Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 24 maart 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De heer Brouwer van de fractie DPE heeft schriftelijke vragen gesteld over het bomenbeleid in Enschede. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  2. -

    Leden van de gemeenteraad hebben de mogelijkheid om vragen te stellen aan het college. Nav de aangekondigde reorganisatie bij Apollo-Vredestein in Enschede hebben leden van de fracties SP, GL en DPE schriftelijke vragen gesteld aan het college. Deze worden nu beantwoord.

  3. -

    De fractie van Burgerbelangen heeft op 2 maart 2020 vragen gesteld over RIBW overlast begeleid en zelfstandig wonen, met betrekking tot de Broekheurnerborch (beschermd wonen locatie RIBW) en naar aanleiding van een artikel in Tubantia over de begeleiding van de RIBW rondom een specifieke cliënt.
    Het college heeft deze beantwoord.

  4. -

    De heer M. van Lagen (CDA-fractie) heeft het college van B&W vragen gesteld over illegaal wapenbezit onder jongeren. Het college heeft deze vragen beantwoord conform het bijgevoegde formulier.

  5. -

    DPE heeft vragen gesteld over de politiecapaciteit in Enschede.

  6. -

    De aankoop en sloop van de defensiecomplexen in ‘t Vaneker is een unieke kans om een nieuw groen landschap te maken, naadloos aansluitend bij het bestaande woonlandschap van ’t Vaneker en haar directe omgeving. Tegelijkertijd bieden de vrijgekomen gronden de mogelijkheid om binnen het huidige verkavelingsplan op een aantal plekken kavels te vergroten (minder kavels) en op de vrijgekomen gronden enkele kavels toe te voegen. De woonkwaliteit neemt daardoor, waarbij het maximaal aantal toegestane wooneenheden van 263 niet wordt overschreden. Primair worden de gronden gebruikt om de groenstructuur in ’t Vaneker te versterken.

  7. -

    Exploitant wil het pand Tweede Emmastraat 9 herontwikkelen naar drie wooneenheden met bijbehorende parkeer en fietsvoorzieningen. Om de realisatie mogelijk te maken zijn er afspraken nodig over het wijzigen van de bestemming noodzakelijk. Die afspraken zijn vastgelegd in de exploitatieovereenkomst.

  8. -

    De raad heeft op 30 september 2019 via een motie het college opgedragen de ja ja sticker in te voeren. Zij heeft hierbij gevraagd om een terugkoppeling over de invoeringsdatum en welke stappen er moeten worden genomen. De invoering van de ja ja sticker leidt tot minder oud papier en draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente. Het college geeft uitvoering aan de motie en treft voorbereidingen voor de invoering van de ja ja sticker. Tegen de gemeente Amsterdam loopt een cassatieprocedure bij de Hoge Raad. Daarnaast heeft de voorzieningenrechter in een kort geding tegen de gemeente Rotterdam aangegeven dat er een overgangstermijn van 20 maanden in acht moet worden genomen tussen besluit tot invoering van de ja ja sticker en de daadwerkelijke invoering. Het college wacht nog met de daadwerkelijke invoering van de ja ja sticker totdat er uitspraak is in de cassatieprocedure. Naar verwachting is dan ook de overgangsperiode van 20 maanden verstreken. Bij een positieve uitspraak in cassatie gaat het college direct over tot de invoering.

  9. -

    Het gemeentelijke object gelegen aan de Viermarkenweg 75 betreft een woning. De gemeente heeft geen taak in verhuur van woningen en heeft de woning aan de huurder aangeboden. Met de verkoop van dit vastgoed wordt uitvoering gegeven aan het door de Raad vastgestelde Strategie op vastgoed d.d. 9 oktober 2017.

  10. -

    Het coronavirus heeft er toe geleid dat niets meer is wat het lijkt. Er zijn maatregelen getroffen door het kabinet en ook het gewone leven in Enschede is anders geworden voor de komende periode. De gemeenteraad wordt periodiek geïnformeerd met een brief waarin een update wordt gegeven van de gevolgen en de aanpak van het coronavirus en hoe het de stad bezig houdt.

  11. -

    Om de voortgang van de transformatie in het Sociaal Domein goed te kunnen volgen is het Huis van Sturing ontwikkeld. Doel van dit instrument is zowel de Raad als het College in staat te stellen om vanuit een goede informatiepositie te kunnen sturen op het proces van transformatie. In het Huis worden feiten en cijfers gecombineerd met beelden en verhalen die door inwoners en professionals zijn gedeeld.


    Tweemaal per jaar wordt alle informatie verzameld en in een overzichtelijke rapportage weergegeven. De eerste rapportage is aangeboden en besproken met de gemeenteraad. Tijdens deze bespreking zijn verschillende suggesties en ideeën gedaan om het Huis van Sturing te verbeteren en aan te scherpen. In mei volgt een tweede rapportage waarin verbeteringen die binnen het door de Raad vastgestelde ontwerp passen, worden meegenomen voor zover de informatie beschikbaar is en in de tussenliggende periode kan worden verzameld. Verbetering die een aanpassing van het instrument vragen, worden in een aangepast ontwerp aan de Raad voorgelegd. Na vaststelling worden deze in de derde rapportage meegenomen.