Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 7 april 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Het college geeft antwoord op de artikel 35 vragen van EnschedeAnders en de PVV inzake het opvragen van medische gegevens. Bij de vorige beantwoording zijn niet alle vragen correct overgenomen vandaar dit herstelbesluit.

  2. -

    Op 9 maart jl. heeft de gemeenteraad van Enschede een motie aangenomen die betrekking heeft op de humanitaire crisis die gaande is op de Griekse eilanden. De Raad heeft ons College opgedragen om met grote urgentie hierover in gesprek te gaan met staatssecretaris Broekers-Knol om de goede wil van de gemeente Enschede om hierin iets te betekenen aan haar over te brengen.
    Gelet op de opdracht van de gemeenteraad om met grote urgentie de goede wil van de gemeente Enschede over te brengen, doet het College dit vanwege de Corona-pandemie per brief.

  3. -

    De regering heeft 30 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de Regio Deal Twente. Dit bedrag wordt ingezet om Twente aantrekkelijker te maken voor (nieuwe) ondernemers, bewoners en talenten. Eén van de grootste opgaven waar Twente voor staat is het aantrekken en behouden van talent. Dit kan alleen met een modern en uitdagend cultureel klimaat. Op dit moment wordt het huidige culturele aanbod in Twente door talenten als traditioneel en conservatief ervaren. Het plan Creatieve Broedplaatsen moet hierin verandering brengen door het versterken van de verbinding en samenwerking tussen het bedrijfsleven en culturele en creatieve instellingen in de Regio.
    Voor de Creatieve Broedplaatsen is uit de Regio Deal € 2,11 miljoen beschikbaar. De gemeente Enschede is namens de 14 Twentse regiogemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van het projectplan en de verdeling van de subsidies.

  4. -

    Op 17 maart heeft het kabinet het noodpakket banen en economie aangekondigd i.v.m. de coronacrisis. Het noodpakket bestaat uit diverse maatregelen. Een van deze maatregelen is de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). De regeling is geënt op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).
    Om zo snel mogelijk ondernemers in onze stad  te voorzien van inkomen en een bedrijfskrediet heeft het college besloten niet te wachten op de definitieve uitwerking van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB), maar nu al financiële voorschotten te gaan verstrekken.
    Het college wil niet wachten op de AMvB. Ondernemers hebben nu acuut geen enkele inkomsten meer en kunnen daardoor niet in hun levensonderhoud voorzien. Tevens lopen deze ondernemers de kans om mogelijk snel failliet te gaan.
    Het doel van de regeling is tweeledig: allereerst om te voorzien in het levensonderhoud van zelfstandigen wanneer het inkomen als gevolg van de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt, en ten tweede om liquiditeitsproblemen (lening bedrijfskapitaal) als gevolg van de coronacrisis op te vangen.
    1. De regeling voor levensonderhoud is tijdelijk en geldt voor drie maanden (maart, april en mei 2020). Een aanvraag voor levensonderhoud kan tot en met 31 mei 2020 worden ingediend. De uitkering voor levensonderhoud duurt maximaal drie maanden. Een aanvraag voor een uitkering voor levensonderhoud kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 maart 2020.
    2. Lening voor bedrijfskapitaal: vanuit de regeling kan een zelfstandige een lening afsluiten van maximaal € 10.157 tegen een rente van 2%. De maximale looptijd van een lening is drie jaar. Tot 1 januari 2021 hoeft er nog niet te worden afgelost.
    Beide maatregelen (TOZO) worden door het Regionaal Orgaan Zelfstandigen (ROZ) van de gemeente Hengelo uitgevoerd.

  5. -

    Vanwege het Coronavirus zijn of komen een aantal huurders van onze gemeentelijke panden in betalingsproblemen. Zij zien hun inkomsten dalen of verdwijnen. Een aantal partijen heeft al verzocht om uitstel van betaling dan wel kwijtschelding. Het college verstrekt hen maximaal 6 maanden uitstel van betaling van de huursom.

  6. -

    De minister voor Milieu en Wonen heeft de Eerste en Tweede Kamer geïnformeerd dat invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2021 niet haalbaar is. De raad van Enschede wordt hier per brief over geïnformeerd, evenals wat dit betekent voor de werkzaamheden in Enschede.

