Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 14 januari 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    In Twente werken gemeenten en maatschappelijke partners intensief samen aan het signaleren en terugdringen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Veilig Thuis Twente (VTT) is het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling in Twente.


    Landelijk gezien kampt vrijwel elke Veilig Thuis (VT) organisatie met een wachtlijst n.a.v. de verbeterde Wet Meldcode en radarfunctie Veilig Thuis. Het gaat hierbij niet alleen om de wachtlijst van de VT-organisaties. Het gaat ook om de doorstroming in de gehele zorgketen. Landelijk is er op dit moment aandacht voor de situaties bij VT-organisaties.


    Ook bij Veilig Thuis Twente is het aantal meldingen aanzienlijk toegenomen als gevolg van de verbeterde Wet Meldcode en Radarfunctie Veilig Thuis

  2. -

    Jaarlijks wordt er een krediet aangevraagd voor de mobiliteitsprojecten. Op basis van deze lijst worden de mobiliteitsprojecten opgestart. Het kader voor deze projecten is de vast te stellen mobiliteitsvisie. Het College wil graag zo snel mogelijk aan de slag met de belangrijkste opgaven en stelt dan ook voor om krediet beschikbaar te stellen voor onder andere:
    • het opstarten van de studie om Enschede-Oost/ Glanerbrug beter te ontsluiten;
    • het opstarten van het participatieproces rondom Noord West Enschede;
    • het verder bouwen aan ons fietsnetwerk;
    • de doorstroming op de Singels;
    • het verbeteren van de verkeersveiligheid;
    • het uitvoeren van maatregelen uit wijkverkeersplannen.
    De dekking van de projecten komt voor ruim de helft voort uit opgehaalde provinciale subsidies en Rijksbijdragen. Met 2.6 miljoen eigen middelen maken we bijna 7 miljoen aan projecten mogelijk. Een mooi resultaat.

  3. -

    Het huidige kwijtscheldingsbeleid van gemeente Enschede, als het gaat om schulden die ontstaan zijn bij de uitvoering van de Participatiewet, is gebaseerd op de volgende grondbeginselen: misbruik mag niet lonen; iedere vordering moet in principe volledig worden terugbetaald en in individuele situaties is maatwerk mogelijk. Bij schulden zijn er twee “soorten” schulden, te weten:


    • Schulden die niet zijn ontstaan door schending inlichtingenplicht
      De hoofdregel is dat op verzoek van belanghebbende kan het College geheel of gedeeltelijk afzien van verdere terugvordering als de belanghebbende gedurende 3 jaar naar vermogen op de schuld heeft afgelost.

    • Schulden die zijn ontstaan door schending inlichtingenplicht
      Overeenkomstig met de Participatiewet kunnen fraudeschulden, waarop 10 jaar naar vermogen is afgelost, onder een aantal voorwaarden worden kwijtgescholden.

    Met het nieuwe beleidskader Armoede, inkomen en schulden komt het College met voorstellen voor het nieuwe kwijtscheldingsbeleid voor schulden in het kader van de uitvoering van de Participatiewet. De Raad kan dan een integrale afweging maken ten aanzien van alle voorstellen van het nieuwe beleidskader.


    Aanleiding voor het stellen van vragen aan het College was: de gemeente Arnhem in het nieuws met een aantal maatregelen die zij per 1 januari 2020 nemen om het schuldenproblematiek in hun stad te verminderen.

  4. -

    De Raad heeft op 15 december 2014 de Maatregelverordening vastgesteld. Daarin is vastgelegd dat er bij het niet verschijnen (zonder tijdig af te melden) op uitnodigingen (w.o. bij de DOEN beurzen) een maatregel van 40% voor de duur van 1 maand wordt opgelegd. Het is niet aan medewerkers van de gemeente om op eigen initiatief af te wijken van regels die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. De verwachting is dat de aangepaste Maatregelenverordening begin 2020 door het college aan uw raad wordt voorgelegd.


    De vraagsteller refereert aan het artikel de Tubantia van 14 december 2019 waar een casus wordt beschreven van een mevrouw die zonder melding niet is verschenen voor een bijeenkomst van de DOEN beurs. Deze mevrouw heeft een korting van 40% op haar uitkering gekregen van een maand.

  5. -

    Het raadslid André Boersma (PVDA)heeft op 9 december 2019 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 over de vrijwillige brandweer. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  6. -

    De heer Brouwer van DPE heeft het college raadsvragen gesteld over het begeleid wonen van jongeren op de Noorderhagen 12. Het college heeft de antwoorden op deze vragen vastgesteld en aan de raad gestuurd.

  7. -

    De heer Elferink van de fractie PVV heeft schriftelijke vragen gesteld inzake diftar – bijplaatsing Van Leeuwenhoekstraat / Oostveenweg + Asbestdump Usselo. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  8. -

    In het stadserf geldt een geslotenverklaring voor alle verkeer. Tussen 7.00 en 11.00 uur zijn zogenaamde venstertijden ingesteld. Verkeer mag dan de binnenstad inrijden om te laden en te lossen. Sinds september 2019 zijn de bollards (beweegbare fysieke palen) vervangen door bebording met daarbij camerahandhaving. De heer Elferink heeft vragen gesteld over de bebording in het stadserg. Hij stelt dat de bebording niet correct is en dat een aantal andere onderdelen niet juist zijn.


