Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 22 november 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    We werken aan nieuw cultuur- en evenementenbeleid. De corona- en energiecrisis hebben diepe impact op de culturele sector en evenementen, zowel op de financiële positie als op het publieksbereik. De komende periode staat in het teken van herstel, heroriëntatie, vernieuwing en groei. Daar willen we met ons beleid beter op aansluiten.
    In deze brief aan de raad wordt toegelicht welke stappen worden gezet om in 2023 tot een nieuwe cultuurnota en nieuw evenementenbeleid te komen.

  2. -

    Openbaar, muv de bijlagen


    Het college heeft de Enschedese Football Club Prinses Wilhelmina (EFC PW) een duurzaamheidslening verstrekt van 100.000 euro om hun kantine aan de J.J. van Deinselaan 38 in Enschede te verduurzamen.
    EFC PW verhuist medio 2023 van de huidige locatie op Diekman West naar een nieuwe plek op Diekman Oost. Deze verhuizing vindt plaats ten behoeve van de clustering van sportparken en de plannen rondom de ontwikkeling van Topsport- en talentencampus op Diekman West. EFC PW verhuist naar de voormalige kantine van Zuid-Eschmarke. Dit gebouw is al geruime tijd niet meer in gebruik. Daarom wil EFC PW het gebouw eerst grondig opknappen en verduurzamen. De verduurzaming heeft betrekking op het plaatsen van zonnepanelen, een nieuwe warmtepomp, vloer- en muurisolatie en het plaatsen van nieuwe kozijnen. Voor een deel van de investering vraagt EFC PW een duurzaamheidslening aan van 100.000 euro bij de gemeente. De uitvoering start in het najaar van 2022 waarna het volgens de huidige planning in de zomer van 2023 kan worden opgeleverd.

  3. -

    Tussen 1 september en 1 oktober 2022 zijn in totaal 25 aanvragen ingediend voor een evenementensubsidie in het kader van de subsidieverordening Culturele Activiteiten, Hoofdstuk 7. Deze subsidie staat in het teken van het Enschedese evenementenprogramma van 2023. Het subsidieplafond bedraagt voor dat jaar een totaal van 506.000 euro. In totaal is een bedrag van 537.317 euro aangevraagd. Om de subsidiegelden te verdelen zijn de ingediende aanvragen met elkaar vergeleken en getoetst aan de hand van de door de Gemeenteraad vastgestelde beoordelingscriteria. Aan de hand van die beoordeling is een rangschikking opgesteld, op basis waarvan de beschikbare subsidiegelden over 22 aanvragers kunnen worden verdeeld voordat het subsidieplafond bereikt wordt. Gezamenlijk dragen deze 22 evenementen in belangrijke mate bij aan Enschedees gevarieerde een bruisende cultureel aanbod, met een bijzondere uitstraling in heel de regio.

  4. -

    Openbaar, ja, muv de bijlagen!


    De Exploitant is voornemens de locatie aan de Visserijstraat 3 – 5 te Enschede en een deel van het naastgelegen parkeerterrein te herontwikkelen voor de realisatie van 6 wooneenheden en 1 kantoorruimte. Het geldende bestemmingsplan Lasonder – Zeggelt 2018 laat deze ontwikkeling niet toe. De Gemeente is in principe bereid om deze ontwikkeling mogelijk te maken en dit bestemmingsplan hiervoor te herzien. Dit plan draagt bij aan de ambitie om het gebied de komende jaren te herontwikkelen tot een hoogwaardig woonmilieu met een zeer hoog stedelijk karakter. De Gemeente en de Exploitant hebben de afspraken over de herziening van het bestemmingsplan door de Gemeente en de realisatie van het bouwplan door de Exploitant in een overeenkomst vastgelegd.

  5. -

    Tijdens de behandeling van de Fietsvisie Enschede 2030 heeft de Enschedese gemeenteraad gevraagd om een aanpak fietsdiefstal. Op basis van de cijfers daalde het aantal fietsdiefstallen. Maar mensen doen minder vaak aangifte, waardoor het aantal diefstallen hoger is dan de cijfers laten zien. Ook worden fietsen steeds meer waard. Dus de schade van fietsdiefstal neem ook toe. Ook zien we recent een toename van het aantal diefstallen. Met dit actieplan willen we het aantal fietsdiefstallen in Enschede sterk verminderen.


