Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

maandag 14 december 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    In februari 2020 hebben de stichting ‘Reuring op het Van Heekplein’ en de gemeente Enschede een bruikleenovereenkomst getekend over het Van Heekplein op koopzondagen. De stichting heeft vervolgens in 2020 verschillende activiteiten georganiseerd op zondag op het Van Heekplein. Deze varieerden van een springkussenfestijn tot een oude-ambachten-markt en van een waterfestijn tot een binnenstadskampeerevenement. De activiteiten zijn goed bezocht. Het was voor de stichting daarbij wel een puzzel om aan de ene kant bezoekers te trekken en tegelijkertijd te grote drukte te voorkomen in verband met de corona-situatie.
    De stichting, de partners in de binnenstad en de gemeente kijken terug op een goede start, zeker gegevens de coronasituatie. Daarom heeft het college van B&W besloten om voor de komende twee jaren opnieuw een bruikleenovereenkomst met deze stichting aan te gaan.

  2. -

    Jaarlijks wordt er een krediet aangevraagd voor mobiliteitsprojecten. Op basis van deze lijst worden deze mobiliteitsprojecten opgestart. Het afwegingskader voor deze projecten is het beleid dat is vastgelegd in de mobiliteitsvisie, de projectenlijst is een concretisering hiervan. Het College wil gelet op het doel bereikbaarheid, graag zo snel mogelijk aan de slag met de belangrijkste opgaven en stelt dan ook voor om krediet beschikbaar te stellen voor onder andere:


    • het realiseren van een betere doorstroming voor autoverkeer op de Singel;
    • het verbeteren van de ontsluiting voor autoverkeer van Enschede-Oost/ Glanerbrug;
    • het realiseren van de laatste schakel in de F35 tussen Hengelo en Enschede;
    • het verbeteren van de verkeersveiligheid.


    De financiële dekking van de projecten komt voor bijna de helft voort uit opgehaalde provinciale subsidies. Met 9 miljoen eigen middelen maken we bijna 17 miljoen aan projecten mogelijk. Een mooi resultaat.

  3. -

    In de op 14 december 2020 door de Raad vastgestelde Verordening Parkeerbelastingen 2021 zijn alle zaken ten aanzien van de tariefstelling van het gereguleerd parkeren vastgesteld. Dit noodzaakt tot de vaststelling van een nieuw Aanwijzingsbesluit Parkeren die tevens op 1 januari ingaat. In het Aanwijzingsbesluit Parkeren Januari 2021 worden alle straten, terreinen en pleinen benoemd waarvoor de parkeerregulering geldt.

  4. -

    Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) stelt zich garant voor de geldleningen ten behoeve van woningstichtingen. Hiervoor worden zogenaamde achtervangovereenkomsten gesloten tussen WSW en gemeente Enschede. De gemeente verstrekt jaarlijks een gelimiteerde achtervang. Dit betekent dat jaarlijks een maximum wordt gesteld aan de nieuwe achtervang die wordt aangegaan. Met dit besluit wordt de overeenkomst voor 20201met het WSW gesloten voor R.K. Woningstichting Ons Huis, Woningstichting De Woonplaats en Woningstichting Domijn.

  5. -

    De gemeente Enschede neemt deel aan de samenwerking in de Regio Twente. Het bestuur dat bestaat uit vertegenwoordiging van de veertien gemeenten vergadert periodiek. De vergadering wordt voorbereid door het college. Wethouder Diepemaat brengt vervolgens het standpunt in op de onderwerpen die op agenda staan

  6. -

    De heer van Lagen (CDA) heeft op 23 november 2020 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 : Activiteiten Grijze Wolven. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  7. -

    De gemeenteraadslid Arjan Brouwer van het Democratisch Platform Enschede heeft vragen gesteld over de gevolgen van de coronacrisis voor de horeca in Enschede. Daarbij gaat het met name om vragen over dreigende faillissementen, over de rol van de gemeente bij de ondersteuning van de horeca en opvattingen van de gemeente over de maatregelen van het Rijk. De conclusie van de beantwoording van deze vragen is dat het college van B&W de situatie van de horeca zorgelijk vindt, veel maatregelen heeft getroffen om de ondernemers tegemoet te komen en de regelgeving van het Rijk op het gebied van de bestrijding van het coronavirus volgt.

  8. -

    Raadslid Arjan Brouwer (DPE) heeft vragen gesteld over schorsingen en verwijderingen in het VO in verband met wapenbezit.


    Het college van Burgemeester en Wethouders beantwoordt de vragen door middel van de bijlage.

