Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 31 mei 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Mevrouw Hofte van de fractie PvdD heeft schriftelijke vragen gesteld over de eikenprocessierups in Enschede. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  2. -

    De heer Brejaart van Forum voor Democratie heeft vragen aan het college gesteld over kwijtschelding van schulden. Het college beantwoordt de schriftelijke vragen van de heer Brejaart.

  3. -

    Naar aanleiding van berichten in de media over alsnog vrijgegeven informatie rond de zaak Wellinga/SteQ (Ardesch) hebben Enschede Anders en de PVV artikel 35 vragen gesteld. Het college geeft antwoord op de vragen. Zie ook bijlage.

  4. -

    Openbaar, muv bijlage 1


    Vorig jaar is de gemeente Enschede beboet door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor het zonder grondslag verwerken van persoonsgegevens bij de wifitellingen in de binnenstad. De boete bedraagt €600.000. Gemeente Enschede is hiertegen in bezwaar gegaan. De gemeente is van mening dat het besluit van de AP op meerdere fronten niet voldoet aan beginselen van behoorlijk bestuur, er geen sprake is van verwerking van persoonsgegevens en dat de boete buiten alle proporties is. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft dit bezwaar begin mei 2022 ongegrond verklaard. Het college beraadt zich nu op vervolgstappen.

  5. -

    Openbaar, muv bijlage


    In 2016 is besloten om de organisatie, inrichting en het beheer van het cameratoezicht in Twente bij de Veiligheidsregio Twente (VRT) neer te leggen. Op dit moment zijn de gemeenten Enschede, Hengelo, Almelo en Borne hierbij aangesloten. Hiervoor is destijds een dienstverleningsovereenkomst afgesloten. Deze overeenkomst had een looptijd van vijf jaar en moet daarom nu opnieuw door de deelnemende gemeenten worden afgesloten.

  6. -

    De gemeente Enschede hecht veel waarde aan een vitaal, leefbaar en mooi landelijk gebied (10.000ha). De Visie landelijk gebied (juli 2021) beschrijft de ambities van de gemeente met drie keer een ‘B’. Bescherming van landschap en natuur; Benutten met gevarieerd gebruik voor landbouw, wonen en recreatie; Buren, zodat stad en land samen sterker staan. De Gids Buitenkans (2022) bouwt daarop voort met regels die deze ambities concreet maken. De regels zijn direct toe te passen voor iedereen met een plan of initiatief voor bijvoorbeeld bouwen in het buitengebied. De Gids helpt eigenaren, bewoners en bedrijven om na te gaan of het initiatief kansrijk is.
    Met de Gids kunnen initiatiefnemers een plan ontwikkelen dat past binnen het beleid. Zij kunnen zelf de inschatting maken of het initiatief tot een vergunning kan leiden. Of dat het anders moet. Denk bijvoorbeeld aan meer aandacht voor de landschappelijke inpassing, de sloop van oude gebouwen etc. De gemeente gebruikt de regels uit de Gids bij de formele beoordeling van plan. Hoofdvraag is of het plan van de initiatiefnemer (een bewoner, eigenaar of bedrijf) past bij het algemeen belang, zoals van natuur en landschap? De beleidsregels van de Gids geven richting aan het gesprek daarover tussen initiatiefnemer en gemeente.
    De Gids kent vier grote regelingen voor bouwen en slopen: Rood voor Rood, Sloopregistratie, Vrijkomende Agrarische Bebouwing en Rood voor Groen. Verder bevat de Gids regels per thema. Dat zijn regels over wonen, landbouw, niet-agrarisch werken, natuur, zorg, recreatie, landgoederen, bos en energie. De Gids dekt niet alle denkbare plannen. Voor initiatieven waar de regels geen uitkomst bieden vindt ‘maatwerk’ plaats. Dan zijn er geen uitgewerkte regels en wordt per geval bekeken of het plan past binnen de beleidskaders en ambities van de Visie landelijk gebied. De Gids schetst voor alle initiatieven welke stappen een plan moet doorlopen van initiatief tot goedkeuring van medewerking van de gemeente.
    De Gids Buitenkans bestaat sinds 2008 en is eerder herzien in 2014. De herziening in 2022 is nodig om de regels aan te passen aan het nieuwe beleid van de Visie landelijk gebied uit 2021. Ook verandert de landelijke wetgeving met de komst van de Omgevingswet in 2023. De nieuwe versie van de Gids past uitgangspunten van die wet toe: balans in beschermen

  7. -

    NIET Openbaar, pas vanaf 1 juni 2022, omdat de initiatiefnemer eerst van het besluit op de hoogte moet worden gebracht


    Aan de Joan Coststraat ligt al jarenlang een voormalige bedrijfslocatie braak. Er is een initiatief om op deze locatie 16 woningen te ontwikkelen en een verzoek voor het realiseren van een opslagruimte voor een nabijgelegen bedrijf. De gemeente is voornemens aan deze ontwikkelingen medewerking te verlenen. Op basis van het geldende bestemmingsplan is dit niet mogelijk. Daarom is het ontwerpbestemmingsplan 'Joan Coststraat' opgesteld. Voor het realiseren van de woningen is ook een beeldkwaliteitsplan gemaakt. Deze beide plannen worden nu ter inzage gelegd in het kader van de formele procedure.

  8. -

    Het controleren van coronabewijzen kostte extra tijd en dus extra geld. Om dit te compenseren heeft de gemeente Enschede begin mei van het Rijk geld gekregen. Ondernemers en andere organisaties die verplicht waren de QR-code te controleren kunnen een aanvraag doen voor ondersteuningsgelden. De bijdrage vergoedt kosten voor de inzet van werknemers en arbeidskrachten die coronatoegangsbewijzen controleerden of de controle van coronatoegangsbewijzen makkelijker maakten. Te denken valt aan de inzet van gastheren, -vrouwen of beveiligers. De regeling geldt alleen voor de extra kosten die gemaakt zijn in de periode van 1 januari tot en met 26 maart 2022. Aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 juli 2022. Dit is een vervolg op de regeling die er vorig jaar was over de periode 22 september 2021 tot en met 31 december 2021.