  7. -

    Woningcorporatie Domijn is voornemens om het Robsonterrein te gaan herontwikkelen. Op dit terrein was voorheen onderkledingfabrikant Robson gevestigd. Het plan bestaat uit sloop van bedrijfsbebouwing, waarbij het karakteristieke gedeelte van het Robsonpand gehandhaafd blijft. Daarnaast worden 58 woningen in verschillende typen (35 grondgebonden woningen, 20 studio’s, 3 tiny houses) gerealiseerd. Daarnaast krijgt het Robsonpand, waarin onder meer verschillende vormen van (ambachtelijke) bedrijvigheid, ateliers en maatschappelijke functies ten behoeve van de wijk gevestigd zijn een passende bestemming. Aan de noordzijde van het plangebied, langs het Blekerpad, zal de stadsbeek worden aangelegd. Daarnaast wordt de moestuin op het terrein hersteld.
    De beoogde ontwikkeling past niet binnen het geldende bestemmingsplan en de geldende welstandsidentiteit ‘verborgen enclaves’ volgens de Welstandsnota. Er is een beeldkwaliteitsplan (Robson, een verbindend hof) opgesteld, dat de basis vorm voor wijziging 105 van de Welstandsnota. In het genoemde beeldkwaliteitsplan zijn de welstandseisen voor het plangebied weergegeven. Het bestemmingsplan ‘Blekerstraat-Robsonterrein’ en wijziging 105 van de Welstandsnota maken de ontwikkeling planologisch en vanuit beeldkwaliteit mogelijk.

  8. -

    De locatie van de Aldi aan de Deurningerstraat is sterk verouderd en tegenwoordig te klein voor de supermarkt. Daarnaast vraagt deze locatie vanuit het ambitiedocument Centrumkwadraat om een goede nieuwe invulling om zodoende een belangrijke bijdrage te leveren aan de versterking van de kwaliteit van dit deel van het centrum voor de doelgroep die nabij het centrum van de stad wil wonen.
    Voor de Aldi is een locatie beschikbaar op Schuttersveld, waardoor een verplaatsing kan plaatsvinden. Op de vrijgekomen locatie aan de Deurningerstraat zal dan een herontwikkeling plaatsvinden naar woningbouw ten behoeve van maximaal 28 grondgebonden woningen. Het bestemmingsplan “Verplaatsing Aldi Deurningerstraat” maakt deze ontwikkelingen mogelijk. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen, hierop zijn geen zienswijzen naar voren gebracht. Het vooroverleg met de provincie is tijdens de ter inzagelegging van het ontwerp afgerond. Dat heeft geleid tot ambtelijke wijzigingen. Ook is een ambtelijke wijziging met betrekking tot de parkeernormen doorgevoerd. Het bestemmingsplan dient daarom gewijzigd te worden vastgesteld. Voor de realisatie van de nieuwe woningen aan de Deurningerstraat is een beeldkwaliteitplan opgesteld. Dit beeldkwaliteitplan wordt toegevoegd aan de welstandsnota. Echter deze wijziging dient eerst als ontwerp ter inzage te worden gelegd.

  9. -

    Het bestemmingsplan "Stadsveld-Pathmos 2019" geeft de wijken Stadsveld, Pathmos (het deel ten westen van Pathmossingel), ’t Zwering en bedrijventerrein Josink Es actuele bestemmingsplanregels. Het huidige bestemmingsplan is in 2012 vastgesteld. Sinds die tijd is beleid veranderd en bijgesteld en het is daarom wenselijk het bestemmingsplan voor het gebied weer te updaten. Het gaat daarbij vooral om regels voor de bestaande (legale) situatie, maar er zijn ook aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van nieuw beleid, nieuwe (voortschrijdende) inzichten en enkele concrete projecten in het gebied. Er zijn onder andere aanpassingen gedaan ten aanzien van de definitie van maatschappelijke bestemmingen en voor het bedrijventerrein Josink Es. Dit bestemmingsplan is ook het eerste nieuwe plan waarin we op een aangepaste manier cultuurhistorie opnemen en beschermen. Niet alleen wijzen we meer naoorlogse panden aan als karakteristiek, ook nemen we een nieuwe aanduiding op die cultuurhistorisch belangrijke ruimtelijke structuren beschermen.

