Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 30 juni 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Vanaf 1 januari 2019 is de pilot passend vervoer Twente gestart, ook wel Streettriage genoemd. Vanaf deze datum rijdt een mobiele eenheid, bestaande uit meerdere disciplines, op meldingen van personen met acuut verward gedrag die bij de meldkamer zijn binnengekomen. Na triage wordt beoordeeld of vervolgzorg noodzakelijk is. Wanneer de problematiek somatiek (lichamelijk) of psychiatrie (geestelijk) betreft, is de eindbestemming van de cliënt duidelijk, namelijk het ziekenhuis of een GGZ-organisatie. Deze worden gefinancierd vanuit de Zorgverzekeringswet. Wanneer het gaat om overige, psychosociale problematiek, valt dit onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Gemeenten zijn dan aan zet om passende begeleiding te bieden. Buiten kantoortijden is deze begeleiding vanuit de inkoop door de Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp Twente (OZJT) niet geborgd. De bestuurders Publieke Gezondheid hebben op 12 december 2018 ingestemd met een tijdelijke oplossing voor 6 maanden, waarbij de gemeente Hengelo onder de afgesproken voorwaarden als uitvoerder namens de 14 Twentse gemeenten optrad. Zij heeft hiertoe afspraken gemaakt met een zorgaanbieder over bereikbaarheid en inzet van ambulante begeleiding en opvang gedurende de pilotperiode en hier uitvoering aan gegeven. Vanaf juli 2019 is hiertoe volmacht verleend aan de gemeente Haaksbergen. Vanaf juli 2020 verlenen de colleges van de andere Twentse gemeenten volmacht aan de gemeente Enschede om deze afspraken met de zorgaanbieder te verlengen tot en met 31 december 2020.

  2. -

    De noodopvang die is opgestart voor de groep daklozen waarvoor het van belang was dat zij ergens terecht konden om verspreiding van het virus van deze doelgroep tegen te gaan. De richtlijnen vanuit het Rijk ten aanzien van Covid-19 zijn versoepeld van “blijf zoveel mogelijk binnen” naar “vermijd drukte”. De noodopvang bij Humanitas Onder Dak kan als gevolg van deze versoepeling afgebouwd worden. Als eerste stopt de noodopvang overdag per 1 juli 2020 en wordt de dagopvang weer in gebruik genomen als reguliere inloopvoorziening. Door de versoepeling van het Rijk zijn er meer voorzieningen geopend waar de doelgroep gebruik van kan maken, waardoor de noodzaak voor de 24-uurs openstelling van de noodopvang er niet meer is. Door het openstellen van de inloop kan een bredere groep inwoners weer gebruik maken van de inloopvoorziening.
    De noodopvang in de nacht wordt voor de mensen die er op zijn aangewezen gecontinueerd tot uiterlijk 1 augustus 2020. Vanaf 1 juli 2020 kunnen er geen nieuwe mensen gebruik maken van deze noodopvang. Nieuwe mensen moeten gebruik maken van de gebruikelijke weg van toegang tot de maatschappelijke opvang, net zoals voor de openstelling van de tijdelijke noodopvang.
    Voor de mensen die nu nog in de noodopvang verblijven wordt er een passend traject gezocht voor uitstroom.

  3. -

    De gemeente Enschede neemt deel aan de samenwerking tussen de gemeenten in Twente die is ondergebracht bij de Regio Twente. Het algemeen bestuur vergadert periodiek. De eerstvolgende vergadering is 1 juli 2020. Daar wordt het transitieplan over de versterking van de regionale samenwerking besproken, de jaarstukken 2019 en de meerjarenbegroting van de Regio Twente. De inbreng wordt in het college voorbereid.

