Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 14 april 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Op 9 maart 2020 is de Mobiliteitsvisie Enschede: leefbaar, aantrekkelijk en bereikbaar aangenomen. Bij de besluitvorming heeft de Raad aangegeven graag de aangenomen visie te ontvangen. In deze brief informeren wij de Raad over de gedane toezeggingen, het overgenomen amendement over voetpaden en informeren we de Raad over de stand van zaken van lopende mobiliteitsprojecten.

  2. -

    Het college van burgemeester en wethouders legt met de collegeverklaring ENSIA verantwoording af over informatieveiligheid inzake DigiD en Suwinet over 2019. Daarnaast legt het college ook verantwoording af over het gebruik van de basisregistraties BAG, BGT en BRO.

  3. -

    Gemeenten staan voor de opgave om beschermd wonen en maatschappelijke opvang toekomstbestendig te organiseren en inhoudelijk door te ontwikkelen. Beschermd wonen en maatschappelijke opvang vallen nu onder de verantwoordelijkheid van de centrumgemeente Enschede. In 2021 start de decentralisatie van het beschermd wonen. Dit betekent dat de komende jaren met ingang van 2022 de verantwoordelijkheid en bijbehorende middelen voor beschermd wonen stapsgewijs verschuiven van de centrumgemeente Enschede naar de acht gemeenten: Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Hof van Twente, Losser en Oldenzaal. Enschede blijft als centrumgemeente verantwoordelijk voor de maatschappelijke opvang.
    In november 2019 is besloten door de gemeenteraad van Enschede (en door de zeven andere gemeenten) om ook na de doordecentralisatie bovenlokaal samen te werken op het gebied van beschermd wonen en om de bestaande samenwerking rondom de maatschappelijke opvang te bestendigen. Er wordt nu gewerkt aan vervolgafspraken over onder andere governance, toegang en financiering. Er is een planning waarmee de realisatie van de vervolgafspraken in beeld is gebracht.

  4. -

    Het college en de Raad wensen regelmatig geïnformeerd te worden over (grote) projecten. Om te voldoen aan deze informatiebehoefte is in samenwerking met de rekeningcommissie in 2018 de digitale projectenrapportage Projectview ontwikkeld. Projectview voorziet in een digitaal dashboard op projectniveau. De projectrapportage kent 2 rapportagemomenten in april en oktober. Over het algemeen laten de grondexploitaties een verbetering zien ten opzichte van het MPG 2019. Deze verbeteringen zijn verwerkt in het MPG 2020. De stijgende lijn in de kavelverkoop voor woningbouw en gronduitgifte voor bedrijventerreinen hebben zich ook in de laatste maanden van 2019 en begin 2020 doorgezet.De gevolgen van de Coronacrisis zijn nog niet verwerkt in het MPG.
    Met dit besluit stemt het college in met het digitaal beschikbaar stellen van de projectenrapportage per 1 april 2020.

  5. -

    Al in april 2019 hebben de gemeente Berkelland en het Vuilverwerkingsbedrijf Noord-Groningen (VvNG) overeenstemming bereikt over de aankoop door Berkelland van de aandelen in Twence Holding, gehouden door VvNG. De VvNG wordt namelijk per 1 januari 2021 geliquideerd. De overige aandeelhouders moeten hiermee instemmen. Daarom stemt het college in met de voorliggende statutenwijziging die deze overdracht mogelijk maakt.

  6. -

    De Universiteit Twente (UT), de provincie Overijssel, ondernemers op Kennispark en de gemeente Enschede werken al lange tijd aan de gebiedsontwikkeling van Kennispark Twente. Ze hebben geconstateerd dat er al veel moois gebeurt in het gebied én dat het sneller, beter en meer ‘samen’ moet. Er ligt nu een gezamenlijke uitvoeringsstrategie om stappen voorwaarts te kunnen zetten in de ontwikkeling van Kennispark. In dat document spreken gemeente, universiteit en gebiedsorganisatie naar elkaar uit wat ze concreet willen gaan doen om Kennispark Twente te laten uitgroeien tot ‘echte’ kraamkamer voor de toepassing van nieuwe technologieën in nieuwe producten en tot ‘magneet voor (technologisch) talent’. De ondernemersvereniging voor Kennispark is het volledig eens met deze aanpak.
    Daarbij gaat het om het versterken van het profiel en merk van kennispark, het stimuleren van samenwerking in het gebied, het realiseren van hoogwaardige nieuwbouw en openbare ruimte aan weerszijden van de Hengelosestraat en het opknappen van het huidige business- en sciencepark. De strategie beschrijft de concrete inspanningen voor de komende jaren: het stimuleren van grote (private) investeringen, krachtige acquisitie, het aanjagen van échte samenwerking in het gebied (ook op het terrein van parkmanagement), regie op de kwaliteit van nieuwe gebouwen en openbare ruimte, het ruimte bieden aan functies als wonen en kleinschalige detailhandel. Daarnaast gaat het ook om het investeren in duurzaamheidsmaatregelen, aanpak van mobiliteitsvraagstukken en realiseren van ontmoetingsplekken.
    Het college van B&W stuurt deze strategie ter kennisneming aan de gemeenteraad van Enschede. Of en hoeveel de gemeente zelf ook extra gaat investeren verwerkt het college van B&W in zijn voorstellen voor de zomernota 2020.

