Agendapunten
-
-
De heer Brouwer van de fractie BBE heeft schriftelijke vragen gesteld over rattenoverlast in Enschede en het coronavirus in rioolwater. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.
Bijlagen
-
-
Op 9 september zijn er vanuit de gemeenteraad schriftelijke vragen gesteld aan het college. Het college stelt vandaag de beantwoording vast op de vragen van mw Jeliazkova (D66) inzake Nationaal Groeifonds.
Bijlagen
-
-
Vanuit de fracties Groep Versteeg, Democratisch Platform Enschede en Partij voor de Vrijheid zijn artikel 35 vragen gesteld naar aanleidinvan het ter visie leggen van het ontwerp bestemmingsplan Moskee Kuipersdijk 2020. Met dit besluit stelt het college de antwoorden op de gestelde vragen vast.
Bijlagen
-
-
De heer Elferink van de fractie PVV heeft schriftelijke vragen gesteld inzake voor- en nascheiden van afval. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.
Bijlagen
-
-
Het College informeert de gemeenteraad over de inzet van het Kindpakket in Enschede in 2019 en de stand van zaken van het Kindpakket in de eerste helft van 2020. Het College heeft daarnaast ingestemd met het beschikbaar stellen van een extra incidentele subsidie in 2020 aan de Kledingbank.
Met het Kindpakket willen we het toekomstperspectief van kinderen en jongeren verbeteren, voor gelijke(re) kansen. We willen daaraan bijdragen door het bieden van voorzieningen waardoor kinderen, ongeacht de inkomenssituatie van hun ouders, volop mee kunnen doen. Met deze voorzieningen bereiken we een steeds groter deel van de kinderen.
Recent zijn alle subsidiebeschikkingen 2019 binnen het Kindpakket definitief vastgesteld. Het eindresultaat over 2019 laat zien dat de beschikbare middelen nagenoeg volledig zijn besteed. De tussenrapportage voor 2020 laat een ander beeld zien. 2020 is een uitzonderlijk jaar, waarin Covid-19 grote impact op de inzet van het Kindpakket heeft. Daar waar we voor de toekomst verwachten dat aantallen en daarmee uitgaven stijgen, laat het eerste halfjaar van 2020 een ander beeld zien. Bereik en daarmee ook uitgaven blijven vooral voor wat betreft directe verstrekkingen achter. Dit kan m.n. verklaard worden door een afname van het aantal activiteiten dat in de periode van maart tot de zomer, onder invloed van Covid-19, heeft kunnen plaatsvinden.Bijlagen
-
-
Op 30 september heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de definitieve gebundelde uitkering 2020 en de voorlopige gebundelde uitkering voor 2021 gepubliceerd. De budgetten voor de gemeente Enschede zijn bekend. Uit deze budgetten dekt de gemeente Enschede de bijstandsuitkeringen die zij verstrekt. Elk jaar in oktober wordt het definitieve budget voor het lopende jaar vastgesteld en wordt er een voorlopig budget vastgesteld voor het komende jaar. Het definitieve budget 2020 voor de gemeente Enschede is vastgesteld op 99,7 miljoen euro. Dat is ruim 7 miljoen euro meer dan het nader voorlopig budget dat is opgenomen in de Corona-nota. Op basis van de huidige inzichten, verwachten we dat dit door het Rijk toegekende budget voldoende is en dat we er ongeveer 2,9 miljoen euro van overhouden. Voor 2021 verwachten we, met de nu door het Rijk voorlopig toegekende middelen, een tekort van 1,7 miljoen euro, maar daarbij is voorzichtigheid geboden, omdat een aantal factoren nog onzeker zijn. We hopen dat bij de bekendmaking van het nader voorlopig budget in april 2021 er meer duidelijkheid is over een aantal variabelen, zodat we een meer betrouwbare prognose kunnen geven.
Bijlagen
-
-
Financiële verdiepingsmonitor Huis van Sturing 3e kwartaal 2020 geeft een overzicht van de stand van zaken van de financiële taakstellingen die zijn opgenomen in de gemeentebegroting, de voortgang op financiële doelen van de veranderthema’s transformatie en de investeringen uit- en de ontwikkeling van de Reserve Sociaal Fonds. Met dit document bieden we inzicht in de stand van zaken rondom de taakstellingen. De uitkomsten betrekken we in de verantwoordingsdocumenten van de gemeentelijke Planning- & Controlcyclus.
