Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

maandag 23 november 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De heer Jajan (VVD) heeft naar aanleiding van signalen van inwoners schriftelijke vragen gesteld over overlast in de wijken. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  2. -

    Op 12 november 2020 zijn door de heer Elferink (PVV) artikel 35 vragen gesteld over de pinbetaling voorzieningen in de parkeerautomaten. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  3. -

    De heer J. Kerkwijk (D66) heeft vragen gesteld over Kunstgrasvelden voetbalverenigingen. Het college heeft deze beantwoord.

  4. -

    De heer Brouwer van de fractie Democratisch Platform Enschede heeft schriftelijke vragen gesteld over de huisvesting van statushouders. Het college heeft deze beantwoord.

  5. -

    De Stuurgroep Zorg Veiligheid en Straf fungeert sinds 2016 als bestuurlijk platform om verbinding tot stand te brengen tussen Zorg en Veiligheid. In de Stuurgroep zijn naast een afvaardiging van burgemeester en wethouders een groot aantal ketenpartners vertegenwoordigd die zich bezig houden met vraagstukken op het gebied van zorg en veiligheid.
    De Stuurgroep heeft een belangrijke meerwaarde in de regio, gemeenten dragen immers zorg voor het realiseren van passende hulp en ondersteuning voor inwoners en zijn daarnaast verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid In de bestuursovereenkomst Zorg Veiligheid en Straf wordt het bestaan en de samenwerking van de stuurgroep geformaliseerd.

  6. -

    De gemeenteraad is opdrachtgever voor de accountantscontrole van de gemeenterekening. In het kader van deze controleopdracht geeft de Raad in het controleprotocol 2020 - 2025 nadere aanwijzingen aan de accountant. Dit betreffen aanwijzingen voor de reikwijdte van de accountantscontrole over de verslagjaren 2020 - 2025, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties.

  7. -

    Vanuit de rijksoverheid worden regionaal middelen beschikbaar gesteld aan de 35 centrumgemeenten in Nederland voor de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor de regio Twente heeft Enschede de rol van centrumgemeente. De centrumgemeente maakt afspraken over beleid en overlegd met de regiogemeenten over hoe de middelen worden ingezet. Het formele besluit over de besteding van deze middelen ligt uiteindelijk bij het College van B&W van centrumgemeente Enschede. Het Rijk heeft in de septembercirculaire 2020 extra middelen beschikbaar gesteld aan centrumgemeente Enschede ten hoogte van ruim 1,6 miljoen voor de aanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. De inzet van deze middelen biedt een oplossing voor een aantal lokale prioriteringen die onder deze aanpak vallen waaronder: Veilig Thuis Twente, Vrouwenopvang, Kenniscentrum Mensenhandel, personele inzet Centrumgemeentetaken, Centrum Seksueel geweld en de actieagenda Schadelijke Traditionele praktijken. Door deze onderverdeling voldoet Centrumgemeente aan haar wettelijke taken en biedt dit een kans om structurele (financiële) knelpunten op te lossen.

  8. -

    In september 2018 is de pilot OnderwijsJeugdhulpArrangementen (OJA) gestart op een aantal scholen in Enschede. De OJA heeft als doel om de ondersteuning voor kinderen en ouders beter te maken. Dit doen we door op school en thuis eerder en sneller passende hulp te bieden. Op deze manier verbetert de zorg, en verminderen onnodige bureaucratie en kosten. De zorgaanbieders Jarabee en Pluryn ontvangen een vast bedrag voor de totale jeugdhulp op de OJA-scholen. Ze hoeven dus geen rekeningen te sturen of formulieren in te vullen.


    We zien al mooie resultaten. De korte lijntjes en laagdrempelige zorg in een veilige schoolomgeving werken prettig voor zowel kind, ouder als leerkracht. Voor de kinderen die zorg ontvangen van Jarabee of Pluryn op een OJA-school zien we de kosten afnemen. Dit in tegenstelling tot de totale kosten voor jeugdhulp in Enschede. Jarabee en Pluryn hebben flinke opstartkosten gemaakt in het begin van de pilot. Die kosten zijn niet meegerekend in het budget dat ze van de gemeente krijgen. Het college heeft besloten om tegemoet te komen in deze eenmalige kosten.


    Daarnaast heeft het college bepaald dat ze voor het schooljaar 2020 / 2021 de zorgkosten dekken waar Jarabee en Pluryn geen directe invloed op hebben en die leiden tot overschrijding van het budget. Het gaat om de leerlingen op een OJA-school die wel jeugdhulp ontvangen, maar waar de zorgaanbieders geen invloed op hebben. Bijvoorbeeld omdat de zorg is toegewezen door een huisarts of een rechter.


    Op dit moment wordt een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse uitgevoerd. In het voorjaar 2021 verwachten we de uitkomsten. Op basis van die uitkomsten kijken we naar de toekomst van OJA.