  10. -

    Het bestemmingsplan “Heutinkstraat 401” heeft als doel om twee halfvrijstaande woningen op de gronden gelegen tussen de percelen Heutinkstraat 395 en 403 mogelijk te maken. Deze gronden hebben reeds een woonbestemming, maar een bouwvlak ontbreekt en wordt via dit bestemmingsplan toegevoegd.

  11. -

    De percelen Lonnekerveldweg 30 en Vliegveldweg 299 zijn twee percelen met een militaire bestemming. Echter het militaire gebruik is voor een deel van de terreinen niet langer nodig en in de nabije toekomst wellicht voor het hele terrein niet meer. Voor de Lonnekerveldweg 30 is in 2016 al een omgevingsvergunning verleend voor een ander gebruik van twee gebouwen ten behoeve van een zorginstelling. Dit wordt met voorliggend plan planologisch definitief omgezet naar een zorginstelling. Daarnaast worden delen van dit perceel bestemd voor natuur en een deel blijft zijn militaire bestemming behouden, met een wijzigingsbevoegdheid voor het college naar een zorginstelling. Vliegveldweg 299 wordt nu gebruikt als kantoor voor defensie (marechaussee) en krijgt een functieaanduiding kantoor, zodat daar ook een zelfstandig kantoor gevestigd kan worden. Overigens zal deze bestemmingsplanwijziging naar verwachting de eerste jaren niet leiden tot andere gebruikers. Zowel de zorginstelling aan de Lonnekerveldweg  als ook de marechaussee aan de Vliegveldweg hebben doorlopende huurcontracten.

  12. Onder het motto ‘Heanig an en rap wat’ geeft Twente in dit concept van de Regionale Energie Strategie Twente (RES Twente) invulling aan de afspraken van het Klimaatakkoord. Het Klimaatakkoord brengt een opdracht aan de regio’s met zich mee. De gemeente Enschede maakt onderdeel uit van deze samenwerking en draagt -onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad- met de duurzame elektriciteitsopwekking van 190 GWh in 2030 circa 12,5 % bij aan de concept RES Twente. Reacties van de Raad worden samen met de landelijke doorrekening verwerkt in de RES 1.0 die vóór 1 maart 2021 wordt vastgesteld.


    De concept- RES beschrijft de ambitie voor de regionale structuur warmte en de hernieuwbare opwek van elektriciteit. Voor warmte gaat Twente stapsgewijs de regionale warmtebronnen beter benutten. Twente kan een significante ‘warmteregio’ worden met de aanleg van een stedelijk warmtenet en een regionaal biogasnetwerk. Dit voorkomt verdere afwenteling op elektriciteit.


    Voor de hernieuwbare opwek van elektriciteit komt Twente gezamenlijk tot een inzet van ca. 1,5 TWh per jaar in 2030. Om die opbrengst te halen verhoogt Twente de inspanning voor ‘zon op dak’ door 330 ha te realiseren (22% van het dakoppervlak) en wordt ruimte geboden aan zonnevelden (630 ha). Nieuw voor Twente is het voornemen voor 54 grote windturbines (3 – 5 MW), waar mogelijk in clusters. Voor 15 locaties wordt potentie gezien voor dorpsmolens (1 MW en tiphoogte tot 100 m).


    Op weg naar RES 1.0 borgen de Twentse gemeenten dit bod in hun gemeentelijk beleid en voeren onder gemeentelijke regie gesprekken met inwoners. Dat zorgt voor de verdere lokale invulling, draagvlak en uitvoerbaarheid. Parallel worden landelijk alle 30 concept-RESsen door het Planbureau voor de Leefomgeving doorgerekend tussen 1 juni en 1 oktober. In de RES 1.0 worden nieuwe inzichten opgenomen, die in de dialoog met raadsleden, inwoners en bedrijven en uit de landelijke doorrekening ontstaan.


    De regio noemt de concept-RES een bod zonder ‘tegenwind’. Om het bod waar te maken moet een aantal condities zijn vervuld: ondersteuning van het Rijk, voldoende en tijdige netaansluiting en aanpassing van de provinciale verordening over windturbines in het Nationaal landschap NO-Twente.