Voor 2020 is een groot deel van de taakstelling ad 8,8 miljoen euro gerealiseerd, er resteert nog een in te vullen bedrag van ruim 1,5 miljoen euro.
De afgelopen twee jaar laat de jaarrekening een positief resultaat van het Sociaal Domein zien ten opzichte van de begroting. Dit is mede het gevolg van ingezet beleid om zorggestuurd én kostenbewust te werken. Dat wil niet zeggen dat de middelen die de gemeente van het Rijk krijgt voor de uitvoering van de Jeugdhulp en Wmo toereikend zijn, daar zit nog steeds een flink verschil tussen. Anders gezegd; er moet nog steeds geld bij.
Voor de middellange termijn is het aandeel “nog in te vullen” taakstellingen 4,8 miljoen euro. De komende maanden zullen verschillende keuzes worden voorgelegd aan de gemeenteraad (onder meer Ondersteuning Huishouden en de inrichting van de Toegang (Wijkwijzer 2.0)). Deze keuzes van de gemeenteraad zijn van invloed op de haalbaarheid van de financiële taakstellingen.
De investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan om veranderingen in het sociaal domein te realiseren bedragen vanaf 2019 4,0 miljoen euro. In geld uitgedrukt, andere maatschappelijke effecten niet meegenomen, realiseert de gemeente met deze investering een kostenvermindering van 25,5 miljoen euro over 5 jaren. Deze kostenvermindering blijkt uit de gemeten opbrengsten van alle individuele projecten die onder de veranderthema’s vallen.
Bijlagen
-
-
Gemeenten staan voor de opgave om beschermd wonen en maatschappelijke opvang toekomstbestendig te organiseren en inhoudelijk door te ontwikkelen. Beschermd wonen en maatschappelijke opvang vallen nu nog onder de verantwoordelijkheid van de centrumgemeente Enschede. Vanaf 2021 verschuift de verantwoordelijkheid voor beschermd wonen van centrumgemeente Enschede naar alle gemeenten: Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Hof van Twente, Losser en Oldenzaal. Deze gemeenten spreken af om in de toekomst de bovenlokale samenwerking op het gebied van beschermd wonen te blijven voortzetten. Hiervoor gaan de gemeenten per 1 januari 2022 een gemeenschappelijke regeling centrumgemeente Enschede beschermd wonen aan.
Bijlagen
-
-
In de arbeidsvoorwaardennota staan de uitgangspunten voor de gemeentelijke werkgeversvertegenwoordigers in de onderhandelingen over de cao voor 2021. Wij adviseren in te stemmen met de arbeidsvoorwaardennota zoals opgesteld door de VNG en de WSGO voor de onderhandelingen over een volgende cao. Bij een aantal onderwerpen hebben we kanttekeningen gemaakt. De belangrijkste kanttekeningen, waar we ook aangeven niet mee te willen instemmen, zijn wat ons betreft de loondoorbetaling tijdens ziekte en de wijze van omgaan met bovenwettelijk verlof bij ziekte.
Aanvullend hebben we nog twee onderwerpen ingebracht: 1) de werkgeversbijdrage voor de vakbonden. Hiervan heeft het college eerder richting VNG aangegeven bij volgende onderhandelingen het afschaffen van deze werkgeversbijdrage als inzet meegenomen te willen zien, 2) het advies om voor deze cao een verzoek tot algemeen verbindend verklaren van de cao te doen in verband met problematiek rondom overgang van onderneming en de rechtsgevolgen daarvan.Bijlagen
-
-
Op 31 maart jl. besloten 10 Twentse gemeenten en de bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht met AVI-Twente B.V. een overeenkomst aan te gaan voor de levering van elektriciteit (met ingang van 1 januari 2021) en gas (met ingang van 1 januari 2023). Ook het college van burgemeester en wethouders van Enschede stemde daarmee in. Omdat AVI-Twente B.V. (Twence) op dit moment nog niet over een leveringsvergunning beschikt, vindt de levering van elektriciteit vooralsnog plaats via Greenchoice.
