Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 25 februari 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De panden Atjehstraat 27 en 29 zijn in 1921 gebouwd als verenigingsgebouwen voor de Hersteld Apostolische gemeenschap. Nu zijn er een moskee en theehuis in gevestigd. Erfgoedorganisaties hebben aan B&W gevraagd om deze panden aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument. Het Oversticht heeft de panden onderzocht en gewaardeerd en zij adviseert B&W om nr. 27 aan te wijzen als monument en zij geeft in overweging om nr. 29 de aanduiding 'karakteristiek' te geven in het bestemmingsplan. De gemeentelijke monumentencommissie heeft gelijkluidend geadviseerd en de aanvragers kunnen zich hierin vinden. Op 21 december 2018 hebben B&W het moskeebestuur hierover geïnformeerd en zij was in de gelegenheid daartegen zienswijzen in te dienen. Dat is niet gebeurd en vervolgens hebben B&W op 27 augustus 2019 besloten nr. 27 in beginsel aan te wijzen als beschermd monument. Toen dit besluit werd geagendeerd voor de betrokken raadscommissie, gaf het moskeebestuur aan het voornemen tot aanwijzen niet te hebben ontvangen waardoor zij geen zienswijzen kon indienen. Vanwege de zorgvuldigheid is zij in de gelegenheid gesteld om alsnog zienswijzen in te dienen. Zij heeft daarvan gebruik gemaakt maar deze zienswijzen geven geen aanleiding om af te zien van aanwijzing. Er is vervolgens een nieuw besluit genomen tot in beginsel aanwijzen van het pand als gemeentelijk beschermd monument.. Dit besluit is voorgelegd aan de betrokken raadscommissie ter advisering en deze heeft daarop positief geadviseerd. Nu wordt er een definitief besluit tot aanwijzen genomen waartegen belanghebbenden bezwaar en beroep kunnen aantekenen.

  2. -

    De heer Elferink (PVV) heeft op 31 januari 2020 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 nav het bericht in de Tubantia over het voorkomen van aanslagen op de horeca.
    Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  3. -

    Raadslid Arjan Brouwer van de fractie DPE heeft op 6 januari 2020 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 de handhaving bij overlast door (illegaal) vuurwerk rondom de jaarwisseling 2019/2020. Deze vragen zijn door het college beantwoord

  4. -

    Mevrouw Visser-Voorn heeft vragen gesteld over de kringloopwinkel aan de Nieuw Frieslandstraat.

  5. -

    Op 31 januari 2020 zijn door mevrouw Rutjes (D66) artikel 35 vragen gesteld over het coronavirus. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  6. -

    De raadsleden P. Brouwer (BBE-fractie), G. Tillema (D’66- fractie) en mevrouw R. Hofman (PvdA-fractie) hebben vragen gericht aan de voorzitter van de Raad op grond van artikel 35 RvO, m.b.t. het overgaan van controletaken inzake het prostitutiebeleid van het Rijk naar gemeenten.
    Het college van B&W heeft deze vragen beantwoord conform bijgevoegd beantwoordingsformulier.

  7. -

    Bij de behandeling van de zomernota 2019 heeft de raad een motie aangenomen om in beeld te brengen op welke wijze de informatieplicht van bedrijven op het gebied van energiebesparing kan leiden tot een convenant. Het college ondersteunt het doel om energiebesparing bij bedrijven te bevorderen, maar kiest er voor dit mee te nemen in de verduurzaming van de werklocaties waarmee we dit jaar samen met ondernemersverenigingen aan de slag gaan. Het college informeert de raad hierover in een brief.