  9. -

    Op 27 november 2020 zijn door de heer Elferink vragen gesteld over waterstof als duurzame brandstof. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  10. -

    Op 25 november 2020 zijn bij de Raadsgriffie vragen binnen gekomen van de fractie CU inzake Ontwikkeling mantelzorgondersteuning en respijtzorg. Het college van B&W geeft antwoord op de gestelde vragen hieromtrent.

  11. -

    In het coalitieakkoord Enschede 2018-2022 is afgesproken dat we de bed-, bad- en broodregeling in stand houden voor de mensen die uitgeprocedeerd zijn, met de opdracht om dit nog beter en kostenbewuster organiseren. We hebben in 2019 en 2020 invulling gegeven aan deze opdracht en willen voor de resterende groep de ingezette trajecten richting een duurzaam toekomstperspectief continueren in 2021.
    We willen inzetten op een regeling die uit de volgende modules bestaat:
    - Module wonen
    - Module levensonderhoud
    - Module begeleiding en activering
    - Module maatwerk


    De module begeleiding en activering wordt geboden door Vluchtelingenwerk Oost Nederland(VWON).

  12. -

    De gemeente Enschede heeft met 23 (amateur)voetbalverenigingen, verdeeld over 16 sportparken, een grote diversiteit aan voetbalaanbod. De gemeente wil het sportbudget efficiënter besteden door het aantal sportparken terug te brengen. Dit kan door verhuizingen en een hogere mate van samenwerking met als doel een toekomstbestendig sportklimaat te creëren.
    In de initiatieffase heeft The Stadium Consultancy in augustus 2020 de rapportage Clusteringsopgave sportparken gemeente Enschede opgesteld. Dit rapport beschrijft de actualisatie van de capaciteit en ruimtebehoefte voor georganiseerde buitensporten in de gemeente Enschede. Op basis van deze actualisatie zijn de kansen en mogelijkheden in kaart gebracht voor clustering van sportparken en velden, met als doel een duurzaam sportklimaat door efficiënter gebruik van de beschikbare middelen en budgetten.
    In de vervolgopdracht wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar twee prioritaire projecten:
     Sportcluster Enschede-Zuid (Wesselerbrink) met de voetbalverenigingen VV Victoria ’28, FC Aramea en FC Suryoye-Mediterraneo (en mogelijk VV UDI en/of SVV ’91).
     Sportcluster Enschede-Oost (Glanerbrug) met de voetbalverenigingen VV Avanti-Wilskracht, GVV Eilermark en SV Sportlust Glanerbrug (en mogelijk EVV Phenix).
    In mei 2021 moet het onderzoek zijn afgerond en vindt besluitvorming plaats op basis van de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek voor de zomernota 2021.

  13. -

    Het college heeft in 2020 diverse maatregelen getroffen om de stad te ondersteunen tijdens de corona crisis. Een aantal van deze maatregelen dienen met terugwerkende kracht door het college bevestigd te worden.

  14. -

    De gemeente heeft veel taken. Zeker sinds de decentralisatie van taken in het sociaal domein in 2015. Soms kunnen deze taken op afstand worden gezet en door externe organisaties worden uitgevoerd. Er zijn verschillende manieren om een taak op afstand te zetten. Een gemeente kan een taak uitbesteden door bijvoorbeeld subsidie te geven, een taak in te kopen of een taak samen met andere partijen uit te voeren. Een verbonden partij is een manier om zo een samenwerkingsverband vorm te geven. Het is van belang hier voldoende grip op te houden. En tegelijkertijd een volwaardig samenwerkingspartner te zijn bij onze gezamenlijke maatschappelijke opgaven. De bestuurlijke uitgangspunten staan verwoord in een aantal beleidskaders. Het college stelt nu, mede gebaseerd op de Financiële verordening, opdrachten vast om te komen tot een zorgvuldig proces van actualisatie van die uitgangspunten, met ruimte voor dialoog tussen de samenwerkingspartners, college en de Raad.

  15. -

    Op vrijdag 27 november heeft het ministerie van infrastructuur en waterstaat haar afspraken met de provincies, regio’s en gemeenten bekend gemaakt. Met deze afspraken werken we vanuit Enschede samen met de Regio Twente en Provincie Overijssel aan een beter bereikbare regio. In deze brief informeren we de Raad over de gemaakte afspraken en de ingeloste moties die met deze afspraken afgehandeld zijn.

  16. -

    De Military Boekelo - Enschede is één van de grootste paarden topsportevenementen in Nederland en vindt jaarlijks in oktober plaats in Boekelo. Naast een sportief evenement behoort de Military tot de top van de grote business events van Nederland met ieder jaar zo’n 60.000 bezoekers en meer dan honderd sponsoren.