Kenmerkend voor de energiemarkt voor grootverbruikers is dat de prijzen op een termijnmarkt tot stand komen. Dit betekent dat afnemers voorafgaand aan het jaar van levering posities moeten innemen binnen de afgesproken afnamevolumes. De samenwerkende Twentse gemeenten laten zich hierbij adviseren door de Energiemakelaar uit Rijssen, een daarin gespecialiseerd bedrijf, maar zij blijven zelf verantwoordelijk voor de te nemen beslissingen.
Via dit bestuursvoorstel wordt geregeld dat de heer B. Wessels, inkoopadviseur bij de gemeente Wierden, wordt gemachtigd om namens de gemeente Enschede de hiervoor genoemde beslissingen te nemen. De heer Wessels is voorzitter van een ambtelijke werkgroep, waarin medewerkers van verschillende Twentse gemeenten zitting in zullen nemen, en die hierbij gaat samenwerken met de Energiemakelaar.
Bijlagen
-
-
Er is een plan om bij de MFA De Zweede in Boekelo een sportzaal te bouwen. Deze sportzaal zal gebruikt worden door de leerlingen van de beide basisscholen in Boekelo en de basisschool in Usselo. Omdat de afstand te groot is vanaf de drie basisscholen naar MFA DE Zweede, wordt er gymvervoer opgezet onder verantwoordelijkheid van MFA De Zweede. Voor zowel het beschikbaar stellen van de sportzaal als het regelen van het vervoer is het nodig om een overeenkomst te sluiten met de betrokken drie basisscholen, de gemeente en MFA De Zweede.
Bijlagen
-
-
Het College van B&W stelt aan de raad voor om het Meerjarenplan Onderhoud en Vervanging Haveninfrastructuur 2021-2024 vast te stellen. Hierin zijn de onderhoudsmaatregelen aangegeven en gepland voor de komende vier jaar aan de damwanden, taludverdediging en steigers in de haven van Enschede. Een goed onderhouden haven is van belang voor de bereikbaarheid van Enschede voor het goederenvervoer over water. Ten aanzien van het havenbeheer werken de gemeenten Hengelo, Enschede, Almelo, Hof van Twente en Lochem samen in het Havenbedrijf Twente. Het Havenbedrijf draagt bij aan economische structuurversterking, werkgelegenheid, duurzaamheid en profilering van de regio als logistieke hotspot.
Bijlagen
-
-
Het College en de Raad wensen regelmatig geïnformeerd te worden over (grote) gebiedsontwikkelingsprojecten. Om te voldoen aan deze informatiebehoefte is in samenwerking met de rekeningcommissie in 2018 de digitale projectenrapportage Projectview ontwikkeld. Projectview voorziet in een digitaal dashboard op projectniveau. De projectrapportage kent 2 rapportagemomenten in april en oktober.
De effecten van de coronacrisis op de projecten zijn op moment beperkt voor woningbouwprojecten, voor bedrijfsterreinen is het beeld niet helder, wel is op dit moment al zichtbaar dat ondernemers investeringsbeslissingen uitstellen. Over het algemeen laten de grondexploitaties een verbetering zien ten opzichte van het MPG 2020. De stijgende lijn in kavelverkoop voor woningbouw heeft zich ook in 2020 doorgezet.
Met dit besluit stemt het college in met het digitaal beschikbaar stellen van de projectenrapportage per 1 oktober 2020.Bijlagen
-
-
Het college heeft de Gemeentebegroting 2021-2024 op 7 oktober j.l. aan de raad aangeboden. Voor de behandeling in de raad wordt in opdracht van de rekenkamer- en rekeningencommissie een Quickscan van de begroting gemaakt door een externe deskundige, de heer Dr.J.A.M de Kruijf. Het college heeft kennisgenomen van deze Quickscan en een aantal verduidelijkende opmerkingen geplaatst en deze in een brief met de raad gedeeld.