  8. -

    Drie in de binnenstad van Enschede actieve partijen willen er samen voor zorgen dat er meer ‘reuring’ (levendigheid) komt op het H.J. van Heekplein in Enschede op koopzondagen. Het gaat om Winkelhart Enschede, de Vereniging Horeca Stad Enschede en de Collectieve Vereniging Ambulante Handel. Met ingang van 1 maart a.s. organiseren zij in 2020 activiteiten op het H.J. van Heekplein op circa twintig koopzondagen. De partijen, die samenwerken in een stichting, gaan werken met vijf duidelijk herkenbare kleinere pleinen. De stichting richt deze pleinen in met

    1. vermaak voor kinderen, 2) beperkt aanbod van eten en drinken, 3) een beperkt aanbod aan overige artikelen, 4) curiosa en tweedehands goederen en 5) een steeds wisselend thema. Ook zorgt de stichting voor een verzorgde aankleding van het plein. Het resultaat daarvan is een kwalitatief verbeterd aanbod op de koopzondagen. Deze activiteiten dragen in positieve zin bij aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad, zorgen voor extra bezoekersaantallen en verbeteren de levendigheid van het H.J. van Heekplein. Om dit mogelijk te maken heeft het College van B&W besloten voor het jaar 2020, met ingang van 1 maart, een bruikleenovereenkomst voor het H.J. van Heekplein met de initiatiefnemers te ondertekenen. Voorts heeft de burgemeester heeft besloten het toetsingskader voor evenementenvergunningen 2017 (iets) te wijzigen om te kunnen sturen op de gewenste kwaliteit.
  9. -

    In 2011 is de Strategische Visie Citymarketing 2020 vastgesteld, die de basis vormde voor een citymarketingbeleid dat zich richtte op bewoners, bezoekers, bedrijven en bollebozen. Citymarketing in Enschede heeft in de loop der jaren een hoop successen gekend. Maar door verschillende ontwikkelingen is deze huidige citymarketingvisie aan een herijking toe. Zo is de citymarketingboodschap versnipperd geraakt, worden er een veel verschillende slogans voor Enschede gebruikt en is het merk Enschede vertroebeld. Er is behoefte aan een eenduidige citymarketingvisie en duidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden van de gemeente, Enschede Promotie en de partners. Met een eenduidig verhaal en helderheid over de rollen en verantwoordelijkheden kunnen we gezamenlijk met andere partijen uit de stad, Enschede beter op de kaart zetten.


    Om het wiel niet opnieuw uit te vinden is gekozen om bestaande verhalen en profileringen als basis te laten dienen voor de herijking van de citymarketingvisie. Een groep van ruim 50 stakeholders uit de domeinen bewoners, bedrijven, bezoekers, cultuur, onderwijs en overheid hebben actief bijgedragen aan het herijkingsproces via interviews en workshops. Dit waren stakeholders en partijen die actief kunnen bijdragen aan het uiten van onze citymarketingvisie via hun eigen communicatiekanalen en netwerk.


    Het merk Enschede
    De herijkte citymarketingvisie biedt een eenduidige visie waarin de kracht van Enschede centraal staat. Duidelijk is dat Technologie, Innovatie en Creativiteit in het DNA van de stad zit. Hierop neemt Enschede een bijzondere positie in en op dit DNA moet Enschede willen excelleren. Er moet continu gewerkt worden aan het verbeteren en uitbouwen van Enschede als stad van Technologie, Innovatie en Creativiteit. Maar wat Enschede écht onderscheidend maakt, is de combinatie van Technologie, Innovatie en Creativiteit met de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit. De menselijke maat zorgt ervoor dat het goed leven is in Enschede. De Enschedese mentaliteit zorgt voor een betrokken, vriendelijke en gastvrije omgeving. Maar ook voor de kenmerkende no-nonsense houding waardoor we dingen voor elkaar krijgen. Deze combinatie is de rode draad in onze citymarketingactiviteiten. Met deze positionering willen we Enschede neerzetten als een bruisende stad van technologie, innovatie en creativiteit. En bij de inwoners de trots op Enschede verder versterken: iedereen ambassadeur.


    Dit doen we niet alleen, maar met de stakeholders van de stad. Want om de citymarketingambities te realiseren, is de inzet van alle betrokkenen nodig: Enschede Promotie, gemeente, de kennisinstellingen, ondernemers en de vrijetijds­ en binnenstadorganisaties. Samen geven we invulling aan de citymarketingvisie, om zo samen het merk Enschede op de kaart te zetten.


