Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 26 mei 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Op basis van het Klimaatakkoord hebben gemeenten de regie op het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Het verduurzamen en aardgasvrij maken van wijken gaat de komende jaren veel van ons vragen, zowel van de Gemeente als van inwoners en ondernemers. Een goed energieloket, met informatie, inspiratie en advies, kan hierbij ondersteunen. Besloten is de basis van het energieloket, te weten de website met klantvolgsysteem en het klantcontactcentrum, samen met alle gemeenten in Overijssel aan te besteden. De website krijgt een gemeentepagina met daarop alle lokale informatie en inspiratie.

  2. -

    Mensen met een bijstandsuitkering die een schuld hebben bij hun zorgverzekeraar, kunnen in aanmerking komen voor de Regeling Uitstroom Bronheffing (RUB). Door de regeling hoeven deelnemende inwoners niet langer een hoge boete te betalen aan het Centraal Administratie Kantoor en wordt de schuld daadwerkelijk afgelost. Daardoor kunnen die inwoners zich weer aanvullend verzekeren en wordt de premie voor de zorgverzekering niet langer ingehouden op hun uitkering of zorgtoeslag (bronheffing). Deze regeling voeren we op dit moment uit met Menzis. Mensen die gaan deelnemen worden verzekerd in de collectieve basis- en aanvullende verzekering die de gemeente met zorgverzekeraar Menzis heeft afgesloten. De gemeentepolis biedt een uitgebreide dekking van tandarts- en ziektekosten. Verder lossen deelnemers hun schuld bij Menzis af met een maximaal bedrag. Daarna scheldt Menzis de restschuld kwijt. Zilveren kruis is de op één na grootste zorgverzekeraar in Twente. Menzis, Zilveren Kruis en gemeenten maken samen afspraken om een soortgelijke regeling ook te laten gelden voor verzekerden bij Zilveren Kruis. Doordat Menzis en Zilveren Kruis afspraken maken, kunnen verzekerden van Zilveren Kruis, na het betalen van het aflossingsbedrag overstappen naar de collectieve verzekering van Menzis. Voordeel voor inwoners is dat zij een beroep kunnen doen op de uitgebreide dekking van de collectieve verzekering en dat zij na het betalen van 36 termijnen schuldenvrij zijn. Op basis van de gegevens van Zilveren Kruis, beoordeelt de gemeente wie er in aanmerking zouden kunnen komen om deel te nemen aan de regeling. Inwoners die langer dan een jaar een bijstandsuitkering hebben en bereid zijn om 36 maanden af te lossen, kunnen in aanmerking komen voor de regeling.

  3. -

    De heer Brouwer (DPE) heeft schriftelijke vragen gesteld over islamitische gebedsoproep. Deze vragen worden beantwoord.

  4. -

    De heer Versteeg van fractie Groep Versteeg heeft het college raadsvragen gesteld over De Kop. Het college heeft de antwoorden op deze vragen vastgesteld en aan de raad gestuurd.

  5. -

    De Twentse Schouwburg NV heeft een raad van commissarissen met vijf leden. De heer J. van de Vegt heeft per 31 december 2019 (tussentijds) afscheid genomen als lid van de raad van commissarissen. De Twentse Schouwburg heeft verzocht de heer L. van Lier te benoemen voor een periode van 4 jaar vanaf 1 juni 2020. Het college van B&W, tevens (enige) aandeelhouder van de Twentse Schouwburg, heeft ingestemd met dit verzoek en het nieuwe lid benoemd.

  6. -

    De leden van de raad kunnen schriftelijke vragen stellen aan het college. Het college stelt de beantwoording vervolgens vast.

