Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 15 februari 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Het college heeft 7 september 2021 een voornemen uitgesproken tot aanwijzing van het gebouw aan de Lasondersingel 138 als gemeentelijk monument. De procedure hiertoe is opgestart en het bouwhistorisch onderzoek en een redengevende omschrijving met waardenstelling zijn opgesteld. Uit deze rapporten blijkt dat er voldoende monumentale waarden in het gebouw aanwezig zijn om te voldoen aan de selectiecriteria voor een gemeentelijk monument. Het verzoek is voorgelegd aan de gemeentelijke monumentencommissie. De monumentencommissie adviseert het gebouw aan te wijzen als gemeentelijk monument. Het college wordt nu voorgesteld om het advies van de monumentencommissie op te volgen en het gebouw aan te wijzen als gemeentelijk monument.

  2. -

    Het college heeft besloten om het bestaande Actieplan Omgevingslawaai 2018-2023 (geluid) te beschouwen als het verplichte programma onder de Omgevingswet. De Omgevingswet wordt waarschijnlijk op 1 oktober 2022 of op 1 januari 2023 van kracht. In het actieplan wordt de plandrempel aangegeven: dat is het maximale geluidniveau op bijvoorbeeld woningen dat de gemeente nastreeft. Als het geluidniveau boven deze plandrempel ligt, dan wil de gemeente maatregelen treffen. Verder geeft het actieplan aan op welke plaatsen de geluidbelasting boven de plandrempel ligt (hotspots). Het actieplan voldoet grotendeels aan de eisen die de Omgevingswet aan programma's stelt. Daarom wordt het bestaande actieplan beschouwt als programma onder de Omgevingswet en niet tussentijds aangepast.
    Het college heeft de gemeenteraad van dit besluit op de hoogte gesteld.

  3. -

    De heer Barry Overink (BBE) heeft artikel 35 vragen gesteld over de toename van het aantal voertuigen in Enschede. Het college heeft deze vragen beantwoord, zie bijlage.

  4. -

    De heer G. Kel van De fractie van Burgerbelangen en mevrouw Visser-Voorn van EnschedeAnders hebben op 25 januari 2022 vragen gesteld over Huisvesting Kwetsbare Groepen en spreiding over stadsdelen.

  5. -

    De heer Jelle Kort van de fractie van GroenLinks heeft het college schriftelijke vragen gesteld over Woonhoven ("seniorenhoven"). Het college heeft deze vragen schriftelijk beantwoord.

  6. -

    De heer J.W. Elferink van De fractie van de PVV heeft op 31 januari 2022 vragen gesteld over urgentie op woningen.

  7. -

    Mevrouw Hümmels van De Partij voor de Arbeid heeft artikel 35 vragen gesteld over Ennatuurlijk.
    Het college heeft deze vragen schriftelijk beantwoord.

  8. -

    Openbaar, muv bijlagen


    Exploitatiemaatschappij Drieborg BV wil de locatie aan de Scholten Reimerstraat herontwikkelen. Het gaat om de ontwikkeling van nieuwbouw met zes appartementen met 8 parkeerplaatsen op eigen terrein voor senioren op het perceel gelegen aan de Scholten Reimerstraat 40, kadastraal bekend Lonneker C nummer 9603. Dit perceel is gelegen naast naburige perceel van de Pastorie. In Lonneker is sprake van vergrijzing. Als gevolg van deze ontwikkeling wordt voorzien in de gewenste doorstroming van senioren naar de appartementen. Hierdoor komen bestaande woningen vrij.
    Om de realisatie van deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn er afspraken nodig over het wijzigen van de bestemming en de realisatie van een uitrit naar het openbaar gebied.
    Die afspraken zijn vastgelegd in een exploitatieovereenkomst Het College heeft besloten conform artikel 55 Gemeentewet geheimhouding op te leggen ten aanzien van de exploitatieovereenkomst met bijlagen.

  9. -

    In bijgaande infographic presenteren we het overzicht van subsidies die de gemeente Enschede in 2021 verworven heeft. Dit is een toezegging die is voortgekomen uit het rapport van de Rekenkamercommissie ‘Subsidies vergaren, op kosten besparen?’ over de door de gemeente ontvangen subsidies in de periode 2014 – 2019. Om de raad beter te informeren over de subsidieresultaten hebben wij bijgaande infographic gemaakt. Deze presenteren wij vanaf nu jaarlijks. Daarnaast informeren we de raad in de brief over een aantal verbeteringen in het proces rondom subsidieverwerving, die naar aanleiding van het rekenkameronderzoek tot stand zijn gekomen.