  4. -

    Op 11 juni zijn door mevrouw Futselaar (SP) artikel 35 vragen gesteld over kinderen die gemeld worden bij de Raad voor de Kinderbescherming en over eventuele klachten hierover. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  5. -

    De beste manier om vooruit te komen is door kleine stappen te nemen. Dat geldt in zekere zin ook voor de uitdaging die mensen kennen om uit de bijstand te komen. Beginnen met parttime werk, of parttime ondernemen blijkt vaak een goede basis te zijn om weer helemaal onafhankelijk te worden. De gemeente Enschede maakt het in het arbeidsmarktbeleid (de Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak) daarom ook al enige tijd mogelijk om als parttime ondernemer actief te zijn. Het college heeft nu een aantal voorwaarden vastgelegd in een beleidsregel over de administratie, het aantal uren dat mag worden gewerkt en de inkomstenverrekening. Met deze regels zorgt het college voor meer duidelijkheid en voorkomen we, onbedoeld, verkeerd gebruik van de regeling. Ook voorkomen we dat parttime ondernemen, door de zekerheid van een bijstandsuitkering, kan leiden tot oneerlijke concurrentie.

  6. -

    De stad is weer bezig aan een wederopbloei. De stad wordt weer bezocht om te winkelen, te recreëren en te werken. Met de verruiming van de terrasopstelling kan een deel van de ingeleverde capaciteit als gevolg van de 1,5 meter norm worden gecompenseerd. De horeca ondernemers, evenementenorganisatoren en verhuurders van evenementenhallen zijn en worden nog steeds hard getroffen door de Corona crisis. Een deel van hen is zoekende naar andere inkomstenbronnen. Allen gedreven vanuit de zoektocht naar een nieuw verdienmodel, maar zeker ook om invulling te geven aan de vraag naar een verantwoorde vorm van vermaak voor de bewoners en bezoekers is een aantal creatieve ideeën ontstaan. De verwachting is dat veel Nederlanders op vakantie gaan in eigen land. Omdat de bestaande horeca nog beperkt is in capaciteit en we ook zien dat de drukte zich sterk concentreert is een spreiding en een breed aanbod in de stad wenselijk. Op dit moment hebben wij als gemeente drie tijdelijke horeca initiatieven ontvangen. Deze zijn allen in strijdig gebruik met het bestemmingsplan. Om hiervan af te wijken is een beleidslijn wenselijk en daarnaast een spoedprocedure voor het vergunningentraject. In dit collegevoorstel wordt een voorstel gedaan voor een toetsingskader voor deze initiatieven.

  7. -

    De gemeente Enschede stemt in met de ‘Twentse Belofte 2020-2024’. Dit is het regionaal plan voor de jongeren van 12 tot 27 jaar voor wie het behalen van een diploma en het vinden van een baan niet vanzelfsprekend is.
    Jongeren zonder diploma hebben zes keer zoveel kans om maatschappelijk uit te vallen. Daarom is er landelijk en regionaal speciale aandacht voor deze jongeren. Elke vier jaar maken het onderwijs en de gemeenten in Twente een plan om te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren het onderwijs met succes afronden: De Twentse Belofte. Samen beschrijven ze hoe ze willen voorkomen dat jongeren te vroeg stoppen met hun opleiding en hoe ze jongeren ondersteunen die al voortijdig zijn gestopt met hun opleiding.
    De Twentse Belofte wordt voor 30 september ingediend bij het ministerie van OCW. Op basis van dat plan krijgen onderwijs en gemeenten jaarlijks een financiële bijdrage voor de uitvoering van deze wettelijke taak.
    De afgelopen jaren is er al een goede samenwerking en aanpak gegroeid in Twente. Met goede resultaten. Daarom komt het nieuwe plan sterk overeen met het vorige plan en sluit het naadloos aan op eerder gemaakte afspraken over de arbeidsmarkt en de zorg.
    Hoe mooi is het als jongeren opgroeien met perspectief op een hoopvolle zelfredzame toekomst.

  8. -

    PVV heeft vragen gesteld over levensgevaarlijke straatraces.

  9. -

    PVV heeft vragen gesteld over Terreurgroepering IS en afsplitsing in Enschede.

  10. -

    Het bestemmingsplan “Buitengebied herstel verbeelding” heeft betrekking op de locaties
    Arendsweg 55, Badweg 197, Beldershoekweg 20-22, Bergweg 105-107, Burg. Stroinkstraat LNK, sectie AL, nummer 233, Ganzebosweg 200, Hegeboerweg 130, Kwinkelerweg 361, Landweerweg 49, Molenveld 101, Oldenzaalsestraat 1200, Oude Deldenerweg 231-235, Pompstationweg 69, Spieleweg 24, Spieleweg 26A, Stemlandeweg 30-30A, Twekkelerweg LNK, sectie AL, nummer 497, Twekkelerweg 25, Veldhaarweg 30A, Wiefkerweg 10 en de Zuid Esmarkerrondweg 320 / Kromhofsweg 16.