  9. -

    Met het aanleggen van kunstgras-voetbalvelden (vanaf ca. 2003) hebben voetbalclubs meer veldcapaciteit gekregen en worden de kunstgrasvelden intensief gebruikt voor trainingen en wedstrijden. Vrijwel alle voetbalclubs in Enschede maken gebruik van één of meer kunstgrasvelden en kunnen met de huidige ledenaantallen niet zonder deze capaciteit.
    Vanuit de verantwoordelijkheid voor de aanleg en onderhoud van deze velden heeft Sportaal onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en kosten van vervanging van bestaande kunstgras-sportvelden met rubberkorrels (SBR-infill). Sportaal is beheerder van de (kunstgras-) voetbalvelden van de gemeente Enschede. De kunstgras voetbalvelden worden periodiek vervangen omdat deze velden aan slijtage onderhevig zijn. Gemiddeld gaat een voetbalveld 10 jaar mee. De huidige kunstgras-voetbalvelden zijn vrijwel allemaal met SBR-infill uitgevoerd, maar het college stelt de gemeenteraad nu voor het gebruik van SBR-infill op grond van milieu-overwegingen (vergroening en de zorgplicht inzake de Wet bodembescherming alsmede een dreigend verbod op alle microplastic-infill) gefaseerd te beëindigen, en uitdrukkelijk de keus te maken om de velden te vervangen door de op het moment van vervanging meest natuur- en milieuvriendelijke variant. Dat betekent een voorkeur voor natuurgrasvelden en indien dat niet mogelijk is om redenen van speelcapaciteit de op het moment van vervanging zo natuur- en milieuvriendelijk mogelijke kunstgrasvariant.

  10. -

    Op 11 november 2020 is de kadernota ‘Rondkomen met je inkomen’ vastgesteld door de gemeenteraad. Een van de maatregelen daarin is het structureel verhogen van de individuele inkomenstoeslag met een bedrag per ten laste komend kind. De IIT is een toeslag voor minima die langer dan 5 jaar moeten rondkomen van een inkomen op bijstandsniveau, d.w.z. 100% van het Wettelijk sociaal minimum.
    Met het vaststellen van de bijgevoegde Verordening tot wijziging van de ‘Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Enschede 2015’ wordt de toeslag structureel verhoogd met een bedrag voor ten laste komende kinderen. Dit heeft een gunstig effect op de bestedingsruimte van huishoudens met kinderen die langdurig van een laag inkomen moeten rondkomen. Vanaf 1 januari 2018 is die maatregel al gedurende een periode van 3 jaar (t/m 31 december 2020) ingevoerd.

  11. -

    Het college heeft op 3 april 2020 besloten om in te stemmen met de regionale Twentse aanpak van het landelijke afsprakenkader tussen Rijk en VNG van 25 maart 2020 voor jeugdhulp en Wmo over de financiering van de zorgaanbieders in relatie tot corona. Een van de onderdelen van de Twentse Aanpak heeft betrekking op de meerkosten die zorgaanbieders maken in verband met corona. Het Rijk heeft afspraken gemaakt met de VNG over het vergoeden van de extra kosten die zorgaanbieders maken om te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM. De uitvoering van de meerkostenregeling vindt in de Twentse aanpak centraal plaats. Zorgaanbieders dienen hun aanvraag voor alle Twentse gemeenten in op 1 plaats via 1 procedure bij de regio Twente. De regeling heeft betrekking de meerkosten die zorgaanbieders hebben gemaakt over de periode van 1 maart tot en met 31 december 2020. Het Rijk stelt compensatie beschikbaar aan gemeenten ter dekking van de meerkosten. Indien blijkt dat de meerkosten hoger uitvallen dan de compensatie van het Rijk zal hierover aanvullende besluitvorming plaats vinden. De zorgaanbieders hebben tot uiterlijk 1 februari 2021 de tijd hun aanvraag in te dienen.

  12. -

    Om de realisatie van een nieuwe moskee op de hoek van de Kuipersdijk en de Wethouder Beversstraat mogelijk te maken, heeft de gemeenteraad van Enschede eerder het bestemmingsplan “Moskee Kuipersdijk” vastgesteld. Als gevolg van een uitspraak van de Raad van State is het plan niet geldend geworden. Raad van State gaf aan dat dit niet betekent dat er geen moskee op deze plek mag komen, maar dat de onderbouwing (vooral op gebied van verkeer) niet voldoende was. Om de ontwikkeling alsnog mogelijk te maken, hebben we daarom opnieuw een bestemmingsplanprocedure opgestart: bestemmingsplan “Moskee Kuipersdijk 2020”. De nieuwe moskee bestaat hoofdzakelijk uit een gebedsruimte en andere bijeenkomstruimtes. Daarnaast bevat het gebouw een dienstwoning, een kleine winkel en mogelijkheid voor ondergeschikte horeca. Alle functies moeten verbonden zijn aan de hoofdfunctie van de moskee.

