘”behoud Warp Technopolis voor de binnenstad” aangenomen. Daarin werd het College van Burgemeester en Wethouders opgeroepen om samen met WARP Technopolis te zoeken naar een nieuwe, duurzame locatie (bij voorkeur) in de binnenstad van Enschede, naar aanleiding van het aflopen van de huidige huisvesting per eind 2022. Het College is verzocht om vóór 1 oktober 2022 met een update naar de Raad te komen.

  9. -

    De burgemeester heeft besloten de Nadere Regels Terrassen bij horecabedrijven vast te stellen. Deze regels bevatten spelregels voor de inrichting van terrassen op het Stadserf. Deze nadere regels komen in de plaats van de huidige Nadere Regels Terrassen bij horecabedrijven. Burgemeester en wethouders hebben besloten de gemeenteraad voor te stellen het bestemmingsplan ‘Terrassen Stadserf’ en de welstandsparagraaf ‘Terrassen Stadserf’ (wijziging 124 van de Welstandsnota) gewijzigd vast te stellen. Met deze plannen wordt de in december 2021 vastgestelde Terrassenvisie Stadserf vertaald naar ruimtelijke regelgeving. Dat is nodig om de extra terrasruimte die op een aantal plekken wordt geboden planologisch-juridisch te borgen en om initiatieven voor het bouwen van bouwwerken op terrassen te kunnen toetsen aan de in de Terrassenvisie Stadserf vastgelegde kaders voor de beeldkwaliteit en ruimtelijke uitstraling van de terrassen in het Stadserf. Tijdens het maken van het bestemmingsplan en de welstandsparagraaf heeft afstemming plaatsgevonden met de ondernemers en andere belanghebbenden in de binnenstad.

  10. -

    Op basis van het Klimaatakkoord moet elke gemeente een door de Raad vastgestelde Transitievisie Warmte hebben. Het college legt de Transitievisie Warmte Enschede wederom ter besluitvorming voor aan de Raad, nadat besluitvorming begin dit jaar is uitgesteld.
    In deze visie is de route naar een aardgasvrij Enschede in 2050 weergegeven. Zeker in een tijd waarin veel mensen aan de slag willen met het verduurzamen van hun woning is dit van belang. Per wijk wordt inzichtelijk gemaakt wat het beste alternatief voor aardgas is. Hierbij hoort ook een handelingsperspectief per wijk. Hierdoor ontstaat er duidelijkheid voor de inwoners en ondernemers van Enschede: wat is het perspectief voor hun wijk en hun woning of bedrijf. Welke alternatieven voor aardgas komen in aanmerking en wat is hiervoor het tijdspad. Ook biedt het helderheid over de benodigde inzet van betrokken partijen zoals de woningcorporaties en netbeheerders.

  11. -

    Bij het raadsbesluit van 18 december 2015 inzake herfinanciering FC Twente is besloten tot het aanstellen van een toezichthouder die voor de gemeente waarborgt dat door de verschillende partijen aan de diverse afspraken met betrekking tot het financiële herstel van FC Twente wordt voldaan. Door het aannemen van een motie van de ChristenUnie is toegezegd dat deze aanstelling voor een periode van maximaal 2 jaren is en dat de raad wordt geconsulteerd bij de aanstelling van een toezichthouder voor een volgende periode. Na consultatie van de rekeningencommissie wordt nu mevrouw mr. N.M. Edelenbos benoemd als toezichthouder bij FC Twente voor nogmaals een periode van 2 jaar.

  12. -

    Tot en met 25 september kunnen gemeenten aanvragen indienen voor de vierde tranche van de Woningbouwimpuls. Enschede vraagt een bijdrage voor de ontwikkeling van het Eschmarkerveld. Het Eschmarkerveld wordt ontwikkeld als groene, toekomstbestendige wijk voor ongeveer 650 woningen. De ontwikkeling van het gebied brengt hoge kosten met zich mee vanwege onder andere de zeer hoge grondwaterstand in het gebied en het verplicht compenseren voor de extra stikstofuitstoot als gevolg van het project. Ruim de helft van de geplande woningen vallen in de betaalbare categorie (sociale huur, middenhuur en koopwoningen tot de NHG-grens van 355.000,- euro). Het is niet zeker of Enschede een bijdrage vanuit de Woningbouwimpuls krijgt. Bij toekenning  van de bijdrage, moet de gemeenteraad nog besluiten over het bestemmingsplan en de grondexploitatie. De uitvoering kan pas starten na afronding van deze besluitvorming. Dat zal op zijn vroegst eind 2023 zijn.