    Bij deze adressen blijkt de situatie op de verbeelding niet juist te zijn weergegeven. Dit kan in de praktijk problemen geven bij bijvoorbeeld bouwaanvragen of andere verzoeken in relatie tot het bestemmingsplan.


    Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter visie gelegen.
    In de periode van tervisielegging zijn 9 zienswijzen kenbaar gemaakt.
    5 zienswijzen van de 9 hebben ertoe geleid dat de verbeelding van het bestemmingsplan is aangepast.


    Verder zijn de planregels op enkele plaatsen naar aanleiding van zienswijzen en ambtshalve gecorrigeerd of aangevuld met algemene regels uit het bestemmingsplan “Buitengebied Noordwest” en het paraplubestemmingsplan “Buitengebied Zonnepanelen”. Deze correcties en aanvullingen hebben er niet voor gezorgd dat het bestemmingsplan een ander plan is geworden ten opzichte van het ontwerpplan. Zij zijn ter verduidelijking of voor de volledigheid opgenomen.

  11. -

    Landgoed De Keizer bestaat uit een villa met tuin. De villa is in 1923 is gebouwd in opdracht van H.J. van Heek. Villa en tuin vormen een landgoed, dat deel uitmaakt van een groot aantal landgoederen dat in de hoogtijdagen
    van de Twentse textielindustrie door de fabrikanten is aangelegd in het Twentse landschap. De ontwikkeling van de landgoederen heeft een belangrijke invloed op het landschap gehad.
    De eigenaren van het landgoed De Keizer hebben het college van B&W verzocht om het landgoed aan te wijzen als gemeentelijk monument. Het landgoed is onderzocht door het Oversticht. Vervolgens is de gemeentelijke monumentencommissie om advies gevraagd. In vervolg op het rapport van het Oversticht en het advies van de monumentencommissie hebben B&W het voornemen om het landgoed (bestaande uit villa, het interieur van de villa en de tuin) aan te wijzen als gemeentelijk monument. In afwachting van een definitief besluit leggen B&W voorbescherming op de villa, het interieur van de villa en de tuin.

  12. -

    WoonStAP is een samenwerkingsproject tussen de Enschedese corporaties en de wijkteams. Doel is om eventuele woonbelemmeringen van inwoners weg te nemen, zodat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen blijven wonen en zorg/ondersteuning zoveel mogelijk wordt afgeschaald. De ervaringen en resultaten zijn zeer positief, daarom wordt voorgesteld de inzet vanuit de wijkteams voor 2020 te continueren.

  13. -

    Het College streeft naar een stad waarin inwoners die ondersteuning nodig hebben, deze zoveel mogelijk kunnen vinden in de wijk. Laagdrempelig en door het netwerk dat er al is. Een aantal (sport)verenigingen hebben kenbaar gemaakt een bredere maatschappelijke rol te willen spelen dan alleen het aanbieden van sportactiviteiten. In het kader van de transformatie van het sociaal domein heeft het College van B&W in december 2018 daarom onder de titel 'Kracht van Verenigingen' besloten om op vier plekken in de stad te onderzoeken of (sport-)verenigingen alternatieve activiteiten kunnen ontwikkelen, passend bij de vereniging, voor inwoners met een lichte ondersteuningsvraag.  In 2019 is gestart op twee locaties (Victoria'28 in Enschede Zuid en Rigtersbleek in Enschede West). Op deze twee locaties wordt door Thuis@ (Coöperatie Ontmoetingsclusters Enschede) vijf dagen per week activiteiten en een maaltijd aangeboden voor kinderen die in afstemming met de Wijkteams Enschede aan het programma deelnemen. Met de Coöperatie heeft een terugblik plaatsgevonden over het jaar 2019. Het College stelt vast dat de eerste resultaten positief zijn. Meer dan 100 kinderen nemen inmiddels deel of hebben deelgenomen aan het activiteitenprogramma bij één van de locaties van de Kracht van Verenigingen. Kinderen met een lichte ondersteuningsvraag die bij een voor hen vaak bekende plek in de wijk terecht kunnen, en waarmee een (hogere) maatwerkvoorziening zorg kan worden voorkomen of bestaande inzet kan worden verminderd. Het College heeft daarnaast Avanti-Wilskracht een subsidie verleend om in Enschede Oost met een derde voorziening te kunnen starten. Dit geeft een logische verdeling over de stad. Drie dagen per week, van 14.00-19.00 uur, kunnen kinderen met een lichte ondersteuningsvraag bij Avanti-Wilskracht terecht. De financiële bijdrage van de gemeente dient als dekking voor de begeleiding en de activiteiten die de vereniging extra organiseert. Deelname aan het programma gebeurt in afstemming met het Wijkteam.