  7. -

    Het bevorderen van kansengelijkheid is één van de speerpunten van het gemeentebestuur.
    Het ministerie van OC&W is een programma gestart waarbij gemeenten gevraagd worden aan te sluiten bij de Gelijke Kansen Alliantie (GKA). Het tegengaan van kansenongelijkheid is een opdracht voor iedereen, met een grote  rol voor het onderwijs. Het verbinden van de drie leefwerelden – school, thuis, omgeving – is heel belangrijk in de aanpak van gelijke kansen. De integrale aanpak van gelijke kansen blijkt ook uit de samenwerking van de GKA met ministeries van SZW (armoedebestrijding en onderwijs-arbeidsmarkt) en het ministerie van VWS (jeugd en sport) om deze verbindingen te versterken.
    Het doel van het programma GKA is het stimuleren van gelijke kansen bij het opgroeien. Kinderen met dezelfde talenten hebben recht op gelijke kansen. Ieder kind moet zich volledig kunnen ontwikkelen. Zijn of haar achtergrond, het opleidingsniveau van ouders of hun financiële situatie mag geen invloed hebben op de schoolprestaties van een kind.
    De gemeente Enschede sluit zich van harte aan bij deze Gelijke Kansen Alliantie.
    Onderdeel van het deelnemen aan de GKA is het opstellen van een Gelijke Kansen Agenda. Deze bevat afspraken rond interventies die de gemeente toepast om kansengelijkheid te stimuleren. In de GK-Agenda van Enschede staan interventies die al binnen de gemeente in ontwikkeling zijn, te weten zomerscholen, de 10-14 school en het programma Kansrijke Start.
    Op basis van de GK-Agenda kunnen onderwijspartners in samenwerking met andere maatschappelijke organisaties subsidie aanvragen gericht op het realiseren van gelijke kansen voor alle kinderen en jongeren.

  8. -

    Door de verruiming van de corona-regels van het Rijk is het per 1 juni 2020 weer toegestaan om de café’s en restaurants, inclusief terrasruimte, onder voorwaarden weer te openen.
    Het College van B&W stelt per 1 juni a.s. in ruime mate extra openbare ruimte ter beschikking in Enschede voor horecaterrassen. Het college wil daarmee de horecaondernemers in Enschede zo goed mogelijk in staat stellen te ondernemen in deze tijd van corona-crisis. Bij de voorbereiding van hoe dit vorm krijgt heeft het college nauw samengewerkt met de horecavereniging VHSE in Enschede.
    De bereikbaarheid van de binnenstad en de veiligheid voor bewoners, bezoekers en hulpdiensten is daarbij zeer belangrijk. Ook andere zaken moeten goed geregeld zijn als de terrassen open gaan. Denk daarbij wie er op deze extra terrasruimte verantwoordelijk is dat alles volgens de afstandsregels en de afspraken over hygiëne verloopt. Dit is allemaal vastgelegd in regels van het Rijk en van de Veiligheidsregio Twente. Voor Enschede heeft het college die regels vertaald in extra voorschriften voor de terrassen. De burgemeester van Enschede stelt die vast.

  9. -

    Voor de plangebieden ‘Kop Marssteden’ en ‘Boekelosestraat 255-257 (2020)’ gelden momenteel geen bestemmingsplannen en ook geen beheersverordeningen. Zo’n situatie wordt in vaktaal een ‘witte vlek’ genoemd. Deze ‘witte vlekken’ zijn ontstaan door het vaststellen van paraplubestemmingsplannen. Een paraplubestemmingsplan geldt in aanvulling op of in afwijking van een gewoon bestemmingsplan. Wat wij ons daarbij niet hebben gerealiseerd was dat voor de plangebieden ‘Kop Marssteden’ en ‘Boekelosestraat 255-257 (2020)’ op dat moment geen bestemmingsplannen golden maar beheersverordeningen. Volgens de Wet ruimtelijke ordening kan een paraplubestemmingsplan niet gelden in aanvulling op of in afwijking van een beheersverordening. Om deze twee ‘witte vlekken’ weer te herstellen is de gemeenteraad voorgesteld voor de plangebieden ‘Kop Marssteden’ en ‘Boekelosestraat 255-257 (2020)’ opnieuw een beheersverordening vast te stellen.