    In 2017 moest de Military, in verband met de aanleg van de N18, verhuizen. De gemeente staat garant voor een lening die door de BNG Bank is verleend aan de Stichting C.C.I. Boekelo. Daarmee kon de verhuizing gedeeltelijk gefinancierd worden. Een ander belangrijk deel heeft de stichting vanuit haar eigen reserve bekostigd.


    Helaas is vanwege Covid-19 de Military 2020 geannuleerd, met als gevolg inkomstenderving voor de stichting. Daardoor bleek het voor de stichting niet mogelijk om in juni 2020 aan de aflossingsverplichting op de verstrekte lening te voldoen. De betaling van de jaarlijkse aflossing is met een half jaar uitgesteld door de BNG Bank tot 23 december 2020. Stichting C.C.I. Boekelo beschikt echter nu niet over voldoende betalingsmiddelen om de aflossing te kunnen voldoen. En hoewel 2019 werd afgesloten met een goed resultaat en een positief eigen vermogen kwam deze gunstige uitgangspositie door Covid-19 onder druk te staan. De gemeente heeft daarom besloten in het kader van de garantstelling om éénmalig de aflossing op de lening over te nemen en ten laste te brengen van de verkregen rijks compensatie voor de coronagevolgen.

  17. -

    Het college stelt de Raad voor de Notitie van Uitgangspunten voor de Transitievisie Warmte vast te stellen. Dit is een eerste stap richting het vaststellen van de Transitievisie, waarmee de route voor het aardgasvrij maken van de bebouwde omgeving van Enschede wordt vormgegeven. Stakeholders en bewoners hebben bijgedragen aan de opgestelde uitgangspunten.

  18. -

    Het perceel Het Sander 17 heeft nu de bestemming ‘Bedrijf’ met een wijzigingsbevoegdheid naar de bestemming ‘Wonen’. Op de achterzijde van dit perceel staat een (voormalig) bedrijfsgebouw. De voorzijde van het perceel is verhard en is in gebruik als opslag. Initiatiefnemer wil het bestaande gebouw slopen en aan de voorzijde van het perceel een woning realiseren. Het overige deel van het perceel wordt ingericht als woonperceel/tuin. Om dit planologisch mogelijk te maken, is een aanvraag voor een wijzigingsplan ingediend. Deze aanvraag is positief beoordeeld, het ontwerp wijzigingsplan is opgesteld en gereed voor terinzagelegging.

  19. -

    Eind 2019 hebben de Inspecties gezondheidszorg en jeugd en de Inspectie justitie en veiligheid het rapport ‘Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd’ uitgebracht. Op 15 oktober 2020 is de voortgangsrapportage verschenen. De Inspecties constateren in deze voortgangsrapportage dat gemeenten en gecertificeerde instellingen (GI’s), de uitvoerders van jeugdbeschermingsmaatregelen, significante stappen hebben gezet met het opstellen en uitvoeren van verbeterplannen, gericht op een robuustere jeugdbeschermingsketen. De inspecties constateren echter ook dat, ondanks de enorme inspanning, er na het uitbrengen van het rapport ‘Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd’ in 2019 nog onvoldoende is bereikt voor de situatie op de korte termijn. De Inspectie Jeugdhulp heeft een viertal normen gesteld waaraan voldoen moet worden. Het blijkt dat Twente aan alle normen voldoet. Voor kinderen waar er nog geen passende ondersteuning voor is wordt een doorbraakaanpak gevolgd. De inspectie heeft aangegeven dat het vertrouwen heeft in de Twentse aanpak.

  20. -

    6 november 2019 heeft het College de raad geïnformeerd over onze deelname aan een deelproject van de landelijke pilot LVV op verzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het deelproject betreft het gesprek over een eventuele vestiging van een LVV in Enschede waarmee het ministerie wil werken aan een landelijke dekking van LVV’s.
    Met deze brief wil het College de raad informeren over de huidige stand van zaken van deze landelijke pilot.

  21. -

    Door het ondertekenen van de intentieverklaring voor de Roze Zaterdag spreekt het college uit dat zij de intentie hebben om de Roze Zaterdag in 2023 in Enschede te organiseren.
    Als de Roze Zaterdag in 2023 naar Enschede kan komen zal dit een welkome impuls geven aan de zichtbaarheid van de inclusieve stad Enschede. De inclusieve stad zal dan ook het thema worden van de Roze Zaterdag 2023 om te laten dat Enschede een stad is waar iedereen zichzelf kan zijn ongeacht religie, seksuele voorkeur, genderidentiteit of afkomst.
    Om voor het jaar 2023 in aanmerking te komen moet de intentieverklaring voor het einde van 2020 bij het bestuur van Roze Zaterdag worden aangeleverd. Aan het ondertekenen van de intentieverklaring zitten geen verplichtingen vast. Wel moet er na het ondertekenen van deze verklaring gestart worden met de voorbereidingen. Dit zijnde het opstellen van het bidbook onder leiding van Enschede Promotie.