  13. -

    Er is een aanvraag om herziening ingediend om twee bestaande woningen aan de Weleweg 555 en 557 samen te voegen tot één woning. Het voornemen daarbij is om de andere woning te verplaatsen en een nieuwe woning te realiseren direct ten noorden van Weleweg 555. Per saldo wordt dus geen extra woning toegevoegd. De agrarische bestemming van een aangrenzend weiland ten noorden ervan wordt daarbij gewijzigd in een natuurbestemming en het plangebied dient conform een bij het bestemmingsplan behorend inrichtingsplan te worden ingericht. Om medewerking aan het ingediende plan te kunnen verlenen is de vervaardiging van een nieuw bestemmingsplan voor de betreffende gronden noodzakelijk. Het ontwerp-bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Vervolgstap is het voorleggen van het bestemmingsplan voor besluitvorming in de gemeenteraad.

  14. -

    Op het perceel Wethouder Beversstraat 12 is het Geert de Leeuwhuis gevestigd. Het Geert de Leeuwhuis is een
    zorgvoorziening voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Het voornemen is om het perceel te gaan
    herontwikkelen. De bestaande bebouwing, die stamt uit de jaren 80 van de vorige eeuw is technisch en functioneel
    verouderd. Om goede 24-uurszorg voor de toekomst te blijven garanderen is herontwikkeling van het perceel nodig.
    De bestaande bebouwing wordt gesloopt en er wordt een nieuw gebouw gerealiseerd met bijbehorende voorzieningen
    zoals parkeergelegenheid en een belevingstuin. Om het bouwplan uit te kunnen voeren is een herziening van het geldende bestemmingsplan vereist. In dat kader is het bestemmingsplan ‘Wethouder Beversstraat 12’ opgesteld. Daarnaast is een wijziging van de Welstandsnota vereist om de gewenste beeldkwaliteit van de nieuwe bebouwing te kunnen realiseren.

  15. -

    Het College stelt jaarlijks het uurtarief voor peuter- en VVE-arrangementen vast. Dit is het tarief dat de gemeente hanteert bij de subsidiëring van kinderopvangorganisaties voor het aanbieden van voorschoolse educatie Voor 2021 wordt het uurtarief vastgesteld op 10,65 euro. Het College volgt daarmee de stijging met 3,5% van het fiscaal maximale uurtarief. De grondslag voor de ouderbijdrage blijft het fiscale uurtarief voor kinderdagopvang van 8,46 euro per uur. Met het voorstel blijft voorschoolse educatie ook voor ouders met een laag inkomen betaalbaar: De ouderbijdrage voor deze groep is in 2021 op jaarbasis 111 euro voor 8 uur (of 16 uur in geval van een VVE-arrangement) per week peuterspeelzaal gedurende 41 weken. De hoogte van de eigen bijdrage is in lijn met de door de VNG gepubliceerde adviestabel ouderbijdragen voor peuteropvang.

  16. -

    Het college heeft op 3 april besloten onder voorwaarden coulant om te gaan met vaststelling van subsidies binnen het sociaal domein. Als subsidieontvangers door de crisis als gevolg van het corona virus niet kunnen voldoen aan de verplichtingen van de verleende subsidies. Dit gold voor activiteiten in de maanden maart tot en met juni 2020. Nu besluit het college deze periode te verlengen van 1 juli tot en met 31 december 2020.

  17. -

    In het coalitieakkoord 2018-2022 hebben we aangegeven dat we zoeken naar duurzame oplossingen voor schulden en armoede om nieuwe problemen te voorkomen. Ook in de kadernota ‘Rondkomen met je inkomen’ is één van onze hoofddoelen het inzetten op preventie en het vroegtijdig ondersteunen van inwoners waar nodig.
    Daar waar mensen in de schulden dreigen te komen moeten we preventief kunnen handelen. Dit willen we o.a. doen door het tijdig signaleren van beginnende schulden en daarmee het voorkomen van problematische schulden. In nauwe samenwerking met onze partners willen we oplopende (huur)schulden, afsluiting van gas, water & licht, uithuiszetting en bronheffing voorkomen en reeds bestaande achterstanden oplossen. Daarnaast is het realiseren van een tijdige en regelmatige betaling van vaste lasten een zeer belangrijk doel van vroegsignalering.
    Vroegsignalering van schulden wordt vanaf 2021 een wettelijke taak van gemeenten. In Enschede loopt sinds 1,5 jaar de pilot Vroeg Eropaf als onderdeel van de vroegsignaleringsaanpak. Deze pilot willen we met een jaar verlengen.