    Het verminderen van diefstal is een van de doelen van de Fietsvisie. De eerste meting ten opzichte van alle doelen van de Fietsvisie is ook bekend. Aangezien dit een eerste meting is op basis van nieuwe doelstellingen uit de Fietsvisie 2030, is hier nog geen trend zichtbaar.

  6. -

    Een creatieve broedplaats is een verzamelplek waar talentvolle creatieven en ondernemers samenkomen. Waar verbinding wordt gelegd tussen kunst, cultuur en technologie en waar creativiteit, experiment en innovatie voorop staan. Op 17 november 2021 heeft de gemeenteraad besloten om € 550.000 te reserveren voor creatieve broedplaatsen. Het doel van de middelen is om creatieve broedplaatsen in Enschede te versterken. Om te bepalen hoe deze middelen het best besteed kunnen worden, hebben er gesprekken plaats gevonden met creatieve broedplaatsen en betrokkenen. Uit deze gesprekken volgt een programmalijn om broedplaatsen te versterken.

  7. -

    De gemeente Enschede heeft een nieuwe visie op kantoren en kantoorontwikkelingen vastgesteld. Dit is voor de komende jaren het nieuwe beleidskader dat richting geeft aan de gewenste ontwikkeling van kantoorpanden en kantoorlocaties in de stad. Met deze nieuwe aangescherpte koers gaat Enschede:
    •    Vraag en aanbod kantoorruimte concentreren in het stationsgebied en Centrumkwadraat (concentratiestrategie)
    •    Inzetten op een mix van nieuwbouw en herontwikkeling van bestaande kantoren in het concentratiegebied
    •    Transformatie van kansarme kantoorgebouwen naar andere stedelijke functies stimuleren in gebieden buiten de formele kantoorlocaties
    Daarnaast is er per kantoorlocatie een perspectief opgesteld waarin onder andere staat beschreven hoe de gemeente gaat handelen bij nieuwe initiatieven of plannen voor het gebied.


    De prognose laat een groeiende vraag naar kantoren zien
    De toekomstige vraag naar kantoorruimte zal zich vooral richten op de stationsomgeving in het centrum van Enschede. Daarom zet de gemeente in op de herontwikkeling van bestaande kantoorpanden en nieuwbouw in de vorm van multifunctionele gebouwen in Centrumkwadraat en rondom het station. In totaal wil de gemeente, samen met projectontwikkelaars, ongeveer 20.000 m2 extra kantoorruimte gaan ontwikkelen in dit gebied om de groeiende ruimtevraag van circa 40.000 m2 te kunnen faciliteren. Daarnaast wil de gemeente doorgaan met het transformeren van verouderde kantoorpanden buiten de kantoorgebieden naar andere stedelijke functies. Niet alle kantoren komen daarvoor in aanmerking. De gemeente ontwikkeld een speciaal afwegingskader om te beoordelen of en op welke manier een kantoor getransformeerd kan worden.


    Belangrijke categorie werkgevers
    Kantoorgebruikers zijn voor Enschede een belangrijke categorie werkgevers. De zakelijke dienstverlening en de ICT-sector zijn dienstverlenend en werken dan ook vaak samen met andere partijen in de stad. Binnen de ICT huisvesten we bovendien al veel moderne, innovatieve en creatieve bedrijvigheid die past bij ons profiel als kennisstad en regiohoofdstad. Het zijn sectoren die veel werk bieden aan hbo- en wo-afgestudeerden: het talent dat we graag in onze regio willen behouden. Als gemeente maken we beleid en ontwikkelen we locaties die het voor kantoorgebruikers aantrekkelijk maakt om zich hier te vestigen en door te groeien. Enschede is dé kantorenstad van Twente en wil die positie nog meer verstevigen.


    De generaties van nu en morgen stellen andere eisen aan haar werkomgeving
    Verschillende maatschappelijke trends dwingen tot een andere manier om na te denken over werklocaties. Denk daarbij aan plaats- en tijdonafhankelijke werken, een goede balans tussen werk en privé, flexibiliteit, meer aandacht voor fysieke en mentale gezondheid en ruimte voor sport en natuur. De laatste jaren zien we een verschuiving in de vraag naar werkmilieus: van onpersoonlijke, monofunctionele, grijze locaties buiten de stad naar multifunctionele, groene locaties op een locatie die met OV en fiets goed te bereiken is. Bedrijven en organisaties zoeken naar een manier om hun talent een prettige en uitdagende werkomgeving te bieden en kwalitatief goede werklocaties zijn hiervoor cruciaal.