  14. -

    De Gemeenteraad heeft op 9 juli 2019, bij de bespreking van de Zomernota 2019, een motie aangenomen. Met de motie werd aan het College de opdracht gegeven een onderzoek te doen naar de effectiviteit van Sportaal als extern bedrijf en daarin expliciet de mogelijkheid te onderzoeken tot het terugbrengen van het sportbedrijf onder de vleugels van de gemeente (inclusief het in beeld brengen van de financiële en maatschappelijke consequenties).
    Het college heeft dit onderzoek uitgevoerd en brengt de resultaten nu ter kennis van de raad. Eindconclusie van het rapport is dat er geen aanleiding is om op dit moment veranderingen aan te brengen in de positionering van Sportaal BV.

  15. -

    Bij de behandeling van de zomernota 2019 heeft de gemeenteraad de motie ‘taal voor talentbehoud’ vastgesteld. Op 19 december 2019 heeft het College de Raad geïnformeerd over een aantal ontwikkelingen in het kader van deze motie. Het College heeft toegezegd dat zij de ideeën voor het inzetten van het Regieteam Integratie voor (Oost-Europese) arbeidsmigranten en voor Roma nader zouden uitwerken en de raad daarover in de eerste helft van 2020 nader zou informeren. Het College geeft in een brief aan de Raad aan dat zij besloten heeft geen intensieve aanpak in te zetten voor (Oost-Europese) arbeidsmigranten. Voor de doelgroep Roma is de uitwerking nog niet afgerond.

  16. -

    Sinds 2015 werken de gemeenten Hengelo, Enschede, Almelo, Hof van Twente en Lochem samen in het Havenbedrijf Twente. Eerder dit jaar is de samenwerkingsovereenkomst geactualiseerd vastgesteld. Inmiddels zijn echter nieuwe uittredingsvoorwaarden overeengekomen. Hierdoor is opnieuw een vaststelling van de samenwerkingsovereenkomst nodig, met aanpassing van artikel 24 waarin deze uitredingsvoorwaarden zijn geregeld.


    Het Havenbedrijf Twente is op vele fronten actief om de doelen vanuit de samenwerking te bewerkstelligen en daarmee bij te dragen aan economische structuurversterking, werkgelegenheid, duurzaamheid en profilering van de regio als logistieke hotspot. De prestaties van de binnenhavens Twentekanalen staan vanaf 2020 online op: www.portoftwente.com/Havenbedrijf/Havenmonitor.

  17. -

    Op 10 juni 2020 is de Ethische Commissie voor data en technologie Enschede van start gegaan. De gemeente Enschede had eerder besloten tot de oprichting ervan. De Ethische Commissie gaat helpen om kennis en bewustwording over de ethische kant van data en nieuwe technologieën te vergroten bij het bestuur en de ambtelijke organisatie. De Ethische Commissie wordt een klankbord en kennisplatform voor de gemeente en gaat ook reflecteren op moreel, ethische vragen die spelen rondom concrete casussen.

