Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 17 november 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De heer Brouwer (DPE) en de heer van Lagen (CDA)hebben op 19oktober 2020 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 : Drill Rap.
    Deze vragen zijn door het college beantwoord

  2. -

    Op 22 oktober 2020 zijn door de heer Brouwer (DPE) artikel 35 vragen gesteld over garantstelling medische zorg. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  3. -

    Op 28 oktober2020 zijn door de heer Tillema art 35 vragen gesteld over de ontwikkelingen rond Twente Airport. De vragen worden hiermee beantwoord.

  4. -

    Op 4 november 2020 zijn door de heer Tillema art 35 vragen gesteld over de ontwikkelingen rond Twente Airport. De vragen worden hiermee beantwoord.

  5. -

    Mevrouw M. Visser-Voorn van de fractie Enschede Anders heeft schriftelijke vragen inzake afvalinzameling. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  6. -

    In 2020 zijn door het coronavirus diverse activiteiten in de begroting 2020 vertraagd, of helemaal niet uitgevoerd. Voor een deel van de activiteiten geldt dat ze in 2021 alsnog uitgevoerd moeten worden en deze niet uit het beschikbare budget gefinancierd kunnen worden. Het College heeft daarom besloten om het budget uit de begroting 2020 voor deze noodzakelijke activiteiten ook in 2021 beschikbaar te houden. Dit is anders dan de gebruikelijke werkwijze waarbij de budgetten van niet uitgevoerde activiteiten aan de algemene reserve worden toegevoegd.

  7. -

    Het college van B&W informeert de raad per brief over een aantal ontwikkelingen op het gebied van zoutwinning. Aan de orde komen:
    - een brief van Nouryon over de stand van zaken van verschillende acties die het bedrijf uitvoert ter verbetering van
      bedrijfsprocessen;
    - een brief van de minister van EZK aan de 2e Kamer met daarin aandacht voor Nouryon, alsmede voor
      aansprakelijkheid bij mijnbouwschade en een schadeprotocol zoutwinning;
    - Deelname aan het bestuurlijk platform mijnbouw.

  8. -

    Het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Technology Base heeft aan de directeur van Technology Base verzocht om op korte termijn een tijdlijn en feitenoverzicht op te leveren die als informatie kan worden aangeboden aan de Raadsleden van de Gemeente Enschede en Statenleden van de Provincie Overijssel. Dit naar aanleiding van alle gebeurtenissen rond het vertrek van de wide body toestellen van Lufthansa en de discussies daarover met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het AB heeft kennisgenomen van het memo en het feitenrelaas en deze worden nu via het college aan de raad en staten aangeboden.

  9. -

    MijnUrgentie BV heeft namens verschillende cliënten de gemeente een verzoek gestuurd voor een urgentieverklaring met daarbij een dossier met privacygevoelige informatie. De gemeente heeft MijnUrgentie BV aangegeven dat de gemeente geen huisvestingsverordening heeft en niet met urgentieverklaringen werkt en de juiste werkwijze uitgelegd. De gemeente heeft daarbij gevraagd om de juiste werkwijze ook door te geven aan hun cliënten. De gemeente heeft rechtstreeks contact opgenomen met betrokken aanvragers om ze de juiste procedure uit te leggen. De aanvragen en de dossiers zijn hierna door de gemeente vernietigd. MijnUrgentie BV heeft daarop een klacht ingediend waarbij zij aangeeft het niet eens te zijn met deze werkwijze. De klachtencommissaris heeft de klacht onderzocht en geconcludeerd dat de klacht grotendeels bij de rechter thuishoort en zij daarover geen oordeel kan geven. Verder heeft zij geoordeeld dat het rechtstreeks contact opnemen met aanvragers niet onbehoorlijk is omdat MijnUrgentie BV het verzoek van de gemeente om hun cliënten de juiste informatie te verstrekken naast zich neerlegt. Het vernietigen van de dossiers is niet onbehoorlijk omdat de gemeente geen grondslag heeft om de gegevens te verwerken. De klacht over het niet reageren op de laatste brief van MijnUrgentie BV is wel gegrond.

  10. -

    In het kader van goed bestuur is transparantie het uitgangspunt. Geheimhouding kan alleen worden opgelegd indien de belangen van artikel 10 Wet openbaarheid van bestuur gelden. Als deze belangen niet meer gelden moet het orgaan die de geheimhouding heeft opgelegd de geheimhouding ook opheffen. Hiermee is de transparantie en openbaarheid van het gemeentebestuur gediend. Om te bekijken welke geheime stukken openbaar kunnen worden is een integraal onderzoek gedaan en een voorstel voor (periodieke) opheffing gemaakt.

  11. -

    De erfgoedorganisaties Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker, Erfgoedvereniging Heemschut en Stichting het Cuijpergenootschap hebben een aanvraag ingediend om vml. Hotel Rodenbach aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument. Naar aanleiding van deze aanvraag hebben B&W eerder al besloten voorbescherming op het pand te leggen in afwachting van nader onderzoek. In opdracht van de gemeente is vervolgens een bouwhistorisch onderzoek met waardenstelling uitgevoerd door het Monumenten Advies Bureau. Het rapport concludeert dat Rodenbach zodanige cultuurhistorische-, bouw- en architectuurhistorische- en situerings- en ensemblewaarden bezit dat zij voldoet aan de criteria voor aanwijzing als gemeentelijk beschermd monument zoals geformuleerd in de gemeentelijke Monumentenverordening. De gemeentelijk monumentencommissie heeft kennisgenomen van de bevindingen en zij heeft positief geadviseerd aan B&W om het pand aan te wijzen als monument. Daarom maken B&W nu kenbaar dat zij het pand (hotel met aangebouwde woning en het hek aan de Parkweg) willen aanwijzen als gemeentelijk beschermd monument en zij stellen de eigenaar en de aanvragers in de gelegenheid om ten aanzien hiervan zienswijzen in te brengen.

  12. -

    In onze gemeente hebben ongeveer 69 gezinnen zich bij de Belastingdienst gemeld die mogelijk de dupe zijn geworden van de handelwijze van de Belastingdienst bij de kinderopvangtoeslag. De namen van deze gezinnen zijn niet bekend bij de gemeente. Om de namen te achterhalen om wie het gaat en om gerichte ondersteuning te kunnen aanbieden aan de gedupeerde ouders hebben we in de maand oktober twee keer een oproep geplaatst in Huis-aan-Huis. Er is een e-mailadres: toeslagaffaire@enschede.nl opengesteld hoe de getroffen inwoners van de toeslagenaffaire zich kunnen melden bij onze gemeente voor ondersteuning. Daarnaast hebben we hier aandacht aan geschonken op de social media, een nieuwsbericht op de website van de gemeente geplaatst en een oproep gedaan in de nieuwsbrief. Via het e-mailadres hebben twee inwoners zich gemeld.


    Wethouder Kampman heeft tijdens het bezoek van staatssecretaris van Huffelen op 28 oktober aangedrongen op snelheid in de afhandeling van de dossiers van de gedupeerde ouders. Er is nogmaals bestuurlijk aandacht gevraagd om de namen van de gedupeerde ouders bekend te maken om een gerichte ondersteuning vanuit de gemeente mogelijk te maken.

  13. -

    Een nieuwe toegangsweg in de wijk Wesselerbrink krijgt de straatnaam Piksenbrink.
    Deze weg begint aan de Geessinkweg en sluit aan op de bestaande Piksenbrink.
    Voor de vindbaarheid is gekozen om de straatnaam aan te laten sluiten bij de Piksenbrink.