  9. -

    Onder subsidieplafond wordt verstaan: 'het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidie krachtens een bepaald wettelijk voorschrift' (artikel 4:22 van de Awb). Door het instellen van een subsidieplafond wordt voorkomen dat een subsidieregeling een open einde karakter heeft. In bovenstaande verordening is opgenomen dat het college de bevoegdheid heeft om een subsidieplafond vast te stellen. Met dit voorstel stellen wij het college voor het subsidieplafond voor de Brede Impuls Combinatiefuncties voor 2022 op € 723.640,- vast te stellen.

  10. -

    Centrumkwadraat is een bundeling van gebieden rondom het spoor in het centrum van Enschede. Hier werkt de gemeente aan een duurzame centrumontwikkeling. Met wonen en werken in een dynamisch gebied met het gevoel van de binnenstad, nabij het station en alle gemakken die een stad heeft te bieden. De afgelopen jaren zijn al flinke stappen gezet in de ontwikkeling van Centrumkwadraat.
    Dit krijgt nu een vervolg aan de zuidzijde van de Molenstraat door het gebied te transformeren tot een aantrekkelijke woon- en werklocatie. In dit plangebied zullen maximaal 317 woningen worden gebouwd. Op de locatie van ’t Bölke komen maximaal 101 woningen met horeca en kantoren op de begane grond en eerste verdieping. De historische gevel van de Molenstraat 12 wordt in de plannen ingepast. In het Pakhuiskwartier is ruimte voor 215 woningen, waarvan maximaal 125 sociale huurwoningen (studentenhuisvesting). Op de hoek Wenninkgaarde/Molenstraat is ruimte voor kantoren. In dit deelgebied staan zes waardevolle bomen die of worden ingepast of verplaatst. Ook de Niermansgang 2a hoort bij dit plangebied. De bestemming van dit pand verandert van bedrijf naar wonen met een aanduiding voor de functie dienstverlening.
    Het bestemmingsplan voor dit deelgebied (‘t Bölke, Pakhuiskwartier en Niermansgang 2a) wordt aan de Raad voorgelegd voor gewijzigde vaststelling. Het bestemmingsplan biedt een kader voor de bouw- en gebruiksmogelijkheden.
    Nastreven van het gewenste stedenbouwkundig beeld vindt plaats bij toetsing van de omgevingsvergunning aan het bestemmingsplan, waarbij naast de gebruikelijke ruimtelijke kaders als maatvoering en bouwvlak voor het deelgebied Pakhuiskwartier ook gestuurd wordt met een stedenbouwkundige beleidsregel.
    De geldende welstandsidentiteit sluit in tegenstelling tot het deelgebied ‘t Bölke onvoldoende aan op de ruimtelijke visie voor het Pakhuiskwartier. Als gevolg hiervan is voor het verbinden van eisen aan materiaalkeuze en-kleur en gevelgeleding het beeldkwaliteitsplan ‘Pakhuiskwartier’ opgesteld, dat als wijziging 121 van de Welstandsnota in procedure is gebracht.
    Met de totstandkoming van het bestemmingsplan is onder andere akoestisch onderzoek uitgevoerd. Hieruit volgt dat de voorkeurswaarden uit de Wet geluidshinder worden overschreden. Met een hogere grenswaardenprocedure wordt voldaan aan de Wet geluidhinder.

  11. -

    De wijk Oost Boswinkel in Enschede staat voor de volgende ronde van vernieuwing. Na de sloop en nieuwbouw van het zuidelijk gedeelte van de wijk door woningcorporatie de Woonplaats is nu het noordelijke deel van de wijk aan de
    beurt. Het plan van woningcorporatie Ons Huis gaat uit van de sloop van de bestaande woningen en de nieuwbouw van circa 280 sociale huurwoningen. De bestaande infrastructuur zal op hoofdlijnen niet wijzigen.
    De geldende welstandsidentiteit sluit onvoldoende aan op de ruimtelijke visie voor het plangebied Oost Boswinkel. Als gevolg is voor het verbinden van eisen aan materiaalkeuze en-kleur en gevelgeleding het beeldkwaliteitsplan ‘Oost Boswinkel beeldkwaliteitsplan deelgebied Ons Huis’ opgesteld.
    Met de totstandkoming van het bestemmingsplan is onder andere akoestisch onderzoek uitgevoerd. Hieruit volgt dat de voorkeurswaarden worden overschreden. Met een hogere grenswaardenprocedure kan worden voldaan aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder.

  12. -

    Er is een verzoek om herziening van het bestemmingsplan ingediend om een nieuwe woning mogelijk te maken aan de Veldzichtweg naast nummer 45. De locatie is gelegen aan de rand van de beoogde nieuwbouwwijk Eschmarkerveld. Het plan voor een nieuwe vrijstaande woning sluit hier stedenbouwkundig goed op aan. Het perceel wordt landschappelijk ingepast zodat deze een groene uitstraling krijgt. Vanuit beleid is er behoefte aan woningen in een groenstedelijk woonmilieu. Het plan past binnen deze behoefte.
    Om het plan mogelijk te maken is het nodig om het bestemmingsplan te herzien.

  13. -

    Met deze brief informeren we de Raad over de aanstaande werkzaamheden aan de Noordelijke Singel. Na de aanpassingen zal de doorstroming van het verkeer op dit gedeelte van de Singel verbeteren.