  7. -

    De gemeente Enschede is een inclusieve- en regenboogstad. Daarmee werken we aan het vergroten van de sociale acceptatie, veiligheid en participatie van alle Enschedeërs. Een speciale focus gaat uit naar de emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transpersonen en mensen met een interseksuele conditie (LHBTI+).
    Vooral in het onderwijs blijkt het vergroten van sociale acceptatie hard nodig. Onlangs heeft het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat in vijf jaar tijd het aantal LHBTI-ers wat discriminatie in het onderwijs ervaart in vijf jaar tijd bijna verdubbeld is van 8 procent in 2013 naar 15 procent in 2018 (2019). Dit jaar worden er verschillende activiteiten georganiseerd om de discriminatie van deze groep in het onderwijs terug te dringen.


    De financiën worden gebruikt als voortzetting, impuls en zichtbaarheid van LHBTI+ in en voor Enschede. De totstandkoming van de subsidieverdeling is in meerdere gesprekken met de lokale partijen besproken. De financiering is opgesplitst in twee categorieën.
    Allereerst de ‘basis op orde’ subsidies, waarin continuïteit belangrijk is. Dit betreft bijvoorbeeld de netwerkgroepen voor LHBTI+ personen. Daarnaast worden er ‘projectsubsidies’ verstrekt voor de continuering en de organisatie van activiteiten waarvan de partijen hebben aangegeven in 2020 extra aandacht nodig te hebben. Daarbij gaat er ook een bijdrage naar diverse activiteiten om de zichtbaarheid van LHBTI+ te versterken.
    Het totaalbedrag van 45.000 euro wordt gedekt uit de gemeentebegroting 2020. 25.000 euro hiervan wordt gedekt uit de algemene middelen en 20.000 euro uit een bijdrage van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW).

  8. -

    In september 2018 is de pilot OnderwijsJeugdhulpArrangementen (OJA) gestart. De OJA heeft als doel om de ondersteuning voor kinderen en ouders beter te maken door op school en thuis eerder en sneller passende hulp te bieden. Ook willen we door deze werkwijze de uitgaven aan jeugdhulp verminderen.
    Op veel fronten zijn de voordelen al merkbaar. Ouders geven als gemiddeld 'rapportcijfer’ een 7,2. Alle betrokken partijen zijn overtuigd dat we met deze aanpak op de goede weg zitten. Op basis van de opgedane ervaringen en inzichten heeft het College op 17 december 2019 besloten om uit te gaan van 2018 in plaats van 2016 voor de vaststelling van de budgetten waardoor ze verhoogd worden, de periode van de pilot te verlengen van 3 jaar naar 5 jaar en de hoofdaanbieders de mogelijkheid te geven om bij onderbesteding van het budget het resterende bedrag in te zetten bij de andere OJA-school(combinatie) van dezelfde aanbieder. De gemeenteraad is hierover op 19 december 2019 per brief geïnformeerd. Met dit besluit wordt voor de hoofdaanbieders van jeugdhulp van de OJA, Jarabee en Pluryn, uitvoering gegeven aan het eerdere besluit van 17 december jongstleden.

  9. -

    De Gemeente Enschede stapt in 2020 over op een nieuwe manier van subsidie verstrekken voor het amateurkunst veld ten behoeve van de activiteiten die vanaf 2021 worden uitgevoerd. Hiervoor is de Subsidieverordening amateurkunst 2021 vastgesteld. De nieuwe manier houdt in dat er twee lijnen van subsidie worden verstrekt aan amateurkunst organisaties. Een lijn is voor projecten en de andere lijn beslaat de uitvoering van tweejarenprogramma’s. Op grond van de Subsidieverordening amateurkunst 2021 is het college bevoegd voor beide lijnen het budget vast te stellen dat hieraan besteed mag worden, het zogenaamde subsidieplafond. Een subsidieplafond is ‘het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift’ (artikel 4:22 van de Awb). Door het instellen van een subsidieplafonds wordt voorkomen dat subsidieregelingen een open-einde karakter hebben. Dit voorstel voorziet in een correcte vaststelling van de subsidieplafonds voor de projecten en voor de tweejarenprogramma’s amateurkunst Om te voorkomen dat aanvragen voor projecten die in 2020 worden ingediend, toegekend moeten worden, wordt het subsidieplafond 2020 voor projecten op nihil vastgesteld. Voor de uitvoering van de tweejarenprogramma’s regelt de verordening al dat er in 2020 geen budget beschikbaar is.

  10. -

    Het bestemmingsplan “Ouverturestraat 56A” heeft als doel ter plaatse van een voormalig aannemersbedrijf op het perceel Ouverturestraat 56A te Enschede 8 geschakelde half-vrijstaande woningen en een ruime groenvoorziening te realiseren. Naast het bestemmingsplan wordt op meerdere gronden, ook buiten het plangebied van het bestemmingsplan, de welstandscategorie uit de Welstandsnota gewijzigd.