    Enschede als grootstedelijk hart van Twente
    Met het unieke profiel kan de stad een sterke positie innemen in (het verhaal van) de regio. Vanuit daar kan Enschede strategische samenwerkingen uitbouwen en/of aangaan binnen de regio. Andersom kan een sterke positie van Enschede bijdragen aan de ambities van de regio: de citymarketing van Enschede kan als vliegwiel fungeren voor het werken aan het toekomstperspectief van Twente, zoals beschreven in de Agenda voor Twente.

  10. -

    Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om de Maatregelverordening voor de Participatiewet, de IOAW (vult het inkomen van oudere, werkloze werknemers en hun partners aan tot het bijstandsniveau) en de IOAZ (Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen) aan te passen.
    Als mensen een uitkering hebben en zich niet houden aan de verplichtingen van de Participatiewet en de Maatregelverordening, dan moet de gemeente van het Rijk de uitkering tijdelijk verlagen. In de nieuwe maatregelverordening stelt het College aan de Raad voor om de verlagingspercentages van maatregelen die de gemeente zelf kan nemen substantieel te verlagen. In het Coalitieakkoord is afgesproken dat de gemeente meer gaat werken vanuit het vertrouwen in de inwoners. Deze doelgroep heeft in voorkomende gevallen ook zorg en ondersteuning nodig. De aanpassing van de maatregelverordening is een belangrijke stap bij de invulling van deze ambitie. Daarnaast wijst recent onderzoek (1*) uit dat streng sanctioneren averechts kan werken op het bevorderen van uitstroom uit de bijstand. In sommige situaties zorgen de hoge kortingen op de uitkering bovendien voor een verslechtering van de schuldenpositie van inwoners. Als gemeente dragen we dan niet bij aan een oplossing maar aan een probleem. Dit vindt het college onwenselijk.


    Naast de gemeentelijke maatregelverordening, bestaan landelijke door de rijksoverheid vastgestelde verlagingspercentages als mensen zich niet aan de verplichtingen van de Participatie houden. De gemeente heeft daar geen invloed op. Daar waar mogelijk wil de gemeente bij de uitvoering hiervan de ruimte voor de menselijke maat opzoeken.

  11. -

    Tijdens de behandeling van de zomernota 2019 heeft de gemeenteraad de motie "Light As A Service" ingediend. In een brief informeert het college de raad over de manier waarop we omgaan met de motie.

  12. -

    Op 10 februari stelde de gemeenteraad de Startnota RES vast. Bij de behandeling van dit voorstel nam de raad twee moties aan, namelijk de motie Buurtinitiatieven energietransitie van D66 en de motie Raadsvoorstel participatie & communicatie van de hand van het CDA. In de bij dit voorstel behorende brief informeert het college de gemeenteraad over de manier waarop zij met deze moties om wil gaan.

  13. -

    Op het terrein van het voormalig Labyrinth der Zinnen aan de Welenmosweg 1 is in 2015 een zorginstelling gevestigd met een tijdelijke vergunningvoor dagopvang van jongeren met overnachtingsmogelijkheden in de weekenden en vakantieperioden. Naast deze zorginstelling, wil initiatiefnemer ook een (dag)recreatie bedrijf met ondergeschikte horeca in het plangebied realiseren. Alle activiteiten zijn gericht op buitenactiviteiten. Bebouwing in het plangebied is nodig voor opslag, horeca, de overnachtingsmogelijkheden, kantoor en schuilgelegenheden. De zorginstelling is nu niet toegestaan binnen de huidige bestemming ‘Recreatie – dagrecreatie’ en de horeca is niet toegestaan op de gewenste locatie. Met het bestemmingsplan ‘Welenmosweg 1 Enschede’ wordt de zorginstelling, horeca en recreatiebedrijf juridisch planologisch toegestaan met bijbehorende bebouwing. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen naar voren gebracht, het plan is kan ongewijzigd aan de raad worden voorgelegd ter vaststelling.