    Deze kantorenvisie beantwoordt aan die veranderende vraag naar werkmilieus en wordt ondersteund door de uitkomsten en aanbevelingen uit recent marktonderzoek naar de kantorenmarkt in Enschede .

  8. -

    De VNG stelt voor om akkoord te gaan met een aanpassing van de Cao Gemeente 2021-2022 waardoor de gemeentelijke werkgevers een eenmalige uitkering in december 2022 uit betalen aan de werknemers. De onderhandelingsdelegatie van het College voor Arbeidszaken heeft deze afspraak gemaakt omdat de onderhandelingen over de nieuwe cao voor 2023 (veel) trager gaan dan gewenst. Door deze tussentijdse afspraak worden medewerkers financieel tegemoetgekomen.
    De gemeente Enschede stemt hier mee in.

  9. -

    In het coalitieakkoord 2022-2026 staat dat de toegevoegde waarde van een eigen energiemaatschappij van de gemeente onderzocht gaat worden. Voor het opzetten van een eigen energiebedrijf zijn verschillende zaken belangrijk. Bijvoorbeeld wat het doel van dit energiebedrijf is en welke kansen en risico's er voor dit bedrijf bestaan en met welke partijen we dit samen kunnen doen. Dit moeten eerst in beeld worden gebracht. Daarom wordt het onderzoek gestart met een verkenning.

  10. -

    Aan B&W wordt voorgesteld om het kortparkeertarief voor de gemeentelijke parkeergarages per 1 januari 2023 te verhogen met € 0,10 naar gemiddeld € 3,20 per uur. Daarmee voldoet de verhoging aan het stappenplan 'de geleidelijke methode' die in 2010 door de Raad is vastgesteld en aan de afspraken uit het coalitieakkoord. Ook de abonnementstarieven en de overige garage-gerelateerde tarieven worden vastgesteld voor 2023. De tarieven voor de Hermandadgarage en de Mooienhofgarage blijven ongewijzigd. Tot slot start per 1 januari 2023 de proef voor het eerste uur gratis parkeren in de gemeentelijke parkeergarages. Dit geldt voor maandag tot en met vrijdag. Wanneer bezoekers hun ticket binnen een uur bij de parkeerautomaat aanbieden, hoeven ze niets te betalen. De proef duurt een jaar.

  11. -

    Deloitte Accountants heeft in opdracht van de Raad de tussentijdse controle over het jaar 2022 afgerond. Deze controle richt zich met name op de interne beheersing van de gemeentelijke processen. De bevindingen en adviezen zijn in de Boardletter 2022 vastgelegd. In deze rapportage concludeert de accountant dat de gemeente Enschede de uitdagingen als gevolg van opeenvolgende crisissituaties aan kan gaan met een interne beheersing die op orde is.

  12. -

    Enschede viert oud en nieuw. De jaarwisseling leeft onder de inwoners van Enschede. Tijdens bijeenkomsten in 2017 hebben inwoners mee kunnen praten en voorstellen kunnen doen voor de koers voor de komende jaren. Hieruit is het burgerbesluit ontstaan. Het nu voorliggende aanwijzingsbesluit is een vervolg op het burgerbesluit en de ingezette koers van de afgelopen jaren.


    Tijdens het burgerbesluit zijn 3 voorstellen aangenomen.


    1. Een stadsbrede voorlichtingscampagne met de titel ‘Enschede viert oud en nieuw’ met als doel het bereiken van een cultuuromslag ten opzichte van vuurwerk en het fungeren als paraplu voor andere aangenomen voorstellen.
    2. Voorlichting op scholen door de hele stad, met als doel het vergroten van de veiligheid van jongeren/kinderen bij het afsteken van vuurwerk, zowel voor henzelf als voor omstanders.
    3.  Het instellen van vuurwerkvrije zones, zowel verplicht als vrijwillig, met als doel minder overlast voor mens en dier.


    De stadsbrede voorlichtingscampagne en de campagne op scholen worden opnieuw opgepakt. Het voorliggende voorstel beperkt zich tot aanwijzing van vuurwerkvrije zones.