  10. -

    De raad wil graag in gesprek over de visie sociaal domein. Om dit gesprek te kunnen voeren heeft het college de Dialoognota: een toekomst bestendig sociaal domein opgesteld. In juni is deze nota ter beschikking gesteld aan de raad. Er zijn toen gesprekken gevoerd met o.a. raadsleden, de bewonersadviesraad, ervaringsdeskundigen en lokale partijen om de opgaven die in de dialoognota staan verder te bespreken. Daarnaast heeft de raad de Dialoognota besproken in de stedelijke commissie van 11 oktober. De raad heeft in deze stedelijke commissie aangegeven een aantal bouwstenen te missen. Deze bouwstenen en de uitkomsten van de gevoerde gesprekken in september zijn toegevoegd in de hernieuwde versie van de Dialoognota. Daarmee is de hernieuwede versie van de Dialoognota een goede basis om het gesprek over een visie sociaal domein te kunnen vervolgen. Hoe de dialoog vervolgd gaat worden is aan de nieuwe raad even als de uiteindelijke invulling van de visie.

  11. -

    NIET Openbaar, pas vanaf 18 februari 2022, omdat eerst betrokkenen moeten worden geïnformeerd.


    Op basis van Europese regelgeving over mensenrechten moeten gemeenten voorzien in voldoende woonwagenstandplaatsen. Uit onderzoek is gebleken dat, binnen de Enschedese woonwagengemeenschap, behoefte is aan circa 20 tot 25 extra standplaatsen. In 2020 heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties (BZK) aan de gemeente Enschede een subsidie verleend waarmee maximaal 10 woonwagenstandplaatsen kunnen worden gerealiseerd. Na toekenning van deze subsidie is een locatieonderzoek gestart waaruit een perceel aan de Windmolenweg als meest geschikt naar voren kwam. De gemeente gaat de Raad nu verzoeken deze locatie aan te wijzen als nieuwe woonwagenlocatie en hiervoor een ontwerpbestemmings-/ omgevingsplan incl. grondexploitatie op te stellen.

  12. -

    De gemeente is voornemens om 94 woningen te realiseren op de voormalige ROC-locatie
    aan de Hengelosestraat 381 in de wijk Twekkelerveld in Enschede. Het programma bestaat uit een divers
    aanbod aan woningtypes met een verscheidenheid aan kapvormen wat zal bijdragen aan een gevarieerd
    straatbeeld. Om dit te bereiken wordt, naast het bestemmingsplan, ook een beeldkwaliteitsplan in procedure gebracht.

  13. -

    De gemeenteraad heeft in haar vergadering van 21 december 2021 een tweetal moties aangenomen aangaande 1Twente. In een brief aan de gemeenteraad informeert het college hoe uitvoering is of wordt gegeven aan deze moties. 1Twente heeft in december een eenmalige extra bijdrage ontvangen van €100.000 en de reguliere subsidie van €110.000 is overgemaakt. De raad heeft een memo ontvangen waarin een aantal mogelijke scenario’s met betrekking tot de lening die 1Twente heeft uitstaan bij de Bank Nederlandse Gemeenten, waarvoor de gemeente garant staat, is uitgewerkt. Daarnaast krijgt 1Twente een aantal opdrachten van de gemeente. Het college is van mening dat hierdoor het voortbestaan van 1Twente op korte termijn is veilig gesteld. De discussie over de toekomst van 1Twente en structurele financiering wordt meegegeven aan de onderhandelaars voor het nieuwe college, na de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.

  14. -

    Op 12 oktober 2021 heeft het college besloten om, ten aanzien van de toekomst van het Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT), als standpunt in te brengen dat zij bij voorkeur de huidige organisatiestructuur wil wijzigen waarbij alle activiteiten van de Crematoria Twente BV worden ingebracht in de gemeenschappelijke regeling OLCT.
    Deze organisatiewijziging leidt echter tot aanzienlijke financiële nadelen waardoor uiteindelijk is ingestemd met het niet wijzigen van de huidige organisatiestructuur van het OLCT. Het college informeert de raad per brief over de besluitvorming inzake de toekomstvisie van het OLCT.