Bijlagen
-
-
Het Kabinet heeft in de zomerperiode wijzigingen in de huidige Jeugdwet voorgesteld en deze ter consultatie voorgelegd. De 14 Twentse gemeenten, die nauw samenwerken op het gebied van jeugdhulp, hebben gezamenlijk een reactie op deze conceptwet ingestuurd. Deze reactie willen wij ter informatie delen met de gemeenteraad. Deze reactie is in lijn met de VNG-reactie op het wetsvoorstel. In de brief wordt verwezen naar deze reactie. Met deze informatie kan de gemeenteraad volgen hoe de gemeente participeert in dit proces van de Jeugdwet.
Bijlagen
-
-
Het gemeentelijke object gelegen aan de Vanekerbeekweg 15/15A betreft een kinderboerderij met speelterrein, speelwerktuigen en volkstuinen. De gemeente is bereid de gebouwen en percelen te verkopen onder voorwaarden van een voorkeursrecht van koop ten behoeve van de gemeente. Hierdoor kan de stichting haar doelstellingen nastreven en meer inkomsten generen en uitgaven drukken.
Met de verkoop van dit vastgoed wordt uitvoering gegeven aan het door de Raad vastgestelde Strategie op vastgoed d.d. 9 oktober 2017.Bijlagen
-
-
Voorliggend bestemmingsplan wijzigt de bestemmingen van een tweetal militaire percelen, namelijk aan de Lonnekerveldweg 30 en de Vliegveldweg 299. Voor de Lonnekerveldweg 30 is in 2016 al een omgevingsvergunning verleend voor een ander gebruik van twee gebouwen. Deze tijdelijke vergunning wordt nu definitief omgezet. Daarnaast worden delen van dit perceel bestemd voor natuur en blijft een deel de militaire bestemming behouden, met een wijzigingsbevoegdheid voor het college naar gezondheidszorg. Het perceel Vliegveldweg 299 krijgt een functieaanduiding kantoor, zodat daar een zelfstandig kantoor gevestigd kan worden.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 23 april tot en met 3 juni 2020 ter inzage gelegen. Tijdens deze periode is één zienswijze ingediend. Deze zienswijze heeft geleid tot een aanpassing in de toelichting, maar niet in de regels en op de verbeelding van het bestemmingsplan, zie bijgevoegde zienswijze nota. Een aanpassing in de toelichting van een bestemmingsplan leidt niet tot een gewijzigde vaststelling. Het bestemmingsplan kan daarom ongewijzigd worden vastgesteld.Bijlagen
-
-
Het bestemmingsplan “Euregio Bedrijvenpark – Herziening Groen” voorziet in het wijzigen van 4 percelen van de bestemming Bedrijventerrein naar Groen om zo te voldoen aan de Regionale Afspraken Programmeren Bedrijventerreinen Twente.
Bijlagen
-
-
Burgemeester en Wethouders hebben de werking van de ”tijdelijke beleidsregel Onzelfstandige bewoning Enschede 2020” met 3 maanden verlengd.
Met de verlenging van deze beleidsregel kan tot 1 april 2021 slechts een vergunning voor een nieuw kamerverhuurpand worden verleend indien sprake is van een sociale huurwoning en passend binnen de prestatieafspraken die zijn gemaakt met de betreffende woningbouwcorporatie en het geen negatief effect heeft op het woon- en leefklimaat. Na 1 april 2021 zal een nieuwe beleidsregel in werking treden en kunnen, als wordt voldaan aan het nieuwe toetsingskader, weer vergunningen voor nieuwe kamerverhuurpanden worden verleend.Bijlagen
-
-
De gemeente Enschede wenst in samenwerking met een ontwikkelaar tot ontwikkeling van het plan Kop Boulevard te komen. De gemeente Enschede wil met deze gebiedsontwikkeling het centrum van de stad een impuls te geven, gericht op het ontwikkelen van hoogwaardig wonen, (openbare) parkeervoorzieningen, verblijfsdoeleinden, kantoorlocaties, detailhandel, horeca en maatschappelijke voorzieningen. Om de ontwikkeling mogelijk te maken is er nog 1 perceel nodig. Met de huidige eigenaar zijn we daarover in goed overleg. Maar zolang er nog geen overeenstemming is zijn we genoodzaakte de Wvg te handhaven.
Bijlagen