  22. -

    Enschede werkt aan een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving. Het cluster Omgeving en Recht levert daar een belangrijke bijdrage aan. Die bijdrage staat in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma voor de uitvoering van onze BVTH-taken (Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaven). De taken die worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst Twente en de Brandweer Twente worden ook benoemd. Als belangrijkste taken voor 2021 zien we de voorbereiding van de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen per 1-1-2022. Daarnaast vragen verschillende maatschappelijke ontwikkelingen structureel om meer toezicht en handhaving in de openbare ruimte. Ook willen we in 2021 verder gaan met het verbeteren en persoonlijker maken van de dienstverlening. Het college en de burgemeester hebben het BVTH-uitvoeringsprogramma (BVTH) voor 2021 vastgesteld.

  23. -

    In het coalitieakkoord ‘Enschede 2018 – 2022’ staat dat Enschede in 2050 klimaatneutraal is. In de Energievisie werken we uit wat er daarvoor moet gebeuren. We richten ons daarbij op de periode 2020 – 2030, maar bieden ook een doorkijkje naar de periode die daarop volgt.


    In de Energievisie zal onder meer uiteen worden gezet welke mogelijkheden er binnen de gemeente Enschede worden geboden voor het opwekken van duurzame energie. Over de daarbij in te zetten koers heeft op verschillende momenten overleg met de raad plaatsgevonden. Ook voor de samenleving zijn er de nodige momenten geweest waarbij er kon worden meegedacht en ingesproken. Dit voorstel geeft weer welke mogelijkheden het college wil bieden voor het opwekken van duurzame energie in Enschede. Deze visie van het college zal in de Energievisie verder worden uitgewerkt.


    De Energievisie ligt in het eerste kwartaal van 2021 voor een ieder ter inzage. Gedurende deze termijn is er voor een ieder gelegenheid om daarop te reageren. De Energievisie zal uiteindelijk door de gemeenteraad worden vastgesteld.

  24. -

    Ieder contractjaar wordt per 1 januari het tarief geïndexeerd voor de voorziening Ondersteuning bij het Huishouden verleend op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015(Wmo). Daarbij wordt getoetst of het tarief na de indexatie voor zorgaanbieders een reëel tarief is, of dat het tarief aanvullend verhoogd moet worden. Uit de toetsing is gebleken dat het tarief voor 2021 aanvullend verhoogd moet worden. Het tarief stijgt met 4,17% en geldt per 1 januari 2021.
    Het tarief voor de Dienstencheques voor Mantelzorgers stijgt met hetzelfde percentage mee. De nieuwe tarieven worden opgenomen en gepubliceerd in het Besluit Jeugdhulp en Maatschappelijke ondersteuning Enschede 2019.

  25. -

    Het college stelt de gemeenteraad voor om vier verordeningen en een groot aantal regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) in één Verordening kwaliteit leefomgeving Enschede te bundelen en voor de leesbaarheid een geheel nieuwe verordening integraal vast te stellen. Het gaat dan naast delen van de APV om de Afvalstoffenverordening, de Monumentenverordening, de Havenverordening en de Marktverordening. Daarmee ontstaat een integraal overzicht van de van toepassing zijnde regels voor een bepaalde activiteit in de gehele gemeente of voor een bepaald gebied. Inhoudelijk verandert er niet zo veel. Wat er wel verandert is de uniformering en standaardisering van begrippen uit de betrokken verordeningen, evenals het als bijlagen toevoegen van alle bij deze nieuwe verordening behorende door het college en de burgemeester vastgestelde nadere, algemene of beleidsregels.


    De Verordening kwaliteit leefomgeving is daarnaast ook één van de voorbereidende stappen op weg naar het uiteindelijke omgevingsplan, vanaf 1 januari 2022 de vervanger van alle huidige bestemmingsplannen.
    In dat omgevingsplan moeten straks ook lokale regels worden opgenomen die nu nog in de diverse verordeningen staan. Op termijn zullen deze regels integraal worden opgenomen in het nieuwe omgevingsplan.

  26. -

    Mevrouw M. Visser-Voorn van de fractie Enschede Anders heeft schriftelijke vervolgvragen gesteld inzake afvalinzameling naar aanleiding van de beantwoording van artikel 35 vragen conform collegebesluit dd. 17 november 2020. Deze vervolgvragen zijn puntsgewijs beantwoord.