Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 11 januari 2022

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De najaars-Algemene Ledenvergadering van 26 november 2021 te Nieuwegein is niet doorgegaan. In plaats daarvan wordt nu op 13 januari 2022 een extra Algemene Ledenvergadering behouden, met als belangrijkste onderwerpen de reactie op het regeerakkoord en de herijking van het gemeentefonds. Voor deze en de overige inhoudelijke agendapunten van deze Algemene Ledenvergadering wordt een inhoudelijk standpunt vastgesteld. Dit standpunt worden meegegeven aan de aangewezen gemeentelijk vertegenwoordiger.

  2. -

    Dhr. Brouwer (DPE) heeft vragen gesteld met als onderwerp "gedwongen opvang asielzoekers". Het College heeft deze beantwoord.

  3. -

    Dhr. Versteeg (Groep Versteeg) heeft vragen gesteld met als onderwerp "noodopvang asielzoekers". Het College heeft deze beantwoord.

  4. -

    Het college beantwoordt schriftelijke vragen van mevrouw Margriet Visser-Voorn (Enschede Anders) over de werkwijze Werk en Inkomen bij veel-aanvragers van een uitkering.

  5. -

    Mevrouw Yara Hummels (PvdA) en de heer Henri de Roode (CU)hebben vragen gesteld over de Samenwerking van FC Twente met Floki. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  6. -

    De gemeente Enschede subsidieert verschillende initiatieven van inwoners, organisaties en verenigingen. De belangrijkste regels op basis waarvan subsidie wordt toegekend en de voorwaarden die zijn verbonden aan het verkrijgen van subsidie staan beschreven in de Algemene Subsidieverordening (Asv). Voor specifieke activiteiten kan een bijzondere subsidieverordening of subsidieregeling worden vastgesteld. De gemeente Enschede streeft naar een transparant en helder kader voor het verstrekken van subsidie aansluitend op de praktijk. De Asv is geactualiseerd en moet voor de komende jaren weer een duidelijk kader bieden waarbinnen subsidieaanvragen worden behandeld.

  7. -

    Openbaar, muv de bijlagen


    De exploitant wil de voormalige supermarktlocatie aan de Toekomststraat 90 herontwikkelen tot woningbouwlocatie bestemd voor verhuur in het middenhuur-segment. Deze ontwikkeling betreft een transformatie van het bestaande hoekpand naar 1 benedenwoning en 1 bovenwoning, waarbij de overige bebouwing wordt gesloopt en wordt vervangen door 6 grondgebonden nieuwbouwwoningen, 2 bergingen, 6 garages en 5 parkeerplaatsen op eigen terrein. Ook zal er een nieuwe openbare parkeerplaats en een groenvak in de openbare ruimte worden gerealiseerd. Het gedeelte van het perceel dat in eigendom is bij de exploitant maar thans is ingericht als openbare ruimte zal aan de gemeente worden overgedragen.
    Om de realisatie van deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn er afspraken nodig over het wijzigen van de bestemming, de manier waarop wordt voorzien in parkeergelegenheid, aanpassingen in het openbaar gebied alsmede de oplevering en eigendomsoverdracht van de door de exploitant in te richten openbare ruimte. Ook moeten de met dit plan gepaard gaande kosten op de exploitant worden verhaald.
    Deze afspraken zijn vastgelegd in een exploitatieovereenkomst. Het College kan geheimhouding opleggen ten aanzien van de overeenkomst met bijlagen op grond van artikel 55 Gemeentewet.

  8. -

    In maart 2020 hebben 10 Twentse gemeenten en uitvoeringsorganisatie Noaberkacht besloten overeenkomsten aan te gaan met AVI-Twente B.V. voor het produceren en leveren van elektriciteit en gas. De verplichting tot levering van gas zou ingaan op 1 januari 2023, onder de voorwaarde dat AVI Twente B.V. op die datum over een leveringsvergunning zou beschikken.
    AVI Twente berichtte ons onlangs dat zij nog steeds bereid en in staat is om gemeenten te voorzien van gas, maar dat zij niet voornemens is een leveringsvergunning aan te vragen. Bij de levering van gas aan gemeenten wenst zij zich te laten bijstaan door een organisatie (onderaannemer) die reeds over een dergelijke vergunning beschikt. Die derde partij zal verplicht worden om groen gas certificaten bij AVI Twente in te kopen. Ook onder deze omstandigheden draagt de overeenkomst met AVI-Twente bij aan een versnelling van de energietransitie.
    Voorgesteld wordt daarom om middels een Europese aanbestedingsprocedure op zoek te gaan naar een leverancier van gas, die bereid is dat gas te leveren met groencertificaten van AVI Twente. De gemeente Wierden zal in dit verband optreden als aanbestedende dienst. Dit vraagt om een machtiging voor de heer B. Wessels, die daar inkoper is.
    De aanbesteding zal betrekking hebben op twee tijdvakken, te weten 2023 – 2024 en 2025 – 2029. De samenwerkingsovereenkomst met AVI-Twente eindigt op 31 december 2025, maar kan drie maal voor de duur van vijf jaar worden verlengd. Omdat we langjarige verplichtingen willen aangaan met een leverancier van gas, die we zullen verplichten zijn groencertificaten bij AVI-Twente in te kopen, wordt voorgesteld de met AVI-Twente gesloten hoofdovereenkomst met 5 jaar te verlengen.