  15. -

    Het College streeft naar een stad waarin inwoners die ondersteuning nodig hebben, deze zoveel mogelijk kunnen vinden in de wijk. Laagdrempelig en door het netwerk dat er al is. Met de ‘Kracht van Verenigingen’ onderzoeken we hoe (sport)verenigingen activiteiten kunnen ontwikkelen voor inwoners met een lichte ondersteuningsvraag. Laagdrempelig en in eigen wijk of buurt. Niet alleen voor de eigen leden, maar juist ook voor andere inwoners. Daarmee kijken zij verder dan alleen sport en zetten zij zich in om iets extra’s te betekenen. Enschede telt nu vier verenigingen die op uiteenlopende momenten zijn gestart en zich in een verschillend tempo ontwikkelen. Zij maken het mogelijk dat zowel kinderen als volwassenen in hun eigen wijk kunnen meedoen en zo hun sociale contacten versterken. De verenigingen zoeken daarbij nadrukkelijk de verbinding met andere partners in de wijk. Op die manier verstevigen we de sociale basis in buurten en wijken nog verder en wordt het normaal dat je voor ondersteuning juist ook in je eigen buurt terechtkunt. Na bijna drie jaar maakt het College de voorlopige balans op. We blikken terug op de uitgangspunten die we eerder formuleerden en de geboekte resultaten. Via de gebiedsgerichte aanpak vervolgen we het gesprek over hoe we de sociale basis in buurten en wijken verder kunnen verstevigen. De geleerde lessen nemen we daarin mee.

  16. -

    Om wateroverlast en droogte problemen te beperken, worden aan nieuwbouwplannen eisen gesteld aan de hoeveelheid regenwater die op eigen terrein moet worden geborgen. Die eisen zijn met het vaststellen van het “Water- en Klimaatadaptatieplan” met ingang van 1 januari 2022 strenger geworden. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overgangstermijn tot 1 januari 2024 in te stellen voor plannen waarover in het verleden andere afspraken zijn gemaakt. Binnen de overgangstermijn zijn de eerder gemaakte afspraken over de hoeveelheid regenwater dat op eigen terrein moet worden geborgen van toepassing.

  17. -

    Het College heeft besloten dat er tot de sluiting van de acute noodopvang geen capaciteit wordt ingezet op de uitwerking van de Enschedese randvoorwaarden voor asielopvang.

  18. -

    Voor het adres Zoglandweg 10 heeft de gemeente het bestemmingsplan “Zoglandweg 10” gemaakt. De eigenaren van dit voormalige boerenerf hebben een verzoek gedaan om het bestemmingsplan “Buitengebied Noordwest” voor dit adres te herzien.
    De eigenaren willen gebruik maken van de Rood voor Rood regeling uit de Gids Buitenkans. Het plan bestaat uit de sloop van 853 m2 aan landschapsontsierende bebouwing op het erf, het verwijderen van de erfverharding en het inrichten van het plangebied, op zo’n manier dat er een kwaliteitsverbetering voor de omgeving ontstaat. Voor de inrichting van het totale bestemmingsvlak is een erfinrichtingsplan opgesteld.
    Ter compensatie van deze totale kwaliteitsverbetering willen de eigenaren een nieuwe (tweede) woning in de vorm van een zogenaamde “schuurwoning” realiseren op de plek waar één van de veestallen heeft gestaan. Met dit bestemmingsplan worden de bouw- en gebruiksmogelijkheden vastgelegd.

  19. -

    Openbaar, maar pas 16 februari!


    De ontwikkeling van het gebied de Kop Boulevard is de belangrijkste centrumontwikkeling in Enschede voor de komende jaren. In het kader van ontwikkeling van het gebied De Kop wordt de gemeenteraad regelmatig geïnformeerd over de voortgang van dit project.

  20. -

    In de collegevergadering van 15 februari 2022 heeft het college van B & W besloten om de heer R. Stein en de heer C. Dogan op hun verzoek ontslag te verlenen als leden van de BAS.
    Daarnaast heeft het college besloten om dhr. C. van Nieuwburg met terugwerkende kracht tot 1 januari 2022 te benoemen tot algemeen lid van de BAS.
    Dhr. C. van Nieuwburg brengt veel expertise met zich mee als ervaringsdeskundige en als professional op het gebied van jongerenwerk. Zo kan hij binnen de BAS de doelgroep jongeren goed vertegenwoordigen.
    De BAS adviseert gevraagd en ongevraagd het college van de gemeente Enschede over vraagstukken in het sociaal domein. De BAS heeft een brede samenstelling en bestaat uit inwoners met verschillende achtergronden, leeftijden en kwaliteiten die in hun adviezen gebruik maken van de ervaringen en meningen van inwoners.