  10. -

    De netbeheerders hebben de wettelijke taak eens in de twee jaar een Investeringsplan op te stellen, waarmee zij hun investeringen voor de korte en lange termijn en de onderbouwing hiervan inzichtelijk maken. Het Investeringsplan elektriciteit 2020 – 2030 van Enexis ligt van 1 mei tot 29 mei 2020 ter inzage. Gedurende deze termijn is er voor een ieder gelegenheid daarover een zienswijze naar voren te brengen.


    Geconstateerd is dat er in het Investeringsplan van Enexis nog geen rekening is gehouden met de door het college vastgestelde nota Uitgangspunten Energievisie en dat het Investeringsplan evenmin anticipeert op bij de gemeente bekendgemaakte voornemens voor het opwekken van zonne- en windenergie in Enschede. Voorgesteld wordt om Enexis via een brief te verzoeken in het Investeringsplan alsnog met deze ontwikkelingen rekening te houden.

  11. -

    Het college van Burgemeester en Wethouders van Enschede spreekt zijn steun uit voor een mooi initiatief: Virtilab53, waarin het Zone.college en Digital Chef B.V. gaan samenwerken. Het Zone.college is een (v)mbo-instelling voor de agrarische sector. Het Enschedese bedrijf Digital Chef B.V richt zich op innovatie in de voeding. Virtilab53 is een werkplaats voor het midden- en kleinbedrijf (mkb-werkplaats). In zo’n mkb-werkplaats werken kennisinstelling(en) en bedrijfsleven samen.  Met Virtilab53 helpen de initiatiefnemers de agrarische sector in Oost-Nederland, door het ontwikkelen van nieuwe toepassingen, toenemende digitalisering, inzet van virtuele technieken en nog veel meer.
    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft een subsidieregeling voor dergelijke plannen. Om kans te maken op die subsidie is ondersteuning door en samenwerking met een gemeente en/of regio noodzakelijk.  Deze mkb-werkplaats past goed bij de doelstellingen van de gemeente Enschede. Ook sluit het initiatief aan op de al bestaande samenwerking van de gemeente met het Zone.college. Het coleege heeft daarom ingestemd met het versturen van een brief waarin de gemeente haar steun voor Virtilab uitspreekt.

  12. -

    Het vestigen van een afhankelijk recht van opstal voor Stichting Het Geuzennest, gelegen aan de Bruggertstraat 44 te Enschede. Het betreft een clubgebouw t.b.v. een scoutingclub die sinds 1957 reeds gebruik maakt van het perceel en opstallen.


    Door het vestigen van het recht van opstal komt het eigendom van het gebouw bij Stichting Het Geuzennest te liggen (niet de ondergrond). Hiermee kan de feitelijke situatie worden geformaliseerd.

  13. -

    Het college heeft voor de inzameling van afval het Uitvoeringsbesluit vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. In het Uitvoeringsbesluit staan de regels over de dagen, tijden, plaatsen en de wijze waarop bewoners hun afval kunnen aanbieden. Het Uitvoeringsbesluit is aangepast omdat de inzameling van afval binnenkort op een aantal punten gaat wijzigen. Met ingang van 1 januari 2021 zamelen we bij laagbouwwoningen het verpakkingenafval met minicontainers in. Ook verandert de frequentie voor de inzameling  van restafval en verpakkingenafval van 1 keer in de 2 weken naar  1 keer in de vier weken Tenslotte wordt bij hoogbouw de gescheiden inzameling van groente-, fruitafval en etensresten (GFE) ingevoerd.
    Naast het uitvoeringsbesluit, heeft het college het Plaatsingsplan voor GFE-verzamelcontainers vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. In het Plaatsingsplan zijn de locaties te vinden waar de GFE-verzamelcontainers zullen worden geplaatst. Hierbij is ook aangegeven op basis van welke toetsingscriteria een locatie voor een GFE-verzamelcontainer is gekozen. Voor zowel het Uitvoeringsbesluit als het Plaatsingsplan kunnen bewoners zienswijzen indienen.

  14. -

    Het afgeven van verklaring gemeente bij werkzaamheden door toegelaten instelling Vechtdal Wonen inzake Boerderijweg 1.