    We beantwoorden de vragen met de strekking dat de veronderstelde onjuistheden niet kloppen. Het instellen van het camerahandhavingssysteem is een zorgvuldig doorlopen proces in samenwerking met de politie en het Parket CVOM. Daarom vinden wij dat de bebording zoals deze er nu staat en zoals de verschillende processen zijn geregeld, juist zijn.

  9. -

    Brief aan Raad - Inzet camera's fietstunnels en beantwoording vragen.

  10. -

    Voor het beoordelen van ruimtelijke initiatieven wordt een quick scan ruimtelijke initiatieven gehanteerd (ook wel Stedelijk kompas genoemd). Hierin staan de uitgangspunten vanuit verschillende domeinen (wonen, economie, welzijn, ruimtelijke kwaliteit, potentie en duurzaamheid) waarop een initiatief wordt beoordeeld. Ook initiatieven rondom wonen met zorg worden op grond van deze quick scan beoordeeld. Het wonen met zorg heeft zich de afgelopen jaren echter sterk ontwikkeld, waardoor (landelijk) nieuwe vormen van wonen met zorg en begeleiding zijn ontstaan. Gelet op die ontwikkeling worden in dit voorstel de uitgangspunten van de quick scan mbt het onderdeel welzijn geactualiseerd.
    Onderdeel van deze herijking is een nieuwe vragenlijst Wonen en Zorg 2019. Op grond van de vragenlijst en de toelichting die de initiatiefnemers hierop geven, wordt beoordeeld of hun activiteit onder de functie Wonen of Maatschappelijk valt.

  11. -

    Naar aanleiding van de motie “Zero Emissie binnenstad distributie” zoals aangenomen op 9 juli 2019 is een project gestart om te komen tot een aantal te scenario’s om in 2025 te komen tot zero emissie binnenstadsdistributie. De eerste stap hierin is het opstellen van een actieplan met daarin een aantal scenario’s om in 2020 met de gemeenteraad te bespreken. Dit actieplan wordt in het tweede kwartaal van 2020 verwacht.

  12. -

    Vanuit het jaarrekeningtraject wordt jaarlijks onderzoek gedaan naar de status van de oninbare debiteuren en het hieruit voortvloeiend afboeken van oninbare vorderingen. Voor 2019 bedraagt de omvang van het af te boeken bedrag 20.472,93 euro. Voor 742,46 euro van dit bedrag is reeds een voorziening gevormd. De reden voor het afboeken van 19.730,47 euro heeft vooral betrekking op 2 facturen aan 1 debiteur waarvoor de contractafspraken niet concreet zijn vastgelegd en niet zijn nagekomen.

  13. -

    Op 20 maart 2018 is het Mandaatbesluit Gemeente Enschede 2018 vastgesteld. In verband met de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) dient dat besluit daarop te worden aangepast. Daarmee is meteen ook de kans gegrepen om het huidige mandaatbesluit te evalueren. Uit die evaluatie zijn wensen naar voren gekomen, om het mandaatbesluit op een aantal onderdelen aan te passen dan wel aan te vullen.

  14. -

    Met de vaststelling van het bestemmingsplan “Lasonder Zeggelt 2018” is foutief het paraplubestemmingsplan “Onzelfstandige Bewoning Enschede” (enkele maanden ervoor vastgesteld) overschreven zonder dat met het paraplubestemmingsplan rekening is gehouden. Met onderhavig bestemmingsplan wordt de fout herstelt, zodat voor de woonwijk Lasonder Zeggelt eenzelfde planologische regeling ten aanzien van onzelfstandige bewoning geldt als voor de rest van (de bebouwde kom van) Enschede. Het bestemmingsplan "Onzelfstandige Bewoning Lasonder-Zeggelt" weerhoudt het oprichten van onzelfstandige bewoning. Afwijken hiervan is mogelijk indien wordt voldaan aan de beleidsregel “Onzelfstandige bewoning Enschede”. Deze beleidsregel kent op dit moment een stand-still.


    Van onzelfstandige bewoning is sprake als 3 of meer bewoners in één huis wonen met gezamenlijk gebruik van kook- en wasgelegenheid en / of toilet waarbij de bewoning niet als één afzonderlijk huishouden kan worden beschouwd. Regulering van onzelfstandige bewoning vindt plaats om concentratie op buurt- en straatniveau te voorkomen.

  15. -

    Bij het raadsbesluit van 18 december 2015 inzake herfinanciering FC Twente is besloten tot het aanstellen van een toezichthouder die voor de gemeente waarborgt dat door de verschillende partijen aan de diverse afspraken m.b.t. het financiële herstel van FC Twente wordt voldaan. Door het aannemen van een motie van de ChristenUnie is toegezegd dat deze aanstelling voor een periode van maximaal 2 jaren is en dat de raad wordt geconsulteerd bij de aanstelling van een toezichthouder voor een volgende periode. Op verzoek van de raad is de toezichthouder, de heer mr. B. Visée, vooralsnog aangesteld voor de periode tot 1 februari 2020. Met instemming van de Rekeningencommissie wordt dezelfde toezichthouder nu aangesteld voor een aanvullende termijn van 1 februari 2020 tot 1 september 2020. In deze periode zal worden gezocht naar een opvolger van de heer Visée.