  18. -

    AutoMaatje is bijna twee jaar actief in Enschede. AutoMaatje is vervoer, waarbij vrijwilligers (minder mobiele) buurtgenoten op verzoek vervoeren. Vrijwillige chauffeurs gebruiken daarvoor hun eigen auto en ontvangen daarvoor een vergoeding van degene die wordt vervoerd. Samen met de gemeente Enschede en AutoMaatje Enschede wordt een ontwikkelfase van september 2020 tot eind 2021 gestart. De welzijnsorganisatie Alifa coördineert de werkzaamheden van AutoMaatje en ontvangt hiervoor een aanvullende subsidie ter hoogte van 80.262,50 euro. Daarmee verdwijnt de wachtlijst voor inwoners en is een groei van ritten mogelijk. Bovendien wordt de coördinatiefunctie ook geborgd en daarmee wordt het persoonlijke contact en matching van vrijwilligers en reizigers voortgezet. De uitvoering van AutoMaatje wordt in gezamenlijkheid met de gemeente Enschede gemonitord.

  19. -

    Het bestemmingsplan “Ouverturestraat 56A” heeft als doel ter plaatse van een voormalig aannemersbedrijf op het perceel Ouverturestraat 56A te Enschede 8 geschakelde half-vrijstaande woningen en een ruime groenvoorziening te realiseren.


    Naast het bestemmingsplan wordt op meerdere gronden, ook buiten het plangebied van het bestemmingsplan, de welstandscategorie uit de Welstandsnota gewijzigd.

  20. -

    Het bestemmingsplan “Heutinkstraat 401” heeft als doel om twee halfvrijstaande woningen op de gronden gelegen tussen de percelen Heutinkstraat 395 en 403 mogelijk te maken. Deze gronden hebben reeds een woonbestemming, maar een bouwvlak ontbreekt. Een bouwvlak wordt via dit bestemmingsplan toegevoegd.

  21. -

    Om de voortgang van de transformatie in het Sociaal Domein goed te kunnen volgen is het Huis van Sturing ontwikkeld. Doel van dit instrument is zowel de Raad als het College in staat te stellen om vanuit een goede informatiepositie te kunnen sturen op het proces van transformatie. Om tijdig op veranderingen in te kunnen spelen moeten we wendbaar zijn en in beeld hebben wat er goed gaat en waar het beter kan of moet. Tweemaal per jaar wordt alle informatie verzameld en in een overzichtelijke rapportage weergegeven. De tweede rapportage is klaar. Met de tweede rapportage geeft het College een update over de stand van zaken rondom de transformatie in het sociaal domein. In het Huis worden feiten en cijfers gecombineerd met beelden en verhalen die door inwoners en professionals zijn gedeeld. Wat we zien met deze rapportage is dat binnen de organisatie de transformatie gedachte steeds meer gedeeld wordt. Dit zien we ook terug in verschillende projecten. In de cijfers rondom gebruik van Wmo en Jeugdwet producten zien we de transformatiebeweging nog niet altijd terug. Dit komt mede door externe ontwikkelingen, zoals het abonnementstarief. We moeten hier met elkaar kijken hoe we hierin nog verdere stappen kunnen zetten en welke keuzes hier voor nodig zijn.


    In januari 2020 heeft de Raad de eerste rapportage ontvangen. Tijdens de bespreking van deze rapportage zijn verschillende ideeën en suggesties gedaan voor verbetering van de monitor. De ideeën en suggesties die passen binnen het door de Raad vastgestelde ontwerp zijn in deze rapportage meegenomen. Verbeteringen die leiden tot een aanpassing van het huidige ontwerp, zullen samen met de derde rapportage aan de Raad worden voorgelegd. Met de derde rapportage beoogt het College een robuust basisinstrument neer te zetten voor de komende jaren.

  22. -

    De bestaande regionale bodemkwaliteitskaart regio Twente is uitgebreid met PFAS. De Nota bodembeheer is ook aangevuld met de notitie Beleidsregels PFAS regiogemeenten Twente. Alle Twentse gemeenten en het waterschap Vechtstromen gebruiken vanaf nu hetzelfde beleid voor PFAS voor het ontgraven en het toepassen van grond. Dit vereenvoudigt het hergebruiken van grond binnen Twente, verlaagt de kosten voor de gebruikers en draagt bij aan een duurzaam bodemgebruik. De vaststelling van de aanvullende bodemkwaliteitskaart met bijbehorende notitie is een definitief besluit. Binnen zes weken na publicatie kunnen belanghebbenden een bezwaar indienen over de aanvullende bodemkwaliteitskaart met bijbehorende notitie.