  15. -

    De VNG en de vakbonden FNV Overheid en CNV Overheid hebben op 20 april 2020 een principe akkoord bereikt voor een kortlopende CAO voor het jaar 2020 voor de werknemers in de Sociale werkvoorziening. Hiermee wordt de loonprijsontwikkeling (LPO) per 1 juli 2020 voor de medewerkers die onder deze CAO vallen mogelijk gemaakt.
    Verder wordt voorgesteld om de ambitie voor toeslagverlening op de pensioenen om te zetten van loon naar prijsindexering. Hiermee wordt de te verwachten stijging van de pensioenpremies per 1 januari 2021 beperkt.
    Bewust is een keuze gemaakt voor een kortlopende CAO omdat de wens om ook afspraken te maken over de mogelijkheid van voortijdig keuze pensioen nog afhankelijk is van de uitwerking van het pensioenakkoord en aanvullende wetgeving. De bekostiging van de LPO 2020 wordt in de rijksbijdrage gecompenseerd. Het CAO akkoord is met een positief advies aan de achterban van de onderhandelaars voorgelegd.

  16. -

    Het nader voorlopig BUIG-budget 2020 is bekend. Het voorlopige BUIG-budget voor 2020 liet in oktober 2019 een voordeel zien van 3,99 miljoen euro ten opzichte van hetgeen in onze Gemeentebegroting 2020-2023 is opgenomen. De bijstelling van het macrobudget betekent dat het nader voorlopig budget voor Enschede met 3,45 miljoen euro wordt verlaagd.


    Voor de gebundelde uitkering 2019 heeft het college met een brief aan staatssecretaris van Ark om meer duidelijkheid gevraagd over de effecten van het rekenmodel voor de Gebundelde uitkering (BUIG) 2019, zodat goed uit te leggen is wat de oorzaak van deze effecten is. Er is op bestuurlijk en ambtelijk niveau contact geweest met het Ministerie van SZW om opheldering te vragen over het model en de factoren die zorgen voor de daling in Enschede. Dit heeft geleid tot een brief van de staatssecretaris. De informatie in de brief van de staatssecretaris verandert niets aan de kans die we destijds hebben ingeschat om het juridisch proces succesvol af te kunnen ronden. De brief heeft wel meer duiding gegeven aan de factoren benoemd in het SEO-rapport, maar heeft de zorgen over de fluctuaties van het rijksbudget en het aandeel van Enschede niet volledig kunnen wegnemen. Het signaal naar het rijk is van belang geweest, maar een vervolgtraject is nu niet zinvol meer. Daarom sluiten we het proces rondom het BUIG-budget 2019 af en richten we de blik naar voren. Gezien de huidige tijd waarin wij leven en de grote financiële opgave die daardoor op ons afkomt is dat nu meer dan noodzakelijk.

  17. -

    Tien raadsfracties hebben ‘wensen en bedenkingen’ opgesteld bij het concept van de Regionale Energie Strategie Twente. Het College stuurt de bundel met ‘wensen en bedenkingen’ met een brief aan de Voorzitter van de Stuurgroep RES Twente.

  18. -

    Per januari 2015 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen aangepast. In verband daarmee is een gemengde regeling (zoals de huidige) niet meer mogelijk wanneer slechts collegebevoegdheden zijn overgedragen.
    Tot een wijziging van de gemeenschappelijke regeling kan alleen op voorstel van het Algemeen Bestuur worden besloten zowel door Provinciale Staten als de Gemeenteraad, middels een gelijkluidend besluit (artikel 30 lid 1 GR).
    Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o. (voormalige luchthaven Twente) is op 27 maart 2020 akkoord gegaan met het voorstel van het Dagelijks Bestuur tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling (inclusief de naam wijziging naar Technology Base) en heeft ons het voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling toegezonden. Dit willen we vastleggen in de geactualiseerde Gemeenschappelijke Regeling Technology Base zodat die weer voldoet aan de wet en die past binnen de huidige gewenste beleidsontwikkelingen.