  9. -

    Openbaar, na persgesprek en met uitzondering van bijlage 1, 2 en 3!


    Kennispark is een belangrijke motor van de Twentse economie. Het blijkt ook een motor te zijn die blijft ronken in economisch mindere tijden en tijdens de huidige coronaperiode. Om deze positie vast te houden en te versterken willen ondernemers, Universiteit Twente (UT), gemeente en provincie verder investeren in het gebied.
    Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om ruim 10 miljoen euro te investeren in de ontwikkeling van het Business- en Sciencepark (B&S-park). Dit park ligt direct tegenover de Universiteit Twente. Het kent op dit moment een relatief eenzijdig profiel van met name de functie ‘werken’.
    Eerder, in 2018, stelden ondernemers, Universiteit Twente en de gemeente de koers vast om het B&S-park en de UT-campus tot één geheel samen te smeden. Daarvoor is het nodig het B&S een sterker ‘gezicht’ te geven en beter te verbinden met de UT. Met als doel een werkomgeving te realiseren waarmee de regio gemakkelijker talent aantrekt en vasthoudt. Want zonder talent geen innovatie, geen nieuwe werkgelegenheid en minder oplossingen voor de grote maatschappelijke vraagstukken. In het stedenbouwkundig plan en mobiliteitsplan uit 2019 heeft de gemeente deze koers uitgewerkt in concrete plannen voor het gebied. Deze plannen bieden duidelijkheid over de ruimte voor (nieuwe) ontwikkelingsprojecten.
    Om deze plannen te kunnen uitvoeren is geld nodig van ondernemers, investeerders en overheden. Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor ruim 10 miljoen euro beschikbaar te stellen voor gerichte investeringen in het (openbare) gebied. Daarmee geeft het college duidelijkheid aan ondernemers en vastgoedpartijen over wat zij wil bijdragen aan het omvormen van het gebied tot een toekomstbestendig sciencepark. Uiteindelijk leiden de gemeentelijke investeringen tot een veelvoud van investeringen door de marktsector in vastgoed op Kennispark. Daardoor ontstaat alle ruimte voor nieuwe en groeiende ondernemingen. En die zorgen op hun beurt weer voor directe en indirecte banen voor alle opleidingsniveaus.

  10. -

    In 2021 heeft de rekenkamercommissie een onderzoek laten uitvoeren naar de financiële, personele, organisatorische en maatschappelijke effecten van de CFO-operatie (Compacte en Flexibele Organisatie). Er is onderzocht of de huidige gemeentelijke organisatie compacter en flexibeler is dan de gemeentelijke organisatie van 2012. En welke van de doelen zijn gerealiseerd die de gemeente met CFO voor 2015 had gesteld.
    Het college is gevraagd een reactie te geven op dit onderzoek. Het college van de gemeente Enschede herkent zich in grote lijn in de conclusies van het onderzoek. De rode draad van de conclusies is dat de CFO-operatie werd ingehaald door decentralisaties, marktontwikkelingen en conjunctuurverbeteringen. Het takenpakket van de gemeente is in de CFO-periode gegroeid en de omvang van het aantal medewerkers is gelijk gebleven. De bestuurlijke en ambtelijke ambities bleven daarbij onverminderd hoog. Medewerkers ervaren hierdoor nu een hogere werkdruk. De CFO-operatie heeft geen duidelijke eindmarkering gekend en viel uiteen in meerdere projecten. De wijze van sturing en projectmatig werken kan beter georganiseerd worden. De financiële doelstelling is echter wel gehaald. Het college neemt de aanbevelingen ter harte.

  11. -

    Met het vaststellen van het Reglement burgerlijke stand Enschede 2022 wordt het hiervoor geldende reglement geactualiseerd. Hiermee wordt aangesloten bij de huidige praktijk en wetgeving en is het taalgebruik vereenvoudigd.

  12. -

    De gemeente Enschede tekent voor vier jaar een samenwerkingsovereenkomst met de Universiteit Twente, Hogeschool Saxion, ROC van Twente, ArtEZ hogeschool voor de kunsten en gemeente Hengelo. Het is de bedoeling dat studenten, onderzoekers en docenten hun kennis nog meer gaan inzetten voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Op die manier hopen de partners ook meer talent aan te trekken en te behouden.

  13. -

    Op 27 augustus 2019 heeft het college van Burgemeester en wethouders besloten tot het voornemen om de wijk Teesinkbos aan te wijzen als gemeentelijk beschermd stads- en dorpsgezicht. Dit besluit is toen genomen vanwege de stedenbouwkundige, cultuurhistorische en architectuurhistorische waarden van de panden en de samenhang met de aanleg van de openbare ruimte van deze wijk. In het kader van de voorgenomen aanwijzing en bescherming van de waarden van de wijk is een ontwerp-bestemmingsplan (en beheerplan openbare ruimte) en ontwerp-beeldkwaliteitsplan opgesteld. Deze zijn gereed om als ontwerp ter inzage te worden gelegd.