  23. -

    Brom- en snorfietsen geven overlast in de binnenstad van Enschede. In februari van dit jaar hebben wij daarom plannen voor een verbod op het gebruik van brom- en snorfietsen besproken met ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden uit de binnenstad. Er is sprake van een groot draagvlak voor dit verbod. Wij hebben na verdere uitwerking van het beleid en afstemming met de betrokkenen de afgelopen maanden besloten een algeheel inrijdverbod en parkeerverbod voor snor- en bromfietsen voor de gehele binnenstad in te voeren (hieronder vallen ook speedpedelecs). Parkeren van brom- en snorfietsen kan aan de randen van de stad, hiervoor worden extra stallingsplekken gerealiseerd zoals op het busstation Van Heek. Het aanvragen van een ontheffing is alleen mogelijk voor mindervaliden en bewoners van de binnenstad met een eigen parkeerplek. Voor (horeca)ondernemers is geen ontheffingsmogelijkheid in het beleid opgenomen. Dit verbod draagt eraan bij dat de binnenstad van Enschede een veiligere plek wordt voor iedereen. Het nieuwe beleid gaat in op 1 september van dit jaar.

  24. -

    Als gemeente Enschede zijn we verantwoordelijk voor verschillende typen vervoer, waarbij het college van burgemeester en wethouder heeft besloten om de volgende contracten met één jaar te verlengen. Ten eerste, de verlenging per 1 augustus 2020 voor het touringcarvervoer voor de Sociale Werkvoorziening/Participatiewet. Dit vervoer is gelijktijdig aanbesteed met vervoer waarvoor ook touringcars nodig zijn (leerlingenvervoer, IOK de Globe en gymvervoer). Ten tweede, per 1 juli 2020 het verlengen van het contract voor het vervoer naar verder weggelegen locaties en/of individueel vervoer met de vervoerders Brookhuis, Hulshof en Witteveen. Ten slotte, de verlenging van het contract voor de Ritreserveringen, Informatie en Advies (RIA Twente) met Connexxion per 1 juli 2020. Dit contract is aangescherpt, waardoor er financiën zijn vrijgevallen. Daarom is besloten om dit vrijgekomen budget beschikbaar te stellen voor een herijkte opdracht vervoer aan OZJT. Door de contractverlengingen wordt de continuïteit van het vervoer gewaarborgd, waardoor onder andere kinderen dezelfde vervoerder en (in principe) dezelfde chauffeur behouden.

  25. -

    De ontwikkeling van het gebied de Kop Boulevard is de belangrijkste centrumontwikkeling in Enschede voor de komende jaren. In het kader van ontwikkeling van het gebied De Kop wordt de gemeenteraad regelmatig geïnformeerd over de voortgang van dit project.

  26. -

    Om de realisatie van een nieuwe moskee, met bijbehorende multifunctionele verenigingsruimten, op de hoek van de Kuipersdijk en de Wethouder Beversstraat mogelijk te maken, heeft de gemeenteraad van Enschede eerder het bestemmingsplan “Moskee Kuipersdijk” vastgesteld. Als gevolg van een uitspraak van de Raad van State is het plan niet geldend geworden. Zij gaf aan dat dit niet betekent dat er geen moskee op deze plek mag komen, maar dat de onderbouwing (vooral op gebied van verkeer) niet voldoende was. Om de ontwikkeling alsnog mogelijk te maken wordt daarom opnieuw een bestemmingsplanprocedure doorlopen: bestemmingsplan “Moskee Kuipersdijk 2020”. De nieuwe moskee bestaat hoofdzakelijk uit een gebedsruimte en andere bijeenkomstruimtes. Daarnaast bevat het gebouw een dienstwoning, een kleine winkel en mogelijkheid voor ondergeschikte horeca. Alle functies moeten verbonden zijn aan de hoofdfunctie van de moskee.

  27. -

    Het college van burgemeester en wethouders is voornemens een herziening van het bestemmingsplan “Euregio Bedrijvenpark – Herziening Groen” in voorbereiding te nemen om medewerking te kunnen verlenen aan het wijzigen van 4 percelen van de bestemming Bedrijventerrein naar Groen om zo incourante kavels en voldoen aan de Regionale Afspraken Programmeren Bedrijventerreinen Twente.